فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»گزارش های موضوعی خط مشی گذاری و سیاستگذاری» روایتی نخبگانی از چالش‌ها و اولویت‌های سیاست‌گذاری عمومی دولت در ایران 1-چالشها و اولویت های سیاستگذاری محیط زیست در ایران
    cb1fdafa-0bae-4314-a662-85a0a781274d

     روایتی نخبگانی از چالش‌ها و اولویت‌های سیاست‌گذاری عمومی دولت در ایران 1-چالشها و اولویت های سیاستگذاری محیط زیست در ایران

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 13 تیر 1397 گزارش های موضوعی خط مشی گذاری و سیاستگذاری

     روایتی نخبگانی از چالش‌ها و اولویت‌های سیاست‌گذاری عمومی دولت در ایران

    مرکز بررسی های استراتژیک

    روایت اول

    دراولین روایت منتشرشده از نخبگان به چالشها و اولویت های سیاستگذاری محیط زیست در ایران امروزمی پردازیم

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل،کلیک کنید

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری طی سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نشست‌های تخصصی در حوزه‌های متعدد سیاستی برگزار کرد. این نشست‌ها با شناسایی و تعیین فهرستی از مسائل اولویت‌دار برای سیاستگذاری کشور و ایجاد اجماع نخبگانی بر سر آن‌ها و در نهایت باهدف گفتمان‌سازی در جهت کاربست هر چه بیشتر دانش سیاستگذاری عمومی در سطح دولت و سایر قوا طراحی و اجرا شد.

    دولت­‌ها در جوامع کنونی در درون شبکه­‌های ریزومی مسائل و چالش‌ها درگیر هستند که مداخله در پرداختن به هر یک از آنها بر کارکرد و نقش مسائل دیگر تاثیرگذار است. به همین منظور نقش دولت در بهبود متداوم و اثربخش نظام سیاست‌گذاری عمومی تعریف می­‌شود. اگر فرآیند سیاست­گذاری عمومی شامل سه فرآیند اصلی «شکل‌دهی و تعیین سیاست»، «اجرای سیاست»، «ارزیابی سیاست» دانسته شود؛ مفهوم سیاست­ عمومی به :

    – مجموعه پاسخ­‌هایی که دولت به مشکلات عمومی شبکه­‌مندی که هر روز بر پیچیدگی­‌شان افزوده می­‌شود و

    – تلاش­‌هایی است که برای حل مشکلات عمومی انجام می­‌دهد و مشروعیت و حقانیت پیدا می‌کند و به مرحله اجرا درمی‌آید؛ اطلاق می‌شود.

    این نظام سیاست­‌گذارانه شامل نیازها، حمایت­‌ها، فشارها، منابع و درخواست­‌ها است که به مثابه ورودی­‌های آن و از سوی دیگر تصمیمات و سیاست­‌های تعیین شده خروجی این سیستم سیاست­ عمومی است. از این منظر سیاست­‌گذاری عمومی از جنس تصمیم گیری است. همانند همه فرایندهای تصمیم‌گیری، در فرایند سیاست‌گذاری عمومی در تمام مراحل اصلی و در سطح خرده سیستمی، مستلزم انتخاب یک گزینه از بین گزینه­‌هایی است که در برابر تصمیم­‌گیران قرار دارد. اما این تصمیم­‌گیری نیازمند یک معیار است و آن اینکه این سیاست­‌ها باید بسترساز توسعه شده و به بهبود شاخص­‌های زیستی شهروندان بیانجامد. اما این معیار اصلی خود واجد شاخص­‌های دیگری است که می­‌تواند رویکرد سیاست عمومی یک دولت را توسعه­‌ای یا ضدتوسعه­‌ای نماید؛ زمانی سیاست­ عمومی دولت می­‌تواند توسعه­‌ای باشد که در آن: منافع بلندمدت بر منافع کوتاه مدت ترجیح داده شده باشد؛ ثانیاً منافع عمومی بر منافع خاص و منافع ملی بر منافع منطقه­‌ای تقدم یافته باشد و نکته دیگر اینکه، بین ابزار و اهدف مورد انتظار ( عقلانیت عملی) تناسب برقرار باشد و در نهایت سیاست­‌ها باید با دیگر سیاست­‌های وضع شده سازگار بوده و نافی یکدیگر نباشد.

    گام نخست برای سوق دادن رویکرد سیاست عمومی دولت به سمت و سوی توسعه، شناسایی و آگاهی به وضعیت موجود مسائل و موضوعات مستلزم سیاست گذاری است. در همین راستا مرکز بررسی­‌های استراتژیک ریاست جمهوری طی سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نشست­‌های تخصصی­ در حوزه­‌های متعدد سیاستی برگزار کرد. این نشست­‌ها با شناسایی و تعیین فهرستی از مسائل اولویت­‌دار برای سیاست­گذاری کشور و ایجاد اجماع نخبگانی بر سر آن‌ها و در نهایت باهدف گفتمان‌سازی در جهت کاربست هر چه بیشتر دانش سیاست­گذاری عمومی در سطح دولت و سایر قوا طراحی و اجرا شد. بدین منظور مقرر شد به جهت شناسایی مهم‌ترین موضوعات و مسائل اولویت­‌دار وزارتخانه‌ها و دستگاه­‌های دولتی، ترکیب این جلسات با حضور ذینفعان هر حوزه (شامل مسئولان اجرایی ذی‌ربط، متخصصین و نیز فعالین مدنی هر حوزه) صورت پذیرد.

    الگوی این نشست­‌ها بدین‌صورت بوده است که در ابتدا گزارش‌­های علمی توسط مجموعه­‌ای از پژوهشگران هر حوزه سیاستی با بهره­‌گیری از روش چرخه سیاست­گذاری، تدوین گردید؛ رویکرد این روش معطوف به این سئوالات است که نخست اینکه سیاست­‌ها چگونه شکل‌گرفته‌اند و دوم آنکه به چه طریق می‌توان آن سیاست­‌ها را بهبود بخشید. گزارش هر نشست در طی چند مرحله نهایی به شرح زیر تدوین گردید:

    مرحله اول: تشخیص و صورت­‌بندی مسئله : در این مرحله پیشینه و سیاست­‌هایی که در طول سالیان اخیر به‌منظور حل‌وفصل چالش­‌ها و مسائل هر حوزه اخذ و اجراشده است با نگاهی آسیب‌شناختی مورد ارزیابی قرارگرفته و معایب و مشکلات رویکردهای سیاست‌گذارانه آن شناسایی شد. همچنین جایگاه این مسائل در برنامه­‌های پنج‌ساله توسعه و نیز اسناد بالادستی موردتوجه قرار گرفت.

    مرحله دوم : شناسایی چالش­‌ها و مسائل هر حوزه: با توجه به داده­‌های به‌دست‌آمده در مرحله اول، در این مرحله مسائل و چالش­‌هایی هر حوزه سیاستی که در طی سالیان اخیر به‌مثابه موانع مهم بر سر حل‌وفصل موضوعات هر حوزه مطرح بوده است شناسایی شد.

    مرحله سوم : شناسایی مسائل اولویت­‌دار سیاستی : در ادامه روند شناسایی مسائل مهم حوزه سیاستی، مهم‌ترین آسیب­‌ها و چالش­‌هایی که مستلزم سیاست­گذاری هر چه سریع­تر از سوی دولت و حاکمیت است، مشخص و اولویت­‌بندی گردید. شناسایی این مسائل، با ابتنا بر این رویکرد صورت گرفت که هر دولت تنها می­‌تواند برای بخشی از مهم‌ترین مسائل اقدام به اخذ تصمیم­‌گیری و سیاست­گذاری ­نماید و حل تدریجی این مسائل در گستره­‌ی کلی تاریخی، اقدامات دولتی را بهینه و اثربخشی آن را ارتقا می­بخشد.

    مرحله چهارم : ارائه راه­‌حل : درنهایت پس از شناسایی مهم‌ترین مسائل اولویت‌­دار، پیشنهاد‌هایی در قالب راه­‌حل ارائه شد. این مرحله پس از برگزاری نشست با حضور ذینفعانِ مذکورِ هر حوزه تدوین شد و نهایی گردید.

    پس از تدوین گزارش علمی و تائید نهایی آن توسط چند متخصص در حوزه مربوطه، شبکه­‌ای از ذینفعان هر حوزه شناسایی و دعوت شد و هم‌زمان گزارش علمی برای آن‌ها ارسال شد. دو عامل در انتخاب مدعوین تأثیر مستقیم داشت: ۱) عمق تخصص از حوزه سیاستی موردنظر، ۲) دربرگیری طیف متنوعی از ذینفعان شامل متصدیان اجرایی، متخصصین و فعالین مدنی. نشست­‌های تخصصی با اتخاذ روشی ترکیبی از دلفی و گروه متمرکز (Focus Group) برگزار شد. بدین‌صورت که در ابتدای نشست، گزارش علمی توسط نویسنده‌­ی گزارش ارائه و زیر نظر مدیر جلسه، مدعوین حاضر بر سر مسائل و اولویت­‌های سیاستی به ارائه­‌ی نظرات و پیشنهاد‌های خود از منظرهای مختلف می‌پرداختند. پس از استماع نظرات، مهم‌ترین مسائل اجماع و اولویت­‌بندی‌شده و پس از برگزاری هر نشست، گزارش علمی آن نظرات ذینفعان تصحیح و نهایی شده است. با همین توصیف نشست­‌های تخصصی در ۱۲ حوزه سیاستی با حضور ۳۸۵ نفر از نخبگان هر حوزه و طی ۱۸ ماه برگزار گردید. حوزه‌های مورد بررسی شامل محورهای ذیل بوده است:

    1. سیاست‌گذاری اقتصادی و فضای کسب و کار؛
    2. سیاست‌گذاری اجتماعی و رفاهی ؛
    3. سیاست‌گذاری انرژی؛
    4. سیاست‌گذاری داخلی و امنیتی ؛
    5. سیاست‌گذاری حوزه محیط زیست ؛
    6. سیاست‌گذاری آب، خاک و امنیت غذایی؛
    7. سیاست‌گذاری خارجی و بین المللی؛
    8. سیاست‌گذاری علم و فناوری؛
    9. سیاست‌گذاری سلامت و توسعه انسانی؛
    10. سیاست‌گذاری فرهنگی و ارتباطاتی ؛
    11. سیاست‌گذاری حقوقی و قضایی؛
    12. سیاست­‌گذاری عدالت جنسیتی و توسعه انسانی پایدار.

    گزارش‌های سیاستی مذکور بی­آنکه ادعای جامعیت و دیدن همه جانبه مشکلات هر حوزه را داشته باشد، می‌­تواند به مثابه یک روایت نخبگانی از مسائل و اولویت‌­های سیاست­گذارانه­‌ی عمده کشور باشد که دارای توانایی سوق­‌دهی رویکرد سیاستی دولت در ایران را مشخص سازد. مرکز بررسی­‌های استراتژیک آمادگی دریافت نظرات نخبگان و پژوهشگران به منظور تدقیق و اصلاح گزارش‌­های مذکور را با هدف بهبود و ارتقای این روایت داراست.

    cb1fdafa-0bae-4314-a662-85a0a781274d

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیگفتگوهای راهبردی-ایران و مساله پایداری
    مقاله بعدی دیده بان غیرتمنداقتصادملی-مراسم نکوداشت سیزدهمین سال درگذشت استاد میرصطفی عالی نسب
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    گزارش تحول صنعت خودرو

    سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

    گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.