فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 22 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»مدل های خط مشی گذاری»مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی
    2018-01-08_21-14-30

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 18 دی 1396 مدل های خط مشی گذاری

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی

     

    برای دریافت مطلب کلیک کنید.

     

     

    19- مدل پادشاه و پادشاه سازان

    مدل پادشاه و پادشاه‌سازان[1] به عنوان یک مدل خط‌مشی‌گذاری عمومی، قدرت و خط‌مشی را به صورت سازماندهی شده در جوامع ملی یا محلی در یک هرم ترسیم می‌کند. تصمیمی که به عنوان خط‌مشی توسط مقامات رسمی و نهادهای سیاستگذاری ابلاغ می‌شود حاصل بازی‌های قدرت و بده و بستان‌های گروه سیاسی است. بازیگران قدرت، با اهداف و مقاصد گوناگون تلاش دارند تا با دسترسی به منابع قدرت و جهت دادن به رفتارهای دیگران، خط‌مشی‌های مورد نظر خود را وضع نمایند.

    پادشاه‌سازان در رأس سلسله مراتب خط‌مشی‌گذاری عمومی هستند. آنها با برخورداری از منابع مالی و ادراکی، بر روی خط‌مشی و حتی تعیین و تصویب آن نفوذ می‌کنند. گاهی قدرت این گروه، برای عموم مردم قابل مشاهده نیست، اما آنها ممکن است با استفاده از جایگاهشان در پشت صحنه، تعیین کنند چه کسی انتخاب شود، چه موضوعاتی طرح شوند و حتی کدام عوامل فوراً از بین بروند.

    پادشاهان یا خط‌مشی‌گذاران قابل مشاهده، در مرتبه بعدی سلسله مراتب قرار دارند. پادشاهان به عنوان رهبران در دولت و سازمان‌ها انتخاب شده و به کار گمارده می‌شوند. آنها منافع زیاد و مستقیمی در خط‌مشی‌گذاری دارند. پادشاهان از طریق طراحان پشت صحنه به قدرت رسیده و به کار گمارده می‌شوند. آنها با پشتیبانی معنوی پادشاه‌سازان و در ارتباط و مشورت نزدیک با آنها کار می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. تصمیمات و خط‌مشی‌ها نشانه و نمودی از میزان قدرت و نفوذ سیاستگذاران است که می‌توان آن را تجلی میزان قدرت دو گروه اول در سطح سلسله مراتب خط‌مشی‌گذاری دانست.

    این مدل، نشان می‌دهد علیرغم تلاش‌های صورت گرفته برای کنترل حوزه نفوذ و قدرت افراد و گروه‌ها، آنها حتی از طریق سیستم‌های رسمی به کار خود ادامه می‌دهند و به علت برخورداری از منزلت سیاسی، توانایی‌های تخصصی، منابع مالی و شرایط مادی به راحتی طبقات پایین‌تر را وادار به اطاعت و اجرای خط‌مشی‌ها می‌نمایند.

    فعالان: این گروه شامل اعضاء فعال و رهبران باشگاه‌ها، گروه‌های با منافع ویژه، بوروکراسی‌ها و سازمان‌های محلی هستند که اتصال‌دهنده بدنه جامعه به پادشاه می‌باشند. گروه فعالان تلاش می‌کنند به طبقه پادشاهان وارد شوند اما این کار با احتیاط و به آرامی صورت می‌گیرد. نقش گروه فعالان در وضع خط‌مشی زیاد نیست. آنها بیشتر طبقات پایین‌تر جامعه را توجیه نموده، به اجرا و تبعیت از خط‌مشی‌ها ترغیب می‌کنند. البته آنها سعی دارند طبقات بالاتر را از علایق عمومی آگاه نمایند اما تأثیر بسیار اندکی روی آنها بر جای می‌گذارند.

    شهروندان ذینفع و علاقمند: شهروندان علاقه‌مند در سلسله مراتب خط‌مشی‌گذاری، پایین‌تر از طبقه فعالان قرار دارند. آنها کسانی هستند که در جریان مسائل اجتماعی (ملی یا محلی) هستند. اما برعکس فعالان، غالباً در فرآیند خط‌مشی‌گذاری مشارکت عملی ندارند. فعالیت‌های آنان، اعلام مواضع موافق یا مخالف و بر پا داشتن جلسات، یا ترویج اندیشه‌های موافق می‌باشد.

    شهروندان بی‌علاقه: این گروه بزرگترین گروهی هستند که در آخرین رتبه سلسله مراتب خط‌مشی‌گذاری قرار دارند. این سطح از سلسله مراتب خط‌مشی‌گذاری ممکن است تنها در شرایط غیرمعمول در ایجاد موضوع دخالت داشته باشند و در غیر این صورت علاقه‌ای به حضور در مسائل و دخالت در موضوعات ندارند و شاید ابزاری هم برای دخالت در اختیار نداشته باشند. اما چنانچه موضوع حادی پیش آید و شرایط غیرعادی به صورتی رقم بخورد که در موقعیت گرفتار باشند علاقه و احساس آنها تحریک می‌شود و در آن صورت فعال شده و درگیر موضوع می‌شوند. این طبقه وقتی فعال می‌شوند که فرد یا افرادی به هر دلیل، اقتدار و مشروعیت نظام حاکم را زیر سؤال ببرد. البته اگر رهبران مخالف بتوانند ارزش‌هایی ایجاد نمایند که با ارزش‌ها و هنجارهای گروه حاکم در تضاد باشد و عموم مردم یا جمع کثیری چنین تفسیری داشته باشند. در این صورت زمینه شکل‌گیری اعتراض و انتقاد به گروه حاکم فراهم می‌آید. ولی اگر گروه حاکم منعکس‌کننده و حامی ارزش‌های مسلط جامعه بوده و مردم نیز آنها را پذیرفته و بر مبنای آن رفتار نمایند، شهروندان عادی علاقه‌ای به فعالیت ندارند.

     

    پادشاه‌سازان

    پادشاهان

    فعالان

    شهروندان ذینفع و علاقمند

    شهروندان عادی و بی علاقه

    سلسله مراتب اجزای مؤثر در مدل خط‌مشی‌گذاری پادشاه‌سازان و پادشاه

     

    بر طبق مدل پادشاه و پادشاه‌سازان، موضوع خط‌مشی عمومی به وسیله پادشاه‌سازان مطرح شده و به وسیله پادشاهان و فعالان محقق می‌شود. این مدل بر روی چند نفر در جامعه برای فهم و توضیح اینکه خط‌مشی عمومی چگونه ساخته می‌شود تمرکز می‌کند. ابتدا در ارتباط با کسی بحث می‌کند که برای اتخاذ تصمیم و شکل دادن به خط‌مشی، از قدرت بیشتری برخوردار است.

    این مدل با مدل‌هایی که ادعا دارند خط‌مشی‌گذاری در جامعه به وسیله طبقه با نفوذ و نخبگان انجام می‌شود و تودم مردم، نقش چندانی جز تبعیت و پیروی ایفا نمی‌کنند (که معمولاً مدل نخبگان قدرتمند نامیده می‌شود) متفاوت است. زیرا این مدل نمی‌خواهد نشان دهد که همه خط‌مشی‌ها مخالف توده مردم یا برعکس ایده عمومی است. اما ادعا دارد که خط‌مشی‌های وضع شده عموماً در ارتباط با رفاه افراد صاحب نفوذ جامعه می‌باشند. ایده عمومی به وسیله طبقات بالای سلسله مراتب خط‌مشی‌گذاری تحت تأثیر قرار می‌گیرد اما ارتباط با طبقات پایین‌تر در جریان است و توده مردم فقط نفوذ غیرمستقیمی در خط‌مشی‌های عمومی دارند. خطوط کلی عملکردهای جامعه را طبقات بالاتر به وسیله خط‌مشی‌های عمومی تعیین می‌کنند، اما توده مردم نقش اطاعت‌پذیری دارند و نظرات خود را به وسیله شهروندان علاقه‌مند و فعالان منتقل می‌نمایند.

    [1]. King & Kingmakers Model

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیبررسی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور، 17. تحلیلی بر اعتبارات جبران خدمت کارکنان و رفاه اجتماعی
    مقاله بعدی نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 6- نظریه تعادل گسسته
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی21-نهادگرایی نوین

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی 19-مدل آشفته (سطل زباله)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۰)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.