فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»این مساله شماست! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (12)
    photo_2020-04-13_13-05-38

    این مساله شماست! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (12)

    0
    توسط کاربر 1 بر 13 فروردین 1399 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

    پیش‌درآمد: در تصمیم‌اندیشی۱۱ به ۴ تفاوت تصمیم‌گیری فردی با جمعی اشاره شد؛ نخستین تفاوت تبدیل یک مساله به دستورکار بود که در این یادداشت تشریح می‌شود

    شروع یک تصمیم!

    همیشه لحظه‌ای هست که ما تصمیمی را گرفته‌ایم؛ لحظه‌ای که توی ذهن‌مان نقش می‌بندد. لحظه‌ای که تصمیم گرفتیم …

    اما آدمی گریزان از تصمیم‌گیری و تغییر است؛ و ما همواره میل به سکون داریم. اغلب آدمیان در همان شهری به زندگی ادامه می‌دهند، که متولد شده‌اند؛ مگر آن که مساله‌ای مانند تحصیل یا کار یا … به مهاجرت فکر کنند.

    تصمیم‌گیری برای مهاجرت طبیعی نیست؛ بلکه واکنش ما به یک مساله است! به این ترتیب همیشه تصمیم‌گیری یعنی آغاز یک تغییر، یعنی ایجاد تغییر در وضع موجود. انسان در خصوص مسائل‌اش تصمیم‌گیری می‌کند و هرچه این مسائل‌اش و تغییرات مورد نیازش بزرگ‌تر و کلان‌تر باشد، نیاز به تصمیم‌گیری سخت‌تر و کلان‌تری دارد.

    در خصوص زندگی شخصی، ورود ما به تصمیم‌گیری هم فردی است؛ جایی، روزی، لحظه‌ای است که فکر می‌کنیم ادامه این شرایط ممکن نیست و آن موقع تصمیم می‌گیریم؛ ازدواج می‌کنیم یا طلاق می‌گیریم؛ می‌مانیم یا مهاجرت می‌کنیم؛ از محل کار خود بیرون می‌آییم و …

    اما وقتی شما در خانواده هستید، برای تصمیم تنها نظر شما کافی نیست؛ باید سایر اعضاء خانواده نیز با شما موافق باشند؛ باید آن‌ها هم همراه شما شوند، برای حتی رفتن به یک سفر خانوادگی!

    این یک چالش است!

    پیش از هر تصمیمی ما باید قبول کنیم که در برابر یک چالش هستیم. در تصمیم‌گیری جمعی جایی تصمیم‌گیری آغاز می‌شود که اغلب بازیگران می‌پذیرند، در برابر چالشی هستند و نیاز به تصمیمی هست!

    واقعیت آن است که در بیشتر مواقع بازیگران هیچ توافقی ندارند که موقعیت پیش رویشان یک چالش است! فاصله میان وضع موجود تا «درد مشترک» فاصله‌ای است که بخشی مهم از یک تصمیم‌گیری جمعی است. نظریه «دستورکارگذاری» نظریه‌ای قدیمی است که مدعی است، سیاست‌گذار به مساله‌ای می‌پردازد که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است یا تبدیل به یک چالش شده است؛ و البته چالش‌ها بیشتر توسط رسانه‌ها خط‌دهی و تعیین می‌شوند.

    هر وقت حاکمان به این نتیجه برسند که مثلا قیمت بنزین یک چالش است، وارد مرحله تصمیم‌گیری می‌شوند؛ اما چرا همان حاکمان ۲۰سال است که ادعای بازنویسی «قانون تجارت» را دارند، اما چنین نمی‌کنند؟ چون باور ندارند که این مساله بزرگ و جمعی ماست!

    چرا در مورد بسیاری از مسائل دیر تصمیم گرفته می‌شود؟ چون باور نداشته‌اند که این چالش بزرگی است؛ پس زمانی طولانی نیاز بوده است تا این مساله در ذهن آنان تبدیل به یک «درد مشترک» شده باشد؛ و هرچه حساسیت‌شان نسبت به موضوعات کمتر باشد، تصمیم‌گیری در خصوص آن به آینده‌ای نامعلوم پرتاب شده است.

    قهرمانان مسائل

    مسائل بزرگ به سادگی تبدیل به یک مساله جمعی نمی‌شوند؛ نیاز است تا گروه‌هایی نقش پیشگامی جامعه را ایفا کنند؛ پیشگامانی که مساله را تبدیل به مساله‌ای جمعی می‌کنند!

    این پیشگامان بسته به اعتبار و جایگاهی که دارند می‌توانند مسائل اولویت‌دار را درست‌تر شناسایی کنند و آن‌ها را به مساله کلان و جمعی تبدیل کنند.

    توصیه راهبردی: مساله‌ات را بفروش نه راه‌حل را!

    بازیگر ناوارد به ساختار حکمرانی، از راه‌حل شروع می‌کند و به همین دلیل شکست می‌خورد! درست مانند یک بازاریابی درست؛ یک سیاست یا نوآوری اجتماعی هم نیاز دارد به ایجاد تقاضا! ابتدا مردم یا حکمرانان باید بپذیرند که این مساله آنان است و مساله بزرگی است؛ باقی کار دیگر آسان است.

    مساله جمعی اما باید دقیق باشد؛ نمی‌توان یک موضوع کلی را تبدیل به مساله جمعی کرد؛ اقتصاد مساله نیست؛ حتی نظام بانکداری مساله نیست؛ اما «شرکت‌داری بانک‌ها» می‌تواند تبدیل یک مساله جمعی شود؛ چون دقیق است و قابل فهم و البته قابل حل!

    وقتی بازیگران مختلف بپذیرند که این فقط مساله شما نیست و یک مساله جمعی ماست، یک «درد مشترک» است؛ خودشان تا فریاد کردن‌اش، پیش خواهند رفت!

    ادامه در یادداشت بعدی

    این یادداشت با عنوان «تصمیم‌اندیشی» ادامه دارد و هر روز از نوروز یک بخش از آن منتشر می‌شود.

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیروی صندلی سیاست‌گذار لطفا خودت نباش! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (11)
    مقاله بعدی متخصص در همه امور! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (13)
    کاربر 1

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    نوآوری حکمرانی (governance innovation)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.