فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 22 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»خط مشي علم و فناوري»حاکمیت و انقلاب فناورانه
    AAEAAQAAAAAAAAYbAAAAJDNhYWNmMDcxLWY1ZGEtNDBkYS04YTc5LTc0ZDYzMzliMGUwNQ

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 7 مرداد 1401 خط مشی علم و فناوری, مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    نویسنده: زهرا مجدی زاده

    مقدمه

    بندیکت مکون کوونی[1]، اقتصاددان سابق خزانه­داری انگلستان و مشاور نخست وزیر تونی بلر است. وی در حال حاضر در انستیتوی تغییر جهانی تونی بلر، ریاست بخش آینده فناوری را بر عهده دارد. در این بخش، وی در مورد موضوعاتی از جمله هوش مصنوعی، انرژی سبز و زیست فناوری فعالیت می­کند. وی همچنین در دفتر ریاست جمهوری رواندا و در زمینه توسعه سایر کشورها کار کرده است.

    در دسامبر 2019، گزارشی از مکون کوونی تحت عنوان «حکومت و انقلاب فناورانه» منتشر شد که در آن وی دیدگاهش در خصوص نحوه رویارویی و مواجه سیاستمداران با فناوری­های نوین را شرح داده است. وی معتقد است که اگرچه ممکن است فناوری جدید با برخی تبعات منفی همراه شود، اما لازم است که قدرت فناوری به سمت اهداف سازنده هدایت شود. به عقیده وی،  امروزه فناوری در حال زمین زدن نهادهای دیرینه و دور زدن دروازه­بان­های سنتی است. در این شرایط، لازم است که حکومت­ها ماهیت تغییر و تحولات را درک کنند؛ بر پویایی­های انقلاب کنونی تسلط داشته باشند و الگوی جدیدی از حاکمیت را ارائه دهند. چنین حکومت­هایی که از ابتدا با فناوری جدید‌ سازگار شوند، در اقتصاد آینده پیشرفت خواهند کرد؛ به نیروی بزرگی در سیاست تبدیل می­شوند و در بهترین موقعیت برای شکل دادن به آینده قرار می­گیرند. برای نشان دادن این دیدگاه، وی انقلاب صنعتی اول را مثال می­زند؛ چراکه انقلاب صنعتی نشان داده است که تحولات فناورانه، نیازمند تحول در حاکمیت است.

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    یکی از مهم­ترین درس­هایی که انقلاب صنعتی اول[2] به ما می­آموزد، این است که تحولات فناورانه، نیازمند تحول در حاکمیت است. سیاستمداران، در پاسخ به چالش­های جدید آهسته عمل می­کنند. آنها سعی می­کنند قدرت را متمرکز کرده و کنترل­های قدیمی­تر و شناخته شده­تری را دنبال کنند؛ اما فناوری به اجبار کردن تغییرات ادامه می­دهد و توافقات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را بازنظم‌دهی می­کند. این امر نه­تنها برای انقلاب صنعتی اول، بلکه برای لحظه فعلی ما و شرایطی که در آن قرار داریم، نیز صدق می­کند. بنابراین، انقلاب فناورانه، به نظریه جدیدی از حاکمیت نیاز دارد.

    در قرن نوزدهم، وجود ترکیبی از عوامل اجتماعی، علمی و اقتصادی، شرایط را برای ظهور دولت-ملت مدرن فراهم کرد. در آن دوران، زندگی به صورت چشمگیری تغییر کرده بود؛ جمعیت به شدت افزایش یافته بود؛ درآمد ها و امید به زندگی نیز به میزان قابل­توجهی افزایش یافته بود. در انگلستان، قانون اصلاحات بزرگ در سال 1832 و نوآوری­های مختلف در رسانه­ها، افراد بیشتری را به سمت سیاست سوق داد. روزنامه­هایی همچون «گاردین» و «اکونومیست» به شکل فزاینده­ای در شکل­گیری بحث­های عمومی تأثیرگذار بودند. با این وجود، اصلاحات این دوره، عمدتاً در پاسخ به بحران­ها رخ داده است و نه در نتیجه تحلیل­های خنثی و بررسی­های دقیق. دموکراتیک سازی[3] که خود محصول و زاییده انقلاب است، همواره انقلاب را تهدید می­کند.

    انقلاب صنعتی، در ابتدا با سیاست افراطی لسه فر[4] مواجه شد؛ زیرا بهترین راه برای حکومت اشرافی زمین­داران، برای حفظ امتیازات خود به­شمار می­رفت. تحت هدایت اندیشمندانی مانند لئونارد هابهاوس[5]، فعالیت جمعی، آزادی مثبت بیشتری را برای شهروندان عادی به ارمغان آورد. این نیروهای ترقی­خواه، از جمله برخی از بنیان­گذاران حزب کارگر، طلیعه­بخش عصری از سیاست­گذاری رادیکال بودند که که نهایتا ً منجر به یک قرارداد اجتماعی جدید می­شد. مانند امروز، این دوره اولیه با دسته‌بندی سیاسی بین قدیم و جدید، سنت و مدرنیته و سیستم های باز و بسته مشخص شده است و مانند امروز، جنبش‌های سیاسی که بیش‌ترین اثربخشی را از خود نشان ‌دادند، جنبش­هایی بودند که ماهیت تغییر و تحولات را درک می‌کردند.

    حال، بار دیگر فناوری در حال زمین زدن نهادهای دیرینه و دور زدن دروازه­بان­های سنتی است. کسانی که بتوانند بر پویایی­های انقلاب کنونی تسلط داشته باشند و الگوی جدیدی از حاکمیت را ارائه دهند، به نیروی بزرگ بعدی در سیاست تبدیل خواهند شد.

    در قلب انقلاب امروز، روندی است که عموماً با عنوان جهانی­شدن شناخته می­شود. پیش از جهانی شدن، جابه‌جایی مردم، اطلاعات، سرمایه و کالاها در سراسر جهان آسان نبود. در انقلاب صنعتی اول، طبقه متوسط جدید به عنوان «زمینه­های اجتماعی برای فتح آناناس وارداتی» در نظر گرفته شدند. در آن زمان، امکان ورود آناناس وارداتی بسیار ارزشمند بود و این در حالی است که امروز، انتقال و جابجایی کالاهای بی شمار، تنها با یک کلیک امکان­پذیر است.

    در همین حال، هم­اکنون جوامعی که مرزهای دیجیتالی خود را گشوده­اند، می­توانند اطلاعات زیادی را وارد کنند. اینترنت یک تخیل است که نسل پایداری از ایده­های جدید و غنی­سازی دانش را تسهیل می­کند. کسانی که به بهترین نحو از آن استفاده می­کنند، در اقتصاد آینده پیشرفت خواهند کرد.

    با این وجود، همچون همیشه، سبک و سنگین کردن مسائل لازم است و جنبه­های منفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. اینترنت همچنین بستری را برای افراط­گرایان و عوام­فریبان ایجاد کرده است تا اختلاف نظر و دوقطبی / چندقطبی را به وجود آورند. همچنین در جوامع بسته، انقلاب دیجیتالی به یک نیروی تمرکزگرا تبدیل شده است و روش­های قدرتمندتری را برای کنترل اجتماعی به رژیم­های اقتدارگرا ارائه می­دهد.

    در مواجهه با تغییرات سریع مبتنی بر فناوری، نیروهای چپ و راست سیاسی، اشکال مختلف نارضایتی را مصادره کردند. در سمت راست، واکنش غالب ملی­گرایانه بوده و از احساس امنیتی که بسیاری از افراد از هویت گروهی در دوره­های عدم اطمینان عمیق و فقدان کنترل بدست می­آورند، بهره­برداری می­کردند. در سمت چپ که در اصل قهرمانان کار در طول انقلاب صنعتی به شمار می­رفتند، تمرکز بیشتر بر روی کارگرانی بود که به واسطه جهانی شدن، «عقب مانده بودند». این واکنش همچنین به یک الگوی معمولی تبدیل شده است و راه حل پیشنهادی، بازگشت زمان و اعطای کنترل بیشتر به حاکمیت، به جای پیگیری اصلاحات مدرن کننده است.

    در مقابل این پیش­زمینه، تعداد بسیار کمی از سیاستمداران می­توانند در مورد چگونگی استفاده از فناوری برای بهتر شدن جامعه صحبت کنند. بحث در خصوص اینکه دولت خیلی بزرگ باشد یا خیلی کوچک باشد، یک بحث قدیمی است. سوال این است که آیا دولت مدرن، به اندازه کافی چابک هست تا بتواند نوآوری، رقابت و شکوفایی گسترده­ای را در اقتصاد جدید تقویت کند. برای رسیدن به این هدف، دولت‌ها باید خود را پیرامون تکنولوژی‌های جدید، فرهنگ‌ها و مدل‌های عملیاتی که در حال حاضر به صورت ارگانیک در حال تکامل هستند، مورد آرایش مجدد قرار دهند و در خصوص راه­های جدید نوآوری در حوزه­هایی مانند سیاست آموزش، سیاست مراقبت­های بهداشتی و سیاست­های آب و هوایی، تحقیق کنند. به هرحال، پذیرش گسترده هوش مصنوعی در حال فرارسیدن است و سیاست­گذاران باید پرسش­های دشواری را در مورد حاکمیت داده­ها، حریم­خصوصی و تنظیم­گری، پاسخ دهند و حل کنند. همچنین، سیستم­های موجود باید برای ارائه خدمات عمومی، فراتر از مالیات و تنظیم­گری سنتی، با واقعیت­های تغییریافته سازگار شوند.

    این چشم­انداز، منعکس کننده آرمان‌شهرگرایی فناورانه نیست؛ بلکه خوش­بینی مشروط است.  ما باید ایمان خود به قدرت نبوغ انسانی برای بهبود جامعه را حفظ کنیم و رهبران ترقی­خواه را ترغیب کنیم که فناوری را در مرکز برنامه­های سیاسی خود قرار دهند تا نشان دهند که بجای تکیه دادن یا بازگشت به ایده‌های فرسوده تاریخی، برای مدرن‌سازی ایستادگی می­کنند.

    انقلاب صنعتی اول، به ما آموخت که در نهایت، قدرت فناوری در کنار مردم باقی می­ماند و آن  انرژی که فناوری آزاد می­کند، نباید عقب بماند؛ بلکه باید به سمت اهداف سازنده هدایت شود. کسانی­که از ابتدا با آن‌ سازگار می‌شوند، در بهترین موقعیت قرار خواهند گرفت تا آینده را شکل دهند.

    متن کامل این گزارش از طریق لینک زیر قابل‌دسترسی است : https://d4g-lab.com/wp-content/uploads/2020/04/D4GLab-Report-StateTechnologicalRevolution-990124.pdf

    [1] Benedict Macon-Cooney

    [2] انقلاب صنعتی اول، از اواخر ۱۷6۰ میلادی و در بریتانیا اغاز شد و تا سال­های ۱۸۲۰ تا ۱۸۴۰ ادامه داشت. همچنین به مرور زمان، به سایر کشورهای دنیا منتقل شد. در پی انقلاب صنعتی، ماشین‌های بخار تجاری ظهور یافت و کارخانه‌های صنعتی تاسیس شد. مجمع جهانی اقتصاد، ویژگی انقلاب صنعتی اول را در تحولات مکانیزیسیون، قدرت آب و قدرت بخار، توصیف کرده است.

    [3] Democratization.

    [4] به معنی بگذار بروند. (رویکردی اقتصادی‌است که طبق آن تراکنش میان افراد باید عاری از هرگونه دخالت حکومت باشد. از این روست که لسه فر از مبانی فکری اقتصاد آزاد و لیبرالیسم کلاسیک محسوب می‌شود).

    [5] Leonard Hobhouse

     

    منبع :

    https://www.project-syndicate.org/commentary/technological-state-digital-revolution-by-benedict-macon-cooney-1-2019-12

     

    به نقل از : آزمایشگاه داده و حکمرانی

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیArticle: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.
    مقاله بعدی نوآوری حکمرانی (governance innovation)
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    پویایی سیستم های نوآوری در سیلیکون ولی

    قانون جهش دانش بنیان

    تحلیلی بر علل افزایش دزدی در ایران

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۰)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.