فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 12 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی»ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی2-انواع ارزشیابی خط‌مشی عمومی
    policy evaluation-3

    ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی2-انواع ارزشیابی خط‌مشی عمومی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 26 خرداد 1397 ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی

    ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی

    انواع ارزشیابی خط‌مشی عمومی

    بخش دوم

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل،کلیک کنید

    انواع ارزشیابی خط‌مشی

    برای ارزشیابی خط‌مشی رو‌ش‌های متنوعی وجود دارد. عمده‌ترین این روش‌ها عبارتند از ارزشیابی اداری، ارزشیابی قضایی، ارزشیابی سیاسی، ارزشیابی به وسیله سازمان‌های غیردولتی و ارزشیابی محققانه. در ادامه به بررسی هر کدام از این روش‌های ارزشیابی خط‌مشی می‌پردازیم.

    ارزشیابی اداری: عملکرد مدیریت و نظام‌های بودجه‌بندی

    در ارزشیابی اداری معمولاً بررسی ارائه خدمات با کارآیی زیاد مدنظر بوده و سعی شده است که روشن شود آیا «ارزش در مقابل پول[1]» یا حسابرسی مدیریت با توجه به اصول عدالت و دموکراسی به دست آمده است یا خیر. منظور این است که مطمئن شویم خط‌مشی‌ها با صرف کم‌ترین منابع و تحمیل کم‌ترین هزینه به شهروندان به اهداف مورد نظر دست یافته باشند. ارزشیابی اداری مستلزم جمع‌آوری اطلاعات دقیق از بازده برنامه و سازگاری آن با استانداردهاست، به نحوی که امکان مقایسه دقیق هزینه‌ها و نتایج در طول زمان و در بخش‌های مختلف خط‌مشی فراهم آید.

    در مواردی که مؤسسات دولتی عهده‌دار انجام این کار هستند به منظور کاهش هزینه‌ها به میزان حداقل از پنج نوع ارزشیابی اداری می‌توان یاد کرد:

    1. ارزشیابی تلاش[2]
    2. ارزشیابی عملکرد
    3. ارزشیابی کفایت عملکرد
    4. ارزشیابی کارآیی
    5. ارزشیابی فرآیند

    در ارزشیابی تلاش میزان درون‌دادهای برنامه مورد سنجش قرار می‌گیرد. بدین معنی که مشخص شود دولت‌ها برای دستیابی به اهداف خود چه حد تلاش کرده‌اند. هدف از این ارزشیابی دستیابی به مبنایی است که بتوان به کمک آن، ارزشیابی‌های کارآیی یا کیفیت ارائه خدمات بعدی را ارزیابی کرد.

    در ارزشیابی عملکرد برون‌دادهای برنامه و نه درون‌دادها بررسی می‌شود. هدف اصلی از ارزشیابی عملکرد، صرفاً آن است که مشخص شود خط‌مشی با توجه به اهداف بیان شده به چه نتیجه‌ای دست یافته است.

    در ارزشیابی کارآیی، هزینه‌های یک برنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و قضاوت می‌شود که آیا همین مقدار بازده را با کیفیت مشابه نمی‌توان با کارآیی بیشتر به دست آورد؟ ارزشیابی‌های درون‌داد یا برون‌داد سنگ بنای این نوع ارزشیابی به شمار می‌روند. مشکلات ارزشیابی اثربخش، اغلب خط‌مشی‌گذاران را وادار می‌کند که به ارزشیابی‌های کارآیی رضایت دهند.

    در ارزشیابی‌های فرآیند، روش‌های سازمانی، شامل مقررات و رویه‌های اجرای برنامه‌های مورد بازبینی قرار می‌گیرند. هدف این ارزشیابی‌ها آن است که روشن شود آیا می‌توان فرآیندها را ساده‌تر و کارآمدتر کرد.

    از این ارزشیابی‌های اداری خط‌مشی عمومی فنون خاصی چون PPBS، ZBB و MBO پدید آمده است. مسائل اجتماعی و اقتصادی معمولاً به هم مربوط هستند و در عمل نمی‌توان آثار خط‌مشی‌های آنها را به صورت مجزا ارزشیابی کرد. ارزشیابی جامع باید کارکردهای غیرقابل کنترل را نیز در نظر بگیرد. دشواری جمع‌آوری اطلاعات معتبر و سودمند نیز این مسأله را تشدید می‌کند.

    محدودیت‌های ارزشیابی اداری با افزایش سطح پیچیدگی و جامعیت مورد انتظار از آنها فزونی می‌گیرد. به همین دلیل ارزشیابی اثربخش که به وضوح سودمندترین نوع ارزشیابی برای خط‌مشی‌گذاران است، در عین حال دشوارترین آنها نیز هست.

    بسیاری از دولت‌ها به منظور تکامل ارزشیابی‌های اداری، به افزایش مشارکت مردم در فرآیند ارزشیابی روی آورده‌اند. هدف آنها از این کار از بین بردن ضعف ناشی از فقدان مشورت با افراد ذی‌نفع یا علاقمند با خط‌مشی‌ها بوده است.

    ارزشیابی قضایی: بازبینی قضایی و اختیارات اداری

    این نوع ارزشیابی به بودجه، اولویت، کارآیی و هزینه توجه ندارد و در عوض به جنبه‌های قانونی شیوه‌هایی می‌پردازد که برنامه‌های دولتی به کمک آنها به اجرا درمی‌آیند. این نوع ارزشیابی‌ها به وسیله نیروهای قضایی انجام می‌شود و در آنها به مسائلی توجه می‌شود که ممکن است بین اقدامات دولت و مقررات قانون اساسی یا معیارهای وضع شده در مورد حقوق افراد، تعارض به وجود آورند. از قوه قضاییه انتظار می‌رود که اقدامات دولت را رأساً یا به درخواست افراد یا سازمان‌هایی که نسبت به مؤسسات دولتی معترض هستند و دادخواست خود را به مراجع قضایی تسلیم کرده‌اند، رسیدگی کند. قضات به ارزیابی این موضوع می‌پردازند که تنظیم یا اجرای خط‌مشی به شیوه‌ای خودسرانه و خارج از ضوابط و اصول پذیرفته شده حقوق اداری انجام نگرفته باشد.

     

    ارزشیابی سیاسی: تبادل نظر با زیرنظام‌های خط‌مشی و مردم

    ارزشیابی سیاسی خط‌مشی‌های دولتی می‌تواند به وسیله همه افراد با هر نفع سیاسی انجام شود. ارزشیابی‌های سیاسی، برخلاف ارزشیابی‌های اداری و قضایی، معمولاً غیر نظام‌مند و از نظر فنی چندان پیچیده نیستند. در ارزشیابی‌های سیاسی سعی می‌شود با تقاضای ادامه یا تغییر خط‌مشی، آن را موفق یا ناموفق جلوه دهند. تمجید یا انتقاد در این مرحله ممکن است به تعامل‌های جدید در چرخه خط‌مشی منجر شود.

    اگر چه ارزشیابی سیاسی در جریان اجرا صورت می‌گیرد ولی تنها در موقعیت‌های خاصی می‌تواند بر فرآیند خط‌مشی اثر بگذارد. یکی از مهم‌ترین موقعیت‌ها در کشورهای مردم سالار زمان انتخابات است.

    نوع متداول‌تر ارزشیابی سیاسی خط‌مشی، اخذ نظر مشورتی اعضای درگیر زیر نظام‌های آن خط‌مشی است. از جمله می‌توان به برقراری نشست‌های مدیریتی برای رسیدگی به خواسته‌های مردم با ایجاد گروه‌های مشورتی خاص و گروه‌های کار به منظور کسب مشورت اشاره نمود. اثربخشی این دیدگاه‌ها اغلب به سازگاری شنیده‌ها با مواضع دولت بستگی دارد.

    ارزیابی برنامه یا خط‌مشی به وسیله سازمان‌های غیردولتی

    غالباً مهم‌ترین ارزیابی از خط‌مشی عمومی خارج از سازمان‌های عمومی به وسیله مطبوعات، رسانه‌های گروه، افراد، پژوهشگران و گروه‌های غیردولتی به عمل می‌آید. شناخت و شناسایی مشکلات عمومی و ارزیابی خط‌مشی عمومی از وظایف اصلی و مستمر رسانه‌هاست. مجلات علمی ـ پژوهشی زیادی تصمیمات و خط‌مشی‌های موجود در سازمان‌های عمومی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

    گروه‌های ذی‌نفع هم از لحاظ نفوذ بر خط‌مشی و جهت‌گیری آنها نقش اساسی دارند. بسیاری از این گروه‌ها واحدهای تحقیق و پژوهش، کادر پژوهشی، واحد تحقیق و توسعه را برای ارزیابی برنامه‌ها و خط‌مشی‌ها تشکیل داده‌اند تا در مشاوره و ارائه نظریات پیشنهادی و اصلاحی نقش سازنده و مثبتی داشته باشند. این امر در یک جامعه آزادمنش و مشارکتی امری ضروری است، زیرا مردم باید در ارزیابی‌ها مشارکت داشته باشند.

    ارزیابی منظم یا سیستماتیک برنامه یا خط‌مشی

    در این روند استفاده از تکنیک‌ها یا روش‌های علمی، روش تحقیق و ارزیابی به طور قابل توجهی به مسئولان خط‌مشی‌گذار کمک می‌کند. صاحب‌نظران به طور کلی بین ارزیابی محققانه[3] و ارزیابی به عنوان یک فرآیند کلی تفکیک و تمایز قائل شده‌اند. مراحل شش‌گانه برای ارزیابی محققانه به این شرح است:

    1. شناسایی اهدافی که باید ارزیابی شوند.
    2. تجزیه و تحلیل مشکلاتی که به وسیله فعالیت‌های ارزیابی باید مورد حل و فصل قرار گیرند.
    3. توصیف و استاندارد کردن فعالیت‌ها و عملیات
    4. سنجش و اندازه‌گیری درجه و سطحی که تغییرات و تحولات باید صورت گیرد.
    5. تعیین این که آیا تغییرات مشاهده شده ناشی از عوامل موردنظر هستند یا از عوامل دیگر نشأت گرفته‌اند.
    6. ارائه شواهدی مبنی بر استقرار مورد نظر.

    ارزیابی محققانه باید به صورت واقعی به اجرا درآید یا تحت شرایطی که همیشه مستلزم تجزیه و تحلیل بی‌طرفانه و منظم است انجام پذیرد.

    طرح تجربی[4] از جمله طرح‌های پژوهشی برای ارزیابی برنامه و خط‌مشی‌هاست. در این طرح تلاش‌های منظمی برای انتخاب یک گروه آزمایش و گروه دیگری برای کنترل آثار یا تغییرات در مورد اشیاء یا افرادی که برنامه یا خط‌مشی در مورد آنها به اجرا درنیامده است به عمل می‌آید. البته آزمون مسائل اجتماعی به صورت علوم فیزیکی که می‌توان آن را در محیط بسته و آزمایشگاهی مورد تجزیه و آزمایش قرار داد امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان کاملاً محیط را برای پدیده‌های ارزشی، اجتماعی و علوم انسانی تحت کنترل درآورد.

    دومین طرح ارزیابی از برنامه‌ها یا خط‌مشی طرح‌های شبه تجربی[5] است که بررسی دقیق آثار خط‌مشی‌ها و تأثیر عوامل یا متغیرهای خارجی را کنترل و خنثی می‌سازد. در این روش پژوهشگر می‌تواند بدون اینکه روش‌های منظم تحقیق کنار گذاشته شوند از ابزار ممکن و مکانیزم‌هایی که انعطاف بیشتری دارند برای بررسی آثار برنامه یا خط‌مشی استفاده کند.

    سومین طرح برای ارزیابی برنامه‌ها یا خط‌مشی‌ها طرح‌های غیرآزمایشی[6] است. این نوع از مطالعات اگر چه پیچیدگی کمتری دارند ولی باز هم برای بررسی آثار خط‌مشی عمومی مورد استفاده مسئولان سازمان‌ها قرار می‌گیرند. این طرح‌ها، یک بررسی مقدماتی را برای تشخیص اثربخشی خط‌مشی در اختیار مدیران قرار می‌دهند و در غیاب روش‌های دیگر می‌تواند برای مدیران یاری‌دهنده باشد.

    [1]. Value for Money

    [2]. Effort Evaluation

    [3]. Evaluative Research

    [4]. Experimental Design

    [5]. Quasi – Experimental Design

    [6].  Non – Experimental Designpolicy evaluation-3

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلینشست اقتصاد سیاسی،اتخاذتدابیرلازم برای مقابله با تحریم ها
    مقاله بعدی وضعیت شغلی قانونگذاران در دوره بعد از نمایندگی؛(مطالعه موردی آمریکا،انگلیس، پارلمان اروپا، نیوزلند وژاپن)
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    انواع خاتمه دادن به خط‌مشی عمومی4

    تغییر و خاتمه خط‌مشی عمومی3-مدل تعادل مقطعی و پارادایم گونه تغییر خط‌مشی

    تغییر و خاتمه خط‌مشی عمومی2-تغییر طبیعی خط‌مشی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ترکیب جام جهانی ۲۰۲۶
    • در همایش سراسری مدیران دولت چه گذشت؟
    • کشورها برای حفاظت جامعه از اخبار جعلی چه تدابیری دارند؟
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.