فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 29 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی»مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌مشی عمومی 3-دستورگذاری (دستور کار)،
    51

    مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌مشی عمومی 3-دستورگذاری (دستور کار)،

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 4 فروردین 1397 مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی

    مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌مشی عمومی

    بخش سوم

    دستورگذاری (دستور کار)،فرآیند دستورگذاری ‌ (دستور کار)

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل،کلیک کنید

     

    دستورگذاری (دستور کار)

    فرآیندی که نشان می‌دهد یک مسأله چگونه در سطح جامعه مطرح گردیده و سازمان مسئول، آن را برای تجزیه و تحلیل و یافتن راه‌حل در اولویت بررسی قرار می‌دهد فرآیند دستور کار[1] است. کوب و راس[2] دستور کار را فرآیندی تعریف کرده‌اند که از طریق آن خواسته‌های گروه‌های مختلف جامعه به مقوله‌های متعارض تبدیل می‌شوند تا توجه جدی مقامات دولتی را به خود جلب نمایند.

    از میان مجموعه موضوعات یا مسائل قابل تصوری که ممکن است مورد توجه مقامات رسمی قرار گیرند تنها به تعدادی و نه همه آنها توجه جدی می‌شود. دولت‌ها با در دستور کار قرار دادن یک مسأله، هویت آن مسأله را مورد تأیید قرار داده و بر بعضی دیگر از مسائل چشم می‌بندند تا آنها را از اولویت ساقط نمایند. این مطلب، تا حدی گویای این واقعیت است که عوامل مؤثری از جمله گروهی‌های اجتماعی، ذی‌نفعان و گروه‌های فشار فعالند تا مسائلی به صورت اولویت‌دار جلوه نماید. نقش این عوامل با نقش دولت در تقابل و تعارض است. البته عمل گروه‌های اجتماعی، شاخص جامعه تکثرگرا[3] می‌باشند که در خط‌مشی‌های عمومی حضوری پررنگ و فعال دارند. اما شواهد تجربی نشان می‌دهد که فرآیند خط‌مشی در بسیاری از موارد، به وسیله اعضاء دولت و نه گروه‌های اجتماعی تعیین می‌شود. جان کینگدان، افراد خارج از حاکمیت را نیز در کنار مقامات رسمی دولتی، برای به رسمیت شناختن مسأله مهم می‌داند. ولی اظهار می‌کند که دستور کار فهرستی از موضوعات یا مسائل را در بر می‌گیرد که از طرف مقامات رسمی دولتی و افراد خارج از حاکمیت و نزدیک به آن مقامات، در هر زمان مورد توجه قرار گرفته می‌شود. با وجود آن که در نهایت، مؤسسات دولتی یا مقامات رسمی باید مسأله را به رسمیت بشناسند و با تأیید آنها، هویت مسأله احراز گردیده و برای بررسی در دستور کار قرار می‌گیرد، اما گروه‌های مختلف اجتماعی و ویژگی‌های سیاسی آنها از جمله مشارکت رأی‌دهندگان، توان احزاب در توزیع قدرت و حتی توده مردم، نقش مهمی را در شناسایی مسائل و اولویت آنها ایفا می‌نمایند. البته نمی‌توان انکار نمود برخی از مسائلی که در دستور کار قرار می‌گیرند آثار و علائم روشنی مبنی بر عمومی بودن، ندارند ولی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و خط‌مشی‌هایی به عنوان راه‌حل این مسائل نیز اتخاذ می‌شود و جامعه نیز باید از آنها تبعیت نماید. بام گارتنر و جونز[4]، فرآیند دستور کار را شامل بحث، مجادله و ترغیب میان ذی‌نفعان خط‌مشی می‌دانند که هر کدام از آنها مدارک و مستنداتی را در حمایت از مواضع خود ارائه می‌دهند. گروه‌های اجتماعی و سیاسی یا توده مردم از طریق بحث و نظر یا از طریق واکنش نشان دادن به سیاست‌های دولتی از وجود مسأله را خبر می‌دهند. آنها همچنین ممکن است با رفتارهای سیاسی و اعتراض‌آمیز و یا بی‌رغبتی به بعضی از اقدامات دولتی که نیازمند پشتیبانی و تأیید مردم یا مشارکت آنان می‌باشند، مسئولان را متوجه وجود مسأله عمومی نمایند.

    فرآیند دستورگذاری[5]‌ (دستور کار)

    ماهیت دستور کار، مبین پیچیدگی‌های زیادی در نحوه قرار گرفتن یک موضوع در دستور کار دولت یا سازمان‌های دولتی است. این پیچیدگی از احساس نیاز به خط‌مشی در احزاب و گروه‌ها تا افراد یا حتی خود دولت شروع شده و تا قانع‌سازی دولت جهت بررسی و پاسخ به آن ادامه می‌یابد. احساس نیاز جامعه و حتی پاسخ‌های دولت تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرند؛ شرایط سازمانی، ایدئولوژی‌های بازیگران عرصه خط‌مشی‌گذاری و منافع حاصله از خط‌مشی‌ها و به طور کلی صاحبان نفوذ و قدرت، دستور کار را تحت تأثیر قرار می‌دهند. فرآیند دستور کار در برگیرنده بحث، مجادله و علاقه‌مندی میان ذی‌نفعان در خط‌مشی است و هر کدام از آنها مجموعه‌ای از مستندات و مباحث را به منظور حمایت از نظرات خود ارائه می‌نمایند. این بحث‌ها و مجادله‌ها ممکن است بر روی وجود یک مسأله یا چالش در بین گروه‌ها و سازمان‌های دولتی آغاز گردد و در مواردی همچون مشخص شده راه‌حل‌ها، جذب حامیان و یا مخالفان مسائل مطرح شده ادامه یابد و حتی تمکین یا پذیرش دستگاه‌های دولتی به وجود مسأله را در برگیرند.

    فرآیند دستور کار از وجود یک مسأله یا چالش در اجتماع آغاز می‌گردد، مسأله یا چالشی که بعضی از اعضاء جامعه از جمله گروه‌ها و احزاب به وجود آن معترف بوده و حتی وجود آن را لمس می‌کنند و آثار آن را مشاهده می‌نمایند. مسأله ممکن است چالشی مربوط به آینده باشد و عامه مردم که سرگرم زندگی عادی و امور روزمره خود بوده و آینده‌نگری آن چنانی ندارند، آن را حس نکنند. همه این موارد اما در ردیف اولویت‌های دولتی برای بررسی در دستور کار را می‌‌گیرند. گروه یا مرجعی که مسأله را طرح نموده است به دنبال جلب آراء و افکار عمومی و توافق سازمان‌های دولتی، برای پذیرش آن و قرار دادن در اولویت‌ها می‌باشد. به دنبال طرح چنین مسأله‌ای، دیدگاه‌های مخالف و موافق مطرح می‌شوند و جوانب مسأله را مورد بررسی قرار می‌دهند. مسأله ممکن است به صورت دستور کار عمومی مطرح گردد و حتی افکار عمومی آن را به عنوان مسأله عمومی قبول کرده باشند، اما در صورتی در دستور کار سازمانی قرار می‌گیرد که حمایت کافی صورت گرفته باشد و مخالفت‌ها در مقابل موافقت‌ها و حمایت‌ها سبب دلسردی یا ممانعت از پذیرش دستگاه‌های دولتی نگردیده باشد. کوب و راس، نقطه آغاز فرآیند دستور کار را از طرح مسائل و موضوعات در دستور کار عمومی می‌دانند که طی ساز و کار مشخصی به دستور کار سازمانی تبدیل شده و موضوع به طور رسمی مورد پذیرش دولت واقع می‌شود.

    به اعتقاد کوب و راس فرآیند دستورگذاری از زمانی که مسائل از شکل دستور کار منظم شروع و به دستور کار سازمانی تبدیل می‌شوند چهار مرحله مشخص را شامل می‌شود:

    1. طرح مسائل و موضوعات
    2. مشخص شدن راه‌حل‌ها
    3. افزایش حمایت از مسائل مطرح
    4. در صورت حمایت کافی، در دستور کار سازمانی قرار گرفتن

    کوب و راس سه الگو یا مدل را برای تنظیم دستور کار تشخیص دادند: مدل ابداع بیرونی[6]، مدل بسیج عمومی[7] و مدل ابداع درونی[8]

    از نظر آنها مدل ابداع بیرونی مخصوص جوامع کثرت­گرای لیبرال است. در این مدل موضوعات در گروه‌های غیردولتی مطرح می‌شوند و سپس به حد کافی گسترش می‌یابند تا ابتدا به مرحله دستورگذاری عمومی وارد شوند و در نهایت به دستور کار رسمی انتقال یابند. در این مدل گروه‌های اجتماعی نقش اصلی را بر عهده دارند. مدل ابداع بیرونی با وضعیت‌هایی سازگار است که در آن گروه‌های بیرونی از ساختار دولت 1) یک نارضایتی را مطرح کنند 2) بکوشند منافع ناشی از موضوع را به سایر گروه‌های جامعه گسترش دهند تا 3) فشار کافی بر تصمیم‌گیرندگان وارد آورند و موضوع را برای توجه جدی در دستور کار رسمی قرار دهند.

    مدل بسیج عمومی، مدلی کاملاً متفاوت است. کوب و راس آن را به رژیم‌های تمامیت خواه نسبت می‌دهند. مطابق این مدل تصمیم‌گیرندگان سعی می‌کنند مسأله‌ای را از یک نهاد رسمی به دستور کار عمومی منتقل سازند. در این مدل، ابتدا بدون آنکه عامل محرک نارضایتی عمومی مشخص شده باشد، موضوعی رأساً به وسیله دولت در دستور کار رسمی قرار می‌گیرد. عموم مردم تا لحظه اعلام رسمی به کلی از مراحل تدوین آن بی‌خبر می‌مانند. موضوع مهم افزایش حمایت از خط‌مشی جدید است، زیرا اجرای موفق آن منوط به واکنش مطلوب عموم نسبت به آن است.

    در مدل ابداع درونی، گروه‌های اثرگذار با دسترسی خاصی که به تصمیم‌گیرندگان دارند، خط‌مشی‌ها را مطرح می‌کنند، ولی لزوماً خواستار آن نیستند که آنها را آشکار کرده و در معرض رقابت بین مردم قرار دهند. موضوع و بیان جزییات آن به طور هم‌زمان در یک گروه یا سازمان دولتی صورت می‌گیرد که در آن نارضایتی اعلام می‌شود و راه‌حل‌های بالقوه مشخصی برای مسأله تعیین می‌شود. تنها گروه‌ها یا سازمان‌هایی در جریان موضوع قرار می‌گیرند که یا از آن مطلع هستند یا به آن علاقه دارند.

    مدل ابداع بیرونی نوعاً به مردم‌سالاری‌های لیبرال، مدل بسیج عمومی معمولاً به دولت‌های سوسیالیست تک‌حزبی و مدل ابداع درونی به رژیم های تمامیت خواه و دیوان‌سالار مربوط است.

    این جنبه خاص از تحلیل کوب و راس گمراه‌کننده و اساساً غیرضروری است. در این تحلیل هر رژیم سیاسی با سبک خاصی از دستورگذاری مشخص شده است، بدون آنکه امکان تعمیم دقیق دستورگذاری بر حسب نوع رژیم مقدور باشد، متغیر اصلی ماهیت موضوع است نه نوع رژیم

    [1]. Agenda Setting

    [2]. Cobb & Ross

    [3]. Pluralist

    [4]. Baumgartner and Jones

    [5]. Agenda Setting Process

    [6]. Outside InitInside Initiationiation

    [7]. Mobilization

    [8].  Inside Initiation۲۲۲

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیمدیریت دولتی نوین6-خط‌مشی عمومی و تجزیه و تحلیل خط‌مشی
    مقاله بعدی مدیریت دولتی نوین7-مدیریت استراتژیک
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌مشی عمومی 4

    مسأله یابی، دستورگذاری خط‌مشی عمومی 2-جبرگرایی اقتصادی،اثر متقابل سیاست و اقتصاد،اندیشه‌ها و ایدئولوژی

    مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌مشی عمومی-1

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۸)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۷)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۵)
    • میراث ۲۰ سال اشغال نظامی غرب برای افغانستان
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.