مقاله تبیین عوامل ساختاری مؤثر بر شکل گیری شبکه های خط مشی (مطالعه موردی نظام کارآفرینی ایران)
نویسندگان: محمد صفری دشتکی ،رضا زارع؛ محمد علی نیک بخش
نشریه مدیریت دولتی
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل،کلیک کنید
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل ساختاری مؤثر بر شکلگیری شبکههای خطمشی در نظام کارآفرینی ایران است. این پژوهش از نظر هدف توسعهای است و با استفاده از روش ترکیبی، در دو مرحله، شامل شناسایی شاخصها به روش تحلیل مضمون و آزمون آن به روش پیمایشی از نوع همبستگی اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش کارکنان و دستاندرکاران نظام کارآفرینی ایران است. حجم نمونۀ آماری به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 833 نفر تعیین شد و دادههای لازم با استفاده از پرسشنامۀ محققساختۀ عوامل ساختاری و شبکههای خطمشی جمعآوری گردید. نتایج پژوهش نشان داد ساختار سازمانی غیرمتمرکز، استراتژی (راهبرد) تعاملی، نظام ارزیابی عملکرد با رویکرد اجتماعی، زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات یکپارچه، نظام حقوق و دستمزد منعطف، نظام آموزش و پژوهش حمایتکنندۀ شبکه و همگرایی بالا در اهداف و منافع، بر شکلگیری شبکههای خطمشی در نظام کارآفرینی ایران مؤثرند