فیس بوک توییتر اینستاگرام
    یکشنبه 6 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»مهندسی فرهنگی چیست ؟ محمد اسحاقی

    مهندسی فرهنگی چیست ؟ محمد اسحاقی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 2 تیر 1395 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    مهندسی فرهنگی چیست ؟ محمد اسحاقی

    شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مهندسی فرهنگی، تدوین و نگارش نقشه مهندسی کشور را از سال 1386 به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.

    همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورایی را با عنوان «شورای مهندسی فرهنگی» متشکل از صاحب‌نظران، نخبگان و مسئولان تشکیل داده است که این شورا در ذیل خود، کارگروه‌های متعددی را برای تدوین و نگارش سند مهندسی فرهنگی تشکیل داده است که نتایج تصمیم‌گیری این کارگروه‌ها در شورای مهندسی مطرح شده و پس از بحث و بررسی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی ارسال می‌شود.

    با توجه به اهمیت موضوع مهندسی فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از تصمیمات شورای مهندسی فرهنگی را قبل از ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی در سایر شوراهای تخصصی دیگر مثل شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده، شورای حوزوی و … مورد بازبینی مجدد قرار داده و سپس آن را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب می‌رساند.

    تصویب سند مهندسی فرهنگی در طی چند ماه اخیر، دستور اصلی جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به منظور تسریع در روند تصویب آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسات خود را به صورت هفتگی تشکیل می‌دهد.

    برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری از نحوه فعالیت شورای مهندسی فرهنگی داشته باشیم گفت‌وگویی را با محمد اسحاقی، دبیر شورای مهندسی فرهنگی انجام داده‌ایم که مشروح آن در پی می‌آید:

    *** مهندسی فرهنگی؛ بازطراحی نظام‌های مختلف با توجه به مقتضیات ملی و جهانی

    * لطفا در ابتدا تعریفی از مهندسی فرهنگی ارائه فرمایید.

    – دو تعریف می‌توان از مهندسی فرهنگی ارائه کرد: نخست یک تعریف مصوبی که به صورت علمی و براساس مطالعات انجام شده است و در واقع یک تعریف علمی و سندی از مهندسی فرهنگی عبارت است از: فرآیند باز طراحی، اصلاح و ارتقای شئون و مناسبات نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور براساس فرهنگ مهندسی شده، با توجه به شرایط و مقتضیات ملی و جهانی.

    تعریف دیگری که می‌توان به نحوه ساده‌تر از مهندسی فرهنگی ارائه داد آن است که ما وضعیت فرهنگی جامعه را، مسائل، مشکلات، چالش‌ها، نیازها و ضرورت‌ها را شناخته، ریشه‌ها، علل و عوامل آن وضعیت را شناسایی کرده و وضعیت مطلوبی که از نظر فرهنگی مدنظر ما قرار دارد را براساس اسناد بالادستی تدوین کنیم.

    همچنین باید راه‌های رسیدن به وضعیت مطلوب، رفع مشکلات و برطرف کردن نیازها را نیز مشخص کرده، دستگاه‌ها و نهادهایی که مسئول این وضعیت بوده و باید وظایفی را انجام دهند را شناسایی کرده و در یک فرآیندی نسبت به اجرای آنها اقدام کنیم و در واقع، مسائل و مشکلات موجود را کاهش، نقاط مثبت را تقویت و شاخص‌های مدون را ارزیابی و میزان پیشرفت‌ها، وضعیت عملکرد دستگاه‌ها را مدنظر قرار دهیم. کل این فرآیند، مهندسی فرهنگی نام دارد.

    *** بخش‌های عمده سند مهندسی فرهنگی تا پایان سال جاری به تصویب خواهد رسید

    * آخرین وضعیت سند مهندسی فرهنگی کشور چگونه است؟

    – خوشبختانه سند مهندسی فرهنگی کشور بعد از دو سند مهمی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مأمور به تنظیم آن‌ها بود در حال حاضر در دستور کار تصویب شورا قرار دارد. در حقیقت شورای عالی انقلاب فرهنگی در 2-3 سال اخیر، سه سند راهبردی مهم کشور را در دستور کار خود قرار داده است. یکی نقشه جامع علمی کشور که هم‌اکنون مراحل اجرایی را طی می‌کند دیگری نیز سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و سند سوم هم مهندسی فرهنگی بود.

    سند مهندسی فرهنگی از نیمه دوم سال 90 در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و بخش‌هایی از آن نیز تصویب شده است که امیدواریم بعد از تصویب کامل، روند اجرایی خود را طی کند. البته ما منتظر تصویب کامل سند هم نیستم و همزمان با اینکه بخش‌هایی از سند تصویب می‌شود سعی می‌کنیم که روند اجرایی شدن آنها را نیز پیش ببریم چرا که بعضی از ضرورت‌ها و نیازها ما را الزام می‌کند که زودتر اقدام کنیم.

    به طور مثال، موضوع سیاست‌های جمعیتی که یکی از بخش‌های سند بوده به دلیل ضرورتی که دارد بعد از اینکه به طور کامل تصویب شد برای اجرا در دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون ابلاغ شد و هم‌اکنون روند اجرایی شدن خود را در دستگاه‌‌های مختلف طی می‌کند.

    خوشبختانه سند مهندسی فرهنگی با مشارکت نهادها و دستگاه‌های مختلف به صورت جامع‌ تدوین شد و انتظار داریم تا آخر سال جاری بخش‌های عمده‌ای از سند را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم.

    *** افزایش جمعیت، فرهنگ‌سازی و تحول ارزشی در نگرش‌ها را می‌طلبد

    * سیاست‌های افزایش جمعیت نیازمند فرهنگ‌سازی است آیا اقدام خاصی در این زمینه صورت گرفته است؟

    – بحث سیاست‌های جمعیتی یکی از بخش‌های مهم سند مهندسی فرهنگی و ناظر به ضرورت‌ها، چالش‌ها و نیازهای اصلی کشور است در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی است باید توجه داشت که با توجه به کاهش سریع نرخ باروری در کشور ما در آینده با دو مشکل اساسی در حوزه جمعیت کشور مواجه خواهد شد یکی کاهش حجم جمعیت کلی کشور و دیگری سالمند شدن جمعیت است.

    ما حدودا تا 10-20 سال آینده، رشد جمعیت را خواهیم داشت و حداکثر جمعیت ما نزدیک به صد میلیون نفر خواهد رسید اما بعد از آن با نزول جمعیت مواجه خواهیم شد بنابراین این آینده‌نگری برای زمان آینده است که از هم‌اکنون باید به فکر این قضیه باشیم.

    اما اینکه چه راهبردها و سیاست‌هایی حاکم بر این موضوع است یک بخش مهم آن نیازمند فرهنگ‌سازی و تحول ارزشی در نگرش‌ها است در حقیقت در سال‌های گذشته از بُعد فرهنگی و نگرشی،‌ تحولی را داشته‌ایم که آن باعث شد تا در یک بازه زمانی افزایش جمعیت و در یک بازه زمانی دیگر، شاهد کاهش جمعیت باشیم.

    گام اصلی و مهم در فرهنگ‌سازی، بحث اطلاع‌رسانی و آگاه کردن افراد و جامعه مخاطب اعم از: مردان، زنان، مسئولان، رسانه‌ها و اقشار نخبه و گروه‌های مرجع است از این که در مسائل جمعیتی چه چالش‌ها و پیامدهای منفی به وجود خواهد آمد و چه بحران‌هایی در آینده گریبان‌گیر ما خواهد شد. کاهش نرخ باروری، جدای از مسائل اجتماعی، مشکلات فراوانی را برای خود فرد به وجود می‌آورد.

    *** شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه اصلی کشور در حوزه فرهنگ و تربیت

    * برای عملیاتی شدن سند مهندسی فرهنگی چه تمهیداتی را مدنظر قرار داده‌اید؟

    – شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از تصویب سند مهندسی فرهنگی، برای اجرایی شدن آن به هماهنگی، همکاری و مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز دارد. در واقع شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی کشور یک وظیفه در حوزه علم و تربیت و وظیفه‌‌ای دیگر در حوزه فرهنگ دارد.

    همچنانکه بخشی از نقشه سند مهندسی کشور مربوط به سیاست‌های جمعیتی است و هم‌‌اکنون روند پیگیری اجرایی شدن آنها در مجلس، دولت، نهادهای عمومی و مردمی و سایر بخش‌ها در دست پیگیری است که پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم مسئله بعدی در حوزه خانواده و زن است که علاوه بر تصویب بخش‌هایی از آن، برای تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن‌سازی خانواده که راهبرد کلان ما در بعد خانواده است برنامه جامعی در ذیل سند مهندسی فرهنگی تدوین شده است.

    *** در عملیاتی شدن سند مهندسی فرهنگی، ملاحظات و اقتضائات راهبردی کشور مدنظر قرار می‌گیرد

    * ضمانت اجرایی سند مهندسی فرهنگی چیست؟ 

    – از نظر قانونی، قانون برنامه پنجم توسعه ناظر بر اجرای سند مهندسی کشور است و از طرف دیگر هم تأکیدی که مقام معظم رهبری برای اجرایی شدن این سند دارد پشتوانه پیگیری این کار خواهد بود و نهایتاً با توجه به مشارکت دستگاه‌های مختلف در تدوین سند، موارد آن به عنوان برنامه‌های پنج‌ساله و سالیانه دستگاه‌ها نیز قرار خواهد گرفت و اعتبارات و بودجه‌های بخش فرهنگی به سمت اجرایی شدن آنها در سطح ملی و استانی خواهد رفت. همچنین با توجه به اهمیت مسئله، تلاش زیادی می‌شود تا ما بتوانیم روند اجرایی مؤثری را برای سند مهندسی فرهنگی داشته باشیم.

    بنابراین اگر تمام این تلاش‌ها انجام شود ما تازه در ابتدای نقطه تحول فرهنگی قرار می‌گیریم که جامعه برای تعالی و پیشرفت بیشتر آماده می‌شود از این‌رو میان همه قوا و تمام مسئولان کشوری، بخش‌های مردمی عزم جزمی برای پیگیری و اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فرهنگ وجود دارد.

    دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متفاوت با گذشته بعد از تصویب سندها، برنامه اجرایی کردن آن را در دستور کار خویش دارد و تا مرحله عملیاتی شدن، آنها را پیگیری خواهد کرد.

    ما شاخص‌های ارزیابی پیشرفت برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌ها را داریم که به صورت مستمر فرآوری می‌شود و به مسئولان ذی‌ربط اطلاع داده می‌شود و دستگاه‌ها و نهادهای فعال مورد تشویق قرار می‌گیرند و در صورت نیاز علل و عوامل کم‌کاری دستگاه‌های دیگر شناخته می‌شود و اقدامات لازم در فرآیندها و برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌ها انجام و در اجرایی کردن آن‌ها ملاحظات و اقتضائات راهبردی کشور مدنظر قرار می‌گیرد. بنابراین در اجرای سند مهندسی تلاش مضاعفی می‌شود و نگرانی جدی در این حوزه وجود ندارد.

    *** هر اندازه که جامعه‌ای سالم، پویا و با نشاط داشته باشیم در مواجهه با جنگ نرم، موفق‌تر خواهیم بود

    * مهندسی فرهنگی چه توانمندی‌هایی را در مقابله با ناتوی فرهنگی دارد؟

    – یکی از اهداف اصلی که مهندسی فرهنگی دنبال می‌کند مقابله مؤثر، نظام‌مند، روش‌مند با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و همچنین آینده‌نگری در مقابله با تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است.

    در نقشه مهندسی فرهنگی به طور خاص به موضوع جنگ نرم به عنوان مسئله اصلی تهاجم و ناتوی فرهنگی توجه خاص شده است بدین معنا که برای مقابله فعال با جنگ نرم و بهره‌گیری از قدرت و سرمایه نرمی که ما در کشور داریم نه تنها امکان مواجهه و مقابله هوشمندانه برای جمهوری اسلامی وجود دارد بلکه امکان تهاجم به دشمنان مبنی بر گسترش فرهنگ اسلامی – ایرانی در اقصی‌نقاط کشور مهیا است که در نقشه مهندسی فرهنگی این موضوع به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است.

    تمام ابعاد اصلاح و تعالی فرهنگی باید در زمینه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و در بُعد استانی و ملی نیز صورت گیرد که این موضوع، زیر ساخت مناسبی را برای مصونیت در حوزه فرهنگی در اختیار کشور قرار می‌دهد و این مصونیت می‌تواند در مقابله با تهاجم دشمن که حرکتی منفعل است مؤثر بوده و به صورت فعال، مرزهای جنگ فرهنگی را به مرزهای فرهنگی دشمان منتقل کند.

    نمونه‌های فراوانی در این خصوص داریم؛ تشکیل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. با توجه به اینکه در حال حاضر، فراگیری بازی‌های رایانه‌ای به صورت گسترده نبوده است اما برخی از رسانه‌های غربی و اندیشکده‌های آنها با مشاهده چند بازی که با مخاطب خارجی ساخته و تولید شده است هشدارهای لازم را می‌دهند.

    بنابراین باید توجه بسیاری را نسبت به بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و ساخت بازی‌های متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی داشت چرا که رسانه، بعد از انرژی هسته‌ای مهمترین موضوعی است که دشمن به آن توجه دارد. در واقع دشمن این گونه بیان می‌کند که ایران با ساخت بازی‌های رایانه‌ای در خانه‌های ما حضور پیدا کرده است و این نشان از ارائه مدل‌های موفق ما بوده و بیانگر آن است که می‌توان در مواجهه با دشمنانی که در تهاجم و مقابله فرهنگی جنگ نرم با ما هستند نه تنها منفعلانه بلکه فعالانه در آن عرصه‌ها حضور پیدا کرد.

    بنابراین، هر اندازه که ما بتوانیم در داخل، جامعه‌ای پویا، متعالی، سالم با نشاط و مبتنی بر ارزشی‌های اسلامی و معنوی داشته باشیم بهترین تهاجم و مقابله با دشمنان است و به همین دلیل است که محاصره رسانه‌ای را در کنار محاصره اقتصادی قرار می‌دهند.

    *** مهندسی فرهنگی یعنی؛ فعالیت همه دستگاه‌ها با رویکرد فرهنگی 

    * با توجه به اینکه در مباحث فرهنگی تاکنون خروجی کاربردی که بتواند راهگشا باشد نداشته‌ایم و اکثر نهادهای فرهنگی به صورت جزیره‌ای حرکت می‌کنند سند مهندسی فرهنگی تا چه اندازه می‌تواند ما را به نتیجه مطلوب نزدیک کند؟

    – یکی از اهداف سند مهندسی فرهنگی، تجمیع امکانات دستگاه‌های مختلف، ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای تمام نهادها است تا همه دستگاه‌های فرهنگی در ذیل یک ستاد عالی قرار گرفته و براساس یک برنامه کلان تدوین شده، عمل کنند از این رو  نقشه مهندسی فرهنگی علاوه بر اینکه سعی می‌کند موضوعات، مسائل و چالش‌ها را پیگیری و رفع کند از موازی‌کاری و تعارض‌ها هم جلوگیری می‌کند.

    علاوه بر مدیریت راهبردی حوزه فرهنگ در دستگاه‌های فرهنگی، سند مهندسی فرهنگی نیز ناظر به دستگاه‌های غیر فرهنگی است که بار فرهنگی دارند. مهندسی فرهنگی یعنی همه دستگاه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی، نظامی و امنیتی در زمین‌ بازی و نقشی که فرهنگ برای آنها تعیین می‌کند فعال بوده و فرهنگ، برای آنها هدف‌گذاری می‌کند و نه عکس‌ آن. مهندسی فرهنگی یعنی تمام نهادها اهداف فرهنگی را سرلوحه خویش قرار دهند و فعالیت‌بخشی آنها برای پیشبرد فرهنگ متعالی جامعه است.

    با وجود آنکه کاستی‌های مختلفی را در حوزه فرهنگ داریم اما نباید از دستاوردهای به دست آمده نیز غفلت کرد و سعی کنیم برآیند فعالیت‌ها را در تمام عرصه‌ها مورد توجه قرار داده و ارزیابی جامعی از آن داشته باشیم از این رو شایسته است که در کنار دیدن نقص‌ها، کاستی‌ها و ناتوانی‌ها به بخش داشته‌ها و مزیت‌های خویش نیز توجه کنیم. در این صورت، قشر فرهیخته که مدیریت جامعه را برعهده دارد می‌تواند با امید و نشاط گام‌های بهتری را در عرصه‌های مختلف بردارند. مسلماً ما به لحاظ فرهنگی می‌توانیم صدها برابر از وضعیت کنونی بهتر باشیم.

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیدکتر حدادعادل: تأمّلی در معنای الگوی اسلامی ایرانی توسعه
    مقاله بعدی قانون محاسبات عمومی کشور
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.