فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 12 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی7-مدل اقتصاد رفاه و مدل کثرت‌گرایی و کل‌گرایی
    photo_2017-09-23_14-21-28

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی7-مدل اقتصاد رفاه و مدل کثرت‌گرایی و کل‌گرایی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 4 آذر 1396 مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی

    بخش هفتم
    11- مدل اقتصاد رفاه
    12- کثرت‌گرایی و کل‌گرایی

    برای دریافت این مطلب، کلیک کنید

    این رویکرد بیش از سایر رویکردها در زمینه خط‌مشی‌گذاری عمومی مورد استفاده قرار گرفته است. اقتصاددانان رفاه معتقدند که بازارها نمی‌توانند منابع راه همواره به شکل اثربخش توزیع کنند. به اعتقاد آنها در چنین مواردی که از آنها به عنوان «نارسایی‌های بازار» یاد می‌شود، نهادهای سیاسی می‌توانند به عنوان مکمل یا جایگزین بازار عمل کنند. اصول اقتصاد رفاه نخستین بار توسط آلفرد پیگو[1] تدوین شد. برخی از نارسایی‌های بازار عبارتند از:

    • انحصار طبیعی: به موقعیتی در صنایع خاص اشاره دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد و بازگشت سرمایه نامتناسب با مقیاس و میزان سرمایه است و باعث رشد یک شرکت در مقابل رقبا می‌شود.
    • اطلاعات ناقص: به حالتی اشاره دارد که در آن، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران از اطلاعات کافی برای اتخاذ تصمیمات عقلایی برخوردار نیستند. در چنین حالتی ممکن است تصمیماتی گرفته شود که به نفع کل جامعه نباشد.
    • حضور عوامل خارجی: این عوامل موقعیت‌هایی هستند که در آنها هزینه‌های تولید توسط تولیدکنندگان پرداخت نمی‌شود، بلکه به دیگرانی که خارج از فرآیند تولید قرار دارند، منتقل می‌شود. در صورت وجود پیامدهای خارجی یا وجود کالاهای عمومی یا انحصار طبیعی، مکانیسم بازار در تخصیص درست منابع با شکست روبرو می‌شود. مثلاً وقتی پیامد خارجی وجود دارد، همه فایده‌ها یا هزینه‌های کالاها، وارد بازار نمی‌شود و کالا به اندازه بهینه تولید نمی‌شود.
    • تراژدی اموال عمومی: به موقعیت‌هایی مربوط می‌شود که در آنها منابع عمومی بدون نظم و میزان خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بلندمدت کل جامعه از استفاده بی‌رویه و تخلیه منابع متضرر خواهند شد.
    • رقابت مخرب: در موقعیت‌هایی رخ می‌دهد که رقابت تهاجمی بین شرکتها باعث تأثیرات سوء جانبی بر کارگران و جامعه می‌شود.

    اقتصاددانان رفاه معتقدند مسئولیت اصلاح نارسایی‌های بازار به عهده دولت است، زیرا پیامدهای اجتماعی بهینه از تصمیم‌گیری ناهماهنگ افراد به دست نخواهد آمد. کاراترین راه برای مداخله، کم هزینه‌ترین راه‌حل است و شیوه مورد استفاده برای تعیین آن، تجزیه و تحلیل هزینه ـ سود است. این تلاشی برای استفاده از روش‌های اقتصادی در جهت تعیین گزینه بهینه مبتنی بر معیار پارتو[2] است. معیار پارتو بر این اساس استوار است که یک اقدام باید فقط زمانی اجرا شود که موقعیت یک نفر احتمالاً بهتر خواهد شد، بدون اینکه موقعیت فرد دیگری بدتر شود. این معیار بر تأمین اجتماعی و زندانی کردن مجرمان سازگاری ندارد.

    اقتصاددانان معاصر رفاه معیار پارتو را با معیار کالدوت[3] جایگزین کرده‌اند؛ بر اساس این معیار، خط‌مشی‌گذاران باید فقط گزینه‌هایی را انتخاب کنند که منافع خالص را در قیاس با هزینه‌های انجام شده، حداکثر کند.

    انتقادهای مداوم به سیستم بازار سبب شد تا اقتصاددانان رفاه نوع‌شناسی کالاها و خدمات را تدوین کنند تا نقش محتمل دولت و بازار در تأمین آن مشخص شود. این نوع‌شناسی در جدول زیر مشاهده می‌شود:

    فراگیر بودن “پایان پذیری”
    زیاد کم
    انحصاری بودن زیاد کالاهای خصوصی کالاهای عوارضی
    کم کالاهای مشترک کالاهای عمومی

     

    اقتصاددانان بر این باور هستند که کالاها و خدمت عمومی را باید دولت تأمین کند، زیرا بازارها نمی‌توانند کالاها و خدماتی تولید کنند که کسب و کارها نتوانند به ازای آنها پولی بگیرند یا سودی ببرند.

    نادیده گرفتن متغیرهای سیاسی از سوی اقتصاددانان رفاه باعث شده تا منتقدان، این نظریه را با اصلاحاتی مانند موهومی[4] یا توهم تئوریکی[5] توصیف کنند که دیدگاهی نادرست و ساده‌انگارانه از فرآیند خط‌مشی ارائه می‌دهد.

     

    12- کثرت‌گرایی و کل‌گرایی

    کثرت‌گرایی در امریکا نضج گرفت و کل‌گرایی[6] که یک نظریه گروهی است در اروپا توسعه یافته است. کثرت‌گرایی مبتنی بر فرضیه برتری گروه‌های ذی‌نفع در فرآیند سیاسی است. به اعتقاد بنتلی[7] جامعه چیزی جدای از مجموعه گروه‌های تشکیل‌دهنده آن نیست. در جامعه منافع و گروه‌های مختلفی وجود دارند که در گروه‌های مختلف شامل افرادی با علایق و خواست‌های مشترک تجلی عینی می‌یابند. در نظریه کثرت‌گرایی، گروه‌ها زیاد و بدون ساخت هستند و عضویت متداخل و نبود اعضای نمایندگی از ویژگی‌های بارز آنهاست. یک فرد ممکن است برای تعقیب منافع و خواسته‌های مختلف خود به تعداد زیادی گروه وابسته باشد.

    نظریه کثرت‌گرایان تا حدی به دلیل نداشتن برداشت صحیح در مورد توانایی متغیر گروه‌ها در زمینه تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری دولت، مورد انتقاد قرار گرفته است. مشکل مهم‌تر در ارتباط با کاربرد کثرت‌گرایی در خط‌مشی‌گذاری، نقش مبهم دولت در تدوین خط‌مشی عمومی است. از این نقطه نظر دولت نهایتاً مکانی قلمداد می‌شد که در آن گروه‌های رقیب با یکدیگر ملاقات می‌کردند تا در مورد اختلافاتشان بحث کنند. ولی این بار دولت نوعی جایگاه رسمی بی‌طرفی تلقی می‌شد که ضوابطی در مورد تعارض گروهی تدوین می‌کند و می‌خواهد تا مطمئن شود که گروه‌ها به مصونیت آنها خدشه وارد نسازند. به علاوه می‌توان اظهار نمود که برداشت کثرت‌گرایان در مورد عکس‌العمل دولت در قبال فشار گروه‌ها نیز نادرست است، زیرا بر فرض وحدت هدف و اقدام دولت استوار است.

    نظریه کل‌گرایی چنین استدلال می‌کند که طبقات میانی، حیات خاص خود و فراتر از افراد تشکیل‌دهنده خود را دارند. در نظریه کل‌گرایی، گروه‌ها فاقد شکل آزاد، داوطلبانه یا رقابتی هستند که در کثرت‌گرایی دیده می‌شود. به علاوه آنها مستقل نیستند زیرا برای اینکه در ازای ایفای نقش در خط‌مشی‌گذاری شناسایی و حمایت شوند، وابسته به دولت هستند.

    در نظریه کل‌گرایی، خط‌مشی عمومی بر اساس تعامل بین دولت و گروه یا گروه‌های ذی‌نفع شناخته شده از سوی دولت شکل می‌گیرد. تعامل میان گروه‌ها در بین آنها و به کمک دولت نهادینه می‌شود.

    نظریه کل‌گرایی نیز با مشکلاتی روبرو بوده است؛ نخست اینکه رویکرد مقوله‌ای توصیفی و نوع خاصی از آرایش سیاسی بین دولت‌ها و جوامع است. از این رو  این نظریه نمی‌تواند توضیح زیادی در این مورد ارائه کند که چرا کشورهایی مانند استرالیا، کانادا یا ایالات متحده خط‌مشی‌های عمومی خاصی دارند. دوم این موضوع کمک چندانی به افزایش درک و آگاهی ما از فرآیند خط‌مشی عمومی حتی در کشورهای کل‌گرا نکرده است. سوم این نظریه حتی تعریف و برداشت خاصی از واحد تحلیل بنیادین خود، یعنی گروه ذی‌نفع نیز ارائه نمی‌دهد. چهارم این نظریه در مورد اهمیت نسبی گروه‌ها در سیاست ابهام دارد. سرانجام این نظریه مفهوم روشنی از ماهیت دولت، منافع آن و اینکه چرا برخی از گروه‌ها را به عنوان نمایندگان منافع کل می‌شناسد و گروه‌های دیگر را نمی‌شناسد ارائه نمی‌دهد

     

     

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیاستارتاپ چیست؟و چگونه استارت آپ ها کسب وکارهای سنتی را شکست می دهند؟
    مقاله بعدی پول نفت کجاست ؟
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    مرکز مطالعه نوآوری حاکمیتی (GovInn)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ترکیب جام جهانی ۲۰۲۶
    • در همایش سراسری مدیران دولت چه گذشت؟
    • کشورها برای حفاظت جامعه از اخبار جعلی چه تدابیری دارند؟
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.