فیس بوک توییتر اینستاگرام
    دوشنبه 24 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»تغییر و خاتمه خط‌مشی

    تغییر و خاتمه خط‌مشی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 28 دی 1394 مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری

    تغییر و خاتمه خط‌مشی

    دولت‌ها چگونه ضرورت تغییر را درک می‌کنند؟ خط‌مشی‌گذاران چگونه متقاعد می‌شوند خط‌مشی‌های قبلی که توسط خودشان تصویب شده است را مورد تجدیدنظر قرار داده و تغییر دهند؟ پاسخ به این سؤالات و سؤالاتی از این قبیل، ضرورت تغییر در خط‌مشی‌ها را بیان نموده و روشن می‌نماید. البته منظور از تغییر در این مبحث، بیشتر بر تغییرات برنامه ریزی شده متمرکز است، گرچه مغایرتی با ضرورت‌های تغییرات انفعالی ندارد. تغییر برنامه ریزی شده «ارائه طراحی آگاهانه یا مدبرانه برای سازمان و اجرای تجدید ساختار نوآوری و نشان دادن ابتکار عمل در شالوده ریزی مجدد سازمان ـ اعمال یک سیاست جدید، تعیین هدفی تازه یا تغییر در فلسفه عملیات، جوّ و شرایط کاری یا سبک و شیوه مدیریت» می‌باشد.

       هدف تغییرات برنامه ریزی شده در خط‌مشی‌ها، بقا و تداوم فعالیت‌های تصدی گرایانه، و یا حاکمیتی دولت است. مادامی که خط‌مشی‌ها با تغییر مواجهند، خدمات و قوانین با گذشت زمان و طی کردن حیات خود، منسوخ می‌شوند، وظایف جدیدی بر دوش دولت گذاشته می‌شود و مقررات و خط‌مشی‌های مجامع بین‌المللی، دولت را وادار به تغییر می‌نمایند. عوامل متعدد داخلی نیز ممکن است تغییرات برنامه ریزی شده را الزامی نماید؛ سازمان‌های دولتی کم کاری می‌کنند و یا مردم را با سوء عملکرد مواجه می‌سازند، بیماری‌های کشنده و واگیردار در جامعه شیوع پیدا می‌کند، کمبود نوع خاصی از مواد غذایی رخ می‌دهد. دولت‌ها در برابر تمام این مسائل، در خط‌مشی‌های خود تجدیدنظر می‌کنند یا ساز و کارهای داخلی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا تهدیدات و خطرات را کاهش دهند. آن­ها خط‌مشی‌ها را فدا می‌کنند تا حاکمیت، مقبول جامعه بماند و دولت، اقتدار خود را در بین توده مردم از دست ندهد و ضعیف نگردد. خط‌مشی‌ها تغییر می‌یابند و یا حتی خاتمه داده می‌شوند تا مشکلات جامعه برطرف شود و این گونه مسائل مردم را آزار ندهد. به طور کلی، در زیر به پنج عاملی که در وادار نمودن دولت‌ها به تغییرات برنامه ریزی شده در خط‌مشی‌ها نقش اساسی دارند، اشاره می‌گردد:

    تهدید اهداف حاکمیت: گاهی اوقات شرایط داخلی و بیرونی به نحوی رقم می‌خورد که بقای حاکمیت مورد تهدید واقع می‌شود و یا اهداف آن دستخوش تهدید می‌شود. در این شرایط، خط­مشی‌گذاران خود را در شرایطی می‌بینند که با تغییر خط‌مشی‌ها، تهدید را مرتفع نموده و خطرات آن را کاهش دهند. آن‌ها تلاش می‌نمایند با تغییر در خط‌مشی‌ها و سیاست‌ها، شرایط را تغییر دهند و بر پایداری اهداف و دور ساختن آن از موقعیت خطر، مساعدت کنند.

    تداوم آثار سوء بعضی از خط‌مشی‌ها و پیامد عملکردهای دولت در نتیجه اجرای قوانین، سبب می‌شود نوعی هرج و مرج در جامعه به وجود آید که تلاش‌های حاشیه‌ای، فرعی و تدریجی در این شرایط کارساز نیست. رهبران از طریق اصلاح مستمر نباید اجازه دهند چنین شرایطی به وجود آید. اما اگر چنین شرایطی حادث شود، تنها راه‌حل این است که رهبران دست به کار شوند و خط‌مشی‌ها را در سطحی وسیع، اصلاح نمایند. نگرانی مردم، در این شرایط، در اوج قرار دارد و امور از هم گسیخته و بی نظم شده است، بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه دولت دست به اقدامات شدید بزند و تغییرات اساسی در خط­مشی به وجود آورد. هر چه سیستم بازخورد خط‌مشی‌گذاری در این زمینه حساس‌تر و فعال‌تر باشد، موفق‌تر و سریع‌تر عمل خواهد نمود. دولت‌ها نیز با دریافت اطلاعات، سریعاً دست به کار می‌شوند و با تغییر در خط‌مشی‌هایی که باعث ایجاد شرایط نامطلوب شده‌اند، شرایط را تعدیل می‌نمایند.

    سوء عملکردها: نیاز به تغییر خط­مشی، زمانی به وجود می‌آید که مردم نسبت به عملکرد جاری دولت ناراضی باشند و یا اینکه سازمان‌های دولتی و خط­مشی‌گذاران، خود به این نتیجه برسند که بعضی از خط­مشی­ها دچار ضعف یا سوء عملکرد می‌باشند. عملکرد ضعیف خط‌مشی‌ها در مقایسه با عملکرد مورد انتظار یا وعده داده شده، بیانگر وجود نوعی مساله است. وجود چنین مساله‌ای سبب می‌شود مدیران در پی روش‌های جدید برآیند و وضع کنونی خط‌مشی‌ها را از حالت انجماد (حداقل در شیوه اجرای خط­مشی) خارج نمایند. کشور در این حالت، با مسائل و مشکلات بسیار جدی روبه رو می‌شود و نشانه‌هایی از عملکرد ضعیف پدیدار می‌گردد، به گونه‌ای که دیگر نمی‌توان آن‌ها را انکار نمود. اگر خط­مشی‌گذاران در این مرحله کوتاهی کنند و باز هم رهبران و دست اندر کاران بکوشند مانند گذشته، چشمان خود را در برابر واقعیت‌های آشکار ببندند و قبول نکنند که خط‌مشی‌ها مشروعیت و مقبولیت حکومت را رو به انحطاط و زوال می‌برند، دیری نخواهد پایید که خط‌مشی‌ها از حرکت باز می‌مانند و توده‌های مردم با واکنش‌های منفی نظیر اعتصاب، تظاهرات و … اعتراض خود را بیان می‌نمایند. این موقعیت که در نتیجه خط‌مشی‌های جاری در جامعه به وجود آمده است، رهبران را مجبور می‌کند که به فکر تغییرات اساسی بیفتند و تلاش کنند با تغییر خط­مشی، پدیده عدم اطمینان را کاهش داده، ضعف‌ها و سوء عملکردها را از بین ببرند. البته، مدیران باید گوش به زنگ باشند که به علامت‌ها و نشانه‌های کاهش عملکرد توجه کنند و بکوشند آن­ها را شناسایی نموده و اقدامات لازم را به موقع به عمل آورند. تغییر خط‌مشی‌ها به منظور اصلاح عملکردها، بیشتر در حوزه تغییر خط‌مشی‌ها و برنامه‌ها می‌باشد و فرآیند و روش انجام کار نیز گاهی دستخوش تغییر می‌گردد.

    ساختارهای ناکارآمد[1] و ضعیف: ساختارهای سازمان‌های مجری خط­مشی­ها، یکی از عوامل مهم موفقیت خط­مشی­ها و کسب نتایج مثبت آن می‌باشد. اما گاهی اوقات همین ساختارها، توانایی نشان دادن واکنش مناسب را نسبت به تغییر محیطی و یا پیشبرد اهداف ندارند و به شدت ضربه پذیر می‌شوند. در همین شرایط، خط­مشی­های خوب هم نتایج و تأثیرات مطلوب و مناسبی را بر جای نخواهد گذاشت و مردم را از دولت و حاکمیت نگران و دلسرد خواهد نمود. ضعف عملکرد دولت که گاهی اوقات ناشی از خط­مشی­های نامناسب است و یا در تعیین اهداف مشکلی وجود دارد، بعضی مواقع نیز به علت ضعف ساختار سازمان‌های مسئول اجرایی می‌باشند. بهبود این وضعیت، تغییر در سازمان و ساختارهای سازمانی را می‌طلبد. تغییر شیوه‌های تصمیم گیری و ساختارهای تصمیم نیز در همین حیطه می‌گنجد. برای مثال، کاهش سطوح سازمانی سازمان‌های دولتی و یا ادغام آن‌ها یکی از نمونه‌های تغییر در خط­مشی­ها می‌باشد. این خط­مشی­ سبب خواهد شد سازمان‌ها افقی‌تر و مسطح گردند و رابطه مدیران عالی با سطوح عملیاتی گسترده‌تر گردد. تغییر در ساختارها، از طریق تغییر در فرآیند و ساز و کارهای اجرای فرآیند خط­مشی‌گذاری و تغییر در ابزار خط­مشی­ها تحقق می‌یابد.

    فرصت‌های توسعه و پیشرفت[2] : کشورها مانند سازمان، به محیط خود وابسته‌اند و در برابر تغییرات آن، از خود واکنش نشان می‌دهند. گاهی اوقات شرایطی در محیط خارجی به وجود می‌آید که برای رشد و توسعه یک کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است، اما خط­مشی­ها و قوانین موجود، اجازه بهره­برداری از آن را نمی‌دهند. در این شرایط تغییرات محیطی، فرصتی طلایی برای کشور و پیشرفت آن به وجود آورده است که نیازمند هوشمندی و سرعت عمل خط­مشی­­گذاران در جهت رفع موانع می‌باشد. همین شرایط سبب می‌شود خط­مشی­گذاران با شرایط برنامه ریزی شده‌ای، تغییر در خط­مشی­ را در دستور کار قرار داده و با اجرای فرآیند خط­مشی­گذاری، تغییرات را اعمال نمایند. این تغییرات ممکن است از طریق اعمال تغییر در خط‌مشی‌ها، سازمان‌های مجری و برنامه‌های خط­مشی­ اعمال شود. اجرای این تغییر به ندرت از طریق تغییر کارکردهای دولت صورت می‌پذیرد. معمولاً این گونه تغییرات، به صورت کلی مورد اجماع و توافق گروه‌های ذینفع و سازمان‌های مسئول می‌باشد. اما در محتوا و نحوه اجراء اختلافات شدید بین مخالفان و موافقان پیش می‌آید.

    مخالفت و فشار گروه‌های ذینفع[3] : موارد پیش گفته از عواملی هستند که خط­مشی­گذاران از طریق ارزیابی رسمی و با بررسی شرایط محیطی و تطبیق عملکردها و اهداف به آن­ها پی می‌برند. آن­ها خط­مشی­گذاران رسمی داوطلب ارائه پیشنهاد و تغییر در خط­مشی­هایی می‌شوند که سوء عملکرد را ایجاد نموده، یا مشروعیت و مقبولیت حاکمیت را زیر سؤال می‌برد و یا در مقابل استفاده از فرصت‌ها می‌ایستند و مانع استفاده از فرصت‌های رشد و توسعه می‌گردند. اما مخالفت گروه‌های ذینفع به فشارها در حالتی اشاره دارد که خط­مشی­گذاران نه تنها پیشنهادشان را به صورت داوطلبانه برای تغییر نمی‌پذیرند بلکه در پذیرش آن اکراه هم دارند. اما، گروه‌های ذینفع و ذی‌نفوذ در جامعه صاحب قدرت و نفوذند و عدم تطبیق خط­مشی­ها با منافعشان سبب می‌شود نقش مخالف را ایفاء نموده و تلاش کنند خط­مشی­ را تغییر دهند. اگر پیامدهای خط­مشی­، منافع آن­ها را به خطر بیندازد، تعارض بین دولت و گروه‌های ذی‌نفوذ شدید می‌شود، در نتیجه دولت در شرایطی قرار می‌گیرد که جهت حفظ آرامش جامعه و کاهش تنش‌ها، فشار بر گروه‌های ذینفع و ذی‌نفوذ جامعه را از طریق تغییر در خط‌مشی‌ها تقلیل دهد. در این شرایط، گروه‌های ذی‌نفوذ ائتلاف تشکیل می‌دهند و از آن طریق در مسیر تصمیم­گیری یا اجرای قوانین مانع ایجاد می‌کنند. زمانی که تصمیم گیری‌ها متمرکز باشد، وحدت و ائتلاف گروه‌های ذی‌نفوذ تشدید شده و آن‌ها خوشه‌های قدرت تشکیل می‌دهند تا تغییر خط­مشی­ را به دولت بقبولانند. در حالی که تصمیم­گیری نامتمرکز و یا شیوه‌های حکومت فدرالی، گروه‌های هدف و یا گروه‌های تحت تأثیر خط­مشی­ها را به گروه‌های فرعی‌تر و با منافع غیر یکسان تقسیم می‌کند و ائتلاف آن­ها مشکل‌تر می‌گردد. از طرف دیگر، هر چه تعارض بین پیامدهای خط­مشی­ با منافع شخصی و فردی گروه‌های ذی‌نفوذ بیشتر باشد، ائتلاف بیشتر و مخالفت با خط­مشی­ و تلاش برای تغییر آن جدی می‌گردد، اما اگر تعارض بین نتایج خط­مشی­ و منافع عمومی برای بیشتر افراد و گروه‌ها ملموس نباشد، احتمال شکل گیری ائتلاف کاهش می‌یابد. همچنین، هر چه وابستگی گروه‌های ذی‌نفوذ به دولت بیشتر باشد، قدرت آن­ها در اجرا یا اعمال تغییر کمتر می‌باشد. در حالی که ضعیف بودن میزان وابستگی احزاب و گروه‌های ذی­نفوذ به دولت و یا وابستگی بیشتر دولت به آن‌ها، قدرت آن­ها را در اجرای تغییر بیشتر می‌نماید و دولت را در مخالفت با تغییر در مواضع ضعف قرار می‌دهد، در آن صورت ناچار است به تقاضای آن­ها تن در دهد.

    تعریف خاتمه دادن: گری برور[4] و پیتر دلیون[5] خاتمه دادن خط­مشی­های بخش دولتی را به صورت زیر تعریف نموده‌اند: «نتیجه سنجیده یا توقف کارکردهای دولت، خط­مشی­ها، برنامه‌ها یا سازمان‌ها». خاتمه دادن یک رفتار از پیش تعیین شده با قصد پایان دادن به یک خط­مشی­ یا سازمان عمومی ویژه می‌باشد. این تعریف تغییر در اهمیت و اولویت خط­مشی­ یا قلمرو و صلاحیت آن را بیان نمی‌کند. بلکه ممکن است تلاش‌های سازمانی برای اداره مجدد فعالیت‌ها و قضاوت به بودن را به عنوان خاتمه خط­مشی­ ببیند.

    تعریف برور و دلیون توقف و از سر گیری دوباره فعالیت‌های مدیریت نیست، بلکه تلاشی است برای کاهش اندازه یا قلمرو سازمان یا خط­مشی­ در مواجهه با کاهش بودجه‌های هنگفت. به طور مشابه، کاهش اندازه دولت[6] (که خط­مشی­ و برنامه‌ها را از یک سازمان دولتی به دیگری تغییر می‌دهد و یا از یک سطح سازمانی به سطح دیگری منتقل می‌نماید) به استثناء حذف واقعی برنامه‌ها، سیاست‌ها و سازمان‌های درگیر شده، مشمول این تعریف نمی‌شود. خاتمه دادن نتیجه یا پایان دادن به برنامه دولت، خط­مشی­ یا سازمان است، این عمل تنها تنظیم یک سازمان با بودجه کمتر، یا انتقال خدمات دولتی به یک پیمانکاری بخش خصوصی نیست.

    محققان برای تجزیه و تحلیل فرایندها و روندهای تغییر در خط‌مشی‌های بخش عمومی مدل‌های متنوعی را ارائه داده‌اند. مهم‌ترین این مدل را در دو دسته کلی می‌توان جای داد. یکی از این مدل‌های تغییر طبیعی خط‌مشی است که تغییرات در خط‌مشی را از طریق تغییرات تدریجی در خط‌مشی‌های قبلی تفسیر می‌کند. دسته دیگر مدل تغییر انقلابی یا پارادایم گونه است که در آن تغییر در خط‌مشی‌ها از طریق دگرگونی­های انقلابی و پارادیم­مانند در خط‌مشی‌های قبلی ایجاد می‌گردد.



    [1] – Dysfunctional Structures

    [2] – Development and Progression Opportunities

    [3] – Interest Groups Pressure

    [4] – Garry Brewer

    [5] – Peter deleon

    [6] –

    http://tasmim.blogfa.com/post-368.aspx

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیموانع خط‌مشی‌گذاری به شیوه عقلایی
    مقاله بعدی مشکلات و مسائل خط‌مشی‌گذاری عمومی
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    مرکز مطالعه نوآوری حاکمیتی (GovInn)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۳)
    • هجو زبان فارسی در توئیتر
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.