فیس بوک توییتر اینستاگرام
    سه‌شنبه 25 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 6- نظریه تعادل گسسته
    photo_۲۰۱۷-۰۹-۲۳_۱۴-۲۱-۲۸

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی 6- نظریه تعادل گسسته

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 18 دی 1396 نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    6- نظریه تعادل گسسته

     

    برای دریافت مطلب کلیک کنید.

     

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    نویسنده :پل ای.ساباتیه   برگردان :دکتر حسن دانایی فرد

     

    فصل 6ـ نظریه تعادل گسسته

     

    تلخیص :سیده هدی شمس

      تبیین ثبات و تغییر در خط‌مشی گذاری عمومی

    جیمز ال. ترو، برای‌یان دی. جونز و فرانک آر. بوم گارتنر

    نظریه تعادل گسسته[1] در پی تبیین یک مشاهده ساده است: فرایندهای سیاسی عموماً از ویژگی ثبات[2] و تدریجی‌گرایی[3] برخوردارند ولی گهگاهی انحراف‌های مقیاس بزرگی[4] نسبت به گذشته نشان می‌دهند. ایستایی نسبت به بحران نوعاً ویژگی بیشتر حوزه‌های خط‌مشی است ولی بحران‌ها نیز رخ می‌دهند.

    چگونه گسست‌ها و ایستایی‌ها را در یک نظریه تکی (واحد) تبیین می‌کنیم؟ چندین رویکرد تا حدی مرتبط در علم سیاسی، قبلاً متذکر شده‌اند که اگر چه خط‌مشی‌گذاری غالباً به صورت یکنواخت همراه با اصلاحات تدریجی و حاشیه‌ای در جریان است ولی به طور مرتب و منظم در پرتو انحراف‌های مهم و تکانه‌های شدید نسبت به گذشته پاره‌پاره می‌شود (کینگدون 1995؛ بوم گارتنر و جونز 1991، 1993؛ دود 1994؛ کلی[5] 1994). مضمون وحدت‌بخش[6] این رویکردها آن است که سیستم نهادی یکسان (مشابه) قواعد و سازمان‌های دولت میزان زیادی از همسازی‌های کوچک و تعداد زیادی نقاط انحرافی از گذشته را تولید می‌کنند. نظریه تعادل گسسته با قرار دادن فرایند خط‌مشی روی یک مبنای دوگانه از نهادهای سیاسی و تصمیم‌گیری عقلایی محدود این مشاهدات را بسط می‌دهد. این نظریه بر دو عنصر مرتبط فرآیند خط‌مشی تأکید می‌کند: تعریف موضوع بحث‌انگیز[7] و تدوین دستور کار[8]. به موازاتی که موضوعات بحث‌انگیز در گفتمان عمومی[9] (به طرق مختلف) تعریف می‌شوند و به موازاتی که موضوعات بحث‌انگیز در دستور کار فراز و فرود می‌کنند، خط‌مشی‌های موجود می‌توانند تقویت شوند یا زیر سؤال بروند.

    نظریه تعادل گسسته صرفاً نظریه‌های تدوین دستور کار را بسط می‌دهد تا هم‌ایستایی خط‌مشی‌ها یا تدریجی‌گرایی را و هم گسست‌های خط‌مشی‌ها را تبیین کند.

    از دیدگاه نویسندگان این فصل، روشن‌ترین تبیین برای تغییرات حاشیه‌ای[10] و مقیاس بزرگ در خط‌مشی از تعامل نهادهای سیاسی چندسطحی و تصمیم‌گیری رفتاری منبعث می‌شود، ترکیبی که الگوهای ثبات و بسیج یا تعادل‌های گسسته را خلق می‌کند.

    هربرت سایمون (1985 و 1983 و 1977 و 1957) ایده عقلانیت محدود را به قصد تبیین این که چگونه سازمان‌های انسانی از جمله سازمان در حوزه کسب و کار خصوصی و دولت کار می‌کنند، شکل داد. او بین پردازش موازی و سریالی[11] اطلاعات در تصمیم‌گیری فردی و سازمانی تمایز قائل شد. افراد در یک زمان توجه هوشیارانه را به یک چیز اختصاص می‌دهند. سازمان‌ها تا حدی منعطف‌ترند. برخی از ساختارهای تصمیم مستعد بررسی موضوعات بحث‌انگیز متعددی به صورت هم‌زمان، یعنی موازی هستند. برخی دیگر موضوعات بحث‌انگیز را به صورت سریالی یا به صورت نوبتی تکی یا به صورت چندتایی معدود در یک زمان مدنظر قرار می‌دهند. سیستم‌های سیاسی مانند انسان‌ها نمی‌توانند به صورت هم‌زمان، همه موضوعات بحث‌انگیز که فراروی آنهاست را در نظر بگیرند، از این رو خرده‌سیستم‌های سیاسی را می‌توان به عنوان سازوکارهایی در نظر گرفت که به سیستم سیاسی اجازه می‌دهد به پردازش موازی قادر شوند.

    در ایالات متحده نهادهای سیاسی کلان کنگره و ریاست جمهوری پردازش سریالی دولتی را شکل می‌دهند که در آنجا موضوعات بحث‌انگیز بسیار مهم مد نظر قرار داده می‌شوند، بر سر آنها صحبت می‌شود و در هر نوبت در مورد یکی یا چند تا از آنها تصمیم‌گیری می‌شود. موقعی که یک خط‌مشی به نهادهای کلان سیاسی برای پردازش سریالی[12] شیفت می‌کند نوعاً در محیط تعاریف در حال تغییر موضوع بحث‌انگیز انجام می‌شود و از طریق رسانه‌ها و عامه مردم به صورت گسترده مورد توجه قرار می‌گیرد (جونز 1994: 185) آنگاه تغییرات عمده میل به رخ دادن پیدا می‌کنند. موضوعات بحث‌انگیز نمی‌توانند همیشه درون محدوده‌های یک خرده‌سیستم سیاسی مدنظر قرار گیرند؛ بعضاً نیروهای کلان سیاسی مداخله می‌کنند. این امر فصل مشترک یا نقطه تلاقی قابلیت‌های پردازش موازی خرده‌سیستم‌های خط‌مشی و نیازهای پردازش سریالی سیستم کلان سیاسی است که پویایی‌های غیرتدریجی تغییر و تحولاتی که ما غالباً در بسیاری از حوزه‌های خط‌مشی مشاهده می‌کنیم را خلق می‌کند. در عین حال دسترسی به دستور کار، تغییر عمده را تضمین نمی‌کند زیرا اصلاح غالباً در مرحله تصمیم‌گیری کم اثر می‌شود. اما این دسترسی نوعی پیش‌شرط برای گسست‌های عمده خط‌مشی است.

    وقتی یک خرده‌سیستم تحت تسلط یک ذی‌نفع است به بهترین وجه تجلی یک انحصار خط‌مشی است. چون یک انحصار خط‌مشی موفق به صورت نظام‌مند فشار برای تغییر را عقیم می‌سازد، می‌گوییم حاوی نوعی فرآیند بازخورد منفی است. با وجود این انحصاری‌های خط‌مشی همیشه آسیب‌ناپذیر نیستند. دیدگاه بلندمدت نسبت به خط‌مشی‌گذاری آمریکا نشان می‌دهد که انحصارهای خط‌مشی می‌توانند ساخته شوند و می‌توانند سقوط کنند. شرایط آنها اثر مهمی بر خط‌مشی‌گذاری درون حوزه‌های موضوع بحث‌انگیز دارد.

    نظریه تعادل گسسته وقتی تعادل یا تقریباً ایستایی را نشان می‌دهد که یک موضوع بحث‌انگیز مورد توجه یک خرده‌سیستم قرار می‌گیرد و وقتی دوره‌های عدم تعادل را تبیین می‌کند که یک موضوع بحث‌انگیز درون دستور کار سیاسی کلان[13] قرار گیرد. موقعی که یک عرصه موضوعی بحث‌انگیز در دستور کار سیاسی کلان قرار می‌گیرد، تغییرات کوچک در شرایط عینی می‌تواند موجب تغییرات بزرگ در خط‌مشی شود و ما می‌گوییم که سیستم در نوعی فرایند بازخورد مثبت به سر می‌برد (بوم گارتنر و جونز 2002). بازخورد مثبت وقتی رخ می‌دهد که یک تغییر، بعضاً یک تغییر معتدل، موجب گسترده‌تر شدن تغییر در آینده می‌شود. ما از واژه‌هایی نظیر «جنون در تغذیه»[14]* و «اثر بندوگون»[15]** برای مشخص کردن مختصه‌های چنین فرایندهایی استفاده می‌کنیم. از طرف دیگر بازخورد منفی، ثبات در سیستم را حفظ می‌کند، گاهی اوقات شبیه یک ترموستات دمای پایدار در یک اتاق را حفظ می‌کند.

    دانشمندان علم فیزیک، سیستم‌های تعاملی بزرگ[16] را مطالعه کرده‌اند که از ویژگی بازخوردهای مثبت برخوردارند. پدیده‌های فیزیکی نظیر زلزله می‌توانند منبعت از تغییرات نسبتاً اندک باشند.

    چه چیزی تعیین می‌کند آیا یک موضوع بحث‌انگیز دارای بازخورد مثبت خواهد بود یا خیر؟ تعامل تصاویر ذهنی در حال تغییر خط‌مشی و محافل تدوین‌کننده خط‌مشی عمومی.

    تصاویر خط‌مشی، آمیخته‌ای از اطلاعات تجربی و جاذبه‌های عاطفی هستند. چنین تصاویری در حقیقت اطلاعات هستند (مواد خام فرایند خط‌مشی‌گذاری). محتوای واقعی هر خط‌مشی یا برنامه‌ای می‌تواند جنبه‌های مختلف متعددی داشته باشد و می‌تواند افراد مختلف را به طرقی مختلف تحت تأثیر قرار دهد. وقتی تصویری به طرز وسیعی مقبول و عموماً حامی خط‌مشی است، معمولاً با یک انحصار خط‌مشی موفقیت‌آمیز گره می‌خورد. زمانی که بر سر راه صحیح توصیف یا فهم یک خط‌مشی توافقی وجود ندارد طرفداران آن ممکن است (در حالی که اشاره به مجموعه مختلفی از تصاویر خط‌مشی می‌کنند) بر مجموعه واحدی از تصاویر خط‌مشی متمرکز شوند. برای مثال، وقتی تصویر انرژی هسته‌ای کشور (آمریکا) با پیشرفت اقتصادی و تخصصی فنی پیوند داده شد، خط‌مشی‌گذاری آن نوعی انحصار خط‌مشی را نشان داد. وقتی مخالفان تصاویر خطر و آسیب محیطی را مطرح کردند، انحصار خط‌مشی انرژی هسته‌ای شروع به سقوط کرد (بوم گارتنر و جونز 1993: 28-25 و 1991: 82-59). همان‌طور که در بخش بعدی می‌بینیم، جونز (1994) بعدها بر اهمیت تصویر خط‌مشی نه تنها در تعریف و بازتعریف موضوع بحث‌انگیز در خط‌مشی‌گذاری بلکه همچنین در فرایندهای سریالی و موازی تصمیم‌گیری فردی و جمعی در یک دموکراسی تأکید کرد.

    به طور خلاصه، سیاست خرده سیستم، سیاست تعادل است (سیاست انحصار خط‌مشی، تدریجی‌گرایی، تصویر حمایت‌گر مقبول در سطح گسترده و بازخورد منفی). سیاست کلان، سیاست گسست است (سیاست تغییر مقیاس بزرگ، تصویرهای خط‌مشی رقیب، دستکاری سیاسی و بازخورد مثبت).

    نظریه مستتر در نظریه تعادل گسسته تغییر خط‌مشی نظریه ضمنی‌ای از تصمیم‌گیری فردی و جمعی است. از نگاه تصمیم‌گیری، گسست‌های مقیاس بزرگ در خط‌مشی یا از تغییردر ترجیحات یا از تغییر در توجه برمی‌خیزد. اگر ترجیحات را نسبتاً ثابت تصور کنیم، چگونه می‌توانیم تغییرات غیرحاشیه‌ای[17] در خط‌مشی دولت را تبیین کنیم؟ به طور خاص، چگونه می‌توانیم موردهای ظاهری عکس گزینه انتخاب را (هنگامی که مطالعات هیچ گونه تغییرات بزرگ در محیط خارجی را نشان نمی‌دهند)، تبیین کنیم؟

    مدل تعادل گسسته اصالتاً برای فهم پویایی‌های تغییر خط‌مشی در خرده‌سیستم‌ها تدوین شد، ولی به نوعی به فرموله کردن عمومی‌تر تغییر گسسته در خط‌مشی‌گذاری تسری داده شد.

    [1]. Punctuated equilibrium

    [2]. Stability

    [3]. Incrementalism

    [4]. Large-scale departures

    [5]. Kelly

    [6]. Unifying theme

    [7]. Issue definition

    [8]. Agenda setting

    [9]. Public discourse

    [10]. Marginal policy change

    [11]. Parallel processing

    [12]. Serial processing

    [13]. Macropolitical agenda

    [14]. Feeding frenzy

    * حالتی است که در آنجا اشباع بیش از حد عرضه صید منجر به خوردن شتابان صید (جنون‌آمیز، به هر صید نیش زدن) به وسیله حیوانات شکارچی می‌شود (م).

    [15]. Bandwagon

    ** به طور عامیانه مردم بدون تحلیل و حساب و کتاب سوار قطار می‌شوند فقط به این دلیل که دیگران سوار قطار می‌شوند، متشابهاً به یک کاندیدا رأی می‌دهند چون بقیه رأی می‌دهند. نوعی پدیده روان‌شناختی است که بر اساس آن افراد عمدتاً کاری را به خاخطر آن که دیگران انجام می‌دهند، صرف‌نظر از باورهای آنها انجام می‌دهند (م).

    [16]. Lange interactive systems

    [17]. Nonmarginal

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیمدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی
    مقاله بعدی تنها نهادی که در ایران تغییر نمی‌کند کدام است؟!
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی10-مقایسه چارچوب‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های فرایند خط‌مشی گذاری

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی9-مطالعات تطبیقی جامعه بزرگ

    مدل های خط مشی گذاری و تحلیل خط مشی گذاری ۱۵-نظریه بازی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۳)
    • هجو زبان فارسی در توئیتر
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.