فیس بوک توییتر اینستاگرام
    سه‌شنبه 25 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات خط مشی گذاری و سیاستگذاری»مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری»مختصات خرده سیستم های  حکومت حق مدار و الزامات  خط مشی گذاری  در این حکومت

    مختصات خرده سیستم های  حکومت حق مدار و الزامات  خط مشی گذاری  در این حکومت

    0
    توسط حانیه قربانی فرد بر 31 اردیبهشت 1396 مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری

    مختصات خرده سیستم های حکومت حق مدار و الزامات خط مشی گذاری در این حکومت

    بخش اول:

    حکومت کوتاه علوی و اشتیاق دیرپای مردمی

    حکومتی که در مدتی کمتر از 5 سال مرتبه ای از ثبات،آرامش و تعادل داخلی را به جامعه ارزانی داشت که علی رغم تنش های مستمر و جنگ های خونین و پیاپی، زیبا ترین تصویر حکمرانی را در انظار مردم متجلی ساخت.

    حکومتی متکی به حجت های عقل و نمایانگر زیبایی های شهود که سطح معرفت و متالبات و خواسته های مردم از سازه حکومت را چنان متحول ساخت که پس از آن حکومت کردن بسیار دشوار شد.زیرا شیعه به الگویی بی نظیر دست یافت و هر حکومت دیگری که پس از آن در تمدن شیعی ظهور کرد، نقایص آشکاری در مقایسه با آن داشت؛نقایصی که در نهایت سبب اصلی فروپاشی آنها بود.حکومت علوی!

    حکومتی که در ورای شعارهای #عوام_فریبانه، مردم را بازیگر اصلی صحنه ساخت و بی نظیر ترین اسوه های انسانی را به شهادت فرا خواند تا حقانیت خود را نمایان سازد.به حدی که می توان گفت اگر حکومت امام علی (ع) نبود، در میان ساخته های انسانی، واژه ای بی آبرو تر از واژه “حکومت” نبود و اکنون پس از درک چنین مصداقی، واژه ای آبرومندتر از “حکومت”، درمیان ساخته های بشر یافت نمی شود!

    ? به نظر می رسد این حکومت کوتاه در دنیای واقعی، دیرپاترین حکومت در ساحت اندیشه و حیات روحی جامعه بشری است.

    هرگاه زبان به حق گشوده شود و اندیشه به قصد اقامه عدل به کار رود، عمل اصلاح می گردد، زیرا آدمی در پشت زبان خویش پنهان است؛ زبانی که سیاله دانش و معرف شخصیت آدمیان است و تحول آن، تحول جامعه را در پی دارد؛ زبانی که براساس نیازهای روزمره شکل می گیرد و مصالح ساخت اندیشه های معطوف به آینده را شکل می دهد؛ اندیشه هایی که در جریان گذر قرن ها در قالب نظریه ها تکامل می یابند تا شاید در آینده، مبنای ساخت جامعه ای بی عیب و نقص باشند.

    بنابر روایت #حق_مدار، عدالت یعنی اعاده حقوق همه انسان ها؛ بدیهی است که تعریف دقیق این حقوق به اطلاعاتی فرازمانی نیاز دارد؛ اطلاعاتی درباره حقوق اولین انسان ها و آخرین آنها.اما در چهارچوبی منطقی می توان استدلال کرد که هر انسانی به مثابه مخلوقی از مخلوقات خداوند، از حق حیات انسانی برخوردار است؛ و حق حیات انسانی مستلزم برخورداری از رفاه نسبی، آگاهی کافی و امنیت کامل است.

    ✅ اهداف حکومت علوی عبارتند از :

    احیای سنت پیامبر “صلی الله علیه وآله”

    برپایی عدالت

    احیای عهد فراموش شده دانشمندان به شکستن سکوت در برابر شکم بارگی ظالم و گرسنگی مظلوم

    احقاق حق و برافکندن باطل

    حفظ روابط مسالمت آمیز میان مردم

    عزت یافتن حق بین مردم و حاکمان

    اصلاح روزگار و مجازات یاغیان و تجاوزپیشگان

    ارجمند داشتن مظلومان و ستم دیدگان و خوار ساختن و تحقیر ظالمان و ستم پیشگان

    ☑️ امکان پذیری  شهر عدل :

    در برابر دعوی مدعیان امکان ناپذیری، که گویا هیچ رسالتی را جز مایوس ساختن حرکت های اصلاحی در جامعه بر خود روا نمی دانند، لازم است که طراحی سیستم انجام پذیرد تا ثابت شود که این شکل #حاکمیت امکان تحقق دارد؛ زیرا همان گونه که هرنوع مصنوع فیزیکی پس از طراحی منطقی، از امکان طراحی فیزیکی برخوردار می شود، طراحی منطقی سیستم خط مشی گذاری حق مدار، نوید بخش امکان پذیری تحقق آفاقی آن در عرصه جامعه است.

    #حکومت_حق_مدار داعیه و هدفی جز برپا داشتن عدل و احقاق حق ندارد؛ هدفی که آن را در امتداد اجرای حکم خدا و سنت پیامبر رصد می کند؛ بنابراین وجه اصلی همت این حکومت همواره معطوف به تحقق  امنیت کامل،  رفاه نسبی و  آگاهی کافی عامه، برای هر گونه  مشارکت اجتماعی بوده، کلیه نیرو های خود را برای تحقق این مهم بسیج می نماید.

    عمده ترین مانع شناسایی شده در این مسیر، ناامیدی از تحقق جامعه عدل است؛ درحالی که هیچ جحت بالغه ای در این باره اقامه نمی شود و قابل تامل است که چنین جامعه ای قبلا حداقل دوبار تحقق یافته است! در سنت نبوی و حکومت علوی؛ و گویا مقصد هستی چنین است که در آینده با افزایش سطح آگاهی عامه و تجلی سیرت مهدوی بر آفاق عالم، بار دیگر با وجهی چایدار و باقی جلوه گر گردد.

    ?التزام به حق مداری، امام معصوم (ع) را در وضعیتی قرار داده است که در برابر  مردم اقامه استدلال نموده، آنها را مکررا به تامل در احوال خویش، رهبر خویش و دشمنان وی دعوت کند.

    ? منبع : مختصات حکومت حق مدار، دکتر علی اصغر  پورعزت، فصل 1 و 2

    امین معینیان-علیرضا متقی

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیشاخص‌های اندازه‌گیری فساد و ضدفساد
    مقاله بعدی چارچوبی برای شناسایی شایستگی های خط مشی گذاران ملی (نمایندگان مجلس قانونگذاری)
    حانیه قربانی فرد

    پست های مرتبط

    تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    آسیب شناسی سیاست گذاری تولید محتوای فضای مجازی در ایران

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۳)
    • هجو زبان فارسی در توئیتر
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.