فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 26 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 4 ـ ساخت اجتماعی و طرح خط‌مشی
    photo_2017-09-23_14-21-28

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 4 ـ ساخت اجتماعی و طرح خط‌مشی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 4 دی 1396 نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی4 ـ ساخت اجتماعی و طرح خط‌مشی

    فصل 4 ـ ساخت اجتماعی و طرح خط‌مشی

    هلن اینگرام، آلن الی. اشنایدر، پیتر دلئون

    با آغاز دهه 1980، نظریه‌پردازان خط‌مشی به رویکردی تحت عنوان رویکرد طرح خط‌مشی تغییر جهت دادند (سایمون 1981؛ باب رو و درایزک 1987؛ اشنایدر و اینگرام 1988؛ وایمر و وینینگ 1989؛ می 1991) که در ابتدا برای پرداختن به انبوهی از متغیرهای مداخله‌گری پیشنهاد شد که بر طرح، انتخاب، عدم اجرا و ارزشیابی خط‌مشی تأثیر می‌گذارند. در اواخر دهه 1980 (اشنایدر و اینگرام 1993 و 1988؛ اینگرام و اشنایدر 1991 و 1990)، مفهوم ساخت اجتماعی جمعیت‌های هدف معرفی شد. این اثر فرض می‌کرد که خط‌مشی‌گذاران نوعاً جمعیت‌های هدف را در قالب‌های مثبت و منفی به صورت اجتماعی می‌سازند* و مزایا و هزینه‌ها را طوری به آنها تخصیص می‌دهند که این ساخت‌ها را انعکاس داده و جاودانه سازد.

    چارچوب ساخت اجتماعی جمعیت هدف برای کمک به تبیین تعدادی از معضلات دائمی در یک حکومت دموکراتیک شکل داده شده است که دیگر چارچوب‌ها به حد کفایت به آنها نمی‌پردازند. سؤال‌های ذیل نمونه‌هایی از آن هستند: چگونه است که ظاهراً قانون برای همه شهروندان یکسان است، ولی طرح خط‌مشی تمایل دارد مزایا را عمدتاً بین برخی از افراد توزیع کند در حالی که تقریباً همیشه برخی از افراد دیگر را تنبیه می‌کند؟ چرا چنین است که برخی خط‌مشی‌ها جاودانه می‌شوند و حتی گسترش می‌یابند علیرغم این که در تحقق اهداف خط‌مشی‌ای خود شکست می‌خورند؟

    این چارچوب می‌تواند برای تولید آن دسته از قضایای تجربی و آزمون پذیری استفاده شود که به طور تنگاتنگی با دغدغه‌های هنجاری مهم در مورد عدالت شهروندی، حل مسئله به صورت اثربخش و دموکراسی پیوند می‌خورند

    ساخت اجتماعی را می‌توان به «ایدئولوژی و اتوپیا (مدینه فاضله) اثر کارل مانهایم نسبت داد که استدلال می‌کرد هیچ‌گونه دیدگاه واحدی (تک) از واقعیت وجود ندارد و علم اجتماعی باید نوعی علم «تفسیری» باشد تا مفدی و بینش‌بخش باشد. به گفته جرجن (1999) مانهایم نهایتاً معتقد بود که دانش علمی در حقیقت پیامد رابطه اجتماعی بوده و باید باشد. بعد از طرح موضوع در مفهوم «انقلاب‌های علمی» اثر کون (1970)، دانش‌پژوهان ساخت اجتماعی پذیرفتند که مسائل اجتماعی، پدیده‌های بی‌طرفانه یا عینی نیستند که تابع بررسی و حل فوری باشند.* بلکه «مسائل» تفاسیری از شرایط هستند که ذهناً به عنوان امری محل بحث تعریف می‌شوند و بر همین سیاق مستلزم برخی از انواع اقدام‌های اصلاحی هستند (نگاه کنید برای مثال به بسیچی 1999). آنگاه ادامه می‌دهد که تعریف مسئله اساساً یک عمل سیاسی است، یعنی برچسب زدن به یک پدیده تحت عنوان یک مسئله نوعی حساب و کتاب سیاسی است که تا حد زیادی بر ارزش‌ها استوار است (راچفورت و کب 1994) ]1[. به علاوه، ساخت اجتماعی در تقابل با جهت‌گیری جزئی‌گرایی در علم اجتماعی است، دیدگاهی که در پرتو آن همه شرایط اجتماعی و سیاسی به تحلیل‌های عینی و تجربی سرراست تقلیل داده می‌شود. ساخت اجتماعی نوعی عمل «عالَم‌سازی» است یا حداقل راه‌های متغیری را در برمی‌گیرد که در آن «واقعیات» عالَم تعریف می‌شوند. این راه‌ها عبارتند از تصویرهای ذهنی، تصاویر کلیشه‌ای و تخصیص ارزش‌ها به اشیا، افراد و رویدادها (استون 1999)، یعنی عناصری که خط‌مشی و سیاست را عملیاتی می‌کنند.

    در سال‌های اخیر، نظریه‌پردازان ساخت اجماعی از طریق پیوند دو نحله ادبیات نوعی هم‌افزایی ایجاد کرده‌اند، نحله‌ای مرتبط به نظریه گروه ذی‌نفوذ (کثرت‌گرایی) و دیگری مرتبط به تحلیل نهادی.

    طرح خط‌مشی شالم عناصر دیگری افزون بر مزایا و هزینه‌هایی است که بر جمعیت‌های هدف تأثیر می‌گذارد**. این عناصر عبارتند از اهداف رسمی‌ای (یا بیان شده) که باید محقق شوند یا مسائلی که باید حل شوند، ابزارهایی که هدفشان تغییر رفتار است، قواعد حاکم بر نحوه برخورد با جمعیت‌های هدف و غیرهدف، خردمایه‌هایی که خط‌مشی را مشروعیت می‌بخشند و نوعی منطق علت و معلولی که ابزار را به اهداف پیوند می‌دهد و همین طور عنصر دیگر طرح خط‌مشی، که ساختار اجرا است.

    شکل 1ـ4: ساخت اجتماعی و طرح خط‌مشی

    بدین ترتیب طرح‌های خط‌مشی، فرصت‌های بعدی مشارکت را ساختار می‌دهند، به تخصیص منابع مادی دست می‌زنند و پیام‌هایی ارسال می‌کنند که جهت‌گیری‌های سیاسی و الگوهای مشارکت گروه هدف و همین‌طور اعضای دیگر عامه مردم را شکل می‌دهند.

    قضایایی که در اینجا واکاوی می‌شود را با بررسی چگونگی ساخت جمعیت‌های هدف به صورت اجتماعی به وسیله طرح‌های خط‌مشی و تبعات چنین ساخت‌هایی بر جهت‌گیری سیاسی و الگوهای مشارکت جمعیت های هدف، آغاز می‌کنیم. آنگاه به این موضوع بحث‌برانگیز برمی‌گردیم که چگونه منابع قدرت سیاسی و ساخت اجتماعی با هم تعامل می‌کنند تا تفاوت‌های میان جمعیت‌های هدف بالقوه را خلق کنند و این که چگونه خط‌مشی‌گذاران به این ساخت‌های متفاوت در انتخاب‌شان از طرح‌های خط‌مشی واکنش نشان می‌دهند. گونه‌شناسی خلق شده از طریق قطع کردن این دو پیوستار (یکی بازنمای منابع قدرت سیاسی است و دیگری تجلی این که آیا گروه‌ها به صورت مثبت یا منفی به صورت اجتماعی ساخته می‌شوند یا خیر) در فهم گزینه‌های انتخابی عناصر طرح خط‌مشی و همین طور در فهم پویایی‌های استمرار و تغییر خط‌مشی که در مجموعه قضایای پی آیند تحت بررسی قرار می‌گیرند، مفید است (بر اساس شکل 2ـ4).

     

    قضیه 1. طرح‌های خط‌مشی، فرصت‌ها را ساختار می‌دهند و پیام‌های متغیری به گروه‌های هدف ساخته شده (به صورت متفاوت) در مورد نحوه رفتار دولت و چگونگی برخورد دولت با آنها ارسال می‌کنند. هم‌ساختارهای فرصت و هم پیام‌ها بر جهت‌گیری‌های سیاسی و الگوهای مشارکت جمعیت‌های هدف تأثیر می‌گذارند.

    اگر چه ادعا می‌شود قانون برای همه شهروندان یکسان است (همه تابع قوانین مشابه و یکسانی هستند)، شواهد فراوانی وجود دارد که برخوردهای بسیار متفاوتی در پرتو خط‌مشی عمومی دریافت می‌کنند.

    به طور خلاصه، طرح‌های خط‌مشی از طریق قواعد مشارکت، بر مشارکت تأثیر می‌گذارند، پیام‌هایی به افراد منتقل می‌کنند، منابع نظیر پول و زمان را منتقل می‌کنند و تجارب واقعی (با) خط‌مشی (آن طور که از طریق مددکاران اجتماعی موردی (موقتی)، پلیس یا مؤسسه عمومی عرضه می‌شود) را شکل می‌دهند. پیام‌ها این نکته را منتقل می‌کنند که سزاوارها چه کسانی هستند، منافع چه کسانی مهم هستند، چه نوعی از سیاست «بازی» وجود دارد و آیا یک شخص در جدول محاسبه مزایا جایی دارد یا خیر. پل پیرسون (2004) دو نوع از اثرات خط‌مشی را از هم متمایز می‌سازد: اثراتی که با ساخت‌های اجتماعی مرتبط بودند، به عنوان «اثرات تفسیری» تصور می‌شوند، در حالی که آنهایی که از قبل فرمانرانی سیاسی یا منابع اقتصادی اجرا می‌شدند اثرات «منبع» نامیده می‌شوند.

    قضیه 2. تخصیص مزایا و هزینه‌ها به گروه‌های هدف در خط‌مشی عمومی متکی به گستره قدرت سیاسی و ساخت‌های اجتماعی مثبت و منفی محور شایسته دریافت (مستحق) یا نامستحق (در شکل، محورها را ببینید) است.

    گروه‌های برخوردار  سطوح بالایی از منابع قدرت سیاسی دارند و از ساخت اجتماعی مثبت بهره می‌برند چون افراد مستحق (سزاوار) در سلسله مراتب سیاسی و اجتماعی به طور اعم و به طور اخص در رفاه اجتماعی حائز اهمیتند. چنین گروه‌هایی احتمالاً شامل کسب و کارهای کوچک، مالکان منازل مسکونی، پرسنل رتبه بالا، بیشتر دانشمندان و خانواده‌های متشکل از زوج مرد و زن و دو بچه می‌شوند. گروه‌های برخوردار احتمالاً در خط‌مشی، مزایایی (نظیر کاهش‌های مالیاتی یا اعتبارات) دریافت می‌کنند و با آنها با احترام برخورد می‌شود. نه تنها چنین گروه‌هایی سهم بیشتری از مزایا نسبت به هزینه‌ها را دریافت می‌کنند بلکه هزینه‌ها غالباً داوطلبانه و نه تحکمی بر آنها تحمیل می‌شود و با منشورهای حرفه‌ای اصول اخلاقی آن مکان سازگارند.

    گروه‌های مدعی   منابع سیاسی عمده‌ای دارند ولی به صورت منفی به عنوان گروهی نسبتاً خودخواه، غیرقابل اعتماد و از حیث اخلاقی مورد تردید تصور می‌شوند. گروه‌های مدعی سابقه طولانی دارند و شامل اتحادهای کارگری عمده می‌شوند، اگرچه نیروی کاری سازمان‌یافته، قدرت سیاسی بلامنازعش را از دست می‌دهد. صنایع آلوده‌کننده، سازندگان اسلحه، دلالان نفت در واشنگتن و فعالان محافظه‌کار رادیکال نوعاً به عنوان قدرتمند از حیث سیاسی و ولی نامستحق تصور می‌شوند. گروه‌های مدعی احتمالاً به علت قدرت سیاسی‌شان مزایا دریافت می‌کنند ولی این مزایا غالباً مخفی است یعنی در جزئیات قانون مخفی است و شناسایی آن دشوار است.

    وابسته‌ها  به صورتی مثبت به عنوان افراد سزاوار (حداقل در قالب ترحم و دلسوزی) ساخته می‌شوند. بیوه‌زنان، ایتام، معلولان ذهنی، خانواده‌های فقیر، بی‌خانمانان، بیشتر دانش‌آموزان و بسیاری از دیگر طبقات بدشانس درون این ساخت متناسب هستند. فقدان قدرت سیاسی به شدت دریافت مزایای آنها را کاهش می‌دهد، ناکافی بودن این مزایا و محدود شدن آنها در پرتو قواعدی نظیر انجام انواع آزمون بر روی آنها یا از طریق کسری وجوه مالی محقق می‌شود.

    منحرفان  فاقد قدرت سیاسی و همین طور ساخت‌های اجتماعی مثبت هستند و سهم نامناسبی از هزینه‌ها و تنبیه‌ها را دریافت می‌کنند. تعداد چنین گروه‌ها و اهمیت آنها به عنوان جمعیت‌های هدف خط‌مشی در حال رشد است. منحرفان شامل تروریست‌های واقعی و مظنونان به اعمال تروریستی، مجرمان، مهاجران غیرقانونی، فروشندگان مواد مخدر و معمولاً استفاده‌کنندگان آن، سارقان اینترنتی، مجرمان جنسی، جاسوسان، فاش‌سازان اسرار رسمی و بسیاری از این قبیل می‌شوند.

    هدف از این طبقه‌بندی چهارگانه تولید خطوط دقیق و بارز بین این گروه‌ها نیست بلکه به عنوان نوعی فضای خط‌مشی مفهوم‌سازی شده‌اند که در آن گروه‌ها (یا  گروه‌های فرعی) به نحوه‌ای مناسب تعیین مکان شده‌اند. تصدیق می‌کنیم که برخی از جمعیت‌های هدف فاقد هرگونه ساخت اجتماعی مثب یا منفی هستند ولی کماکان دارای قدرت سیاسی هستند. گاه‌گاهی گروه‌های مختلف بر سر ساخت‌های اجتماعی مبارزه می‌کنند، یعنی بازیگران مختلف ویژگی‌های آنها را متفاوت تصور می‌کنند. برای مثال برخی‌ها مهاجران غیرقانونی را ستون فقرات اقتصاد کم پرداخت آمریکا می‌دانند در حالی که برخی دیگر آنها را قانون‌شکنانی می‌دانند که مشاغل آمریکایی‌ها را می‌گیرند و از سیستم رفاه آمریکا بهره‌مند می‌شوند.

     

    قضیه 3. عناصر طرح خط‌مشی، از جمله ابزارها، قواعد، خردمایه‌ها و ساختارهای عرضه خدمات بر حسب ساخت اجتماعی و قدرت گروه‌های هدف متفاوت است.

    قضیه 4. خط‌مشی‌گذاران، خصوصاً سیاست‌مداران منتخب، در پیش‌بینی تصویب یا تأیید عمومی خط‌مشی‌ها به ساخت‌های اجتماعی گروه‌های هدف واکنش نشان می‌دهند، آنها را جاودانه می‌سازند و به خلق آنها کمک می‌کنند.

    قضیه 5. ساخت اجتماعی گروه‌های هدف می‌تواند تغییر کند و طرح خط‌مشی عمومی نیروی مهمی (اگر چه نه تنها نیرو) برای چنین تغییری است. بذرهای تغییر ساخت‌های اجتماعی غالباً می‌تواند در تبعات غیرمنتظره یا غیرقابل پیش‌بینی شده طرح‌های خط‌مشی پیشین یافت شود.

    قضیه 6. در بسترهای خط‌مشی گذاری تبگهن*، تفاوت در طرح‌های خط‌مشی به الگوهای متفاوت تغییر خط‌مشی مرتبط می‌شوند.

    چندین نظریه تغییر خط‌مشی در طی دو دهه گذشته رواج قابل ملاحظه‌ای یافته‌اند که عبارتند از چارچوب ائتلاف مدافع، چارچوب توسعه و تحلیل نهادی و نظریه تعادل گسسته / وابستگی مسیر (ساباتیه 1993؛ ساباتیه و جنکینز ـ اسمیت 1993؛ استروم 1990؛ بوم گارتنر و جونز 2002؛ پیرسون 2004 و 2000 و 1993). در عین حال، هیچ کدام از اینها، سؤال لاسولی از این که چه کسانی چه مزایا و زیان‌هایی از طریق خط‌مشی دریافت می‌کنند را بررسی نمی‌کنند و هیچ کدام پاسخگوی همه شرایط نیستند (لاسول 1936). چارچوب ساخت اجتماعی در فهم این که چه کسانی از تغییر منتفع می‌شوند و این که آیا تغییر بر روی شرایط دموکراسی تأثیر می‌گذارد یا خیر نیز مفید است.

    نویسنده :پل ای.ساباتیه

    تلخیص :سیده هدی شمس

    برای دریافت مطلب کلیک کنید.

     

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلی‎بررسی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور
    مقاله بعدی معنی‌گریزی و معنی‌ستیزی در مدیریت بحران ایران؛
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    سرمایه داری ومحیط زیست(مجموعه مقاله پل سویزی ودیگران)

    مناقشه برسرکاربردی نبودن دانش دانشگاهی

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی10-مقایسه چارچوب‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های فرایند خط‌مشی گذاری

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۵)
    • میراث ۲۰ سال اشغال نظامی غرب برای افغانستان
    • رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی راهکار مقابله با شیوع کرونا
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.