فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 12 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»بازسازی اعتماد ملی رمز عبور از تنگناهای اقتصاد
    1910862444

    بازسازی اعتماد ملی رمز عبور از تنگناهای اقتصاد

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 30 شهریور 1397 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    بازسازی اعتماد ملی رمز عبور از تنگناهای اقتصاد

    دکتر سعید نمکی
    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    و معاون امور علمی ،فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه

    «هرچه می‌نویسم پنداری که دلم خوش نیست، ای دوست می‌ترسم و جای ترس است از مکر سرنوشت، چون احوال عاشقان نویسم نشاید و چون احوال عاقلان نویسم هم نشاید و اگر واگویم نشاید و اگر وانگویم هم نشاید و اگر خاموش شوم هم نشاید.»رساله عشق عین‌القضاه
    گرچه از نوجوانی همواره با قلم سوز دل فرونشانده‌ام مع‌الوصف مدت‌هاست در فضای غبارآلود ایام می‌ترسم که نگارش سطور زنگار تشویش دیگری باشد بر ذهن و روح پاکیزه مردم سرزمینم ولی گاه به یاد حرف مادرم می‌افتم که قالی می‌بافت و هرگاه قالی‌اش از نصف عبور می‌کرد با شادمانی می‌گفت قالی در حال پایین آمدن یعنی به سرانجام رسیدن است و من که مدت‌هاست قالی عمرم از نیمه گذشته، نگرانم حرف‌هایی را که برای نگفتن در سینه نگاه داشته‌ام درونم را خاکستر کند و عزیزانم ناشنیده تا آرامگاه ابدی بدرقه‌ام کنند و بارها گفته‌ام؛
    «کاش می‌شد در این تباهی‌ها    لب فروبندم و قلم نزنم»

    از نخستین روزهای پس از انقلاب به دلیل وفاداری به اصول انقلاب و نظام تلاش کرده‌ام همواره در خدمت مردم باشم. از جهاد سازندگی تا مدیریت نظام سلامت و توسعه زیرساخت‌های آن، معلمی و مدیریت دانشگاه، توسعه صنعت دارویی کشور و چند سال اخیر، اداره بخش عظیمی از منابع کشور در سازمان برنامه و بودجه کشور را در قحط سالی منابع به عهده داشته‌ام و در طول همه سال‌های خدمتم از منجلاب آلودگی‌های مالی و دل‌بستن به فریب‌های دنیوی و همچنین دام‌های سیاست‌زدگی و افراط‌ گرایی دامن‌کشان گذشته‌ام.
    همکاری امروزم با دولت تدبیر و امید نیز اعتقاد به مشی اعتدال‌گرایانه رئیس محترم دولت و همراهان وی و نگارش این سطور در روزنامه ایران نیز از یکسو همراهی با این شیوه اعتدال و از سوی دیگر برخورداری از نام ایران دلنواز یعنی سرزمین همه ایرانیان با هر عقیده و مرام می‌باشد.
    این روزها و در تلاطم بازارهای ارز و سکه و نهایتاً اقتصاد پریشان کشور، نظرات متعددی را می‌شنویم و می‌خوانیم. این نظرات گاهی از سوی مردم گرفتار است که در فشارهای موجود بنیه تاب‌آوری ندارند و به‌رغم تحمل سختی‌های سال‌های گذشته دیگر توان گذران امور روزمره را از دست داده‌اند. فرودستانی که هنوز انقلاب و نظام را قبول دارند ولی شرمندگی از تهی بودن سفره‌شان صدای اعتراضشان را درآورده است و با همه تلاش در تأمین حداقل معاش وامانده‌اند.
    اما در این میان گروهی نیز هستند که داعیه علم و کارشناسی دارند. خیلی نگران امرار معاش خود نیستند و در دفاع از مردم و بی‌ثباتی اوضاع اقتصادی کشور اظهار نظر می‌کنند. عزیزانی که گاه سال‌ها در کرسی‌ها و مناصب مختلف نیز تکیه زده‌اند و با پرهیز از یک نقد واقع‌بینانه با مصلحت اندیشی دفع شر می‌کنند یا با سطحی نگری امروز را گسسته از دیروز و پریروز به قضاوت می‌نشینند و بر بی‌کفایتی دولتمردان انشا رأی می‌نمایند.
    بی‌تردید شیوه‌های مدیریتی دولت تدبیر و امید نیز همچون اسلاف پیشینش مبرّا از خطاهای خرد و کلان مدیریتی نیست اما منصفانه هم نیست که نبینیم و یا آگاهانه و با سیاست‌ورزی کتمان کنیم که همین دولت کوشید با نفت 30 دلاری بدهی‌های زمان نفت بالای 100 دلار را بپردازد، تورم لجام گسیخته را مهار کند، مستمری بگیران را دریابد، فشار هزینه‌های کمرشکن درمان را بر شانه‌های مردم بکاهد، زیرساخت‌های نظام سلامت را توسعه بخشد، روابط با جهان را تلطیف کند، حقوق بازنشستگان را برای اولین بار تا سه برابر نرخ تورم افزایش دهد. با بخش دفاع و امنیت و زیرساخت‌هایش متفاوت عمل کند، در ریشه کنی فقر مطلق گام بردارد، به معلم و دانش‌‌آموز با نگاهی ویژه بنگرد، آموزش عالی را در تصمیم‌گیری‌های کلان دعوت به مشارکت کند، در توسعه کشاورزی مدرن تلاش نماید و حقوق شهروندی را پاس بدارد.
    و ناگهان با تغییر در روال زندگی مردم تحت تأثیر قیمت ارز و سکه و موج تورمی همه این دستاوردها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و تفسیر به ناتوانی دولت می‌شود.
    بارها شنیده‌ایم که عوام می‌گویند فلان کس داشت حرف می‌زد، کار می‌کرد، سُر و مُر و گُنده بود، چیزیش نبود، ناگهان سکته کرد و مُرد.
    متخصصین اهل فن می‌دانند که انفارکتوس حاد قلبی مقدمه می‌خواهد. سال‌ها به‌ دلیل بدغذایی، بی‌تحرکی، شیوه زیست نامناسب و ریسک فاکتورهای دیگر پلاک‌های کلسترول در جدار عروق کرونر رسوب می‌کند و به مرور رگ مسدود شده، سکته قلبی با اندک فعالیتی عارض می‌شود. و متأسفانه این بیماری‌ مزمن بارها علامت‌های آشکار نشان داده و به جای ارجاع به طبیب حاذق و انجام آزمایشات و بررسی‌های تشخیصی، افراد غیرمتخصص تعبیر به سردی مزاج و نهایتاً چای نبات تجویز فرموده‌اند تا اینکه بیمار بخت برگشته به وضعیتی وخیم رسیده است.
    بی‌توجهی به شرح حال دقیق و عدم بررسی گذشته بیمار کنونی که ناگاه بیماری‌اش با نشانه‌ای به نام بی‌ثباتی اقتصادی بروز کرده بشدت گمراه کننده و بی‌ثمر است. لذا توجه ویژه به موارد ذیل ضروری به نظر می‌رسد؛
    التهاب و تب اقتصادی کنونی نشانه‌ای است از آبسه‌ای عفونی که در مغز سیاست و مدیریت ما لانه گزیده است. این ناخوشی علاوه بر مشکلات اقتصادی علائم حاد دیگری همچون حاشیه نشینی، تراکم زندانیان، انبوه پرونده‌های قضایی، بحران‌های زیست محیطی، فرار سرمایه‌های مادی و معنوی، کوچ بی‌وقفه نخبگان، آمار روزافزون طلاق و آسیب‌های اجتماعی، خودکشی و روان‌پریشی و ده‌ها علامت دیگر نیز دارد که از چشمان ژرف‌نگر علمای روانشناسی، جامعه‌شناسی و متخصصین علوم اجتماعی کشور دور نمی‌ماند.
    اولین عوامل بیماری‌زا به پیکره نظام بسیار زودتر از آن وارد شد که حتی رئیس جمهوری محترم در سخنانشان در مجلس شورای اسلامی بدان پرداختند.
    آن زمان که با عدم توجه به درآمد سرانه کشور در قانون اساسی، تأمین اجتماعی و دولت رفاه را بدون تعریف منابع مورد نیاز به‌عنوان تکلیفی فراتر از توان بر دوش دولت‌ها گذاردیم.
    اولین جایی که به‌رغم آموزه‌های مترقی اسلام و اهداف والای انقلاب اسلامی سواره را بر پیاده، ‌بی‌درد را بر دردمند، بی‌خرد را به خردمند، زُمُخت را بر ظریف و نامهربان را بر لطیف گماردیم.
    آن روز که عنان تولید و صنعت را به مدیری بی‌بضاعت سپردیم و مسیر را از تولید به تجارت کشاندیم.
    روزگاری که با گفتار، نوشتار و رفتار نابخردانه گروهی سرمایه‌ها را فراری دادند، جوانان را مأیوس کردند تا نخبگان فراوانی با کوچ بانک ژنتیک کشورهای متخاصم را تکمیل کنند. عده‌ای نابخردانه هزینه تراشیدند و صورتحسابش را برای خزانه کشور فرستادند.
    لحظه‌ای که در مقابل اولین سنگریزه غارتگران به شیشه نازک بیت المال چراغی برنیفروختیم تا بدانند که این سرای، سرای بانانی دلسوز و پاکیزه و بیدار دارد که در اولین تجاوز، متجاوز پاسخی کوبنده خواهد دید. چون دست‌اندازان به منابع عمومی پاسخ مناسبی ندیدند، آنگاه با جسارت و حوصله یکدیگر را صدا کردند، به هم پیوستند تا غارتشان نجومی شود.
    روزگاری که فرصت دادیم تا اهل ریا و سالوس و آنان که عبادتشان نیز ابزار زندگی است نه ابراز بندگی، با فریب و نیرنگ، بتوانند حلقه را بر بندگان صالح خدا و دوستداران واقعی انقلاب و نظام تنگ کنند و بر مناصب مهم به ناحق تکیه زنند.
    موقعی که گروهی هر دستاورد دلگرم کننده نظام را برای حذف رقیب منفی جلوه دادند و به رغم رهنمودهای امام راحل و پیام‌های دلسوزانه مقام معظم رهبری، به جای رویش نور امید در دل مردم کشورمان، بذر یأس و نومیدی پاشیدند و به ریزش یاران نظام و انقلاب نابخردانه کمک کردند.
    آنگاه که در آموزش ابتدایی روز اول به کودکانمان آموختیم (بابا نان داد) و همواره انتظار نان‌آوری پدر و در نهایت وابستگی به پدر بزرگتر دولت را در او تقویت کردیم و در راستای خودباوری و خودکفایی او آموزشش ندادیم.
    زمانی که با فشار مقامات محلی بدون پیوست کارشناسی با شیوه جزیره‌ای آموزش عالی را توسعه دادیم و مراکز هزینه جدید برای کشور خلق کردیم که امروز قسمت عمده‌ای از بیکاران ما را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل ‌دهند.
    برای صندوق‌های بازنشستگی عاقبت اندیشی نکردیم و از اصلاحات پارامتریک و سیستمیک غفلت ورزیدیم تا امروز حدود 70 درصد از بودجه رفاه اجتماعی کشور صرف فقط دو صندوق بازنشستگی شود.
    با تولید برنامه‌های اندوه‌زا، افزایش روان پریشی و افسردگی جامعه و نهایتاً با شیوع بیماری‌های قلبی، عروقی، روانی، خشونت و اعتیاد به دلیل فقدان نشاط هزینه‌های نظام را بالا بردیم.
    اشاره به موارد فوق از آن جهت است که یادآور شوم؛
    اولاً: آنچه امروز در عرصه اقتصاد کشور بروز نموده نشانه‌ای حاد از یک بیماری مزمن است که در طول سال‌ها با فقدان تدبیر در حوزه‌های مختلف مدیریتی، پدیدار شده است و گرچه ظاهراً ناخوشی اقتصادی است ولی ریشه در حوزه‌های مهم و تأثیرگذار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره دارد که با نگاه صرفاً اقتصادی علاج واقعی حاصل نخواهد شد. و بدون شک حل مشکلات کنونی فراتر از ظرفیت‌های موجود در حوزه اقتصاد کشور است و یقیناً باید از ظرفیت عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و مشارکت تمامی صاحبنظران این حوزه‌های تأثیرگذار استمداد طلبید.
    ثانیاً: به دلیل سهم محدود دولت در سیاست‌های کلان نظام، انتظار تنها از دولت در حل مشکلات پیش رو، به دور از واقعیت است. لذا بدون به کارگیری همه امکانات نظام و فقدان همدلی، همفکری و مشارکت تمامی دست‌اندرکاران، امید بهبودی اوضاع نیز واقع بینانه نخواهد بود.
    ثالثاً: درست است که انباشت نقدینگی علت و نشانه مهمی در بهم ریختگی و بی‌ثباتی اقتصاد است ولی آنچه این علت را خطرناکتر می‌کند از دست رفتن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است. متأسفانه غول بیدار شده نقدینگی 1600 هزار میلیاردی، کالسکه نحیف خزانه کشور را نیز به دنبال خود می‌کشد و به دلیل عدم اعتماد به دست اندرکاران و تصمیم‌گیران وقتی راهنما را به راست می‌زنند او به چپ می‌پیچد و متأسفانه عنان این اژدهای سهمگین را از کف داده‌ایم. امروز افزایش اعتماد عمومی و احیای سرمایه اجتماعی بزرگ‌ترین رسالت ملی همه ماست. شفاف‌سازی اقتصادی، قطع رانت، کیفر عاجل متجاوزان به بیت‌المال، احترام به حقوق شهروندی و اجماع نخبگان سیاسی کشور حول محور مصالح ملی که همواره در نصایح مشفقانه رهبر معظم انقلاب و درخواست‌های فروتنانه رئیس‌جمهوری محترم و تمامی سران قوا نیز بوده راهکار اصلی در ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است.
    در هیچ برهه‌ای از تاریخ روزهای پس از انقلاب وفاق بین دشمنان اصلی کشور تا بدین حد نزدیک و قوام یافته نبوده و بسیار غفلت آلود است که ما در شرایط کنونی باز بر طبل تفرقه بکوبیم و فکر کنیم که اگر با شیوه‌های مأیوس کننده بی‌کفایتی گروهی از خدمتگزاران را اثبات کنیم، اقبال عمومی را برای خود و همفکرانمان به ارمغان خواهیم آورد.
    بی تردید این شیوه نابخردانه و دامن‌زدن به گسست اجتماعی و بی‌اعتمادی عمومی به ارکان نظام، خرسندی و کامیابی بیشتر دشمنان را در پی داشته، آنان را گستاخ‌تر و هزینه مقابله را سنگین‌تر نموده و به جای پیروزی جناحی، شرمساری و پشیمانی جاودان و خدای ناکرده پایمالی خون مقدس شهدایی را در پی خواهد داشت که برای ماندگاری اسلام و سرافرازی ایران عزیز جانفشانی کردند.
    که به قول خیام:
    «هست از پس پرده گفت‌و‌گوی من و تو/چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من»

    ۱۹۱۰۸۶۲۴۴۴

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیمعرفی اساتید مدیریت دولتی-دکتر مارگارت اشنایدر(Dr Marguerite A. Schneider)
    مقاله بعدی کتاب سیاست گذاری عمومی دراقتصادکارآفرینانه:خلق شرایط برای رشد کسب وکار
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ترکیب جام جهانی ۲۰۲۶
    • در همایش سراسری مدیران دولت چه گذشت؟
    • کشورها برای حفاظت جامعه از اخبار جعلی چه تدابیری دارند؟
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.