فیس بوک توییتر اینستاگرام
    یکشنبه 6 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»مدل های خط مشی گذاری»مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی 17- مدل مثلث آهنین
    photo_2017-12-23_23-56-19

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی 17- مدل مثلث آهنین

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 3 دی 1396 مدل های خط مشی گذاری, مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی 17- مدل مثلث آهنین

    17- مدل مثلث آهنین

    خط‌مشی‌گذاری فرآیندی است که نتیجه تعامل گروه‌هاست. افراد به نسبت گروه‌ها تأثیر کمتری بر روی خط‌مشی‌گذاری دارند. جز اینکه این گونه افراد از طریق گروه‌های عضو یا نهادهای مسئول اقدام نمایند. مدل مثلث آهنین نیز خط‌مشی‌ها را حاصل تعامل سه رأس یک مثلث تحت عنوان مثلث آهنین می‌داند که در مراحل مختلف با هم تعامل و ارتباط داشته و نهایتاً حاصل کار، خط‌مشی‌ها و تصمیماتی است که باید در سطح جامعه به اجرا درآیند. تأثیر گروه‌ها و رئوس مثلث، نحوه کنش و واکنش آنها، حمایت و یا مخالفتشان با خط‌مشی‌ها و نظرات سایر ابعاد بستگی به اندازه گروه، اثربخشی سیاسی و منابع مالی آن دارد.

    مدل مثلث آهنین برای بررسی چگونگی خط‌مشی‌گذاری در بخش کشاورزی طراحی و ارائه شد. در این مدل، یک سازمان یا مرجع خاص به طور مطلق و همیشگی در کار خط‌مشی‌گذاری دخیل نیست. گرچه ممکن است در یک یا چند مرحله تأثیر بیشتری از خود به جای بگذارد یا به صورت ظاهر نقش تعیین‌کنندگی داشته باشد، مانند نقش پارلمان در تصویب و قانونی نمودن خط‌مشی‌ها. در واقع نتیجه نحوه و کیفیت ارتباط بین سه نقطه قدرت و رأس‌های مثلث است که خط‌مشی‌گذاری را شکل می‌دهد و خط‌مشی‌ها را به وجود می‌آورد. این مثلث سه نقطه قدرت را در سه رأس خود به عنوان مجریان، مجلس و واسطه‌گری‌ها نشان می‌دهد که دائماً در حال تعامل و ارتباطند. این تعامل و ارتباط، با کاربرد فنی تشخیص و ادراک مسأله، جستجوی روش‌های بررسی مسأله و یافتن راه‌حل‌ها و مشروعیت بخشیدن به خط‌مشی‌های قانونی شده و نحوه نظارت به آن سروکار دارد. این گروه‌ها ممکن است طرح‌های متفاوتی داشته باشند که مربوط به یک مرحله از کار مانند سازوکار تشخیص مسأله باشد و یا اینکه حل مسأله را تحت تأثیر قرار دهد. این مدل، گروه‌های رسمی درگیر خط‌مشی‌گذاری را در جریان دخیل می‌داند و آنها را به عنوان سه نقطه قدرت در سه رأس مثلث جای داده است که عبارتند از:

    شاخه مجریان

    مجریان، مقامات رسمی درگیر خط‌مشی هستند که غالباً در حوزه‌های خاص خط‌مشی عمومی جهت رسیدگی به مسأله شکل‌گیری خط‌مشی حرفه‌ای عمل نموده و حتی از تخصص بیشتری برخوردارند. اینها بوروکرات‌های سازمانی هستند که اطلاعات پایه و قانونی را ایجاد نموده و حتی آنها را در اختیار مجلس قرار می‌دهند. در بسیاری از اوقات، گروه‌های رسمی تشخیص مسأله یا شناسایی آن وابسته به رأس مثلث می‌باشند. مانند گروه حسابرسی و تشخیص مسائل مالی یا شورای اقتصاد. البته نمونه دیگر این مؤسسات مانند دیوان محاسبات است که در جمهوری اسلامی ایران وابسته به مجلس شورای اسلامی است و به عنوان ابزار نظارت غیرمستقیم قوه قانون‌گذاری عمل می‌کند. شاخصه مجریان وظیفه پاسخگویی به مسائل و مشکلات خط‌مشی‌ها را نیز بر عهده دارند. مجریان شامل وزیر، مدیران مؤسسات مرتبط و وابسته یا مدیران بودجه و مالی می‌شود.

     

    مجلس

    قرار گرفتن مجلس در رأس مثلث، تأکید بر قدرت قوه قانون‌گذاری است. مجلس به عنوان یک نقطه قدرت در خط‌مشی‌گذاری، هم از جنبه نقش داشتن در دستور کار، شکل‌گیری خط‌مشی و بهبود بخشیدن به وضع خط‌مشی‌ها اقتدار موجود را اعمال می‌نماید و هم از جنبه بررسی و نظارت بر قانون‌گذاری و نحوه اجرا و بررسی تأثیرات خط‌مشی با سایر رأس‌های مثلث در تعامل است. کمیسیون بودجه، مرکز تحقیق و بررسی خط‌مشی‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به مجلس، نقش بارزی در به کارگیری اقتدار مجلس در فرایند خط‌مشی‌گذاری دارند.

     

    واسطه‌گری نهایی

    واسطه‌گران همان رهبران سازمان‌های کلیدی مرتبط با خط‌مشی هستند که درون جامعه مشغول فعالیتند و می‌توانند به واسطه ارتباط با تولید و مصرف و دریافت و تشخیص نیازهای عمومی مردم در جریان خط‌مشی‌ها دخالت نمایند. این گروه اگر نمایندگان حرفه‌ای باشند در شناسایی مسائل عمومی و تهیه دستور کار نقش مهمی ایفا می‌کنند و البته، چون گرایش خاص و محدودی را دنبال می‌نمایند اظهار نظر و دخالت آنها محدود به خط‌مشی خاص و جزیی می‌باشد. برای مثال، خانه سینما و یا انجمن هنرمندان در خط‌مشی‌ها و حل مسائل مربوط به امور هنری دخالت و اظهارنظر می‌نماید، همان‌طور که خانه کشاورز یا انجمن صنفی صادرکنندگان محصولات کشاورزی در محدود مسائل کشاورزی و یا امور صادراتی آن دخالت می‌کند. با این حالت، مدل مثلث آهنین به سمت و سوی مدل دولت بخشی گرایش پیدا می‌کند. در آن صورت جریان سیاسی دولتی، گروه‌های حرفه‌ای، کارآفرینان و خط‌مشی‌ها را شامل می‌شود.

    اگر واسطه‌ها، از مجموعه گروه‌های ذی‌نفوذ، ذینفع، گروه‌های اجتماعی و غیردولتی باشند و مجلس و مجریان از زاویه دید این گروه، مسائل عمومی را شناسایی نموده، تشخیص داده و مراحل خط‌مشی‌گذاری را طی نمایند، مدل مثلث آهنین به سمت جامعه مرکب پیش می‌رود. جامعه مرکب، گروه‌های صاحب نفوذ مختلف با یکدیگر وارد مذاکره و چانه‌زنی می‌شوند و همین‌طور با کسب حمایت‌های سیاسی مجریان و مجلس، مسأله عمومی را طرح نموده و برای حل مسأله در جهت تصویب پیشنهادات خود تلاش می‌کنند.

    طبق مثلث آهنین، خط‌مشی‌ها در درون مثلث آهنین شکل می‌گیرند و به تصویب می‌رسند، عوامل قانونی تعیین می‌شوند، مقررات اداری ابلاغ گردیده و اجرا می‌شوند. مدل مثلث آهنین ابتدا در زمینه کشاورزی و بعد از آن در زمینه خط‌مشی‌گذاری عمومی از جمله مسکن، بهداشت، حمل‌ونقل، امنیت، دفاع و… به کار گرفته شد.

     

    کنگره

     

    واسطه‌ها                                      مجریان

     

    مدل مثلث آهنین در خط‌مشی‌گذاری

    برای دریافت این مطلب کلیک کنید.

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیخلق پرسش های تحقیق و پایان نامه های خلاق، ماندگار و اصیل
    مقاله بعدی مجموعه کارگاه های کاربردی مدیریت تکنولوژی
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    مرکز مطالعه نوآوری حاکمیتی (GovInn)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.