فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 12 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»گزارش های موضوعی خط مشی گذاری و سیاستگذاری»بررسی تسهیل‌‌گری اسلام در جهت تحقق اقتصاد دانش‌‌بنیان نگرشی جدید به بخشی از بستر نهادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
    13920217000370_photoa

    بررسی تسهیل‌‌گری اسلام در جهت تحقق اقتصاد دانش‌‌بنیان نگرشی جدید به بخشی از بستر نهادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 2 فروردین 1395 گزارش های موضوعی خط مشی گذاری و سیاستگذاری

    بررسی تسهیل‌‌گری اسلام در جهت تحقق اقتصاد دانش‌‌بنیان
    نگرشی جدید به بخشی از بستر نهادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

    برساخته‌‌ای به نام اقتصاد دانش‌‌بنیان در دهه‌‌های اخیر در بین دولتمردان، کنشگران اقتصادی و دانشگاهیانِ علاقمند به مباحث توسعه اقبال فراوانی را به خود معطوف کرده‌‌است و صرف‌‌نظر از برخی چالش‌‌های نظری، ریشه در درکی عمیق از اهمیت دانش در خلق ارزش اقتصادی دارد.
    این مقاله بر آن است تا با نگاهی نهادگرایانه به اقتصاد، به کندوکاو ظرفیت‌‌های دین مبین اسلام در جهت کارکردهای اساسیِ اقتصاد دانش‌‌بنیان (به خصوص در عرصه‌‌ی نهادهای غیر رسمی و فرهنگی) بپردازد. بدین منظور ابتدا یک تعریفِ منقح عملیاتی برای اقتصاد دانش بنیان برگزیده شد که در آن به صراحت به کارکردهای اقتصاد دانش بنیان اشاره شده باشد؛ چهار کارکردِ اصلیِ یک اقتصاد دانش‌‌بنیان عبارتند از: تولید دانش، جذب (کسب) دانش، انتشار دانش و به‌‌کارگیری دانش
    1. تولید دانش: بخش نخست یک اقتصادِ دانش‌‌پایه، قسمت تولید دانش و فرآیندهای آن است. در این مرحله مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌‌ها و….، دانش را تولید می‌‌کنند. محصول این قسمت اغلب در چارچوب مقالات علمی، امتیازهای ناشی از ثبت اختراعات و امثال ذلک می‌‌با‌‌شد.
    2. کسب دانش: در قسمت دوم دانش توسط منابع داخلی مانند سازمان‌‌ها، بنگاههای اقتصادی و همچنین دفاتر خدمات فناوری (مانند دفاتر حقوقی فعال در زمینه‌‌ی انتقال دانش و فناوری یا دفاتر خدمات مهندسی) عمدتاً از منابعِ خارج از کشور کسب می‌‌شود.
    3. انتشار دانش: انتشار دانش، قسمت سومِ یک اقتصادِ دانش‌‌پایه را تشکیل می‌‌دهد. که عمدتاً به مدد فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می‌‌گیرد.
    4. به‌‌کارگیری دانش: بخش چهارم یک اقتصاد دانش‌‌پایه، فرآیندهای به‌‌کارگیری دانش است. گسترش آموزش و تحقیقات علمی محض، به تنهایی برای ارتقای سطح توسعه یافتگی کافی نبوده و پیشرفت علمی واقتصادی، مستلزم کاربردی شدن دانش پیشرفته در متن زندگی اقتصادی، بویژه در فرایند جهانی‌‌شدن، تولید و تجارت است. (ناظمان و اسلامی‌‌فر، الف1389، ص186)
    در این مقاله هر یک از چهار کارکردِ فوق با استفاده از نصوص اسلامی مورد مداقه قرار گرفتند.
    بدیهی است که چهار کارکرد فوق باید توسط انسان‌‌ها به انجام برسد یا مدیریت شود. و انسان‌‌ها برای انجامِ شایسته‌‌ی این وظایف به یک بستر نهادیِ1 برانگیزاننده نیاز دارند.
    در حال حاضر بانک جهانی پروژه‌‌ی گسترده‌‌ای را به نام دانش برای توسعه تعریف کرده‌‌است که هدف آن به کار بردن و استفاده از دانش برای کمک به توسعه‌‌ی کشورهای مختلف است. این سازمان بین‌‌المللی نیز دوره‌‌ی جدید را اقتصاد مبتنی بر دانش نامیده است و در آن سیستم نهادی و اقتصادیِ مشوّقِ استفاده از دانش و کارآفرینی، یکی از محورهای چهارگانه‌‌ی مورد تأکید است. (سوزنچی‌‌کاشانی،1390، ص20)
    به عبارت دیگر از بین انبوهِ تأثیراتی که دین می‌‌تواند بر اقتصاد داشته باشد ما صرفاً بر نهادهای‌‌غیررسمی2 به عنوانِ برانگیزاننده‌‌‌‌ی عاملِ انسانی و همچنین نظام بخشِ برخی روابط غیررسمی3 در جهت تحققِ اقتصاد دانش‌‌بنیان متمرکز می‌‌شویم. بدون شک در کشوری که حدود نودوپنج‌‌درصد مردم دین مشترکی دارند و قسمت قابل توجهی از این گروه به اعتقاداتشان پایبندند، استفاده از ظرفیت دین به منظور تشویقِ دانشگران در چهار کارکرد فوق بسیار مفید است. شهید مطهری در این باب بیانِ زیبایی دارند: پیغمبران برای دو کار آمدند؛ اولاً اینکه بشر را به مصالح اجتماعی رهنمایی می‏کنند و در ثانی (که این‏ دومی شاید مهمتر است) او را موظف می‏کنند و یک قدرتی بر وجودش مسلط می‏کنند به نام ” ایمان ” که به حکم این قدرت، آن مصالح اجتماعی را که به حکم وحی‏ یا به حکم عقل و علم، تشخیص داده اجرا کند. (مطهری، 1375) پیشرفت علمی، نیز همچون سایر مهمات بشری، احتیاج به نوعی ایمان دارد چون کار علمی علاوه بر شیرینی دشواری هم دارد و فداکاری می خواهد و این فداکاری به پشتوانه‌‌ی ایمان است (دیدگاههای رهبر انقلاب پیرامون علم و فناوری، 1389)
    بارها گفته‌‌شده‌‌است اغلب فرهنگ سازمانی مسئول نقائص در تسهیم و انتقال دانش در سازمان‌‌ها (به مثابه‌‌ی واحدهای خُردی که در نهایت به اقتصادِ کلانِ دانش‌‌بنیان شکل می‌‌دهند) است لذا مدیریت دانش باید وظایف خطیری برای تغییرِ فرهنگ سازمانی انجام دهد (فایرستون، ال‌‌روی، 1387، صص20-21) و صاحبان این سطور معتقدند در جامعه‌‌ی ما، ارشادات مذهبی و کلام معصومین علیهم‌‌السلام می‌‌تواند تسهیل‌‌گرِ این تغییر مهم باشد. به بیان ساده‌‌تر و به عنوان تمثیل؛ دین می‌‌تواند انگیزه‌‌ی لازم را برای به اشتراک‌‌گذاری دانش بین افراد یک کارخانه فراهم کند. به این ترتیب دانشگران با خداوند متعال معامله می‌‌نماید و مطمئن هستند که نه تنها دانشش نقصان نمی‌‌یابد بلکه خداوند دانش‌‌شان را مضاعف خواهد نمود. (روم:39)4 و روزی‌‌شان را تکفل نموده در صورتیکه در غیاب دین همان افراد ممکن است از دانش و تجربه‌‌ی‌‌شان به عنوان اهرمی برای چانه‌‌زنی به منظور نیل به قدرت بیشتر استفاده کنند. (زارعی متین، 1388، صص341-366) البته از این دست مطالب فراوان است که علاقمندان می‌‌‌‌توانند به متن اصلی مقاله که لینک آن ذیلاً آمده‌‌است رجوع نمایند
    در نهایت روشن گردید که اقتصاد اسلامی یک اقتصاد دوستدارِ دانش می‌‌باشد و در این راستا تشویق‌‌ها و تجویزهای فراوانی دارد و به خصوص گریزگاه‌‌های زیبایی از تنگناهایِ فرهنگی که مدیریت دانش و اقتصاد دانش‌‌بنیان با آن روبه‌‌روست ارائه می‌‌نماید. خوشبختانه با اتکا به اسلام عزیز می‌‌توان یک گام به پیش برداشت و ادعا کرد که بسط روحیه‌‌ی پرسشگری، تفکر و نقّادی توسط اسلام می‌‌تواند در حرکت از جامعه‌‌ی اطلاعات بنیاد به جامعه‌‌ی دانش‌‌بنیاد (در معنای دقیقِ کلمه) که می‌‌توان آن را حکمت‌‌بنیان نیز نامید مفید است.
    اصولاً برخی از فلاسفه‌‌ی علم معتقدند توسعه دانش بنیان از مفاهیمی است که در جوامع غربی و جامعه‌‌ای مثل ما به درستی شناخته نشده است. میان داده5، اطلاعات6 و دانش7 یا معرفت تفاوت‌‌های زیادی وجود دارد. آنچه که تحت عنوان جامعه دانش‌‌بنیان یا دانش محور در کشورهای غربی رواج یافته‌‌است عمدتاً ناظر به بسط فعالیتهای مربوط به پردازش اطلاعات است. در واقع آنچه در ادبیات غربی دانش‌‌بنیان نامیده می‌‌شود در حقیقت اطلاعات بنیان یا داده بنیان می‌‌باشد و مقصود آن است که ظرفیتهای جوامع غربی برای پردازش داده‌‌ها و اطلاعات به برکت بانک‌‌های اطلاعاتی بسیار پرحجم و سیستم‌‌های محاسباتی با قابلیت‌‌های گسترده، افزایش بسیار زیادی پیدا کرده‌‌است. (پایا، ب1389، ص17) صاحبان این سطور را عقیده بر آن است که بسط روحیه‌‌ی پرسشگری، تفکر و نقّادی که مورد عنایت اسلام نیز هست می‌‌تواند در حرکت از جامعه‌‌ی اطلاعات بنیاد به جامعه‌‌ی دانش‌‌بنیاد (در معنای دقیقِ کلمه) مفید باشد و شاید بی‌‌جهت نباشد که چنین جامعه‌‌ای را حکمت بنیاد بنامیم. مرور قسمتهایی از کتاب تعلیم و تربیت شهید مطهری در این جایگاه شایسته‌‌است؛ قبل از هر چیز باید بین دو مسأله تفکیک کرد: یکى مسأله علم و تعلیم است و دوم مسأله پرورش عقل. مسأله علم همان آموزش دادن است. و متعلِّم فقط فراگیرنده است، اما در تعلیم و پرورش صحیح، کافى نیست که معلّم برخى معلومات را در مغز متعلِّم بریزد، بلکه هدف بالاتر معلّم باید پرورش عقل وى باشد؛ یعنى نیروى فکر وى را پرورش و استقلال دهد و قوه ابتکار را در او زنده کند. این تفکیک را امیرالمؤمنین (ع) نیز انجام داده‏اند و در نهج البلاغه مى‏فرمایند: علم دو قسم است: یکى علم شنیده شده، (فرا گرفته شده از خارج)، و یکى علمى که از طبیعت انسان سرچشمه مى‏گیرد (ناشى از قوه ابتکار) و اگر دومى نباشد اولى هم فایده‏اى ندارد؛…. چه بسا عالم هایى را مشاهده مى‏کنید که مغزشان جاهل است یعنى على‌‌رغم این که خیلى اطلاعات دارند، اما اگر کمى از حدود معلوماتش خارج شوید، مى‏بینید با یک فرد صددرصد عوام و جاهل مواجهید8. (مطهری، 1373، صص19-20) امام صادق(ع) به نقل از امیرالمومنین می‌‌فرماید: آگاه باشید که خیر و برکتی نیست در علمی که در آن درک و فهم نباشد.(حکمت‌‌نیا، 1389، ص34)
    در احادیث، جهل غالبا در مقابل عقل است نه در مقابل علم؛ در حدیث آمده: براى بى فکرى انسان کافى است که هر چه مى‏شنود باور و نقل کند. مسأله دیگر که نزدیک به این مطلب است و از (زمر:18) و بعضى از احادیث استنباط مى‏شود مسأله تجزیه و تحلیل کردن یک سخن است. و در روایات تعبیر به نقد و انتقاد شده است؛ مثلاً از حضرت مسیح (ع) روایت شده که: حق را هرچند از اهل باطل فرابگیرید ولی باطل را از اهل حق فرانگیرید و اهل نقد و نظر باشید. (ری‌‌شهری و همکاران، 1379، ج1، ص353) (مطهری، 1373، صص37-43)
    یکى دیگر از توصیه‌‌های عقل‌‌پرور اسلام توصیه به مقابله با پدیده‌‌ای است که امروزه از آن به عنوان گروه‌‌اندیشی9 یاد می‌‌شود. «گروه اندیشی» یک نحوه تفکّر است که در آن، اعضای گروه تحت فشار گروهی، آن چنان توافقجو می‌‌شوند که از ارزیابی‌‌های واقع‌‌بینانه باز می‌‌مانند و به یک راه حل، که مورد نظر گروه است، دل می بندند و آن را باور می کنند. (الوانی، 1370، صص12-13) امام هفتم(ع) در ادامه‌‌ی همان حدیث به هشام می‌‌فرمایند: اگر در دست تو دانه گردویی است ولی همه مردم آن را جواهر پنداشته‌‌اند این پندار، تو را سود نبخشد همچنین اگر درمیان مشت تو، جواهری باشد، لکن مردم آن را گردو قلمداد کرده اند در این صورت نیز این پندار، واقعیت را دگرگون نمی سازد و زیانی به تو نمی رسد. (مطهری، 1373، صص285-287)
    به هر حال قدرمتیقن، همانقدر که پرداختن به بانکداری بدون ربا و امثال ذلک در نیل به اقتصاد اسلامی (به عنوان یک فناوری نرم) مهم است، به همان اندازه نیز استفاده از ظرفیتهای نهادی اسلام در دانش‌‌پایه‌‌گی اقتصاد اهمیت دارد و می‌‌تواند در دنیای واقعی ارزش آفرین باشد.

     

    متن کامل مقاله:

    http://www.nrisp.ac.ir/jstp/browse.php?a_id=607&;;sid=1&slc_lang=fa

     

     


    1- بنابر تعریفِ یکی از نهادگرایان برجسته‌‌ی معاصر به نام نورث، نهادها قوانین بازی در جامعه‌اند، یا به عبارتی‌ سنجیده‌تر قیودی هستند وضع شده از جانب نوع بشر– البته مامعتقد به قوانین الهی نیز هستیم- که تعاملات انسانی را ساختارمند می‌‌کنند. آنها محدودیت‌‌های رسمی (قواعد، قوانین، قانون اساسی) و غیر رسمی (هنجارهای رفتاری، رسوم، دستورالعمل‌‌های رفتاریِ خودتحمیل‌‌شونده) را شامل می‌‌شوند و از خصلتِ ضمانتِ اجرا برخوردارند. (چاونس،1390، ص120)
    2- مثلاً از جمله نهادهایِ رسمیِ مشوقِ دانش‌‌پایگی، استحکامِ نظامِ حقوق مالکیتِ معنوی (ثبت اختراع و…) می‌‌باشد. (ناظمان و اسلامی‌‌فر، 1389، ص14) (حکمت‌‌نیا، 1389، صص170-192)، که در این مقاله مدنظر نمی‌‌باشد
    3- این نهادهای از آن جهت غیررسمی نامیده می‌‌شوند که در قوانین و به صورت رسمی مورد اشاره قرار نمی‌‌گیرند.
    4- مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَهً
    5- Data
    6- Information
    7- knowledge
    8- لازم به ذکر است امام کاظم (ع) در حدیثى خطاب به هشام‏بن حکم پس از آن که وى را به تعقل و تفکر دعوت مى‏کند و در لزوم آن سخن مى‏گوید، مى‏فرماید: ولى به عقل تنها هم نباید اکتفا کرد؛ عقل را باید با علم توام کرد. چون عقل یک حالت غریزى و طبیعى دارد که هر کس دارد، ولى علم، عقل را تربیت و تقویت مى‏کند، و لذا خداوند در قرآن فرموده: و تلک الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الا العالمون؛ یعنى اول باید انسان عالم باشد و مواد خام را فراهم کند و بعد با عقل خود تجزیه و تحلیل کند. (مطهری، 1373، ص283 و ص 45)

    9- Groupthink

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیخط مشی گذاری عمومی و سیاست های نظارت بر برنامه های صدا و سیما
    مقاله بعدی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    گزارش تحول صنعت خودرو

    سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

    گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ترکیب جام جهانی ۲۰۲۶
    • در همایش سراسری مدیران دولت چه گذشت؟
    • کشورها برای حفاظت جامعه از اخبار جعلی چه تدابیری دارند؟
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.