فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 20 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و شاخص های اقتصادی»شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی»«شاخص سرمایه انسانی ۲۰۱۷»
    photo_2017-12-15_02-04-13

    «شاخص سرمایه انسانی ۲۰۱۷»

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 24 آذر 1396 شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی, شاخص های جهانی

    «شاخص سرمایه انسانی ۲۰۱۷»

    WEF Global Human Capital Report 2017

    برای دریافت فایل کلیک کنید.

    «سرمایه انسانی» یکی از ارزشمندترین ذخایر اقتصادها است. در این رابطه «مجمع جهانی اقتصاد» در تازه‌ترین گزارش از سلسله گزارش‌های سالانه سرمایه انسانی خود، رتبه‌بندی «شاخص سرمایه‌ انسانی ۲۰۱۷» را منتشر کرد. این رتبه‌بندی برای ۱۳۰ کشور در مقیاس صفر (بدترین) تا صد (بهترین) و در چهار زیر شاخص «ظرفیت»، «به‌کارگیری»، «توسعه» و «دانش فنی» ارائه شده است. براساس این شاخص، جهان در سال ۲۰۱۷ تنها ۶۲ درصد از سرمایه انسانی خود را توسعه داده است.

    به‌عبارت دیگر کشورهای جهانی به‌طور میانگین ۳۸درصد از استعدادهای خود را نادیده گرفته‌اند. در رتبه‌بندی «شاخص سرمایه انسانی ۲۰۱۷» کشورهای نروژ، فنلاند، سوئیس، آمریکا، دانمارک و آلمان به ترتیب در رده‌های اول تا ششم قرار گرفته‌اند. همچنین در زیرشاخص «ظرفیت» کشور قرقیزستان (کشوری که در شاخص کل در رده ۴۶ قرار دارد)، در زیرشاخص «به‌کارگیری» کشور بوروندی (کشوری که در شاخص کل در رده ۱۰۲ ایستاده است)، در زیرشاخص «توسعه» کشور فنلاند و در زیرشاخص «دانش فنی» سوئیس در جایگاه‌های نخست ایستاده‌اند. ایران اما در میان ۱۳۰ کشور، با امتیاز ۹۷/ ۵۴ در جایگاه ۱۰۴ «شاخص سرمایه انسانی ۲۰۱۷» قرار گرفته است. این درحالی‌است که در رتبه‌بندی سال گذشته ایران با امتیاز ۱۶/ ۶۴ در جایگاه ۸۵ ایستاده بود. در حالی زیر شاخص توسعه وضعیت مطلوبی را به ثبت رساند در مقابل زیر شاخص به‌کار گیری مانع ارتقای رتبه ایران شد. بر این اساس «دنیای اقتصاد» با بررسی گزارش جدید «مجمع جهانی اقتصاد»، نگاهی به وضعیت کشورها در «سرمایه انسانی» می‌اندازد.

    رتبه‌بندی 2017

    «سرمایه انسانی» – دانش و مهارتی که در اشخاص وجود دارد و به‌واسطه آن ارزش اقتصادی می‌آفرینند – مهم‌ترین عامل موفقیت کشورها در بلندمدت است. منظور از «سرمایه انسانی» تحصیلات و مهارت‌های دانشگاهی نیست. این سرمایه در طول زمان ارزشمندتر می‌شود؛ چراکه استفاده از آن باعث رشد و عدم استفاده از آن موجب کاهش ارزش این سرمایه خواهد شد. در این رابطه، «مجمع جهانی اقتصاد» در جدیدترین گزارش خود رتبه‌بندی «شاخص سرمایه انسانی ۲۰۱۷» را منتشر کرد. در این رتبه‌بندی که ۱۳۰ کشور جهانی مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند از ۴ زیر شاخص استفاده شده است: «ظرفیت»، «به‌کارگیری»، «توسعه» و «دانش فنی». زیرشاخص «ظرفیت» به معنای سطح تحصیلات نسل‌های مختلف یک کشور (جوان تا سالخورده) براساس سرمایه‌گذاری‌های آموزشی گذشته، زیر شاخص «به‌کارگیری» به معنای انباشت و کاربرد مهارت‌ها در افراد بزرگسال، زیرشاخص «توسعه» به معنای آموزش رسمی نیروی کار آینده و گسترش مهارت‌های نیروی کار فعلی و زیرشاخص «دانش فنی» به معنای وسعت و عمق مهارت‌های تخصصی‌ای که در کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، است. بر این اساس در سطح جهانی به‌طور میانگین تنها ۶۲ درصد از «سرمایه‌های انسانی» توسعه یافته‌اند و حدود ۳۸ درصد از این استعدادها تلف شده‌اند. در این راستا، برترین اقتصادها در رتبه‌بندی «شاخص سرمایه‌ انسانی ۲۰۱۷» به ترتیب کشورهای نروژ (یک)، فنلاند (۲)، سوئیس (۳) و اقتصادهای بزرگی همچون آمریکا (۴) و آلمان (۴) هستند. همچنین در میان ۲۰ کشور برتر این رتبه‌بندی، ۴ کشور از منطقه شرق آسیا و ۳ کشور از منطقه اروپای شرقی و آسیای مرکزی قرار دارند.

     

    وضعیت «شاخص سرمایه انسانی» در ایران

    «مجمع جهانی اقتصاد» در گزارش جدید خود، وضعیت سرمایه انسانی هر یک از کشورها را در بخشی جداگانه مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس، ایران در فهرست «شاخص سرمایه انسانی ۲۰۱۷» با تصاحب امتیاز ۹۷/ ۵۴ در رتبه ۱۰۴ از میان ۱۳۰ کشور ایستاد. در رابطه با مقایسه رتبه ایران در گزارش امسال با گزارش سال پیش ذکر این نکته ضروری است که گزارش امسال نسبت به سال گذشته اندکی تغییر داشته است. در این رابطه، متغیرها که سال گذشته در دو دسته‌بندی کلی «یادگیری» و «اشتغال» تعریف شده بودند،‌ در گزارش امسال حول ۴ زیرشاخص (که برای اولین بار تعریف شده‌اند) قرار گرفته‌اند. همچنین با توجه به تعریف جدید زیرشاخص‌ها، در گزارش امسال در نحوه محاسبه و وزن‌هایی که به متغیرها داده شده، اندکی تغییر یافته است. در واقع احتمالا نزول ۱۹ پله‌ای ایران، ۱۳ پله‌ای ژاپن و صعود ۲۰ پله‌ای آمریکا در گزارش امسال را می‌توان تحت‌تاثیر این عامل دانست؛ بنابراین شاید مقایسه نتایج گزارش امسال با نتایج سال گذشته چندان قابل اتکا نباشد. در گزارش سال قبل ایران با امتیاز ۱۶/ ۶۴ در جایگاه ۸۵ قرار گرفته بود. براساس آمارها، دلیل اصلی رتبه نامطلوب ایران در گزارش امسال، به وضعیت زیرشاخص «به‌کارگیری» بر می‌گردد. در این راستا اقتصاد ایران در رتبه‌بندی زیرشاخص «به‌کارگیری» از میان ۱۳۰ کشور در جایگاه ۱۲۸ قرار گرفته است. همچنین در میان ۴ زیرشاخص تشکیل‌دهنده «شاخص کل سرمایه انسانی»، ایران بهترین عملکرد را در زیرشاخص «توسعه» داشته و در میان ۱۳۰ کشور در رتبه ۵۴ ایستاده است. البته هر یک از ۴ زیرشاخص، از متغیرهایی جداگانه تشکیل شده‌اند که در مجموع ۲۱ متغیر شاخص کل را می‌سازند. در این راستا بدترین عملکرد ایران در متغیر «نرخ مشارکت نیروی کار» بین سنین ۲۵ تا ۵۴ به ثبت رسیده است که جزو متغیرهای زیرشاخص «به‌کارگیری» است.

    در رتبه‌بندی این متغیر، از میان ۱۳۰ کشور، ایران در جایگاه آخر قرار گرفته است. بهترین عملکرد ایران نیز مربوط به متغیر «شکاف جنسیتی ثبت‌نام مدارس در گروه سنی صفر تا چهارده سال» است که ایران در میان ۱۳۰ کشور در جایگاه نخست ایستاده و کمترین شکاف جنسیتی را داشته است. همچنین در متغیر «نرخ ثبت‌نام ابتدایی» در میان کشورهای مورد بررسی ایران در جایگاه ۱۷ قرار گرفته است. دو متغیری که ایران بهترین عملکرد را در آنها داشته است جزئی از زیر شاخص «توسعه» هستند که نتیجه آن جایگاه مناسب ایران در این زیرشاخص است.

    دنیای اقتصاد، نیما صبوری

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیمدرسه روش تحقیق
    مقاله بعدی نقش استقلال قضایی در توسعه حکومت حق مدار
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

    گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۹)
    • تجاوز سه روزه به غزه چقدر هزینه روی دست رژیم صهیونیستی گذاشت؟
    • پاسخ به چهار پرسش اساسی درباره ماهواره خیام
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۸)
    • کاربرد داده‌های دریافت شده از ماهواره خیام چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.