فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 2 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی»ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی1-ارزیابی خط مشی عمومی
    policy evaluation-3

    ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی1-ارزیابی خط مشی عمومی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 19 خرداد 1397 ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی

    ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی

    ارزیابی خط‌مشی عمومی

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل،کلیک کنید

    ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی

      ارزیابی خط‌مشی، مرحله بعد از اجرای خط‌مشی است؛ چنانچه مرحله ارزیابی خط‌مشی به درستی انجام گیرد به بهبود خط‌مشی عمومی به طور پویا کمک کرده و فرآیند خط‌مشی‌گذاری را دائماً اصلاح می‌کند.

    به طور کلی ارزیابی خط‌مشی‌های عمومی، مقایسه اهداف پیش‌بینی شده برای خط‌مشی و نتایج حاصل از آن است که به وسیله مراجع دولتی یا غیردولتی صورت می‌گیرد. اولاً ارزیابی به عنوان یک فعالیت و وظیفه سازمان‌های عمومی مطرح است. دوم اینکه به عنوان یک تلاش جدی برای قضاوت در مورد اعتبار و ماهیت برنامه‌ها و خط‌مشی‌های مشخص تلقی می‌شود. ارزیابی صرف‌نظر از این که در چه سطحی صورت می‌گیرد مستلزم این است که شامل یک رشته از فعالیت‌های مشخص باشد اولین مسأله این است که تعیین کنیم چه چیزی باید مورد ارزیابی قرار گیرد. تشخیص هدف ارزیابی نیز، مانند تشخیص مسأله یا مشکل در فرآیند خط‌مشی‌گذاری قابل توجه است.

    به علاوه معیارها و ضوابط اندازه‌گیری برای جمع‌آوری اطلاعات راجع به ارزیابی می‌تواند در یک طیف از اطلاعات کاملاً کمی تا اطلاعات کاملاً کیفی قرار گیرند. مسأله دیگر تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که می‌توان به آن دسترسی داشت به صورتی که از اثربخشی برنامه یا خط‌مشی مورد نظر یک جمع‌بندی معتبر ارائه کند.

    در زمینه ارزیابی خط‌مشی‌ها و برنامه‌ها، بین نظارتی که به عنوان ضرورت قانونی مطرح است و آنچه که واقعاً اجرا می‌شود شکاف عمیقی وجود دارد. دلیل اساسی برای وجود این خلأ به ماهیت و نقش رفتارها و انتظارات مربوط می‌شود. نظارت و ارزیابی باید به عنوان یک روش نمونه‌گیری غیرمنظم که در آن خط‌مشی‌های معدودی برای بازبینی انتخاب می‌شوند مدنظر قرار گیرد.

    چرخه ارزیابی خط‌مشی[1]

    ارزیابی خط‌مشی عمومی به صورت یک مقطع مستقل انجام نمی‌گیرد، بلکه در قالب یک فرآیند چندین فعالیت را در برمی‌گیرد. بازده مشخص ارزیابی ممکن است به اشکال مختلفی ظاهر شود:

    الف) در یک حالت ایده‌آل ارزیابی نشان‌دهنده آن است که برنامه‌ها مطابق اهداف پیش‌بینی شده پیشرفت کرده و اجرای آنها باید همچنان ادامه یابد.

    ب) در حالت دیگر ممکن است ارزیابی نشان دهد که در اجرای خط‌مشی کمبودها و تنگناهایی وجود داشته و این مشکلات موجب عدم اجرای برنامه‌ها گردیده است.

    ج) در حالت سوم، خط‌مشی از جهته محتوی، مشکلاتی را نشان می‌دهد و خط‌مشی‌گذاران باید در آن تجدیدنظر کنند.

    د) ارزیابی خط‌مشی ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که مشکل به درستی شناسایی نشده و باید تعریف مجددی از آن به عمل آید.

    هـ) در آخرین حالت ممکن است ارزیابی مسأله جدیدی را مطرح سازد و دستور کار تازه‌ای را برای خط‌مشی‌گذاران به وجود آورد.

    برای ارزیابی خط‌مشی‌های عمومی می‌توان چرخه یا سیستمی را به صورت زیر در نظر گرفت:

     

     

     

     

    ارزیابی

    ادامه اجرا

    اصلاح شیوه اجرا

    اصلاح خط‌مشی

    تعریف مجدد مشکل

    یافتن یک مسأله جدید

    تشخیص و تعریف مشکل

    تنظیم راه‌حل

    قانونی ساختن

    اجرا

     

    چرخه ارزیابی خط‌مشی

    اعضای زیر نظام‌های خط‌مشی و سایر افراد ذی‌نفع به نوبه خود نحوه اجرا و آثار خط‌مشی را ارزیابی می‌کنند تا بتوانند در صورت لزوم از آن حمایت کنند یا به مخالفت با آن برخیزند. ارزشیابی خط‌مشی فرآیندی است که در آن مشخص می‌شود یک خط‌مشی در عمل از چه ابزارهایی استفاده کرده و درصدد تحقق چه اهدافی بوده است.

    عرصه ارزیابی خط‌مشی در عمل فراتر از آن چیزی است که اغلب در متون از آن یاد می‌شود و عمدتاً حول دیوان‌سالاران و مشاوران بخش خصوصی دور می‌زند. تجدیدنظر ممکن است تغییرات جزیی یا بازنگری اساسی مسأله را به دنبال داشته باشد یا به طور کلی به خط‌مشی پایان دهد.

    در خط‌مشی عمومی اهداف معمولاً آن چنان واضح بیان نمی‌شوند که بتوان میزان تحقق آنها را تعیین کرد. امکان تحلیل عینی نیز محدودیت دیگری است، زیرا برای تدوین معیارهای عینی که بتوان به وسیله آنها میزان موفقیت دولت در ارتباط با ادعاهای ذهنی و مشکلات اجتماعی را ارزیابی کرد، دشواری‌های فراوانی وجود دارد.

    ارزشیابی خط‌مشی، مانند سایر مراحل فرآیند خط‌مشی، اقدامی سیاسی است. ساده‌لوحانه است اگر تصور کنیم که ارزیابی خط‌مشی همواره درصدد آشکار ساختن آثار یک خط‌مشی است. در حقیقت در برخی مواقع از آن برای پنهان کردن حقایق خاص استفاده می‌شود. حقایقی که بیم آن می‌رود، دولت را در موضع ضعف قرار دهد.

    برای کسب بهترین نتیجه ارزشیابی خط‌مشی باید محدودیت‌های خردگرایی و نیروهای سیاسی که خط‌مشی را شکل می‌دهند به وضوح شناسایی شود. شاید سودمندترین نتیجه ارزشیابی خط‌مشی نه در نتایج مستقیم آن، بلکه در فرآیند یادگیری خط‌مشی باشد که ملازم آن است. بازیگران خط‌مشی به طور مداوم از ارزشیابی‌های رسمی و غیررسمی خط‌مشی‌های خود نکته‌ها می‌آموزند و مواضع خود را اصلاح می‌کنند.

    [1].Policy Evaluation Cycle

     

    policy evaluation-3

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیجلسه آشنایی با دوره کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم و فناوری
    مقاله بعدی کتاب بازار یا نابازار؟
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    انواع خاتمه دادن به خط‌مشی عمومی4

    تغییر و خاتمه خط‌مشی عمومی3-مدل تعادل مقطعی و پارادایم گونه تغییر خط‌مشی

    تغییر و خاتمه خط‌مشی عمومی2-تغییر طبیعی خط‌مشی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.