فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»متخصص در همه امور! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (13)
    photo_2020-04-13_23-48-24

    متخصص در همه امور! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (13)

    0
    توسط کاربر 1 بر 14 فروردین 1399 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

    تصمیم خوب و بد!

    آیا «بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارها» خوب است یا بد؟ آیا «ممنوعیت فعالیت برخی روزنامه‌نگاران» خوب است یا بد؟ آیا …

    پرسش‌هایی مانند پرسش‌های بالا در خصوص درستی یا نادرستی یک سیاست، اغلب اوقات پاسخ همیشگی ندارند؛ پاسخ به آن‌ها وابسته به شرایط ماست؛ در برخی شرایط خوب و در برخی شرایط بد است؛ همان‌طور که این روزها به نظر سیاست‌گذارانی پاسخ دو پرسش بالا این است: خوب!

    اما واقعیت آن است که پاسخ درستی یا نادرستی این پرسش‌ها، بازمی‌گردد به فرآیند تصمیم‌گیری!

    این که این تصمیم چگونه گرفته شده است؟ بر اساس چه فرآیندی؟ توسط چه کسانی؟ به نفع چه کسانی است؟ آیا مشارکت نهادهای مدنی در آن جلب شده است؟

    ما عادت کرده‌ایم به معیارهای تصمیم‌گیری فردی برای همین وقتی در برابر چنین موضوعاتی قرار می‌گیریم سریع می‌رویم به دنبال تحلیل آن؛ می‌رویم سراغ این مساله که آیا بسته حمایتی نوعی از مداخله است یا نه؟ آیا بسته حمایتی یک سیاست ضدرقابتی است یا نه؟

    در تصمیم‌گیری جمعی پرسش اصلی این‌ها نیست؛ ما وقتی پرسش را اشتباه می‌گیریم، پاسخ اشتباه نیز خواهیم داد؛ پس پرسش صحیح چیست؟

    پرسش درست یا نادرست!

    پرسش اصلی در تصمیم‌گیری جمعی به جای آن که به درستی یا نادرستی «محتوای تصمیم» بازگردد؛ به درستی یا نادرستی «فرآیند تصمیم‌گیری» بازمی‌گردد. تمرکز بر فرآیند به جای محتوای تصمیم به دلایل زیر است:

    تصمیم‌گیری‌های جمعی چندلایه هستند. تصمیم در خصوص موضوعی مانند بسته حمایتی اگرچه ظاهرش اقتصادی است؛ اما بیشتر سیاستی اجتماعی و به منظور حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و کاهش بیکاری است. این تصمیم سویه‌های سیاسی و بهداشتی نیز دارد و کنترل آن نیز جز از طریق روش‌های فناورانه امکان‌پذیر نیست. در این وضعیت هر متخصصی نهایتا می‌تواند از منظر تخصص خود به آن پاسخ دهد و هیچ کس نمی‌تواند در خصوص درستی یا نادرستی آن اظهار نظر جامعی داشته باشد.

    برای رسیدن به یک «تصمیم جمعی» درست، کافی است تا فرآیند تصمیم‌گیری خوبی تعریف و اجرا شود. فرآیندی که در آن امکان مشارکت گروه‌های مختلف وجود داشته باشد؛ فرآیندی که در آن به سویه‌های چندرشته‌ای بودن توجه شده باشد؛ فرآیندی که در آن شفافیت تضمین شده باشد؛ در آن بیشترین اجماع ممکن شکل گرفته باشد؛ در آن تعارض منافع رفع شده باشد و …

    اگر تصمیمی فرآیند درستی داشته باشد؛ حتما تصمیم درستی است! لازم نیست ما در مورد محتوای یک تصمیم نظر دهیم؛ لازم نیست برای درست یا نادرست بودن یک تصمیم بازگردیم به تحلیل سطر به سطر محتوای یک سیاست؛ تنها کافی است تا فرآیند تصمیم‌گیری را ارزیابی کنیم!

    توصیه راهبردی:‌ مطالبه‌گری درست یا نادرست!

    ما هنوز تفاوت «تصمیم‌گیری جمعی» را با «تصمیم‌گیری فردی» به خوبی فهم نکرده‌ایم و به همین دلیل با توسعه‌یافتگی فاصله داریم. مطالبات عمومی در شبکه‌های اجتماعی همواره به ما یادآوری می‌کند که ما با پدیده «متخصص در همه امور» روبه‌رو هستیم؛ این افراد نخستین کسانی هستند که پایه‌های مطالبه‌گری عمومی اشتباه را پایه‌ریزی می‌کنند! (یا شاید بهتر است بگوییم طلبکاری عمومی ایجاد می‌کنند!)

    وقتی ما در خصوص محتوای یک تصمیم «مطالبه‌گری عمومی» داریم؛ به یک دلیل ساده از تاثیرگذاری آن می‌کاهیم: ما متخصص (و البته متخصص در همه امور) نیستیم و نمی‌توانیم بر ابعاد آن تسلط داشته باشیم! و به همین دلیل ساده هر اظهار نظر ما به صورت طبیعی نادیده گرفتن جنبه‌های دیگری است.

    مطالبات اشتباه به جای بهبود و نوسازی جامعه؛ اتفاقا ما را از تصمیم‌گیری درست دور می‌کند.

    اگر قرار است ما مطالبه‌گر باشیم، باید پرسش‌ها را پیرامون فرآیند تصمیم‌گیری تغییر دهیم؛ سوالاتی مانند:

    «این تصمیم چگونه گرفته شد؟» به جای «این تصمیم چرا گرفته شد؟»

    این تصمیم را چه کسانی؟ با چه تخصص‌هایی؟ به نمایندگی از کدام نهادها؟ و با چه رایی‌هایی گرفتند؟

    در این تصمیم چگونه مشارکت نهادهای مدنی غیردولتی اتخاذ شد؟

    این تصمیم مبتنی بر کدام تجربیات جهانی بود؟

    گاهی بدون این که لازم باشد متخصص هر موضوعی شویم؛ می‌توانیم کمک کنیم به تصمیم‌گیری بهتر!

    پرسش‌های مربوط به «فرآیند تصمیم‌گیری» حتما پرسش‌های ساده‌تری از پرسش در خصوص «محتوای تصمیم» است؛ اما پاسخ‌های سخت‌تری دارند! پاسخ‌هایی که منجر به بهبود حکمرانی نیز می‌شود.

    پ.ن.: در تصمیم‌اندیشی۱۱ به ۴ تفاوت تصمیم‌گیری فردی با جمعی اشاره شد؛ دومین تفاوت «فرآیند تصمیم‌گیری جمعی» بود که در این یادداشت تشریح شد.

    ادامه در یادداشت بعدی

    این یادداشت با عنوان «تصمیم‌اندیشی» ادامه دارد و هر روز از نوروز یک بخش از آن منتشر می‌شود.

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیاین مساله شماست! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (12)
    مقاله بعدی مبارزه با فساد در ایران+ پادکست
    کاربر 1

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    نوآوری حکمرانی (governance innovation)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.