فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»اخبار»«شاخص توانمندسازی تجاری»
    photo_2016-12-04_14-57-41

    «شاخص توانمندسازی تجاری»

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 14 آذر 1395 اخبار, شاخص های جهانی

    «شاخص توانمندسازی تجاری»

    نسخه الکترونیک آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در باب بررسی و ارزیابی چگونگی رفع موانع کسب و کار و تسهیل تجارت در کشورهای مختلف

    مجمع جهانی اقتصاد رتبه‌بندی بین‌المللی جدیدی را از اقتصادهای سازگار با تجارت ارائه کرده و کشورهایی را معرفی کرده است که موفق شده‌اند بهترین شرایط را برای سهولت تجارت فراهم آورند. مجمع در این گزارش خود ضمن اشاره به اینکه در این زمینه اقتصادهای آسیایی در حال سبقت گرفتن از بسیاری از اقتصادهای اروپایی هستند، سنگاپور را به‌عنوان برترین اقتصاد جهان در زمینه توانمند‌سازی تجاری در سال 2016 معرفی کرده است. در این بررسی که با همکاری مرکز «گلوبال الاینس» از 136 کشور جهان انجام شده، میزان تعداد موسسات، سیاست‌ها، زیرساخت‌ها و خدماتی که کشورها برای تسهیل جریان آزاد کالاها به‌کار می‌گیرند مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است و به هر کشور نمره‌ای برای شاخص توانمندسازی تجاری (ETI) اختصاص داده شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» بر اساس این بررسی، در شرایطی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا شاهد کاهش باز بودن اقتصاد خود در برابر تجارت هستند، حوزه آسه‌آن، شامل کشورهایی همچون سنگاپور، اندونزی و فیلیپین، به مراتب بیشتر در دسترس تجارت بین‌المللی قرار گرفته‌اند.
    مجمع بر این باور است که این خیز حوزه آسه‌آن به‌عنوان یک قدرت اقتصادی در منطقه، منجر به یکپارچگی بیشتر آن با اقتصاد جهانی شده است. با وجود همه اینها اما بخش اعظم فهرست 10 کشور برتر جهان در تسهیل تجارت را کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، سنگاپور برای پنجمین بار در جایگاه نخست شاخص توانمندسازی تجاری قرار گرفته و نمره 6 از 7 را به خود اختصاص داده است. در این بررسی بازار داخلی سنگاپور به‌عنوان یکی از بازترین بازارهای جهان شناخته شده است که 7/ 99 درصد کالاها بدون عوارض گمرکی به آن وارد می‌شوند. در این گزارش، فرآیندهای مرزی سنگاپور به‌عنوان بهترین نمونه در جهان شناسایی شده است و این در شرایطی است که تشریفات و فرآیندهای اداری در مرز کشورها موجب توقف جریان کالاها می‌شود. بر این اساس، هلند و هنگ‌کنگ با نمره 7/ 5 در جایگاه دومین و سومین اقتصاد برتر در حوزه تجارت معرفی شده‌اند. لوکزامبورگ، سوئد و فنلاند هر سه با نمره 6/ 5 در جایگاه‌های چهارم تا ششم این فهرست قرار دارند و اتریش، انگلستان، آلمان و بلژیک هریک با نمره 5/ 5 جایگاه‌های هفتم تا دهم این فهرست را از آن خود کرده‌اند. در این گزارش آمده است که موانع سخت برای ورود و هزینه‌های تجاری ممانعت‌کننده هنوز باعث می‌شوند که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از مزایای تجارت جهانی محروم بمانند. این موضوع به‌ویژه در مورد جوامع روستایی، جوانان و زنان و بازارهای بزرگ‌تر نوظهور مصداق دارد. این 10 کشور در مجموع تنها 3 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند و چین به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان در جایگاه 61 این فهرست جای گرفته است. ونزوئلا در جایگاه 136 این فهرست بدترین وضعیت را به خود اختصاص داده است.

    وضعیت ایران در شاخص توانمندسازی تجاری 2016
    ایران در شاخص توانمندسازی تجاری 2016 از میان 136 کشور رتبه 132 و نمره 16/ 3 را به دست آورده است. این در شرایطی است که در گزارش پیشین که دو سال قبل منتشر شد، ایران رتبه 130 را به خود اختصاص داده بود. شاخص توانمندسازی تجاری از زیرشاخص‌هایی تشکیل شده است که رتبه و نمره ایران در این زیرشاخص‌ها به این شرح است: رتبه ایران در میزان دسترسی به بازارهای داخلی 136 و نمره آن 39/ 2 است. از نظر میزان دسترسی به بازارهای خارجی، باز هم رتبه ایران 136 و نمره آن 77/ 1 است. در زمینه کارآیی و شفافیت مدیریت مرزی رتبه ایران 123 و نمره آن 22/ 3 است. در زمینه در دسترس بودن و کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل رتبه کشورمان 69 و نمره آن 49/ 3 است. در زمینه در دسترس بودن و کیفیت خدمات حمل و نقل، ایران رتبه 86 و نمره 71/ 3 را به خود اختصاص داده است. در زمینه در دسترس بودن و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایران رتبه 100 و نمره 46/ 3 را کسب کرده است. در زمینه فضای عملیاتی ایران رتبه 116 و نمره 77/ 3 را به دست آورده است.

    دریافت گزارش کامل

     

     

    photo_2016-12-04_14-57-41

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیدکتر اکبرزاده: 13 مساله اساسی کشور شناسایی شدند
    مقاله بعدی پیوست فناوری؛ طراحی و پیاده سازی
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    رویداد پارلمان دانشجویی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.