فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 20 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»اسناد و قوانین»لایحه مشارکت عمومی-خصوصی
    5321_31111

    لایحه مشارکت عمومی-خصوصی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 13 اسفند 1396 اسناد و قوانین

    لایحه مشارکت عمومی-خصوصی

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل لایحه،کلیک کنید

    تهیه شده توسط : دفترهیئت دولت

    در اجرای بند “ب” ماده (214) قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور افزایش رقابت‌پذیری و گسترش اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی در زمان‌بندی منظم، با بالاترین استاندارد فنی و ایمنی و افزایش بهره‌وری و کارآیی این طرح‌ها با استفاده از ظرفیت اجرایی، تخصصی و مالی بخش خصوصی و تعاونی، وزارت امور اقتصادی و دارایی لایحه مشارکت عمومی – خصوصی در طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی را ارایه نمود

    1- طبق بند “ب” ماده (214) قانون‌برنامه‌پنجم‌توسعه، دولت موظف‌شده به‌منظور افزایش کارآمدی و اثربخشی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با رعایت قانون نحوه اجرای اصل (44) قانون اساسی، روش‌های اجرائی مناسب از قبیل «تأمین منابع مالی، ساخت، بهره‌برداری و واگذاری»، «تأمیـن منابع مالی، ساخت و بهره‌برداری»، «طرح و ساخت کلید در دست‌»، «مشارکت بخش عمومی- خصوصی» و یا «ساخت، بهره‌برداری و مالکیت» را با پیش‌بینی تضمین‌های کافی بکارگیرد.

    2- وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نموده اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی و توسعه‌ای کشور و نحوه تأمین مالی آنها یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مهم مورد توجه تمامی دولتها بوده است. طی سالیان متمادی نحوه تأمین مالی و اجرای این طرح‌ها صرفاً بر پایه منابع محدود بودجه عمومی و اجرا براساس روابط کارفرمایی و پیمانکاری استوار بود که عدم تأمین و تخصیص بودجه متناسب با اهمیت و پیشرفت فیزیکی طرح، گزینش و اولویت‌بندی طرح‌ها براساس ملاحظات غیرفنی و تأخیرهای چندین ساله در اجرا و بهره‌برداری از ویژگیهای بارز آن بود. روشهای متنوع مشارکت عمومی – خصوصی قصد دارند تا درچارچوب انتقال حق بهره‌برداری و مالکیت طرح‌های زیربنایی به بخش خصوصی متناسب با ترتیبات قراردادی با بخش عمومی، ضمن استفاده از منابع مالی بخش خصوصی (برای پرکردن شکاف منابع)، انتقال مدیریت، بهره‌وری، بکارگیری روش‌های نوین و فناورانه و ارتقای کارایی را نیز دراین طرح‌ها محقق نمایند. از آنجایی که طرف عرضه در بازار طرح‌های مشارکت عمومی – خصوصی منحصراً در اختیار دولت می‌باشد لذا بدون تمایل دولت طرح شکل نمی‌گیرد و از طرفی قوانین و مقررات پراکنده، متکثر و ناهمگون موجود به هیچ وجه ظرفیت ایجاد تحول اساسی و راهگشا و علامت‌دهی مناسب به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه را نداشته و اغلب قوانین حاکم بر اجرای طرحهای عمرانی از قبیل قانون برگزاری مناقصات صرفاً سعی در تنظیم روابط دولت در قالب کارفرما و بخش غیردولتی در قالب پیمانکار را دارند.

    3- با عنایت به مراتب فوق و در اجرای بند “ب” ماده (214) قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور افزایش رقابت‌پذیری و گسترش اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی در زمان‌بندی منظم، با بالاترین استاندارد فنی و ایمنی و افزایش بهره‌وری و کارآیی این طرح‌ها با استفاده از ظرفیت اجرایی، تخصصی و مالی بخش خصوصی و تعاونی، وزارت یادشده لایحه مشارکت عمومی – خصوصی در طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی را در مورخ 1 /11 /1392 ارایه نمود.

    4- موضوع درکمیسیون اقتصاد مطرح و مقرر شد کارگروهی با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های تعاون و بازرگانی و صنایع و معادن ایران؛ متن پیشنهادی را بازنگری و در صورت نیاز به صدور مصوبه دولت یا ارسال لایحه، متن جدید مورد توافق را با رعایت ماده (22) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت ارایه نماید.

    5- سازمان برنامه و بودجه کشور در مورخ 10 /10 /1393 اعلام نموده موضوع طی جلساتی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی، نیرو و صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌ها؛ در سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل و متن پیشنهادی، مورد بازنگری قرار داده و پیش‌نویس نهایی لایحه را ارایه نمود.

    6- متن پیش‌نویس نهایی لایحه ارسالی سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت امور اقتصادی و دارایی منعکس و وزارت یادشده در مورخ 1 /11 /1393 اعلام نموده متن موردنظر لایحه آن سازمان دارای اشکالات شکلی و ساختاری و اساسی است.

    7- حسب اختلاف در پیش‌نویس‌های ارسالی سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ موضوع در 17 جلسه کمیته فنی کمیسیون اقتصاد مطرح و در نهایت متن مربوط نهایی شد.

    8- موضوع در جلسه مورخ 29 /6 /1395 کمیسیون اقتصاد مطرح و مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت حقوقی رییس‌جمهور، اتاق‌بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط پیش‌نویس “لایحه جامع مشارکت عمومی – خصوصی” را تهیه و حداکثر ظرف دو ماه با رعایت ماده (22) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت ارایه نماید.

    9- سازمان برنامه و بودجه کشور در مورخ 4 /10 /1395 ضمن ارسال پیش‌نویس “لایحه مشارکت عمومی – خصوصی” به شرح پیوست، اعلام نموده به منظور تهیه لایحه مجموعه اقداماتی را به شرح زیر به انجام رسانده است :

    · بررسی و مطالعاتی درخصوص قوانین مشارکت عمومی- خصوصی در کشورهای مختلف دنیا و دیگر گزارشهای روز بین‌المللی مانند بانک جهانی.

    · انجام تحقیق پرسشنامه‌ای در راستای شناسایی عوامل بازدارنده و پیش برنده موثر بر واگذاری طرح‌های عمرانی توسط سازمان و جمع‌بندی نتایج آن، شناسایی اهم مشکلات و راهکارهای پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی.

    · أخذ استعلام پیشنهادها درخصوص لایحه و موانع و مشکلات و نیازهای قانونی از تمام دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی ذیربط، امورهای بخشی سازمان و صاحبنظران منتخب.

    · ارسال پیش‌نویس لایحه تهیه شده جهت أخذ نقطه نظرات به کلیه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی و صاحبنظران منتخب بخش خصوصی.

    · دریافت تعداد (40) مکاتبه با موضوع اظهارنظر بر پیش‌نویس لایحه توسط سازمان که از آنها در بازنگری لایحه استفاده شد.

    · انجام حدود (1300) نفر – ساعت کار کارشناسی در سازمان و همچنین برگزاری حدود (900) نفر – ساعت جلسه کارشناسی با دعوت از صاحبنظران دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی.

    ۵۳۲۱_۳۱۱۱۱

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیکتاب انقلاب فرانسه ورژیم پیش ازآن
    مقاله بعدی گزارشی از آینده‌نگاری کسب‌وکارهای ایران
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    قانون جهش دانش بنیان

    ویرایش جدید کتاب قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به همراه فهرست تغییرات مواد آن

    قانون مالیاتهای مستقیم (با آخرین اصلاحات و الحاقات)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۹)
    • تجاوز سه روزه به غزه چقدر هزینه روی دست رژیم صهیونیستی گذاشت؟
    • پاسخ به چهار پرسش اساسی درباره ماهواره خیام
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۸)
    • کاربرد داده‌های دریافت شده از ماهواره خیام چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.