فیس بوک توییتر اینستاگرام
    یکشنبه 23 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»منافع عامه
    photo_2018-02-25_14-47-22

    منافع عامه

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 6 اسفند 1396 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    منافع عامه

    موضوعی کهنه،سیال وتازه

     ✍️ نویسنده:آرین عظیمی

    تصمیم‌گیری قلب  رشته مدیریت است: (۱). از آن عبارتهایی است که استثنائا علمای رشته سازمان و مدیریت بر آن متفق‌القول‌اند. پیشینیان رشته ما، از گذشته تا کنون مدلها و چارچوب‌های فکری مختلفی از تصمیم‌گیری عقلایی تا اتفاقی (۲) ساختند و به ما یاد دادند که چگونه تصمیم‌گیری‌های بهتری در تمامی سطوح نظری و عملی اخذ کنیم(۳). بنابراین با استفاده از متدولوژی علمی توانستیم از ضرب‌المثل‌های علمی (۴) فرار کنیم و به بهشت قوانین کارایی دست یابیم. تصمیمات و خط مشی‌های کارآمدی که ما را به چیزی نزدیک‌تر کند. مهم نیست آن چیز چه مقصودی باشد مهم این است  که من و تو می خواهیم به آن برسیم. دستیابی به این معرفت، حکم دسترسی به معجزه‌ای برای تحقق بخشیدن به خواسته‌هایمان دارد، اما ساده‌انگارانه است که بپذیریم این امر، یک شبه حادث شده است. از هر طریقی چه تغییرپارادایمی (۵) و چه برنامه پژوهشی (۶) سعی کردیم راه علم را به عنوان ابزار تحقق اهدافمان بسته‌بندی کنیم. علمی که از تعیین اهداف ناتوان است و با پذیرفتن بار اخلاقی، خوب و احسن شده است (۷). برای درک این مطلب لازم است تا مسیر علمی که تاکنون در این رابطه طی شده است را مرور کنیم.

    نخست، با داس ارغنون (۸) گردن علم را در پرورش ذهنها جداکردیم (۹)، سپس آنرا در بیابانی مثل جهنم اما بدون خورشید برای تبخیر ارزشها از آن رها کردیم (۱۰)، بعد گلخانه‌ای با سقف ها و دیوارهای شیشه‌ای (۱۱)، ساختیم و چراغی را از سقف آویزان کردیم. بعدها گوشه ای از این گلخانه را صرف ساختن کشتی برای خروج از این جهنم کردیم، غافل از مقصود مطلوب، فرار با کمترین امکانات و منابع را ترجیح دادیم (۱۲). با کمک از این معرفت جدید، کشتی هایی که هیچ طوفان و موجی نمی تواند غرقشان کند، ساختیم و از آنجا خارج شدیم. سالیان بعد،  فرزندانمان خالی از درک گلخانه ای در جهنم، جز پارو زدن برای صید ماهی و زباله های دریایی به چیز دیگری فکر نمی کنند (۱۳). نه اینکه نخواهند فکر کنند، بلکه در مدارس؛ وجدان علمی ساختهایم که تا ایشان به هدف درست مسیر کشتی فکر نکرده و هرلحظه به ایشان گوشزد کند که مبادا ارزش را از واقعیت جدا نماید. فراموش کردیم که هر تصمیمی جهتی دارد (۱۴)و روزی که فرزندان ما، ناخدا شوند، نه با نگاه به ستاره قطبی در آسمان بلکه تنها از طریق فانوسهای ذهنی گذشتگان یا دیگران (۱۵) مسیر خود را جست و جو می کنند.

    ستاره ی قطبی برای پژوهندگان رشته مدیریت دولتی و علوم سیاسی، منافع عامه است. منافع عامه هم حکم مشروعیت بخشی امور در سیاست های خارجی و هم حکم توجه به مردم سالاری را دارد (۱۶). اگرچه ابهام از این عبارت مهم ترین علت عدم توجه به آن است اما به قول فلتمن، این امر توجیه کافی برای رها کردن آن نیست. اگر  این خطا را آزادانه مرتکب شدیم، مجبوریم که خود را برای رفع مشکلات دیگر تحت عناوین دیگری مشغول کنیم (۱۷). علی رغم انزوای دانشمندان علوم سیاسی، با ظهور پارادایم های انتقادی از جمله پست مدرن، توجه به این موضوع در ادبیات رشته مدیریت دولتی بیشتر شده است (۱۸). تمام مفاهیم محوری مثل تفاوت کارگزاران دولتی با خصوصی (۱۹)، مردم سالاری، سیاست خارجی، همه به منافع عامه ای گره خورده است که همراه با بار ارزشی شکل می گیرد. اگرچه نظریه منافع عامه به طور پارادوکس آمیزی هم قویترین و هم ضعیف ترین نقطه حمله به اداره امور عمومی برای یافتن منزلگاهی در حکمرانی مردم سالار است (۲۰) اما چاره آن، رها کردن موضوع مزبور نیست بلکه این مسیر پر پیچ و خم، سخت کوشی و مسئولیت پذیری بیشتری را می طلبد (۲۱).

    واقعیت امروز پیرامون ما اینست که اگرچه منافع عامه می تواند بر خاسته از مکاتبی چون عقلائی گرایی، ایده آلیسم و رئالیسم باشد (۲۲) اما هم اکنون دولتها با مسائلی مانند شبکه های نابه هنجار اینترنتی، روابط افراد با یکدیگر، رعایت قوانین و احکام مربوط به مجازات اسلامی، دایره احول زندگی فردی و جمعی و … رو به رو هستند که نیاز به فهمیدن و درک منافع عامه دارند. این ضرورت را می توان در کارهای پژوهشی و عملی موخر مانند حکمرانی خوب، و خدمات دولتی نوین (۲۳) به وضوح مشاهده نمود. مسائلی که همگی پیوند با مفاهیم ارزشی داشته و دولت و کارگزاران آن مسئول ایجاد فرهنگی سالم (۲۴) مبتنی بر اصول امانتداری، پایداری پذیری، زنجیره التزام و احتیاط هستند (۲۵).

    1. سایمون
    2. از تصمیم‌گیری کاملا عقلایی تا تصمیم‌گیری با عقلانیت محدود، جزئی- تدریجی، رضایت بخش و نیز مدل سطل زباله
    3. ضمن توجه به جوهره وظایف مدیریت از تصمیم‌گیری (رضائیان، ۱۳۸۶) تا مباحثی از قبیل اتخاذ راهبرد رقابتی درسطح بنگاه، خط مشی گذاری عمومی و …
    4. سایمون، ۱۹۴۶، ضرب‌المثل های اداری، PAR
    5. پارادایم، مفهومی جهت تغییر مسیر رشته های علمی علوم طبیعی که «کوهن» را مروج اصلی آن می‌دانند
    6. روش شناسی برنامه های پژوهشی لاکاتوش
    7. به قول گیولیک: در علم اداره، چه عمومی و چه خصوصی، خوب اساسی و زیربنایی، کارآیی است
    8. «ارغنوان جدید» نام کتابی است از فرانسیس بیکن
    9. کلاسیک ها اعتقاد داشتند علم باید تنها برای علم به کار گرفته شود
    10. اشاره به جدایی ارزش از واقعیت در مکاتب مدرن دارد
    11. تعبیر استاد پورعزت در مقاله خود درسال ۱۳۸۷ با عنوان گذار از حصارهای شیشه ای معرفت شناسی با تاکید بر الزامات زبانشناختی علوم میان رشته ای
    12. بر مبنای روش گالیله (تحلیلی-ترکیبی) باریک تر کردن و محدود کردن مساله سیاسی سوالات کلی را که تابع روش جدید نشوند، حذف می کند (اهرنجانی، ۱۳۸۵، مبانی فلسفی تئوری های سازمان)
    13. اولین آثاری که از روش گالیله در علوم سیاسی توسط هابز ظاهر شد عبارت است از تعریف مجدد رشته علوم سیاسی در جهتی که بود به صراحت سوالات بنیادی را که نمی شد آنها را در روش جدید مطرح نمود، نفی می کرد. (همان، ۱۰۹)
    14. اصل دلیل کافی: هرچیزی جهتی دارد من جمله هر تصمیم یا خط مشی
    15. واژه «دیگران» جهت اشاره به فعالیتهای سیاسی در انتخاب هدف (در اینجا: منافع عامه) به کار رفته است.
    16. ۱۹۹۹: ۲۲
    17. Flatman
    18. Bozeman, 2007, Public values and public interest: Counterbalancing economic individualism, Georgetown University Press, P.85
    19. دانایی فرد، ؟، مسائل مدیریت دولتی ایران
    20. McSwite, 1996, Postmodernism , Public Administration , and the Public Interest
    21. Boudreau, 1950, Public Administration and the Public Interest
    22. McSwite, 1996, Postmodernism , Public Administration , and the Public Interest
    23. دنهارت و دنهارت، ۲۰۰۷، خدمات دولتی نوین
    24. یک فرهنگ سالم، آنی است که به جای کنترل افراد، آنها را رها کند که براستی یک هدف پسندیده است:

    Wright & Hart (1330). The” public interest:” What we are not leaving our posterity

    ۲۵٫

    Lewis, 2000, In pursuit of the public interest, PAR

     

    photo_2018-02-25_14-47-22

     

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیقانون شفافیت اطلاعات
    مقاله بعدی نقد وبررسی کتاب «مرزهای نو دراقتصادسیاسی بین الملل»
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    پویایی سیستم های نوآوری در سیلیکون ولی

    تحلیلی بر علل افزایش دزدی در ایران

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۰)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.