فیس بوک توییتر اینستاگرام
    یکشنبه 14 خرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی»ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی3-یادگیری خط‌مشی
    policy evaluation-3

    ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی3-یادگیری خط‌مشی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 2 تیر 1397 ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی

    ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی

    بخش سوم

    یادگیری خط‌مشی

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل،کلیک کنید

    یادگیری خط‌مشی

    هدف ضمنی ارزشیابی خط‌مشی عبارت است از تغییر خط‌مشی در صورتی که برای اجراء این تغییر ضرورت داشته باشد. برای درک رابطه متقابل ارزشیابی خط‌مشی و تغییر خط‌مشی باید ابتدا فرآیند یادگیری را بررسی کنیم. ارزشیابی خط‌مشی از نظر یادگیری، فرآیندی دو سویه از یادگیری خلاق بین عوامل خط‌مشی، ماهیت مسایل خط‌مشی و راه‌حل‌های آنهاست. هکلو مدعی است که یادگیری فعالیتی نه چندان آگاهانه است که اغلب در نتیجه واکنش دولت به برخی تحرکات اجتماعی و محیطی حاصل می‌شود. به زعم وی یادگیری را می‌توان به معنی تغییر نسبتاً پایداری در رفتار دانست که از تجربه ناشی می‌شود. این تغییر معمولاً به صورت تغییر در پاسخ به واکنش‌هایی است که از برخی محرک‌ها دریافت شده است. یادگیری از نظر هکلو اقدام دولت در پاسخ به وضعیت جدید بر اساس تجربه‌های گذشته‌اش است.

    یادگیری درون‌زا یادگیری برون‌زا
    موضوع یادگیری شبکه‌های کوچک، فنی و تخصصی خط‌مشی اجتماعات بزرگ عمومی و مشارکتی خط‌مشی
    اهداف یادگیری جوامع خط‌مشی و ابزارهای خط‌مشی درک مسأله یا اهداف خط‌مشی

     

    نوع اول یادگیری درون‌زا «درس گرفتن» است. این نوع یادگیری در فرآیند رسمی خط‌مشی ریشه دارد و بر انتخاب ابزارها یا روش‌های خط‌مشی‌گذاران در کوشش برای حصول به اهدافشان اثر می‌گذارد. این آموزش‌ها به احتمال قوی چندین پیشنهاد عملی، در مورد جنبه‌های مختلف چرخه خط‌مشی ارایه می‌کنند، البته تا آنجا به گذشته مربوط می‌شود.

    نوع دوم یادگیری، بسیار کلی‌تر است و به یادگیری اجتماعی موسوم است. این یادگیری در خارج از فرآیند خط‌مشی ریشه دارد و بر محدودیت‌ها و توانایی‌های خط‌مشی‌گذاران در تغییر دگرگونی همه جانبه اثر می‌گذارد. شکل دوم یادگیری به خود اهداف برمی‌گردد، این یادگیری، اساسی‌ترین نوع یادگیری است که با تغییر در تفکر زیربنای خط‌مشی همراه است. ارزشیابی‌های سیاسی می‌تواند هر دو نوع یادگیری را شامل شود. ارزشیابی اداری طبق تعریف، در چارچوب سازمان‌های اداری انجام می‌شود و معمولاً شکل درس گرفتن چه مثبت و چه منفی به خود می‌گیرد. ولی هر دو نوع ارزشیابی سیاسی و قضایی نسبت به تغییرات حادث در ارزش‌ها و اخلاقیات اجتماعی حساس‌ترند و لذا روش‌هایی هستند که به کمک آنها می‌توان آموزش‌های ناشی از یادگیری اجتماعی را به فرآیند اداری منتقل ساخت.

    مدل‌ها برای ارزشیابی خط‌مشی و آمادگی (تمایل) یادگیری

    پیوند بین دولت و عوامل اجتماعی در زیرنظام خط‌مشی
    عمیق ضعیف
    ظرفیت اداری دولت زیاد یادگیری اجتماعی درس گرفتن
    کم ارزشیابی رسمی ارزشیابی غیررسمی

     

    در این مدل برای آنکه دولت واقعاً بتواند یاد بگیرد، باید ظرفیت زیادی داشته باشد. اگر دولت، عامل مسلط باشد، می‌توان شکل درون‌زای «درس گرفتن» را انتظار داشت. ولی اگر عوامل اجتماعی بر نظام خط‌مشی، مسلط باشند در این صورت، شرایط می‌تواند برای «یادگیری اجتماعی» مناسب باشد. چنانچه ظرفیت اداری دولت کم باشد، می‌توان انتظار شکل‌های ساده‌تر یادگیری رسمی و غیررسمی را داشت، بدون آنکه لزوماً نوعی از یادگیری واقعاً در درون خود دولت اتفاق بیفتد.

    خط‌مشی‌گذاری یادگیرنده[1]

    سازمان یادگیرنده[2] مفهومی است که در دهه اخیر، به نوعی تفکر درباره سازمان‌ها و نظام‌های تصمیم‌گیری تبدیل شده است و به علت نیاز نظام‌ها و سازمان‌ها برای انتطباق خود با تغییرات محیطی به شهرت رسیده است. خط‌مشی‌گذاری نیز به عنوان یک نظام، به خصوص نظام تصمیم‌گیری که مهم‌ترین و عام‌ترین تصمیمات هر کشور را اتخاذ می‌نماید، به شدت نیازمند چنین تفکری است. یادگیرنده بودن خط‌مشی‌گذاری، راهی نوین برای اندیشیدن نسبت به فرآیند خط‌مشی‌گذاری، ساختار خط‌مشی‌ها و زیر نظام‌های آن می‌باشد. این تفکر به خط‌مشی‌گذاران کمک می‌کند چگونه از فرصت‌ها استفاده کنند و بحران‌ها را اداره نمایند.

    محیط خط‌مشی‌گذاری، قبلاً محیطی پایدار بوده و وقایع ملی و بین‌المللی تقریباً قابل پیش‌بینی بود و به ندرت در کوتاه مدت اتفاق می‌افتاد. همین شرایط کمک می‌کرد خط‌مشی‌گذاران بتوانند در شرایط با ثبات‌تر و مطمئن‌تری برنامه‌های عمومی را تصویب و اجرا نمایند. اما امروز روش‌های قدیمی خط‌مشی‌گذاری، پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیست و نمی‌تواند درک کند خط‌مشی‌ها تا چه اندازه توانایی فائق آمدن بر بحران‌ها و حل مسائل را دارا می‌باشند. تغییرات سیاسی، اجتماعی، فنی، اقتصادی و فرهنگی به شدت و پی در پی به وجود می‌آیند و نیازها، خواسته‌ها و اولویت‌های مردم را تحت تأثیر قرار داده و برنامه‌های عمومی و سازمان‌های مجری را ناکارآمد می‌نمایند. حکومت‌ها را به چالش می‌کشاند و روابط بین دولت و ملت را مخدوش می‌نماید. دولت‌ها در راستای پایداری و حفظ کارآمدی و اثربخشی خود باید بتوانند خود را در محیط پرتلاطم اطراف حفظ کنند. آنها باید نظام خط‌مشی‌گذاری را از قالب غیرپویا خارج نموده به سمت نظامی یادگیرنده بکشانند. به این معنی که در ساختارها، نظام بازخورد، روش کشف و شناسایی مسائل، الگوی بهبود و اصلاح خط‌مشی‌ها تغییرات اساسی ایجاد کنند. در این مسیر، نظام خط‌مشی‌گذاری، به نظامی یادگیرنده تبدیل شده و یادگیری سازمان در آن نظام رواج خواهد یافت. یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد و گروه‌های سازمان و سازمان یادگیرنده به معنی یادگیری سازمان به عنوان سیستمی کلی است.

    اگر خط‌مشی‌گذاری به نظامی یادگیرنده[3] تبدیل شوند، همه افراد در تشخیص و حل مسائل درگیر بوده و سازمان بدان وسیله می‌تواند تجربه‌های جدیدی بیاموزد و توانایی‌های خود را افزایش دهند. بازیگران خط‌مشی با دریافت نتایج خط‌مشی‌ها می‌توانند تأثیر و پیامد تصمیمات خود را تحلیل نموده و نسبت به اصلاح و یا تغییر آن اقدام کنند. از این طریق است که آنها می‌توانند درک عمیق‌تری نسبت به نیازهای عموم مردم و نحوه تأثیرگذاری تصمیمات بر گروه‌های هدف و کل جامعه داشته باشند و در گامی فراتر از سازمان‌های سنتی که در اندیشه افزایش کارایی بوده‌اند، مسائل را حل کنند.

    یکی از شرایط لازم یادگیرنده شدن خط‌مشی‌گذاری، داشتن آرمان مشترک[4] است. این ویژگی توان و انگیزه لازم را برای یادگیری تأمین می‌نماید. در حقیقت، درک تغییرات محیطی و درس گرفتن از تجربیات جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری، بدون وجود یک آرمان و هدف که افراد را به حرکت و فعالیت وادار کند، امکان‌پذیر نیست. آرمان مشترک زمانی ایجاد می‌شود که تصور وضعیت آینده و هدف‌های تعیین شده، مشترک باشد. این اشتراک در تصور و اهداف سبب می‌شود گروه‌ها و افراد خط‌مشی‌گذار، به آرمان مشترک متعهد و پایبند باشند و در جهت یکپارچه نمودن تلاش‌ها و تصمیماتشان بکوشند و از آن آرمان پشتیبانی نمایند.

    آرمان مشترک، خط‌مشی‌گذاران قانونی و گروه‌های ذی‌نفوذ را قادر می‌سازد به صورت یک تیم فراگیر درآیند و را طریق مذاکره و گفت‌وگو به بیان آزادانه و خلاقانه اندیشه‌ها و ایده‌های خود بپردازند و با گسترش توانایی‌ها قابلیت‌های جمعی، به توافق برسند.

    داشتن دیدگاه سیستمی[5] یکی از نقاط قوت خط‌مشی‌گذاری یادگیرنده است که از طریق آن دیدگاه، خط‌مشی‌های داخلی را به تحولات محیط مرتبط می‌نماید. اگر خط‌مشی‌گذاران نتوانند خط‌مشی‌ها را به صورت یک کل مرتبط با محیط خود کمک کنند، نمی‌توانند تهدیدات و فرصت‌های محیطی را بشناسند و راه‌حل‌های مناسب را اتخاذ نمایند. یادگیری سازمانی اندیشه پذیرش تغییر را ترویج می‌دهد و خط‌مشی‌گذاران راحت‌تر می‌پذیرند که خط‌مشی‌های ناکارآمد خود را اصلاح نموده و یا تغییر دهند.

    رویکرد تکاملی خط‌مشی که مراحل ارزیابی و تغییر و خاتمه خط‌مشی را به عنوان مراحل انتهایی چرخه خط‌مشی و عامل اتصال هر چرخه به چرخه بعدی می‌داند، بر یادگیری سازمانی تأکید دارد. این رویکرد، از طریق مکانیزم ارزیابی، به بررسی و سنجش تأثیرات خط‌مشی‌ها و برنامه‌های عمومی در جامعه می‌پردازد و نتیجه آن را به عنوان درس گرفتن از تجربیات گذشته و اصلاح انحرافات کشف شده با تغییر یا خاتمه خط‌مشی، مورد استفاده قرار می‌دهد.

    در تشریح الگوی یادگیری سازمانی در فرآیند خط‌مشی‌گذاری، بین صاحب‌نظران، اختلاف نظر وجود دارد. پیتر هال[6]، یادگیری را عاملی درون‌زا در خط‌مشی‌گذاری قلمداد می‌کند. آن را جزیی ضروری از فرآیند خط‌مشی‌گذاری می‌داند که توسط هیأت حاکم و به صورت رسمی صورت می‌پذیرد. این الگو آگاهانه بوده و از طریق مراحل پایانی چرخه خط‌مشی یعنی ارزیابی و اصلاح و تغییر خط‌مشی صورت می‌پذیرد.

    نظر دوم که هکلو[7] از حامیان آن می‌باشد بر این است که تغییرات محیطی سبب ایجاد اصلاح و تغییر در خط‌مشی‌ها می‌شود و بنابراین، تغییر خط‌مشی‌ها واکنشی است که دولت‌ها در برابر تغییرات محیطی از خود بروز می‌دهند. یادگیری به عنوان عاملی برون‌زا تلقی شده که تغییرات خط‌مشی را بر دولت‌ها تحمیل می‌نماید. پیتر هال، این نوع یادگیری را که بیشتر تأثیرات گسترده و کلی بر خط‌مشی‌ها بر جای می‌گذارد و اهداف آنان را تغییر می‌دهد به عنوان یادگیری اجتماعی[8] قلمداد می‌کند. در حالی که تغییرات ناشی از یادگیری نوع اول، بیشتر متوجه ابزار خط‌مشی و زیر نظام‌های فرعی آن می‌باشد.

    در هر صورت، یادگیرنده بودن خط‌مشی‌گذاری از هر نوعی که باشد، سبب می‌شود خط‌مشی‌گذاران از ایده‌های جدید استقبال کنند، از تجارب خود و گذشتگان درس بگیرند و ارزش شکست را بدانند. این شرایط به آنها کمک می‌نماید قدرت تصمیم‌گیری واقع‌بینانه را در خود تقویت نموده و شیوه‌های انجام کار را هدایت نمایند. دولت‌ها با تقویت یادگیری خط‌مشی‌ها، قابلیت‌های خود را در زمینه خلاقیت، نوآوری و تحول ارتقا می‌دهند دیدگاه‌های جدیدی نسبت به اداره عمومی پیدا خواهند کرد.

     

    [1]. Learning Policy making

    [2]. Learning Organization

    [3]. Learning System

    [4]. Shared Vision

    [5]. System Approach

    [6]. Peter Hall

    [7]. Hugh Heclo

    [8].  Social learningpolicy evaluation-3

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیمعرفی اساتید مدیریت دولتی-دکترفِردکافمن (Prof Fred Kofman )
    مقاله بعدی بوروکراسی و توسعه در ایران8-انقلاب سفید: پیش درآمدی بر سیاست‌های دیوان‌سالارانه
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    نهادهای تحلیل

    درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی(تقابل نظری عقلانیت گراها و فرا اثبات گراها)8-ارزش‌های چه کسانی؟ طرح خط‌مشی

    درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (تقابل نظری عقلانیت گراها و فرا اثبات گراها)4-خط‌مشی از کجا برمی‌خیزد؟ فرایند خط‌مشی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • دولت ۱۳ و اسنادی که در۱۳ میزبانی امضا شد
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۳/۱۰)
    • ایران در میان برترین ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۳
    • سفر سلطان عمان به تهران در کانون توجه رسانه های جهان
    • گمانه زنی رسانه ها از سفر سلطان عمان به تهران
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.