فیس بوک توییتر اینستاگرام
    جمعه 4 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»سیاستگذاری عمومی در ایران
    photo_2018-03-08_10-16-55

    سیاستگذاری عمومی در ایران

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 17 اسفند 1396 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    سیاستگذاری عمومی در ایران

    نویسنده: ✍️مجید وحید

    رشته علم سیاست از قدیمی‌ترین و رشته سیاستگذاری عمومی از جدیدترین رشته‌های دانشگاهی کشور است. این دو رشته هر دو در دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته جهان، حضوری قطعی و دایمی دارند. علوم انسانی و علوم اجتماعی، به طور کلی، در خدمت جوامع امروزند تا مسائل گوناگون زندگی بشر به گونه علمی مورد توجه قرار گیرد و برای آن پاسخ علمی در نظر گرفته شود. بنیاد جوامع پیشرفته و قدرتمند بر فلسفه، سیاست، حقوق، اقتصاد، جامعه‌شناسی، روانشناسی و… استوار است نه بر پزشکی و مهندسی. هر اندازه این علوم در کشوری پیشرو باشند، آن کشور پرتوان‌تر خواهد بود.

    علم سیاست و علم سیاستگذاری عمومی که بدان وابسته است، دارای اهمیتی حیاتی در یک کشور هستند. مطالعات سیاست، با عطف توجه به بنیان‌های سیاسی کشور و موضوعاتی مرکزی نظیر قدرت و دولت، این امکان را فراهم می‌آورند که اندیشه و علم سیاست برای ایجاد سازوکاری مشروع از زندگی اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. بنیان نظم و انتظام یک جامعه، بنابراین، بر سیاست است. مطالعات سیاستگذاری عمومی، در عرصه‌های گوناگون اقدام دولتی، این امکان را فراهم می‌سازد که دولت در عمل مورد توجه قرار گیرد و فعالیت‌های آن در عرصه عمومی مورد شناخت و ارزیابی قرار گیرد و نهایتا مشخص شود که آیا در زمینه‌ای خاص اقدام دولت مناسب‌ترین اقدام بوده است و اگر چنین نبوده علت چیست و چگونه می‌توان چاره‌‌ای اندیشید.

    هرچه مطالعات سیاست و سیاستگذاری عمومی در یک کشور جدی‌تر، عمیق‌تر و اصیل‌تر باشد، چشم‌انداز پیشرفت در آن کشور روشن‌تر خواهد بود.با عطف نظر به این ملاحظه، باید گفت که علم سیاست و علم سیاستگذاری عمومی در ایران همان وضعی را ندارد که این علوم در کشورهایی نظیر ایالات متحده امریکا یا فرانسه دارند.

    این علوم در کشورهای مذکور از جایگاه برجسته‌ای برخوردارند و در نظامات دانشگاهی این کشورها امکانات فراوانی برای توسعه آن فراهم شده است و بهترین روح‌های علمی به سوی آن سوق داده می‌شوند. نگاهی به منظومه ادبیاتی که در علم سیاست و علم سیاستگذاری عمومی فقط در این دو کشور ایجاد شده و از طریق ترجمه به ایران آمده است، نشان می‌دهد تا چه اندازه این دو کشور در این عرصه‌ها تولیدکننده بوده‌اند. در این دو کشور مطالعات سیاست و سیاستگذاری عمومی هستند که اساسا سیاست و سیاستگذاری عمومی را جهت می‌دهند.

    دو چیز سبب توسعه علم سیاست، علم سیاستگذاری عمومی و به طور کلی علوم انسانی و اجتماعی در یک کشور می‌شود. اول، توجه دولت و جامعه به بسترهای این علوم که قاعدتا دانشگاه‌ها هستند و دوم استقلال دانشگاه‌ها در کار علمی. دانشگاه‌ها فضاهای پاسخ به تقاضا هستند نه محیط‌های عرضه‌کننده پاسخ‌هایی که شاید مورد توجه قرار گیرند. وقتی از استقلال صحبت می‌شود منظور دو نوع استقلال است: استقلال فکری و استقلال معیشتی. استقلال فکری بدین معناست که متخصص دانشگاهی بدون واهمه از نتایج مطالعات خود و تنها با در نظر گرفتن قواعد روش علمی، کار خود را انجام دهد و عرضه کند ولو اینکه دانستن آن در بخش‌هایی از جامعه یا نزد دولت تلخ باشد. استقلال معیشتی هم به این معناست که متخصص دانشگاهی با درآمد دانشگاه بتواند به نیازهای خود در زندگی پاسخ مناسب دهد. یک فرد دانشگاهی نباید دغدغه معاش داشته باشد.

    نگاهی به ایران نشان می‌دهد که در مجموع علوم انسانی و علوم اجتماعی، با تمام اهمیت‌شان، نسبت به علوم پزشکی و علوم مهندسی در درجه دوم اهمیت هستند. بهترین استعدادهای کشور همچنان به سوی رشته‌های مرتبط با علوم اخیر سوق داده می‌شوند. بر اساس آنچه در بالا آمد، می‌توان در خصوص وضع علم سیاست و علم سیاستگذاری عمومی در ایران چنین گفت که این علوم تقاضا‌محور نیستند، بلکه عرضه‌محورند. نگاهی به ادبیات گسترده ایجاد‌شده در علم سیاست در طول دهه‌ها و علم سیاستگذاری عمومی در طول سال‌ها نشان می‌دهدکه دانشگاهیان چون مورد خطاب قرار نمی‌گیرند سعی دارند جامعه و دولت را از طریق کارهای گوناگون مورد خطاب قرار دهند و البته چندان هم به حرف آنها گوش سپرده نمی‌شود. ادبیاتی که در این فضا تولید می‌شود یا ترجمه است یا تالیف‌هایی که بیشتر با جهت‌گیری‌ها و دغدغه‌های علمی و فکری فرد دانشگاهی در ارتباطند نه با آنچه از طرف جامعه یا دولت برای مطالعه مطرح شده است. به همین سبب است که شمارگان کتاب‌های دانشگاهیان در ایران اندک است. در ایران خوانندگان دانشگاهیان دانشجویانند (البته نه همه آنها) و جامعه و دولت اساسا میل چندانی به خواندن آنان ندارد. چون جامعه و دولت به کار فرد دانشگاهی اهمیت چندانی نمی‌دهد، او خود نیز رفته‌رفته بدان کمتر اهمیت می‌دهد و اینچنین است که به تدریج جماعتی از دانشگاهیان پدید می‌آیند که حضورشان در دانشگاه بیشتر به دلایل دیگر است تا کار علمی. در ایران، اکنون، شمار زیادی از دانشگاهیان به پایان کار دانشگاهی خود نزدیک می‌شوند و به دلیل بالا هنوز اثر قابل توجهی را خلق نکرده‌اند.

    از طرف دیگر وضع استقلال متخصصان علم سیاست و علم سیاستگذاری عمومی در هر دو بعدی که در بالا ذکر کردیم، برجسته نیست. اینان همه‌چیز نمی‌توانند بنویسند و هرگاه می‌نویسند باید ملاحظات زیادی را در نظر داشته باشند. با آنکه تنها ملاحظه متخصص دانشگاهی باید این باشد که بحثی علمی را مطرح سازد. وضعیت معیشت دانشگاهیان این رشته‌ها هم درخشان نیست. درآمد حاصل از استخدام دانشگاه و آنچه ماهانه دریافت می‌شود به هیچ‌وجه پاسخی مناسب به نیازهای معیشتی یک دانشگاهی را فراهم نمی‌سازد. در اینجا، البته دولت به طور غیرمستقیم پیشنهادی را پیش رو می‌گذارد و آن اینکه اگر بیشتر می‌خواهید برای من کار کنید. اینچنین است که شمار بسیار زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی به خدمت دولت در آمده‌اند و در بخش‌های مختلف دولت به کار گماشته شده‌اند. طبعا کسی که سال‌ها از عمر خود را برای دولت کار کرده و خود کارگزار آن بوده است، در نقد آن از حدی فراتر نمی‌رود. رفت‌وآمد دانشگاهیان به دولت باعث می‌شود که هم کار دولت و هم کار دانشگاه به تفنن نزدیک شود. حرفه دانشگاهی با حرفه دولتی یکی نیست. پدیده چند سال در دانشگاه و چند سال در راس منصبی دولتی بودن، ابداعی ایرانی است که در آثار آن باید بسیار تامل کرد.

    در چنین اوضاع و احوالی، از دانشجویان علوم انسانی و علوم اجتماعی هم نباید انتظار چندانی داشت و آنها معمولا پرانگیزه نیستند و نوشته‌هایی که در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترا گرد می‌آورند چندان نمی‌تواند محل اعتنا واقع شود. شمار زیادی از این پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را دانشجوها ننوشته‌اند و شمار زیادی را هم دانشگاهیان قبل از دفاع نخوانده‌اند.

    وضع تولید علمی دانشجویان فنی مهندسی ایران، به همین دلایل، با همسانان آنها در علوم انسانی و اجتماعی قابل مقایسه نیست و آنها در ایران نسبت به اینان بسیار جدی‌تر گرفته می‌شوند. از این رو است که هم اینان پس از فراغت از تحصیل متصدی اموری می‌شوند که قاعدتا باید به فارغ‌التحصیلان علوم اجتماعی و انسانی سپرده شوند. باید توجه داشت که یک مهندس خوب، لزوما نمی‌تواند و نباید یک مدیر یا سیاستمدار خوب باشد. در ایران، اما، سنتی قوی از وجود کارگزاران بر آمده از رشته‌های فنی در محیط‌های غیرفنی وجود دارد. رسوخی که مهندسان ایرانی در سازمان‌های اجتماعی و دولتی دارند با هیچ کشور پیشرفته‌ای قابل مقایسه نیست. ایران کشور مهندس رییس‌جمهور، مهندس وزیر، مهندس رییس شرکت بزرگ دولتی، مهندس شهردار، مهندس مدیرعامل بانک و… است.

    در حال حاضر مکان تامل بر علم سیاست در ایران تا اندازه زیادی به بیرون از دانشگاه انتقال یافته است و آنها که در بیرون دانشگاه چه در ایران و چه در خارج از ایران می‌نویسند بسیار مهم‌تر و اثرگذارتر می‌نویسند و بسیار بیشتر خوانده می‌شوند. اکنون در ایران کرسی بحث و تدریس در شماری موسساتِ علمی- پژوهشی دلیل بر قوت بالای علمی متخصصان شمرده می‌شود و برخی دانشگاهیان به همین دلیل با این موسسات در رفت و آمدند. البته اینان چندان یا به هیچ‌وجه مورد اقبال سیاستگذاری عمومی کشور نیستند.

    photo_2018-03-08_10-16-55

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیسندراهبردی توسعه منابع انسانی شهرداری تهران
    مقاله بعدی آیین رونمایی از کتاب برنامه ریزی درایران1356-1316
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.