سند٢٠٣٠ یونسکو چیست؟
جهت دانلود این سند ، کلیک کنید
جهت دانلود متن اصلی سند یونسکو کلیک کنید
سند توسعه آموزش 2030، در کشور رونمایی شد تا ایران نیز همراستا با کشورهای عضو سازمان ملل متحد، اهداف کار جهانی توسعه پایدار را اجرا کند و یونسکو مسئولیت بخش آموزشی این سند را عهدهدار شده است، در این میان رونمایی چراغخاموش از سند آموزش 2030 در کشور منجر به بروز نگرانیهایی ازسوی کارشناسان شده، بهگونهای که مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری از امکان انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه کشور سخن گفته است.
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالیرتبه سازمان ملل تعهد کردند؛ دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاریهای کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند، براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادامالعمر باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است. در ادامه این روند نشست عالیرتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 در ایران، در تاریخ 20 آذر امسال توسط کمیسیون ملی یونسکو برگزار و از سند ملی آموزش 2030 رونمایی شد. تعداد 30 کارگروه ملی نیز در ایران تشکیل شد تا مطابق با شرح وظایف خود مسئولیت تهیه سند آموزش 2030 را بهعهده بگیرند.مؤلفههای کلیدی در برنامه آموزش 2030 عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر.در چارچوب عمل 2030 در رابطه با برابری جنسیتی آمده است: ما اهمیت برابری جنسیتی در دستیابی به حق آموزش برای همه را به رسمیت میشناسیم و به همین دلیل تعهد خود را به حمایت از سیاستها، برنامهریزی و محیطهای آموزشی حساس به جنسیت، جریانسازی مسائل مربوط به جنسیت در برنامه درسی آموزش معلمان و از بین بردن تبعیض و خشونت جنسیتمحور در مدارس را اعلام میکنیم.
همچنین در برنامه 2030 در رابطه با آموزش شهروندی برای توسعه پایدار به این مباحث اشاره شده است: تضمین اینکه همه یادگیرندگان، دانش و مهارتهای مورد نیاز برای توسعه پایدار را تا سال 2030 کسب کنند. در دنیای معاصر که با چالشهای حلنشده در زمینههای گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیستمحیطی مواجه است، آموزش باید به استقرار صلح و شکلگیری جوامع پایدار کمک کند، بر این اساس، محتوای آموزش باید سبکهای زندگی پایدار، حقوق بشر، برابرسازی فرصتهای اجتماعی برای زنان و مردان، ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت، شهروندی جهانی و احترام به تنوع فرهنگی و مشارکت فرهنگها در تحقق توسعه پایدار را ترویج بخشد. در حالی که طی سالهای اخیر بسیاری از نظامهای آموزشی بازنگریهایی را انجام دادهاند ولی دادهها نشان میدهد تاکنون فقط 50 درصد از کشورهای عضو یونسکو، آموزش توسعۀ پایدار را در سیاستهای آموزشی خود ادغام کردهاند.
راهبردهایی که برای ترویج توسعۀ پایدار تعیین شده بدین شرح است:
توسعه سیاستها و برنامههای مرتبط با آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی در نظامهای آموزش رسمی، غیررسمی و آزاد
آمادهسازی یادگیرندگان در همه سنین با فرصتهای مناسب برای یادگیری مادامالعمر و دانش و مهارتهای مربوط به ایجاد جوامع صلحجو و پایدار
ترویج برنامههای مشارکتی برای یادگیرندگان و معلمان و مربیان در رابطه با آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی
تضمین اینکه آموزش نقش کلیدی فرهنگ را در دستیابی به توسعۀ پایدار به رسمیت شناسد و برنامههای آموزشی با توجه به چارچوبهای فرهنگی تهیه شوند
حمایت از توسعه نظامهای ارزیابی قویتر برای آموزش شهروندی جهانی و آموزش برای توسعه پایدار بهمنظور سنجش مهارتهای شناختی و اجتماعی ــ رفتاری دانشآموزان و دانشجویان
ترویج اینکه آموزش، فرهنگ صلح و عدمخشونت، گفتگو و تفاهم بینفرهنگی را پرورش دهد. ترویج رویکرد بینرشتهای و با مشارکت ذینفعان مختلف برای تضمین آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی در همۀ سطوح و اشکال آموزش.