فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 20 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی فصل 3 ـ چارچوب جریانات چندگانه
    photo_2017-09-23_14-21-28

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی فصل 3 ـ چارچوب جریانات چندگانه

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 29 آذر 1396 نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی فصل 3 ـ چارچوب جریانات چندگانه

    نویسنده :پل ای.ساباتیه

    تلخیص :سیده هدی شمس

    برای دریافت مطلب کلیک کنید.

    فصل 3 ـ چارچوب جریانات چندگانه

    ساختار، محدودیت‌ها، دورنماها

    جریانات چندگانه، نوعی منظر، نگاه یا چارچوب است (آنها را مترادف به کار می‌بریم) که نحوه شکل‌گیری خط‌مشی‌ها به وسیله دولت‌های ملی را تحت شرایط ابهام تبیین می‌کند. اگرچه می‌توان آن را بسط داد تا کلیت فرایند خط‌مشی‌گذاری در سطوح مختلف دولت را تحت پوشش قرار دهد (آن را تبیین کند) ولی در اینجا فقط ظرفیت آن برای تبیین شکل‌گیری خط‌مشی (تدوین دستور کار و تصمیم‌گیری) بررسی می‌شود. کی نظریه خوب انتخاب؛ به سه سؤال پاسخ می‌دهد (سایمون 1983):

    • چگونه توجه سهمیه‌بندی (توزیع) می‌شود؟
    • چگونه و در کجا جستجوی بدیل‌ها انجام می‌شود؟
    • چگونه انتخاب دچار سوگیری می‌شود؟

    چارچوب جریانات چندگانه با فرض نوعی نظم زمانی* (یعنی اختیار کردن بدیل‌های خاص بستگی به زمان اتخاذ خط‌مشی‌ها دارد) و پیشنهاد نوعی نظریه از دستکاری سیاسی (پدیده‌های سیاسی پدیده‌های علمی مشخص نیستند، سیاست‌مداران دست به دستکاری آنها می‌زنند) به چنین سؤال‌هایی پاسخ می‌دهد. سه جریان مشخص می‌شوند که در سیستم

    خط‌مشی ساری هستند: جریان مسائل، جریان خط‌مشی‌ها و جریان سیاست. در نقاط بسیار حساس زمانی با تلاقی جریان‌ها (به وسیله کارآفرینان خط‌مشی)، پنجره‌های خط‌مشی شکل می‌گیرند. ترکیب هر سه جریان در یک بسته واحد به طور چشمگیری شانس اتخاذ یک خط‌مشی خاصی به وسیله خط‌مشی‌گذاران را تقویت می‌کند.

    بنیان اصلی نگاه جریانات چندگانه به وسیله کینگدون (1995) در سنت «مدل سطل زباله انتخاب سازمانی» کوهن، مارچ و السن (1972) مطرح شد.

    جریانات چندگانه، در سطح سیستم، پدیده موردنظر خود را تئوریزه* می‌کند و کلیت سیستم یا یک تصمیم مجزا را به عنوان واحد تحلیل خود انتخاب می‌کند. شبیه نظریه سیستم‌ها، «انتخاب» را به عنوان ستاده جمعی (فرموله شده از طریق رانش و کشش چندین عامل) می‌داند. این چارچوب نسبت به نحوه تأثیر اطلاعات بر «انتخاب» حساسیت دارد، عنصری که هسته تئوریزه کردن اولیه سیستم‌ها و ارتباطات سیاسی است (برای مثال دیویج 1966؛ اشناببرونر 1974). این چارچوب با نظریه‌های نظم در بی‌نظمی (آشوب) (در توجه به پیچیدگی) وجه مشترک دارد، از آن جهت که قائل به میزانی از «تصادفی بودن» است و سیستم‌ها را به عنوان پدیده‌هایی که مستمراً در حال ظهور و بروزند و ضرورتاً در حالت تعادل قرار ندارند، تصور می‌کند.

    جریانات چندگانه با خط‌مشی‌گذاری تحت شرایط ابهام سروکار دارد. ابهام از «عدم اطمینان» متفاوت است؛ مفهومی است که اشاره به ناتوانی در پیش‌بینی صحیح یک رویداد دارد. ابهام ممکن است به عنوان تردید (دودلی) تصور شود در حالی که عدم اطمینان ممکن است به عنوان بی‌اطلاعاتی (غفلت) یا نادقیقی تعبیر شود (مارچ 1994: 179-178).  اگر چه اطلاعات بیشتر ممکن است (یا ممکن نیست) عدم اطمینان را کاهش دهد (ویلسون 1989: 228)، ولی اطلاعات بیشتر ابهام را کاهش نمی‌دهد.

    در هسته این چارچوب، «مدل سطل زباله انتخاب» قرار دارد (کوهن، مارچ و السن 1972). «انتخاب» به عنوان نوعی سطل زباله مفهوم‌سازی می‌شود که در آن مشارکت‌کنندگان (کسانی که در توده‌ای از تصمیم‌ها قرار دارند) با مسائل و راه‌حل‌های نامرتبط زیادی مواجه هستند.

    تحت این شرایط کرانه‌ای (افراطی)، نظریه‌های مبتنی بر رفتار عقلایی از مطلوبیت محدودی برخوردارند. چون مسائل و ترجیحات به خوبی شناخته شده نیستند انتخاب به دلیلی که منجر به خالص‌ترین منافع می‌شود به وظیفه‌ای غیرممکن تبدیل می‌شود. مسئله فرار و تحت شرایط ابهام این است که ما نمی‌دانیم مسئله چیست؛ تعریف آن مبهم و متغیر است. تمایز بین اطلاعات مرتبط و نامرتبط محل بحث است و این حالت می‌تواند منجر به تفسیرهای غلط و گمراه‌کننده شود.

    سه پیش فرض، راهنمای چارچوب جریانات چندگانه است.

    توجه و پردازش فردی سریالی است، ولی توجه و پردازش سیستمی، موازی است. از یک طرف به علت محدودیت‌های بیولوژیک و شناختی، افراد می‌توانند صرفاً در یک زمان به یک موضوع بحث‌انگیز توجه کنند. این بدان

    1. معناست که تعداد موضوعات بحث‌انگیز تحت ملاحظه فعال خط‌مشی‌گذاران معدود است. در عین حال، سیستم‌های سیاسی حاوی خرده‌سیستم‌های متعددی هستند که توجه به موضوعات بحث‌انگیز به صورت هم‌زمان را تسهیل می‌کنند، پدیده‌ای که تحت عنوان پردازش موازی مشهور است.
    2. خط‌مشی‌گذاران تحت محدودیت‌های زمانی معنی‌داری عمل می‌کنند. این افراد غالباً زمان وافری برای اتخاذ یک تصمیم ندارند. اگر چه این گفته مشعر بر این معنا نیست که همه تصمیم‌ها معطوف به بحران‌ها هستند ولی نشاندهنده آن است که نوعی حس اضطرار و فوریت در پرداختن به آنها وجود دارد. چون موضوعات بحث‌انگیز متعددی برای جلب توجه، رقابت می‌کنند، خط‌مشی‌گذران باید متناسب با زمان و شرایط به موضوعات مهم توجه کنند. تا حدی محدودیت‌های زمانی دامنه و تعداد بدیل‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرند را محدود می‌کند.
    3. جریاناتی که در سراسر سیستم جریان دارند مستقل هستند. این پیش فرض با پیش فرض نخست مرتبط می‌شود از آن جهت که اگر سیستم‌ها بتوانند امور را به صورت موازی انجام دهند، آنگاه هر عنصری یا جریانی ممکن است به عنوان پدیده‌ای که زندگی خاص خود را دارد تصور شود.

     

    اگر ابهام امری فراگیر و محور اصلی سیاست است، دستکاری تلاشی برای کنترل ابهام است. دستکاری نوعی تنازع سیاسی برای خلق برندگان و بازندگان، ایجاد معنا و هویت و دنبال کردن منفعت شخصی است. در اینجا یک مفهوم محوری، اطلاعات است که ارزش اندود است (جونز و بوم گارتنر 2005). اطلاعات به صورت راهبردی دستکاری می‌شود تا در تحقق اهداف مختلف برای عناصر مختلف در فرایند خط‌مشی نقش ایفا کند.

    چارچوب جریانات چندگانه حاوی پنج عنصر ساختاری است: مسائل، خط‌مشی‌ها، سیاست، پنجره‌های خط‌مشی و کارآفرینان خط‌مشی.

    شکل1-3 : نمودار چارچوب جریانات چندگانه

    جریان مسائل حاوی شرایط مختلفی است که خط‌مشی‌گذاران و شهروندان می‌خواهند به آنها پرداخته شود. نمونه‌های آن عبارتند از کسری‌های بودجه دولت، فاجعه‌های طبیعی، تورم، افزایش هزینه‌های پزشکی و از این قبیل. خط‌مشی‌گذاران این شرایط را از طریق شاخصه‌ها، رویدادهای برجسته و بازخورد دریافت می‌کنند.

    جریان خط‌مشی حاوی «ملغمه‌ای» (سوپی) از ایده‌هاست که برای پذیرش در شبکه‌های خط‌مشی با هم رقابت می‌کنند. ایده‌ها به وسیله متخصصان در جوامع خط‌مشی ](شبکه‌هایی از بوروکرات‌ها، اعضای ستادی کنگره، دانشگاهیان و پژوهشگران در کانون‌های تفکر که دغدغه مشترکی نسبت به یک عرصه خط‌مشی واحد (نظیر خط‌مشی بهداشتی یا محیطی) دارند)[ و در محافل و شکل‌های مختلف نظیر جلسات غیررسمی، مقاله‌ها و گفتگوها مدنظر قرار می‌گیرند.

    جریانات سیاست حاوی سه عنصر است: مشرب ملی، مبارزات گروه فشار و جابجایی‌های اداری و قانون‌گذاران (نمایندگان مجلس). مشرب ملی اشاره به این نکته دارد که تعداد نسبتاً قابل توجهی از افراد در یک کشور معین تمایل دارند حول خطوط مشترک بیندیشند و این که مشرب ملی زمان به زمان نوسان می‌کند. از سه عنصر مندرج در جریان سیاسی، ترکیب مشرب ملی و جابجایی اداری و قانون‌گذاری در دولت، اثر قدرتمندتری در دستور کار اعمال می‌کنند.

    گزینه‌ها وقتی انتخاب می‌شوند که سه جریان در لحظات حساسی در زمان به هم گره می‌خورند. کینگدون (1995: 165) این لحظات را پنجره‌های خط‌مشی عنوان داد و آنها را به عنوان «فرصت‌های زودگذر برای حامیان پیشنهادیه‌ها برای تحمیل راه‌حل‌های کلیدی (سوگلی) خود یا جلب توجه به مسائل خاص خود» تعریف می‌کند. مسائل وقتی بروز می‌کنند که کارآفرینان خط‌مشی از پنجره غلط برای دنبال کردن اهداف خود استفاده می‌کنند.

    پنجره‌ها از طریق مسائل جذاب و گیرا به وسیله رویدادها در «جریان سیاسی» باز می‌شود. برای مثال سقوط یک هواپیما توجه به موضوعات بحث‌انگیز امنیت هوایی را جلب می‌کند.

    پیوندزنی بین جریانات در طی پنجره‌های باز رخ می‌دهند وقتی خط‌مشی‌گذاران خاص در قدرت هستند. سبک تصمیم آنها (یعنی حجم اطلاعات مورد نیاز قبل از اتخاذ یک تصمیم) متفاوت است.

    کارآفرینان خط‌مشی افراد یا بخش‌های شرکتی هستند که تلاش می‌کنند این سه جریان را به هم پیوند دهند. آنها افرادی بیش از حامیان راه‌حل‌های خاص هستند؛ آنها دلالان قدرت و دستکاری‌کنندگان ترجیحات بحث‌انگیز و فناوری ناروشن هستند. وقتی پنجره باز می‌شود، کارآفرینان خط‌مشی باید بلافاصله از فرصت پیش آمده برای دست زدن به اقدام لازم بهره بجویند. در غیر این صورت، فرصت از دست می‌رود و کارآفرینان خط‌مشی باید منتظر فرصت بعدی باشند.

    چگونه عناصر با هم ترکیب می‌شوند تا انتخاب انجام شود. چارچوب جریانات چندگانه به سه سؤال انتخاب پاسخ می‌دهد: چگونه توجه سهمیه‌بندی می‌شود؟ چگونه جستجو انجام می‌شود؟ و چگونه انخاب دچار سوگیری می‌شود؟ ساباتیه (یادداشت 5 و 1999: 272) چارچوب جریانات چندگانه را به خاطر آن که فرایند علی عقبه انتخاب را به خوبی مشخص نمی‌کند مورد نقد قرار می‌دهد.

    چارچوب جریانات چندگانه، علی‌رغم جذابیت گسترده‌اش میان تحلیلگران خط‌مشی تعدادی منتقد نیز شکل داده است. منتقدان به پیش فرض‌های غیرواقع‌بینانه و فرایندهای نامشخص این چارچوب حمله کرده‌اند. در نتیجه ساباتیه (1999: 267) به ما یادآوری می‌کند که چارچوب جریانات چندگانه فرضیه‌های روشن و ابطال‌پذیری تولید نکرده است.

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیارزیابی اجمالی برنامه اشتغال فراگیر
    مقاله بعدی در نقد برنامه ریزی استراتژیک
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    برخی چارچوب‌ها و ابزارهای سیاست‌گذاری رفتاری-مقدمه

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی10-مقایسه چارچوب‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های فرایند خط‌مشی گذاری

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی9-مطالعات تطبیقی جامعه بزرگ

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۹)
    • تجاوز سه روزه به غزه چقدر هزینه روی دست رژیم صهیونیستی گذاشت؟
    • پاسخ به چهار پرسش اساسی درباره ماهواره خیام
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۸)
    • کاربرد داده‌های دریافت شده از ماهواره خیام چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.