فیس بوک توییتر اینستاگرام
    سه‌شنبه 25 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن»اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن2-انتخاب ابزار خط‌مشی
    photo_2018-04-28_12-33-49

    اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن2-انتخاب ابزار خط‌مشی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 17 اردیبهشت 1397 اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن

    اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن

    بخش دوم

    انتخاب ابزار خط‌مشی

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل کلیک کنید

    منطق انتخاب ابزار

    علت رویکرد انتخاب ابزار در اجرای خط‌مشی تا حدود زیادی به کاربرد یک یا چند روش اصلی دولتی برای مواجهه با مسائل خط‌مشی وابسته است. این وضعیت توضیح می‌دهد که چرا یک دولت، ابزارهای خاصی را از میان ابزارهای موجود انتخاب می‌کند و چرا نمی‌توان الگو یا سبک مشخصی برای انتخاب ابزار در فرآیند خط‌مشی تعیین کرد.

    مدل‌های اقتصادی

    مطالعات اقتصاددانان تحت تأثیر بحث‌های نظری شکل می‌گیرد که بین اقتصاددانان کلاسیک جدید و اقتصاددانان رفاه در مورد نقش مناسب دولت در اقتصاد مطرح شده است. اگر چه هر دو گروه استفاده از ابزارهای داوطلبانه را ترجیح می‌دهند، ولی اقتصاددانان رفاه برای استفاده از ابزارهای اجباری و ترکیبی به منظور رفع ضعف‌های بازار، میدان وسیع‌تری را مجاز می‌دانند. برخلاف آنها نظریه‌پردازان اقتصاد کلاسیک جدید استفاده از چنین ابزارهایی را تنها برای کالاهای عمومی صرف تأیید می‌کنند.

    اقتصاددانان کلاسیک جدید در کل به نظریه انتخاب عمومی اتکا دارند و الگوهای کاربرد ابزارها را با آن نظریه تبیین می‌کنند. مطابق این نظریه، سیاست‌های مردم‌سالارانه، دولت‌ها را به انتخاب ابزارهایی می‌کشاند که منابع جمع‌آوری شده را در اختیار رأی‌دهندگان حاشیه‌ای قرار دهند، در حالی که هزینه‌ها را بین اعضای کل جامعه سرشکن می‌کنند.

    نظریه‌های اقتصادی انتخاب ابزار هر دو اقتصاد رفاه و کلاسیک جدید، بیش از حد قیاسی بوده و فاقد پایه‌های تجربی محکم در مطالعات تصمیم‌گیری دولت هستند. منطق انتخاب ابزار آنها بر مفروضات نظری در مورد وظایفی استوار است که دولت‌ها انجام می‌دهند یا باید انجام بدهند و نه تحقیقات تجربی در مورد آنچه آنها واقعاً در عمل انجام می‌دهند.

    مدل‌های سیاسی

    رویکرد علوم سیاسی توسط دوئرن[1] برای تبیین نظری پرسش مربوط به انتخاب ابزار تدوین شده است. وی با فرض اینکه همه ابزارها از نظر فنی قابلیت جایگزینی دارند، مدعی هستند که در یک جامعه لیبرال و مردم سالار، دولت‌ها ترجیح می‌دهند، از ابزارهای قهری موجود، کمترین استفاده را به عمل آورده و شاخص‌ها را تا حد ممکن کلی بگیرند تا مقاومت اجتماعی در مقابل اقدامات تنظیمی قاطع را از میان بردارند. دولت‌ها همواره با نوعی الگوی ابزاری شروع می‌کنند که حداقل اقدام را اقتضا می‌کند، از جمله با توجیه و درخواست، شروع می‌کند و به آرامی آن را تغییر می‌دهند و در صورت لزوم به اعمال مستقیم روی می‌آورند.

    این برداشت از قابلیت جابجایی بین ابزارها و منطق مربوط به انتخاب ابزار، با مشکلات عدیده‌ای همراه است.

    1. هیچ دولتی به همه ابزارهای موجود دسترسی ندارد.
    2. مفهوم تغییر در انتخاب ابزار افزایش تدریجی میزان اجبار و قهر را شامل می‌شود که با شواهد تجربی سازگار نیست.
    3. این نظریه که مقاومت اجتماعی، دولت‌ها را به استفاده از ابزارهای قهرآمیزتر سوق می‌دهد، نیز مورد تردید است.

    مدل سیاسی انتخاب ابزار که به طور وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط هود[2] مطرح شده است. وی معتقد است که انتخاب ابزار نه یک عمل فنی بلکه موضوعی اعتقادی و سیاسی است. او فرض خود را بر این می‌گذارد که انتخاب تحت تأثیر محدودیت منابع، فشارهای سیاسی، ملاحظات قانونی و تجربه‌اندوزی از شکست ابزارهای گذشته شکل می‌گیرد.

    وی بر این باور است که تغییرات فناوری، سودمندی ابزارهای گذشته را تحلیل می‌برد و باعث ایجاد تمایل به استفاده از ابزارهای جدید می‌شود. این کار معمولاً به وسیله خط‌مشی‌گذاران و از طریق مقایسه بین وضعیت گذشته و حال انجام می‌گیرد. طبق گفته هود اثربخشی ابزارهای مختلف بر حسب طبیعت گروه‌های اجتماعی بانفوذ، متفاوت خواهد بود. او اشاره دارد که اندازه گروه هدف بسیار مهم است. هر چه گروه اثرپذیرنده بزرگ‌تر باشد احتمال آنکه دولت‌ها از ابزارهای داوطلبانه (انفعالی) و نه ابزارهای اجباری (فعال) استفاده کنند، بیشتر خواهد بود. همچنین اگر گروه‌های اجتماعی، وسیع و به خوبی سازمان یافته باشند دولت‌ها از ابزارهای ترغیبی و مالی استفاده خواهند کرد. دولت‌ها چنانچه سازگاری داوطلبانه را از گروه‌های اجتماعی بخواهند، از ابزارهای قهری استفاده نخواهند کرد.

    بنابراین از نظر هود انتخاب ابزار تابع طبیعت اهداف دولت، منابع و نیز سازمان و ظرفیت عوامل اجتماعی هدف است. او مدعی است که این وضعیت دولت‌ها را به شیوه «استفاده صرفه‌جویانه از دیوان‌سالاری» می‌کشاند. بدین معنی که دولت‌ها ترجیحاً از ابزراهای اطلاعاتی و با اقتدار استفاده می‌کنند. زیرا این ابزارها «کاهش‌ناپذیر» هستند.

    لیندر و پیترز[3] مدل سومی را ارائه کردند که بسیاری از مفاهیم متعدد انتخاب ابزار را در هم آمیخت. آنها فهرستی از عوامل به شرح زیر را تهیه کردند که در شکل دادن به انتخاب ابزار نقش اساسی ایفاد می‌کنند.

    1. ویژگی‌های ابزارهای خط‌مشی از نظر انتخاب مهم است. زیرا برخی ابزارها برای یک کار اجرایی معین از بقیه مناسب‌تر هستند.
    2. سبک خط‌مشی و فرهنگ سیاسی جامعه و عمق شکاف‌های اجتماعی، فشار فوق‌العاده‌ای برای انتخاب یک ابزار ایجاد می‌کنند. هر ملتی، سبک ملی، فرهنگ و الگوهای تعارض اجتماعی خاص خود را دارد که از پیش به تصمیم‌گیرندگان حکم می‌کند که یک ابزار خاصی را انتخاب کنند.
    3. انتخاب یک ابزار تحت شرایط و اوضاع و احوال فرهنگ سازمانی مؤسسات ذی‌ربط و طبیعت پیوند آنها با ارباب رجوع و سایر مؤسسات انجام می‌گیرد.
    4. زمینه وضعیت مشکل، زمان‌بندی و حیطه عوامل مشمول آن نیز بر انتخاب ابزار تأثیر می‌گذارند.
    5. از نظر لیندر و پیترز، انتخاب ابزار، تحت تأثیر ترجیحات ذهنی تصمیم‌گیرندگان قرار می‌گیرد و به سوابق حرفه‌ای، وابستگی سازمانی و دانش آنها بستگی دارد.

    مدل‌های سه‌گانه سیاسی (دوئرن، هود، و ولیندر و پیترز) بر روی هم این باور را پدید می‌آورند که انتخاب ابزار خط‌مشی، تحت تأثیر ویژگی‌های ابزارها، طبیعت مسأله موجود، تجربیات گذشته دولت‌ها در مواجهه با همان مسأله یا مسایل مشابه، ترجیحات ذهنی تصمیم‌گیرندگان و احتمالاً عکس‌العمل گروه‌های اجتماعی تأثیرپذیر از مشکل قرار دارد. البته در هر یک از مدل‌ها حداقل یک جنبه از این فرآیند انتخاب نادیده گرفته شده است.

    مدل ترکیبی انتخاب ابزار خط‌مشی

    چنین مدلی را می‌توان با ترکیب یافته‌هایی تدوین کرد که تحت تأثیر پیشنهادات دانشمندان علوم اقتصادی و سیاسی با توجه به منطق انتخاب ابزارها به وجود می‌آید. این تحلیل‌گران با وجود نگرش‌ها و پیشینه‌های متفاوت بر این باورند که با وجود نامحدود بودن امکانات ترکیب عوامل با یکدیگر، در عمل، تعداد معدودی ابزار در اختیار مجریان است.

    مدلی برای اولویت‌بندی ابزارهای اجرای خط‌مشی

    پیچیدگی زیر نظام‌های خط‌مشی
    زیاد کم
    ظرفیت دولت زیاد ابزارهای بازاری مؤسسات عمومی تنظیمی یا ابزارهای مقرراتی مستقیم
    کم ابزارهای داوطلبانه جمعی، خانوادگی ابزارهای ترکیبی

     

    گرایش به انتخاب یک ابزار خاص در داخل هر یک از این مقولات در نهایت نه فقط به ظرفیت دولت بلکه به سطح پیچیدگی زیرنظام بستگی دارد. بدین ترتیب خط‌مشی‌هایی که با گروه‌های متعدد و تعارض در زیر نظامی پیچیده سروکار دارند، از کاربرد ابزارهای بازاری یا داوطلبانه طرفداری خواهند کرد. تا توان برخورد با عوامل و منافع چندگانه را داشته باشند. در موقعیت‌هایی که تعداد عوامل کم است و زیرنظام نیز پیچیدگی کمتری دارد، دولت‌ها می‌توانند از ابزارهای مستقیم یا ترکیبی استفاده کنند.

    بین رویکردهای دانشمندان علوم سیاسی و اقتصادی درباره انتخاب ابزارهای خط‌مشی تفاوت‌های زیادی وجود دارد:

    1. برخلاف رویکرد اقتصاددانان که به روش‌هایی با ماهیت قیاسی معتقدند و برتری نیروهای بازار را فرض می‌کنند، دانشمندان علوم سیاسی از رویکردهای استقرایی طرفداری می‌کنند و فرضیاتی را پیش می‌کشند که به دولت و طبیعت فعالیت‌های آن از نقطه‌نظر تحقیقات تجربی در موارد واقعی انتخاب ابزار توجه دارند.
    2. رویکرد سیاسی با وجود داشتن روش‌ها و چارچوب‌های متفاوت، در این نظر مشترک هستند که انتخاب ابزار صرفاً اجرای تصمیمات یا تطبیق اهداف با ابزارهای خاص نیست.
    3. فرض اساسی رویکردهای سیاسی به انتخاب ابزار این است که فرآیند تصمیم و نتایج آن تحت تأثیر بازیگران سیاسی مرتبط با دولت و پیچیدگی زیر نظام‌های مربوط شکل می‌گیرد.
    4. اقتصاددانان مرتباً با وضعیت‌هایی مواجه می‌شوند که موجبات ناخرسندی آنها را فراهم می‌آورد، منظور وضعیت‌هایی است که طرح‌های آنها برای استفاده از ابزارهای اقتصادی و کنترل آلودگی به نفع استفاده از ابزارهای تنظیمی کنار گذاشته می‌شود.

    [1]. Doern

    [2]. Hood

    [3].  Linder & PetersCapture

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیکارگاه آموزشی ترسیم وپیاده سازی نقشه راه فناوری
    مقاله بعدی گفتاری در باب سیاستگذاری طبقاتی-«سفرهای خارجی بیش از حد معمول ایرانیان» و ساخت اجتماعی طبقات هدف
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن5

    ‎اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن4

    اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن 3-ابزارهای خط‌مشی (1)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۳)
    • هجو زبان فارسی در توئیتر
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.