فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»بازیگران خط‌مشی عمومی
    خط مشی گذاری11

    بازیگران خط‌مشی عمومی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 28 دی 1394 مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری

    بازیگران خط‌مشی عمومی

    بازیگران و نهادها در فرایند خط‌مشی نقش اساسی دارند. واژه بازیگر شامل دولت و بازیگران اجتماعی است. نظام‌های فرعی خط‌مشی، مجامع و محافلی هستند که در آن‌ها بازیگران در مورد مسائل خط‌مشی به بحث می‌پردازند. این تعامل‌ها در بستر آرایش‌های نهادی مختلفی رخ می‌دهند که فرآیند خط‌مشی را احاطه کرده‌اند. نهادها از طریق مشروط کردن ادراکات عاملان نسبت به منافع و خواسته‌هایشان و تأثیرگذاری بر احتمال تحقق آن‌ها از طریق محدود ساختن برخی انتخاب‌ها و تسهیل انتخاب‌های دیگر، رفتار عاملان را شکل می‌دهند.

    بازیگران در فرآیند خط‌مشی یا افراد هستند یا گروه‌ها. بازیگران خط‌مشی را می‌توان در پنج مقوله طبقه‌بندی کرد. کارگزاران منتخب، کارگزاران انتصابی، گروه‌های ذی‌نفع، سازمان‌های پژوهشی و رسانه‌های جمعی.

    کارگزاران منتخب: قوه مجریه – قوه مقننه

    قوه مجریه که در بسیاری از کشورها کابینه نامیده می‌شود، یکی از بازیگران کلیدی در نظام فرعی خط‌مشی است. نقش محوری آن در اداره امور کشور از اختیارات قانونی ناشی می‌شود. با اینکه بازیگران دیگری هم در فرآیند درگیرند، ولی اختیار تدوین و اجرای خط‌مشی‌ها نهایتاً در دست قوه مجریه است.

    قوه مجریه افزون بر امتیازات ویژه، مجموعه‌ای از منابع دیگر را نیز در اختیار دارد که موقعیت آن را تقویت می‌کند. کنترل اطلاعات، یکی از این منابع اساسی است. کنترل نسبت به منابع مالی نیز موقعیت قوه مجریه را تقویت می‌کند. همچنین قوه مجریه دسترسی غیرقابل رقابتی به وسایل ارتباط جمعی برای تبلیغ موقعیت خود و تضعیف موقعیت مخالفان دارد. افزون بر همه این‌ها، قوه مجریه بوروکراسی را در اختیار دارد.

    دومین دسته از کارگزاران منتخب قوه مقننه است. قوای مقننه مجامعی اساسی هستند که در آن‌ها مشکلات اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد و خط‌مشی‌های لازم برای برخورد با آن‌ها ضرورت می‌یابد. قانون‌گذاران طی فرآیند تصویب طرح‌های دولت برای تدوین خط‌مشی‌ها و تأمین بودجه دولتی برای اجرای آن‌ها، فرصت اعمال نظر دارند.

    ساختار داخلی قوه مقننه از عوامل تعیین کننده نقش قوه مقننه در فرآیند خط‌مشی است. قانون‌گذاران با عضویتی به شدت سازمان یافته حول خط‌مشی‌های حزبی و با درجه بالایی از پیوستگی حزبی و نظم و انضباط امکان چندانی برای اتخاذ موضعی مستقل ندارند. وجود چند حزب اقلیت در دولت‌های ائتلافی فرصت بیشتری برای قانون‌گذاران فراهم می‌سازد تا دیدگاه‌های خود را بیان کنند و دولت را برای سازش تحت فشار قرار دهند.

    ماهیت مشکل مورد نظر نیز بر چگونگی مداخله قانونگذران در فرآیند خط‌مشی تأثیر دارد. مسائل فنی به قانون‌گذاران ارتباط چندانی پیدا نمی‌کند. خط‌مشی‌های مربوط به تخصیص یا توزیع مجدد منابع یا درآمدها بیشترین بحث و مداخله را در میان قانون‌گذاران بر می‌انگیزد، ولی معمولاً تأثیر چندانی بر خط‌مشی دولت ندارند. معمولاً قانون‌گذاران در تدوین یا اجرای خط‌مشی‌های عمومی بازیگران مهمی محسوب نمی‌شوند.

    کارگزاران منصوب

    اغلب به شکل جمعی با عنوان «دیوانسالاری» مورد خطاب قرار می‌گیرند. واقعیت دولت مدرن به گونه‌ای است که نقش آن‌ها فراتر از آن چیزی است که از یک مستخدم انتظار می‌رود. در واقع دیوانسالاران اغلب عناصر کلیدی فرآیند خط‌مشی و چهره‌های محوری در بسیاری از زیرنظام‌های خط‌مشی محسوب می‌شوند. گاهی گفته می‌شود که مقررات جایگزین قوانین شده‌اند و کارگزاران منتخب از طریق دانش تخصصی در مورد فعالیت‌های تنظیمی دولت تا حد زیادی جایگزین سیاستمداران منتخب شده‌اند.

    قدرت و نفوذ دیوانسالاری مبتنی بر مجموعه‌ای از منابع است. نخست، قانون وظایف اساسی خاصی را پیش‌بینی کرده که باید به وسیله دیوانسالاری انجام شود. دوم دیوانسالاری‌ها برای تعقیب اهداف سازمان یا حتی مقاصد شخصی دسترسی قابل توجهی به منابع مادی دارند. سوم دیوانسالاری مخزن گسترده‌ای از مهارت‌ها و تخصص‌ها می‌باشد. چهارم، دیوانسالاری‌های مدرن در جنبه‌های مختلف اجتماعی به میزان وسیعی به اطلاعات دسترسی دارند. پنجم، دائمی بودن دیوانسالاری و طولانی بودن زمان خدمت اعضاء اغلب برای آن‌ها در مقایسه با فرادستان، یعنی نمایندگان منتخب موقعیت بهتری فراهم می‌سازد.

    گروه‌های ذی‌نفع

    یکی از مهم‌ترین منابع گروه‌های ذی‌نفع دانش، به ویژه اطلاعات است که دسترسی دیگران به آن هیچ یا اندک است. به دلیل آنکه خط‌مشی‌گذاری فرآیندی به شدت اطلاعات­مدار است انتظار می‌رود کسانی که اطلاعات لازم را در اختیار دارند، نقش مهمی در این فرآیند ایفا کنند. از دیگر منابع گروه‌های ذی‌نفع، منابع سازمانی و سیاسی است. این گروه‌ها اغلب در جهت اطمینان حمایت از احزاب سیاسی و سیاستمداران مورد نظر، به آن‌ها کمک مالی می‌کنند.

    در نظام‌های سیاسی مردم­سالار، اطلاعات و منابع قدرت گروه‌های ذی‌نفع آن‌ها را به اعضای کلیدی نظام‌های فرعی خط‌مشی تبدیل می‌کند.

    در میان گروه‌های ذی‌نفع، گروه­های تجاری قدرتمندترین هستند. برای درک «قدرت ساختاری سرمایه» لازم است بستر گسترده‌تر اجتماعی- اقتصادی اقتصاد سرمایه‌داری شناخته شود. جهانی شدن به دلیل پیشرفت در ابزارهای ارتباطات و حمل و نقل و حذف تدریجی کنترل‌ها از معادلات اقتصادی بین‌المللی، کمک فراوانی به افزایش قدرت سرمایه کرده است.

    امکان بالقوه از دست رفتن فرصت‌های شغلی و درآمد، تهدیدی است که دولت باید در تصمیم‌گیری‌های خود مورد توجه قرار دهد. سرمایه­داران داخلی و خارجی می‌توانند دولت را در صورت انجام اقدامی که مورد توافق آن‌ها نباشد، تنبیه کنند. کمک‌های مالی گروه‌های تجاری به احزاب سیاسی و محققان مورد نظر منبع مهمی برای آن‌ها به وجود می‌آورد که بر اساس آن می‌توانند در خط‌مشی‌گذاری نفوذ داشته باشند.

    احزاب سیاسی بهره‌مند از کمک‌های گروه‌های تجاری در اداره این مبارزات در نتیجه تأثیرگذاری بر رفتار رأی دهندگان، موقعیت بهتری خواهند داشت. این امر می‌تواند باعث پیروزی احزاب و نامزدهای سیاسی خاصی شود که منافع گروه‌های تجاری را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند.

    قدرت ساختاری بخش تجاری می‌تواند هم باعث ارتقا و هم باعث از بین رفتن رفاه اجتماعی شود. سازمان تجاری قوی سازمانی است که در صورت لزوم می‌تواند موضعی جسورانه اتخاذ و آن را به دولت منتقل کند، بدون آنکه با مخالفت جدی از سوی افراد و طبقات مختلف روبرو شوند. چنین سازمانی معمولاً شکل یک انجمن مرکزی را دارد که می‌تواند مصوبات و ضوابط انضباطی خود را به اعضا تحمیل کند. در جهان صنعتی امروز امریکا دارای ضعیف‌ترین و ژاپن دارای قوی‌ترین سازمان‌های تجاری است.

    هر قدر اتحادیه‌ها قوی‌تر باشند، تأثیر گروه‌های تجاری بیشتر خواهد بود. کشورهای دارای دولت قوی اغلب سازمان‌های تجاری قوی دارند، زیرا سازماندهی بخش تجاری برای تحت فشار قرار دادن دولت‌های قوی باید کامل و دقیق باشد. قدرت سازمانی بخش تجاری متأثر از ساختار اقتصادی است. فرهنگ سیاسی نیز تأثیر به سزایی بر گستره و ماهیت مداخله گروه‌های تجاری در سیاست دارد.

    علاوه بر بخش کسب و کار، نیروی کار نیز در بین گروه‌ها از موقعیت قدرتمندی برخوردار است، هرچند قدرت آن به اندازه بخش تجاری نیست. اتحادیه‌های کارگری علاوه بر چانه‌زنی با کارفرمایان به نمایندگی از سوی اعضا برای شکل دادن به آن دسته از خط‌مشی‌های دولت که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند، در فعالیت‌های سیاسی نیز وارد می‌شوند. نهضت‌های مردمی اواخر قرن نوزدهم کارگران را که در هر جامعه صنعتی از اکثریت برخوردارند، قادر ساخت تا در رابطه با عملکرد دولت، حرفی برای گفتن داشته باشند. تشکیل احزاب کارگری یا سوسیال دموکرات و نهایتاً تشکیل دولت از سوی این احزاب در بسیاری از کشورها نقش سیاسی کارگران را بیش از پیش تقویت کرد.

    سازمان‌های تحقیقاتی

    محققان به همان اندازه که در جهت تحقق اهداف مرتبط با خط‌مشی پژوهش می‌کنند، در تشکل‌های علمی نیز فعالیت دارند. در واقع دانشگاهیانی که پژوهش‌های مرتبط با خط‌مشی را انجام می‌دهند عموماً از سوی تشکل‌های علمی حمایت می‌شوند. تشکل علمی، سازمانی مستقل است که به منظور تأثیرگذاری بر خط‌مشی عمومی به پژوهش‌های چندرشته‌ای می‌پردازد. این سازمان‌ها نسبت به مشکلات خط‌مشی در گستره‌ای وسیع علاقه نشان می‌دهند و می‌کوشند تا با بهره‌گیری از انواع تخصص‌ها دیدگاهی جامع داشته باشند. تحقیقات آن‌ها معطوف به پیشنهاد راهکارهایی عملی در مورد مشکلات عمومی است.

    تشکل‌های علمی در قیاس با هم‌ردیفان صرفاً دانشگاهی خود بیشتر جهت گیری حزبی دارند. تشکل‌های علمی، پژوهش‌ها و پیشنهادات کاربردی خود را متوجه سیاستمدارانی می‌کنند که انتظار می‌رود نظراتشان مورد حمایت قرار گیرد.

    رسانه‌های جمعی

    در حکم یک رابط اساسی بین دولت و جامعه هستند. این موقعیت آن‌ها را قادر می‌سازد که اولویت‌های دولت و جامعه نسبت به مشکلات عمومی و راه‌حل‌های آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، برنامه‌های خبری صرفاً یک مشکل را گزارش نمی‌کنند، بلکه اغلب با تعریف مشکل، مشخص ساختن ماهیت و دامنه آن و حتی گاهی ارائه راه‌حل‌ها، مشکل را به شکلی عمیق بررسی می‌کنند. سؤال‌هایی که در پارلمان‌ها مطرح می‌شود، اغلب مبتنی بر مطالبی است که در روزنامه‌ها درج می‌شود. با این همه نباید نسبت به نقش رسانه‌های جمعی در فرآیند خط‌مشی اغراق شود.

    http://tasmim.blogfa.com/post-349.aspx

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیچرخه ارزیابی خط‌مشی
    مقاله بعدی ویژگی‌های خط‌مشی خوب
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    مرکز مطالعه نوآوری حاکمیتی (GovInn)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.