فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 29 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 5ـ رویکرد شبکه‌ای
    Untitled

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 5ـ رویکرد شبکه‌ای

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 13 دی 1396 نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 5ـ رویکرد شبکه‌ای

    برای دریافت نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 5ـ رویکرد شبکه‌ای کلیک کنید.

     

     

     

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    نویسنده :پل ای.ساباتیه   برگردان :دکتر حسن دانایی فرد

     

    تلخیص :سیده هدی شمس

     

     فصل 5ـ رویکرد شبکه‌ای

    سیلک آدم و هنس پیتر کریسی

    خط‌مشی‌گذاری در خرده‌سیستم‌های خاص قلمرو خط‌مشی‌ای[1] رخ می‌دهد که کم و بیش مستقل از یکدیگر به گونه‌ای موازی عمل می‌کنند. خرده‌سیستم‌های خط‌مشی متشکل از تعداد زیادی از بازیگران هستند که متمرکز بر موضوعات بحث‌انگیز خط‌مشی‌ای خاص[2] هستند. فرایندهای سیاسی در این خرده‌سیستم‌ها به تنهایی به وسیله بازیگران حکومت کنترل نمی‌شوند؛ بلکه مختصه آنها تعاملات بازیگران بخش خصوصی و دولتی است.

    مفهوم شبکه خط‌مشی[3] مفهومی است که جدیداً به این خزانه مفاهیم افزوده شده است. این مفهوم ریشه‌های متعددی دارد. در وهله نخست، این مفهوم قویاً از نظریه بین‌سازمانی[4] متأثر شده است (تامسون[5] 1967؛ بنسون[6] 1978؛ شارپوف[7] 1978؛ آلدریش[8] 1979) که بر این نکته تأکید دارد که بازیگران وابسته به یکدیگر هستند زیرا برای تحقق اهدافشان به منابع یکدیگر نیاز دارند.

    می‌توانیم بین سه رویکرد به استفاده از مفهوم شبکه تمایز قائل شویم.

    نخستین رویکرد، مفهوم شبکه خط‌مشی را برای عنوان‌دهی به نوعی ساختار حکمرانی جدید و بارز[9] استفاده می‌کند که باید از یک طرف از شکل‌های سلسله مراتبی عمودی سازمان‌دهی شده[10] و از طرف دیگر از ساختارهای بازار سان سامان‌دهی‌ شده افقی[11] متمایز شود. صاحب‌نظران این رویکرد بر هماهنگی خودسازمان‌ده و افقی[12] بین بازیگران بخش خصوصی و دولتی تأکید می‌کنند که به صورت مشترک و توأمان درگیر در حل مسئله و چانه‌زنی مشترک هستند.

    دومین راه برای برای استفاده از مفهوم شبکه به کارگیری آن به صورت عمومی[13] در باب انواع مختلف الگوی تعامل تجربی ممکن میان بازیگران خصوصی و دولتی در خرده‌سیستم‌های خط‌مشی خاص است بر اساس این دیدگاه، شبکه‌های خط‌مشی نوعی ساختار حکمرانی جدید خاص شکل نمی‌دهند بلکه تجلی نوعی دامنه بسیار متنوعی از الگوهای تعامل بین بازیگران بخش خصوصی و دولتی در خط‌مشی‌گذاری هستند. به عبارت دیگر، انواع متعددی از شبکه‌های خط‌مشی وجود دارد و صاحب‌نظران مرتبط با این رویکرد، گونه‌شناسی‌های مختلفی از شبکه‌های خط‌مشی ارائه داده‌اند تا اشکال مختلف روابط بخش عمومی ـ خصوصی را به تصویر بکشند. این گونه‌شناسی‌ها غالباً بر وجه ممیزه بین سیستم‌های تکثرگرا و صنف‌گرا استوارند. در حالی که مفاهیم تکثرگرا بر دامنه وسیعی از بازیگران درگیر در خط‌مشی‌گذاری و رقابت حاصله بین آنها تأکید می‌کند، مفاهیم صنف‌گرا اشعار به همکاری بین چند بازیگر معدود و محوری دارد.

    رویکرد سوم، رویکرد رسمی و کمی تحلیل شبکه اجتماعی[14] است. این رویکرد از ابزارهای تحلیل شبکه استفاده می‌کند که در جاهای دیگری برای تحلیل الگوی پیچیده تعاملات بازیگران بخش خصوصی و عمومی در فرآیندهای تصمیم‌گیری سیاسی تدوین شده‌اند (مارین و ماینتز[15] 1991؛ نوک[16] و همکاران 1996). این رویکرد بر روابط بین بازیگران متمرکز است نه بر خصایص آنها. تحلیل کمی شبکه‌ها منجر به تصاویر ذهنی از ساختارهای شبکه و شاخص‌های خلاصه شده و نمایش مختصات جنبه‌های کلیدی آنها (درجه تمرکز، پیوند، تراکم و غیره) می‌شود.

    شبکه‌های خط‌مشی در این نگاه، الگوهای کم و بیش ثابت روابط اجتماعی را بین بازیگران وابسته به هم ایجاد می‌کند که حول مسائل خط‌مشی و یا برنامه‌های خط‌مشی شکل می‌گیرد (کیکرت، کلین و کوپنجان[17] 6:1978). عاملان دولت موضعی (جایگاه) غالب درون شبکه‌ها اشغال نمی‌کنند و قادر نیستند یک طرفه اراده خود را تحمیل کنند اما می‌توانند برای مدیریت روابط وابسته به هم برای ارتقاء حل مسئله به صورت مشترک (توأمان) در خط‌مشی‌گذاری تلاش کنند (کیکرت، کلین و کوپنجان 1997). مدیریت شبکه شکلی از مدیریت دولتی است که متشکل از «استراتژی‌های هماهنگی بازیگران با اهداف و ترجیحات مختلف راجع به نوعی مسئله یا سنجه‌ای خط‌مشی درون یک شبکه موجود روابط بین سازمانی» است.

    به گفته کیکرت و کوپنجان (1997: 58-53)، موفقیت مدیریت شبکه‌ای متکی به شروطی است. اول از همه، بسیاری از صاحب‌نظران تعداد بازیگران را یک شرط بسیار کلیدی تصور می‌کنند: هر چه تعداد بازیگران درگیر معدودتر باشد، دستیابی به نوعی توافق آسان‌تر است. در عین حال، کیکرت و کوپنجان اعتقاد ندارند این عامل چندان حائز اهمیت باشد. با وجود این، معمای زندانی[18]* فقط با دو بازیگر بروز می‌کند. دوم پیچیدگی شبکه‌های خط‌مشی، عامل کلیدی دیگری برای مدیریت آنهاست، عاملی مرتبط با تعداد بازیگران درگیر. در این خصوص، بایستی به خاطر داشت که افزایش در تعداد بازیگران و در تنوع ترکیب آنها نه تنها پیچیدگی شبکه‌های خط‌مشی را بلکه تعداد بدیل‌های انتخابی برای یک راه‌حل فوری مسئله فرارو را افزایش می‌دهد. درجه‌ای از شبکه‌ها، خودمرجع[19] هستند جنبه کلیدی سوم برای مدیریت شبکه را شکل می‌دهد. اگر شبکه‌ها بسیار خودمرجع باشند، فرصت‌ها برای مداخله از بیرون محدود خواهد شد زیرا چنین شبکه‌هایی از بیرون علائم راهبری را دریافت نمی‌کنند. چهارم، فقدان تعارضات منافع شدید نیز از جانب اکثر صاحب‌نظران نوعی پیش شرط برای مدیریت شبکه تصور می‌شود. اگر چه منافع واقعیت عینی نیستند بلکه در حین تعاملات شکل داده می‌شوند، با این حال کیکرت و کوپنجان (1997: 56) ادعا می‌کنند که «قلمرو یافتن راه‌حلی مشترک نسبت به راه‌حل ممکن احصایی از مراجعه به تعارضات، بزرگ‌تر است». در نهایت هر چه هزینه درگیری بیشتر باشد، بازیگران کمتری میل به انجام وظیفه مدیریت شبکه‌ای خواهند داشت.

    ما نوعی گونه‌شناسی دوبعدی جدید ارائه می‌دهیم که معتقدیم مختصات اساسی شبکه را تحت پوشش قرار می‌دهد (نگاه کنید کریسی، آدام و جوکام[20] 2006). شبکه‌های اجتماعی مرکب از دو عنصر بنیادی هستند: مجموعه‌ای از بازیگران و روابط بین زوج‌های بازیگران. یعنی ساختار قدرت[21] درون یک خرده‌سیستم، متمرکز می‌شویم (برای جنبه قدرت، اتکینسون و کولمن[22] 1989؛ رودز و مارش[23] 1992؛ ون واردن 1992 را ببینید). توزیع قدرت[24] بعد نخست ساختارهای شبکه ما را شکل می‌دهد. این بعد به طور خاص بر این نکته متمرکز است که آیا قدرت در دستان یکیا ز بازیگران غالب یا ائتلافی از بازیگران متمرکز[25] است یا خیر یا آیا بین بازیگران یا ائتلاف‌های بازیگران است یا خیر.

    دومین بعد گونه‌شناسی معطوف به صور تعامل در شبکه‌های خط‌مشی است که اشاره به درجه همکاری[26] میان بازیگران و ائتلاف‌های بازیگران دارد.

    با ترکیب دو بعد (1) توزیع بنیادی قدرت (بدون در نظر گرفتن جنبه‌های ثانویه انواع بازیگر) و (2) نوع تعامل، شش نوع شبکه خط‌مشی را می‌توان استنتاج کرد (نگاه کنید به شکل 1ـ5) همان‌طور که ذیلاً استدلال م‌کنیم از این شش نوع انتظار می‌رود پتانسیل و نوع تغییر خط‌مشی[27] را تبیین کنید.

     

    توزیع قدرت نوع تعامل
    تعارض چانه‌زنی همکاری
    تمرکز غالبیت

    (تسلط)

    چانه‌زنی متقارن همکاری سلسله مراتبی
    پاره پارگی رقابت چانه‌زنی نامتقارن همکاری افقی

     

    شکل 1ـ5: گونه‌شناسی ساختارهای شبکه

    برای تحلیل ساختارهای شبکه، رویه‌های استانداردی وجود دارد (واسرمن و فوست[28] 1999). برای تحلیل رسمی شبکه‌های خط‌مشی، تصدیق این که شبکه‌ها متشکل از سیستمی از بازیگران است، بسیار کلیدی است. برای تحلیل چنین سیستمی، «رویکرد متغیر محور»[29] با مشخص کردن مرزهای سیستم، یعنی با تعیین مجموعه‌ای از بازیگران مرتبط متعلق به سیستم آغاز می‌شود. اعضاء ذیربط در شبکه‌های خط‌مشی معمولاً سازمان‌های رسمی یا بازیگران شرکتی در نظر گرفته می‌شوند که در خط‌مشی‌گذاری قلمرو ویژه مشارکت می‌کنند (لامن و نوک[30] 1987). مضافاً، ما ممکن است بازیگران انفرادی (تکی) را بازنمایی از این سازمان رسمی در نظر بگیریم (برای مثال کریسی و ججن 2001). گام بعدی گردآوری داده‌های مختصه‌های مجموعه کامل بازیگران و روابط حاصل (به دست آمده) بین آنهاست.

    رویه‌های تحلیل‌های شبکه، شناسایی مختصات ساختارهای ائتلاف را نیز میسر می‌سازند. برای شناسایی چنین ساختارهایی دو فن متداول وجود دارد: همترازی ساختاری[31] و انسجام خرده گروه[32] (لامین و نوک 1987: 12). در رویکرد نخست، دو یا چند بازیگر به صورت مشترک یک موضع همتراز از حیث ساختاری اشغال می‌کنند تا حدی که آنها الگوهای مشابهی از پیوند با دیگر بازیگران (صرف نظر از پیوندهای مستقیم‌شان با یکدیگر) دارند. در مقابل معیار انسجام خرده گروه، بازیگرانی را که تعاملات متقابل متراکم را (در قالب «گروه هدفمند»[33] حفظ می‌کند، تجمیع می‌کند.

    در مقابل با رویکرد متغیر محور، رویکرد زاینده[34] سیستم تعامل را مشخص نمی‌کند (مسی و ویلر[35] 2002؛ سدرمن[36] 2005). در عوض، سازوکارهای مسئول تولید تعاملات بین عاملان را مشخص می‌سازد و آنگاه ساخت سیستم تعاملات بر مبنای پیش فرض‌های نظری در باب سازوکارهای زاینده را تحریک می‌کند. به عبارت دیگر، رویکرد زاینده، تعاملات میان بازیگران به صورت مستقیم را مدل‌سازی می‌کند. در این رویکرد، ارزش تبیینی در تصریح (غالباً غیرقابل مشاهده) سازوکارها و بازساخت یک فرایندی که درون آن مستتر[37] است نهفته است.

     

     

    بسترهای فراملی

    «دموکراسی‌های اجتماعی»[38] (یعنی کشورهایی که قدرت را بین چند نهاد و بین عوامل سیاسی متفاوت درون هر نهاد تسهیم می‌کنند) و دموکراسی‌هایی که قدرت را در دستان تعداد معدودی از نهادها و بازیگران سیاسی متمرکز می‌کنند نوعی تمایز قائل است. ما بر اساس ارزیابی لیج فرت از تسهیم قدرت می‌توانیم به طور کلی کشورها را به سه گروه تقسیم کنیم: گروه دموکراسی های اجماعی ـ فدرالی[39] (نظیر سوئیس یا آلمان)، گروه دموکراسی‌های وحدت گرا ـ اکثریتی[40] (نظیر فرانسه یا انگلستان) و نوع واسطه‌ای[41] ]یا اجماعی ـ وحدت‌گرا (نظیر کشورهای اسکاندیناوی، هلند یا ایتالیا) یا اکثریت‌گرا ـ فدرال[42] (نظیر ایالات متحده آمریکا یا اسپانیا)[. ما انتظار داریم قدرت نهادی در دموکراسی‌های اجماعی تسهیم شود تا در پراکنده کردن قدرت درون شبکه‌ها نقش ایفا کند، در حالی که از دموکراسی‌های اکثریت‌گرا انتظار می‌رود به شبکه‌ها نزدیک‌تر شوند، جایی که قدرت در دستان تعداد معدودی متمرکز می‌شود.

    سرانجام ولی به طور خاص شبکه‌های خط‌مشی را می‌توان به تغییر خط‌مشی پیوند داد: چنین تغییری آن طور که ما آن را می‌فهمیم مستقل از شبکه‌های خط‌مشی نیست.

    فرض می‌کنیم که پتانسیل برای هر نوع تغییر در صورتی که قدرت پراکنده باشد، بزرگتر است. اگر قدرت پراکنده است، مقیاس‌ها به سادگی به نفع به چالش کشیدن ائتلاف بازیگر چولگی پیدا می‌کنند. در مقابل، اگر قدرت متمرکز است، چالشگران برای شکستن «انحصار خط‌مشی» فاقد منابع هستند. بنابراین، انتظار داریم در وضعیت‌هایی که قدرت پراکنده و نهادها رقابتی هستند پتانسیل تغییر جهت های سریالی در بالاترین حد باشد. هریته و نیل (2001) در حین تحلیل نحوه واسطه‌گری کردن تأثیر نهاده‌های اروپایی خط‌مشی در حمل و نقل جاده‌ای و در راه‌آهن توسط دولت این انتظارات را تأیید می‌کنند. اگر مجموعه‌های داخلی (بومی) رقیب هستند و ساختار قدرت ناهموارند، اصلاحات به احتمال بیشتر به وسیله مقررات اتحادیه اروپا جرقه زده می‌شود. شکل 2ـ5 این استدلال را خلاصه می‌کند.

     

    توزیع قدرت نوع تعامل
    تعارض چانه‌زنی همکاری
    تمرکز پتانسیل متوسط برای تغییر جهت شدید (سریالی) پتانسیل پایین تا متوسط برای تغییر تدریجی پتانسیل پایین برای تغییر (حفظ وضع موجود)
    پراکنده پتانسیل بالا برای شیفت پدید (سریالی) پتانسیل متوسط تا بالا برای تغییر تدریجی پتانسیل پایین به متوسط برای تغییر (حفظ وضع موجود)

     

    شکل 2ـ5: پتانسیل و نوع تغییر خط‌مشی

     

    این گونه‌شناسی با وجه بارز انواع مختلف تغییرش، با ایده هال (1993) کسی که رتبه‌های سه‌گانه تغییر خط‌مشی را مطرح می‌کند پیوند دارد. تغییر رتبه اول اشاره به تغییرات در محیط‌های ابزارهای خط‌مشی[43] دارد که احتمالاً کم‌وبیش حفظ وضع موجود را نشان می‌دهد. تغییر رتبه دوم تجلی جایگزینی یک ابزار خط‌مشی با ابزار دیگری است. این نوع تغییر صبغه تدریجی دارد. تغییر سوم مستلزم نوعی تغییر جهت چشمگیر در اهداف خط‌مشی است که با پارادایم ایدئولوژیک جدید همراه است. ما این تغییرات رتبه سوم را به عنوان تغییر جهت‌های سریالی عنوان داده‌ایم. هریته و نیل (2001: 259) نیز بین انواع سه‌گانه تغییر تمایز قائل می‌شوند: درجه بالای تغییر مستلزم نوعی گسیختگی در ایدئولوژی کلی حل مسئله است، درجه متوسطی از تغییر که دارای نوعی آمیخته از عناصر خط‌مشی قدیم و جدید است و درجه پایین‌تر تغییر باعث تغییر اساسی در سنجه‌های قدیمی می‌شود.

     

     

    [1]. Policy domain – specific subsystems

    [2]. Specific policy issues

    [3]. Policy network

    [4]. Interorganizational theory

    [5]. Thompson

    [6]. Benson

    [7]. Scharpf

    [8]. Aldrich

    [9]. A distinct, new governing structure

    [10]. Vertically organized hierarchical forms

    [11]. Horizontally organized market structures

    [12]. Horizontally, self-organizing coordination

    [13]. Generically

    [14]. Formalized, quantitative approach

    [15]. Marin & Mayntz

    [16]. Knoke

    [17]. Kickert, Klign & Koppenjon

    [18]. Prisoner’s dilemma

    * شخصی درون زندانی حبس شده است. اتاقی که این شخص در آن نگهداری می‌شود دو در دارد که یکی به سمت چوبه دار و دیگری به بیرون زندان و آزادی راه دارد. هر یک از این درها یک نگهبان دارد که یکی از آنها همیشه راست می‌گوید و دیگری همیشه دروغ می‌گوید و هر دو از این که کدام در به کجا راه دارد و نیز از راستگویی یا دروغگویی دیگری آگاهند. زندانی حق دارد تنها یک سؤال از یکی از نگهبان‌ها بپرسد و سپس یکی از درها را انتخاب کند. در ضمن نگهبان‌ها فقط با بلی یا خیر پاسخ می‌دهند. او چطور می‌تواند با تنها یک سؤال دری که به سوی آزادی باز می‌شود را پیدا کند؟

    [19]. Self-referential

    [20]. Adam & Jochum

    [21]. Power structure

    [22]. Atkinson & Coleman

    [23]. Marsh

    [24]. Distribution of power

    [25]. Concentrated

    [26]. Degree of cooperation

    [27]. Potential for and type of policy change

    [28]. Wasserman & Faust

    [29]. Variable-based approach

    [30]. Lauman

    [31]. Structural equivalence

    [32]. Subgroup cohesion

    [33]. Cliques

    [34]. Generative approach

    [35]. Macy & Willer

    [36]. Cederman

    [37]. Embedded

    [38]. Consensus democracy

    [39]. Consensual-federal democracies

    [40]. Majoritarian-unitarian democracies

    [41]. Intermediary types

    [42]. Majoritarian-federal

    [43]. Policy instruments

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیبررسی لایحه بودجه سال 1396 کل کشور 36. صندوق توسعه ملی
    مقاله بعدی گذار انرژی و فرصت کسب و کارهای اینترنتی
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی10-مقایسه چارچوب‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های فرایند خط‌مشی گذاری

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی9-مطالعات تطبیقی جامعه بزرگ

    مدل های خط مشی گذاری و تحلیل خط مشی گذاری ۱۵-نظریه بازی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۸)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۷)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۵)
    • میراث ۲۰ سال اشغال نظامی غرب برای افغانستان
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.