فیس بوک توییتر اینستاگرام
    سه‌شنبه 1 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»الزامات بسترسازحمایت ازکالای ایرانی
    کالاهای-وارداتی-اقتصاد-مقاومتی

    الزامات بسترسازحمایت ازکالای ایرانی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 26 فروردین 1397 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    الزامات بسترسازحمایت ازکالای ایرانی

    ✍️ دکترمحمدنوروزی پژوهشگر مرکز رشد

    • ◾✴️لازمه تحقق یک حرکت نظام مند برای حمایت از کالای ایرانی، برخورداری از الزامات زمینه ای و بسترهای پایدار ساز و ثبات آفرین است و در غیر این صورت، حرکت ها شاید در یک بازه زمانی مشخص موثر باشند ولی تبدیل به یک جریان نهادی و پایدار نخواهند شد و در نتیجه پس از مدتی می توان شاهد سست شدن و در نتیجه شکست طرح حمایت از کالای ایرانی بود. در این نوشتار به سه مورد از این الزامات به صورت تیتروار اشاره می شود و ان شاء الله در نوشته های آتی به موارد دیگری پرداخته خواهد شد.
    • ⃣  الزام اول: اصلاحات لازم در حقوق رقابت و حقوق مالکیت در کشور

      ?برخی نهادگرایان، وقتی به تحلیل علل توسعه یا عدم توسعه کشورها می پردازند، پا را از سطح اولیه تحلیل ها فراتر گذاشته و در بررسی موردی علل موفقیت و عدم موفقیت کشورها از موارد رایج نظیر تفاوت در سطح دانش، مکان جغرافیایی و حتی تفاوت های فرهنگی در کشورهای توسعه یافته نسبت به سایر کشورها عبور می کنند و سعی در شناسایی برخی مفاهیم نهادی دارند. یکی از این پایه های نهادی که در آثار برخی تحلیل گران بسیار بارز است، به رسمیت شناختن حقوق رقابت و حقوق مالکیت در کشورهاست! به بیان دیگر، علاوه بر اینکه یک آستانه تغییر در امر رقابت پذیری صنعتی در یک کشور وجود دارد می بایست حقوق مالکیت نیز دارای قواعد روشن، دقیق و باثبات باشد چرا که این امر موجب می شود افراد، انگیزه حرکت برای نوآوری و تولید ثروت پایدار داشته باشند.

      ?در موضوع حمایت از کالای ایرانی نیز، چنین مقوله ای بسیار اساسی است زیرا یک سوی امر تولید کالای داخلی، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران هستند و تا زمانی که بستر حمایتی لازم برای این کار وجود نداشته باشد انگیزه تولیدکننده برای سرمایه گذاری پایدار از بین می رود. تولید، تبلیغ و فروش کالای باکیفیت داخلی امری زمان بر است لذا نیازمند وجود یک موقعیت با ثبات روانی، اجتماعی و اقتصادی است که بخش اعظم آن با نهادسازی مناسب شکل می گیرد.

      ⃣  الزام دوم: شفافیت

      ?می توان مصادیق متعددی از ضرورت «شفافیت» جهت شکل گیری و ثبات حرکت های نهادی بیان نمود ولی با توجه به محدودیت حجمی نوشتار صرفا به یکی از مهم ترین این مصادیق یعنی «تضاد_منافع» اشاره می شود. تمامی فرآیند شکل گیری ایده تا تولید و توزیع محصول ایرانی در یک چرخه کامل رخ می دهد و در این پیوستار، شخصیت های حقیقی و حقوقی فراوانی حضور دارند که اگر هر یک از این افراد دارای منافع متضادی با اصل حرکت باشند، خواسته و ناخواسته به سمت تغییر این جریان پیش می روند و اگر به عنوان مانع اساسی در مقابل این حرکت ملی نقش ایفا نکنند، در خوشبینانه ترین حالت سعی در تغییرات قانونی جهت مستثناسازی خود و منافعشان با اصل حرکت خواهند داشت.

      ?شفافیت مناقصات، قراردادها، قوانین، آرای نمایندگان مجلس و مواردی نظیر این می تواند اقدامی پیشگیرانه و کم هزینه در این راستا باشند که با حمایت رسانه ها به یک حرکت پایدار تبدیل می شوند.

      ⃣   الزام سوم: برندسازی ملی

      ?برند ملی هر کشور، تبلور تمامی مناسبات آن کشور است و حتی در برخی مطالعات ذیل یکی از ارکان دیپلماسی عمومی طبقه بندی می شود و به عنوان یک  نمونه عینی قدرت نرم محسوب می گردد. مرور تاریخ توسعه صنعتی برخی کشورها نظیر کره جنوبی، آلمان، انگلستان، چین، ژاپن و … نشان از آن دارد که تمام ساختارهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی آن می کوشند که کشورشان را به بهترین حالت ممکن به دنیا معرفی نمایند. اگر امروز گوشی های کره ای، خودروهای آلمانی و لوازم خانگی ژاپنی از شهرتی جهانی برخوردارند صرفاً به واسطه کیفیت خودِ محصول نیست بلکه تمامی ارکان و اجزاء از سریال های تلویزیونی گرفته تا نمادهای فرهنگی آنها سعی در معرفی کشورشان به عنوان یک کشور توانمند، دارای ثبات حاکمیتی، متعهد نسبت به مردم و … دارند.

      ?زمانی که حجم انبوه سریال های تاریخی کُره ای در ایران پخش می شود و بازیگران اصلی آن در کشور حضور می یابند، خواسته و ناخواسته، نشان تجاری کره جنوبی در ایران تقویت شده و محصولات کره ای نیز فروش بیشتری خواهند داشت و یا زمانی که مسئولین ژاپنی از مردمشان در برابر برخی کالاهای کم کیفیت، عذرخواهی می کنند همین امر در مصرف کنندگان آن محصول اعتمادزایی فراوان می کند، برگزاری المپیک 2008 چین و معرفی قدرت این کشور در فضای عمومی جهانی، همگی زمینه هایی برای تقویت برندملی یک کشور است.

      ?جمع بندی کوتاه: حمایت از کالای ایرانی حرکتی مقطعی نیست و باید زمینه های لازم برای پایدارسازی آن، ایجاد شود. اهمیت ایجاد نهادها از این جهت است که یکی از مهم ترین سازوکارها برای جلوگیری از شکست یک جریان ملی، کاهش وابستگی آن به اشخاص است.

      ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

      کالاهای-وارداتی-اقتصاد-مقاومتی

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیبوروکراسی میتواند زیبا باشد؟
    مقاله بعدی نخستین رویداد ملی پیچ خط مشی (جمع سپاری حل مسائل عمومی کشور)
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.