فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 2 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»تصمیم‌های کلان، تصمیمات سختی هستند! – سلسله یادداشت‌ تصمیم‌اندیشی (2)
    photo_2020-04-01_13-15-04

    تصمیم‌های کلان، تصمیمات سختی هستند! – سلسله یادداشت‌ تصمیم‌اندیشی (2)

    0
    توسط کاربر 1 بر 3 فروردین 1399 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

    تصمیم‌گیری کلان چیست؟

    تصمیم‌گیری کلان مانند افزایش یکباره قیمت بنزین یا اعلام یک مذاکره سیاسی سطح بالا یا همه آن مثال‌های سال ۹۸دارای ویژگی‌های زیر است:

    1. نتیجه تصمیم شما با حیات فردی یا جمعی (حیات سیاسی یا خداحافظی همیشگی با آن) گره خورده است. اگر بخواهم برای ادراک درست آن مثالی در سطح خرد بزنم، یعنی جایی که تصمیم‌گیری شما صرفا دارای هزینه نیست، بلکه پیامد آن می‌تواند منجر به مرگ دائمی شما شود.

    مثلا در مثال خرد شما خانه به ارث رسیده را هر تصمیم بگیرید، به حیات شما پیوند نمی‌خورد؛ اما اگر فرض کنید که شما به جرم قتل غیرعمدی در زندان هستید و برای پول دیه نیاز به پولی دارید که اگر خانه را بفروشید در بهترین حالت نیمی از پول دیه شما جور می‌شود، دیگر تصمیم‌گیری در مورد خانه بسیار متفاوت از حالتی است که شما در حالت نرمال باشید و خانه به‌ارث رسیده اضافه بر وضعیت شماست.

    یا به عبارتی دیگر تصمیم‌گیری کلان، تصمیم‌گیری در سطح مرگ و زندگی است و اساسا هزینه آن به حدی بالاست که فرد تصمیم‌گیرنده در صورت شکست توان پرداخت آن هزینه را ندارد. در حالی که در تصمیم‌گیری‌های متداول شما هزینه‌های بالاتر اما قابل پرداخت را در برابر منفعت‌ها و پاداش‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

    2. تصمیم‌گیری به شدت غیرفردی است. مساله‌های تصمیم‌گیری اغلب در وضعیت تصمیم‌گیری‌های فردی مورد بررسی قرار می‌گیرند. یعنی در اغلب کتاب‌های اقتصاد رفتاری فرد مورد آزمایش، یک فرد تصمیم‌گیر است، ولی در تصمیم‌گیری‌های کلان، واقعیت آن است که تصمیمات توسط گروه گرفته می‌شود و سازوکارهای تصمیم‌گیری گروهی متفاوت است؛ هرچند افراد به دلایل مختلفی می‌توانند تصمیم را با فرآیند تصمیم‌گیری فردی خود بررسی و پیگیری نمایند. ذات تصمیم‌گیری کلان می‌تواند به دلیل آن باشد که مساله پیچیده یا بغرنج است.

    به عبارت دیگر غیر از شما وراث دیگری نیز خانه دارد و شما نیاز دارید تا نظر آنان را نیز در تصمیم‌گیری خود لحاظ کنید. تصمیم شما تنها بخشی از هزینه است.

    3. تصمیم‌گیری کلان، تصمیم یک فرد برای فراتر از خود است. در تصمیم‌گیری‌های متداول شما برای خود، دارایی‌های خود یا سرنوشت خود تصمیم می‌گیری، اما در تصمیم‌گیری‌های کلان شما برای فراتر از خود و دارایی خود تصمیم می‌گیرید.

    شاید فکر کنید این تصمیم‌گیری ساده است؛ اما این برداشت شما صرفا بر اساس یک پیش‌فرض ساده است: افراد تصمیم‌گیر سطح کلان فاقد نیروهای اخلاقی هستند!

    در حالی که اگر تصور کنید این افراد سیاسی نیز مانند شما دارای حساسیت‌های اخلاقی باشند، آن‌گاه مساله به شدت پیچیده می‌شود و اخلاق (فارغ از آن‌که شما آن اخلاق را قبول داشته باشید یا نه) در مساله تصمیم‌گیری وارد می‌شود. اخلاق در انتزاعی‌ترین حالت خود نیز وارد تصمیم‌گیری می‌شود.

    در خانه به‌ارث رسیده، یک نفر از بازماندگان ادعا می‌کند که از مرحوم پیش از فوت شنیده است که این خانه را برای امر خیری وقف کرده است. شما صحت ادعای او را نمی‌دانید؛ از سوی دیگر آن فرد صاحب خیریه است و می‌تواند ذی‌نفع باشد و البته شما خیلی هم به او اعتماد ندارید!

    چرا مساله ذی‌نفع بودن جدی است؟ چون همیشه هر متخصصی بخشی از شبکه انتفاع هم هست. وقتی از پزشکان یا حتی نظام پزشکی می‌خواهید در خصوص مساله‌ای ملی به شما مشورت دهند، آن‌ها در هر مساله‌ای می‌توانند ذی‌نفع هم باشند؛ همان‌طور که وقتی از نظامیان می‌خواهید به شما مشورت دهند! در این وضعیت همواره یک تردید جدی در برابر سیاست‌گذار قرار دارد: آیا این مساله تبدیل به فرصتی برای گرفتن امتیازات بیشتر نشده است؟

    هر یک از ویژگی‌های فوق می‌تواند دارای تفاوت با تصمیم‌گیری فردی باشد. مثلا در خصوص موضوع شماره ۲، بارها این آزمایش انجام شده است که تصمیم‌گیری‌های گروهی به سمت پاسخ‌های محافظه‌کارانه جهت‌گیری دارد؛ یا به عبارت دیگر تصمیم‌گیری جمعی به سمت محافظه‌کارترین انتخاب طرح‌شده توسط اعضاء گروه گرایش دارد. هرچند به نظر می‌رسد دلایل ۱و ۲نیز این محافظه‌کاری را تشدید می‌کنند.

    ادامه در یادداشت بعدی

    ?این یادداشت با عنوان «تصمیم‌اندیشی» ادامه دارد و هر روز از نوروز یک بخش از آن منتشر می‌شود.

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیتصمیم‌گیری‌های سخت – سلسله یادداشت تصمیم اندیشی (1)
    مقاله بعدی کاری نکنیم بهتر است! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (3)
    کاربر 1

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    نوآوری حکمرانی (governance innovation)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.