فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 2 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»خط مشي علم و فناوري»سیاست‌گذار فناوری و نوآوری در ایران ول معطل است!
    AAEAAQAAAAAAAAjHAAAAJDFjMDYzNjZmLWU3NzUtNDYxYS1hODg5LWJiMzBmYWU3YzY3Zg

    سیاست‌گذار فناوری و نوآوری در ایران ول معطل است!

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 18 آذر 1396 خط مشی علم و فناوری, مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    سیاست‌گذار فناوری و نوآوری در ایران ول معطل است!

    امیر ناظمی (هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور)

    ما نیازمند آیینه‌هایی هستیم تا تصویری درست و بدون روتوش از ما را در مقابل چشمانمان قرار دهد. یک تصویر کامل بیش از هر عامل دیگری می‌تواند به ما کمک کند تا به ارزیابی مناسبی از خودمان دست پیدا کنیم. هر چه تصویرمان شبیه‌تر به خود ما باشد؛ در واقع ما خواهیم توانست تا به سیاست‌های درست‌تر و اصلاح‌شده‌تری برسیم.

    به همین دلیل است که یکی از چالش‌های هرگونه سیاست‌گذاری یافتن آن آیینه‌ای است که ما را درست‌تر، کامل‌تر و در مقایسه با دیگران بهتر نشان دهد. چارچوب‌های ارزیابی جهانی، یکی از مهم‌ترین آیینه‌هایی هستند که این ابزار را در اختیار ما قرار می‌دهند. گزارش شاخص نوآوری جهانی (Global Innovation Index (GII)) یکی از بهترین ابزارها برای سیاست‌گذاری فناوری و نوآوری است؛ و همین گزارش است که می‌گوید: «سیاست‌گذار فناوری و نوآوری در ایران ول معطل است!»

    این گزارش هرساله وضعیتِ نوآوری کشورها را بر پایه ۷ بنیان اصلی و ۸۱ شاخص زیرمجموعه با یکدیگر مقایسه می‌کنند. گزارش سال ۲۰۱۷ در ماه گذشته منتشر شد و رتبه ایران به عدد بی‌نظیر ۷۵ رسید؛ یعنی از رتبه ۱۲۰ در سال ۲۰۱۴، بعد از ۴ سال به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم! یک جهش چشم‌گیر که شاید در سال‌های بعدی به هر رتبه‌ی دیگری ختم شود؛ چون ارتباط زیادی به سیاست‌گذار حوزه‌ی فناوری و نوآوری ندارد!

    ۱-معضلات فناوری و نوآوری در خارج از این حوزه هستند!
    در میان شاخص‌های مربوط به وضعیت ایران، مهم‌ترین نکته تفاوت میان شاخص‌های مستقیما مرتبط با فناوری و نوآوری و شاخص‌های مرتبط با سایر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. اغلب شاخص‌هایی که وضعیت ایران در آن نامناسب است، مربوط به شاخص‌های تاثیرپذیر از شرایط عمومی کشور در حوزه‌های مختلف است. شاخص‌هایی که به زبان ساده، سیاست‌گذاری حوزه‌ی فناوری و نوآوری هیچ تاثیری در بهبود آن‌ها نخواهد داشت. اغلب شاخص‌های نامناسب، یعنی شاخص‌هایی که در آن‌ها ایران جزو 40 رتبه‌ی انتهایی جهان قرار دارد.
    به عبارت دیگر هر نوع سیاستِ محدود به فناوری و نوآوری نمی‌تواند هیچ تغییر و تحول عمده‌ای را در این حوزه ایجاد کند. مثلا تسهیل فضای کسب‌وکار، حمایت از صادرات خدمات فرهنگی و خلاق و ارتقاء نظام تنظیم‌گری اصلی‌ترین سیاست‌هایی هستند؛ که هیچ کدام نه در اختیار بازیگران و نهادهای مسوول حوزه فناوری و نوآوری هستند و نه اساسا در ماموریت‌های آن‌ها قابل تعریف است.

    ۲-تعاملات خارجی پیش‌نیاز توسعه علم، فناوری و نوآوری
    توسعه فناوری و نوآوری محصور در مرزهای یک کشور اساسا یک تصور خام و ناشی از نشناختن این حوزه است. هیچ کشوری نتوانسته است، بدون نگاه برون‌گرا به توفیق در این حوزه نائل آید. بخش عمده‌ای از سیاست‌های توسعه فناوری و نوآوری برآمده از شاخص‌های تعامل خارجی است. به طور مشخص بیش از ۶۰ درصد از شاخص‌هایی که ایران در آن‌ها نامناسب‌ترین رتبه‌ها را کسب کرده است به صورت مستقیم وابسته به تعاملات بین‌المللی است؛ بخش عمده‌ای دیگر نیز به صورت غیرمستقیم وابسته به تعاملات خارجی است. در تمامی شاخص‌های مربوط به ارتباطات خارجی، شرایط ایران نامناسب و ضعیف است.
    به این ترتیب آنچه این گزارش به صراحت به آن اشاره دارد، آن است که مناسب‌ترین راه بهبود وضعیت نوآوری در ایران، استفاده از پتانسیل تعاملات خارجی است. به زبان دیگر با افزایش هزینه‌های مربوط به پژوهش و فناوری در وضعیت فناوری و نوآوری تغییری جدی روی نخواهد داد. تغییر و رشد با سرعت بالا تنها و تنها از مسیر تعاملات خارجی امکان‌پذیر است.

    و حالا همه این‌ها، چه ما خوشمان بیاید و چه نه، و دقیقا با همان گویش کوچه بازاری می‌گویند: «سیاست‌گذار فناوری و نوآوری در کشور ول معطل است!»

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیاداره دولت و جلوه‌های گوناگون امنیت
    مقاله بعدی تکنوکراسی و سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.