فیس بوک توییتر اینستاگرام
    دوشنبه 24 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی»نظریه های فرآیند خط مشی عمومی10-مقایسه چارچوب‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های فرایند خط‌مشی گذاری
    مفاهیم ونظریه های خط مشی گذاری

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی10-مقایسه چارچوب‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های فرایند خط‌مشی گذاری

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 16 بهمن 1396 نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی

    فصل10

    مقایسه چارچوب‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های فرایند خط‌مشی گذاری

     

    جهت دریافت فایل،کلیک کنید

    نویسنده :ساباتیه

    فصل 10ـ مقایسه چارچوب‌ها، نظریه‌ها و مدل‌های فرایند خط‌مشی

    چارچوب‌ها پژوهش را سازمان‌دهی می‌کنند، ولی نمی‌توانند فی‌نفسه تبیین‌هایی یا پیش‌بینی‌هایی از رفتار و ره‌آوردها فراهم کنند. تبیین و پیش‌بینی در قلمرو نظریه‌ها و مدل‌ها نهفته است. یا همان‌طور که استروم بیان می‌دارد: «چارچوب‌ها، پویش تشخیص و تجویزی را سازمان‌دهی می‌کنند… آنها تلاش می‌کنند عناصر جهانشمولی را شناسایی کنند که هر نظریه متناسب با یک پدیده مشابه بتواند آنها را در برگیرد». در نهایت، چارچوب‌ها نوعی زبان فرانظری فراهم می‌کنند که می‌تواند برای مقایسه نظریه‌ها استفاده شود، به دانش‌پژوهان خط‌مشی اجازه می‌دهد از نظریه‌های مختلف استفاده کنند که زبان مشترک دارند، از یکدیگر می‌آموزند و سؤال‌های کلیدی‌ای که باید دنبال شوند را شناسایی می‌کنند.

    روابط میان یک چارچوب، نظریه‌های آن و مدل‌های نظریه پویا هستند. چارچوب‌ها، نظریه‌هایی با طبقه‌های عمومی از متغیرهایی فراهم می‌کنند که برای تبیین پدیده‌ها ضروری هستند. به موازاتی که توسعه نظریه به پیش می‌رود، چارچوب‌ها ممکن است بازنگری شوند تا برای طبقه‌های متغیرها، محتوا و وضوح بیشتری ایجاد کنند. به علاوه، نظریه‌ها از طریق تدوین مدل‌هایی، آزمون و بازنگری می‌شوند.

    مدل‌ها

    به گفته استروم «مدل‌ها، پیش‌فرض‌های دقیقی در مورد مجموعه معدودی از پارامترها و متغیرها می‌سازند». مدل‌ها به تحلیلگران اجازه می‌دهند با ثابت نگه داشتن تعداد معدودی از متغیرها در محیط‌های خاص و واکاوی ره‌آوردهای تولیدی، بخش‌های خاص نظریه را آزمون کنند. استفاده از مدل‌ها برای آزمون، بازنگری و توسعه بیشتر نظریه از طریق اثر استروم و همکارانش در رابطه با نظریه منابع مجموعه‌ای مشترک روشن می‌شود. برای مثال، مدل منبع مجموعه‌ای مشترک ساده و دسترسی باز، تدوین و به طور گسترده‌ای آزمون شده است (استروم، گاردنر و واکر1994). بر این اساس، نظریه پیش‌بینی می‌کند که منبع مجموعه‌ای مشترک، که در آن محدودیتی برای ورود یا استفاده وجود ندارد بیش از حد بهره‌برداری خواهد شد و احتمالاً تخریب خواهد شد. در حقیقت آزمون مدل، پیش‌بینی نظریه را تأیید می‌کند.

    نظریه‌ها

    نظریه‌ها به برخی از متغیرها به عنوان متغیرهای مهم شناسایی شده در یک چارچوب، ارزش‌هایی تخصیص می‌دهند. روابط میان متغیرها را شناسایی می‌کنند و پیش‌بینی‌هایی در مورد ره‌آوردهای احتمالی ارائه می‌دهند.

    مرزها و قلمرو پژوهش

    بر خلاف نظریه‌ها و مدل‌های تدوین دستور کار و نظریه‌های اقتباس خط‌مشی که تا حد زیادی بر محیط‌های تصمیم ایالتی، منطقه‌ای و ملی متمرکز بوده‌اند، نظریه منبع مجموعه‌ای مشترک تا حد زیادی بر محیط‌های محلی و منطقه‌ای (در سراسر جهان) تمرکز داشته‌اند. به علاوه، نظریه منبع مجموعه‌ای مشترک نه فقط بر دستور کار که بر اقتباس خط‌مشی متمرکز است؛ بلکه در تبیین خودحکمرانی شهروندان، حاوی همه مراحل فرایند خط‌مشی از عرضه خط‌مشی تا ترتیبات نهادی (یعنی فرایند، پیش تصمیم و تصمیم) تا اجرا و ارزشیابی می‌شود.

    نظریه‌های جریانات چندگانه نیز بر تدوین دستور کار و تصمیم‌گیری متمرکزند. در عین حال به جای تبیین الگوهای تصمیم، این نظریه تلاش می‌کند این نکته را تبیین کند که چرا خط‌مشی‌گذاران برخی از خط‌مشی‌ها را اختیار کرده و برخی‌ها را نادیده می‌گیرند. نظریه شبکه‌های خط‌مشی نقاط مشترک زیادی با نظریه ائتلاف‌های مدافع دارد خصوصاً در تأکیدش بر پیکره‌بندی و تعامل ائتلاف‌های بازیگران درون یک شبکه خط‌مشی خاص و یا خرده سیستم خط‌مشی و توجه کمتری به اقتباس‌های خط‌مشی اختصاص می‌دهد.

    نظریه ساخت اجتماعی نیز با نظریه ائتلاف‌های مدافع مشترکاتی دارد نه از طریق تمرکز بر خرده‌سیستم‌های خط‌مشی (نظیر نظریه شبکه خط‌مشی) بلکه از طریق مدل فرد و برداشت‌ها و باورهای انسان. هر دو نظریه استدلال می‌کند که خط‌مشی‌ها، تجلی باورها و ساخت‌های اجتماعی هستند (که می‌توانند مجموعه ای فرعی از باورها را مد نظر داشته باشند). متعاقباً، اگر تحلیلگری بخواهد اقتباس‌های خط‌مشی را فهم کند، آنگاه باید تعیین و تبیین کند چگونه باورها یا ساخت‌های اجتماعی در فرایند خط‌مشی‌گذاری نقش ایفا می‌کنند. اینجا، جایی است که این دو نظریه از هم جدا می‌شوند. در نظریه ائتلاف‌های مدافع، باورها ائتلاف‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد و رقابت، تعارض و بعضاً همکاری ائتلاف‌ها (در کنار تعدادی از عوامل دیگر) است که تغییر خط‌مشی را رقم می‌زند. یعنی سیاست خط‌مشی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نظریه ساخت‌های اجتماعی، طرح یا محتوای خط‌مشی‌ها و چگونگی توزیع منافع و باورها تابعی از ساخت اجتماعی و قدرت سیاسی (برخوردار از نگه مثبت جامعه) گروه‌های هدف است. گروه‌های قدرتمند سیاسی به نحوه‌ای نامتناسب از منافع بهره‌برداری و از بارها (هزینه‌ها) اجتناب می‌کنند. گروه‌های ضعیف سیاسی (برخوردار از نگاه منفی جامعه) تمایل دارند به نحوه‌ای نامتناسب بارها (هزینه‌ها) را بر دوش کشند و از منافع محروم شوند. خط‌مشی‌ها نیز به نوبه خود از طریق گروه‌های هدف، مشارکت سیاسی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. و سیاست‌مداران تلاش می‌کنند ساخت‌های اجتماعی را به نفع خود دستکاری کنند. به عبارت دیگر خط‌مشی‌ها سیاست را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگر ساخت‌های اجتماعی عمیقاً جا افتاده شده در برابر تغییر مقاومت می‌کنند، چگونه خط‌مشی‌ها تغییر می‌کنند؟ نظریه ساخت اجتماعی چند شاهراه را پیشنهاد می‌دهد. برای مثال، علم ممکن است برداشت‌های افراد را تغییر دهد یا برخی خط‌مشی‌ها به سادگی علیه آنها قد علم کنند.

    افراد درون نظریه منابع مجموعه‌ای مشترک عمدتاً عقلایی هستند ولی به علت موقعیت‌های پیچیده و مسائل خوب تعریف نشده‌ای که فراروی خود دارند، ترجیحات آنها ممکن است به صورت ضعیف ساختاربندی شوند، اطلاعاتی که آنها در اختیار دارند ممکن است ناقص باشد و در نتیجه آنها در پرتو تجربه خواهند آموخت.

    «هر محفل سیاسی پایبند به نوعی تعصب تصمیمی خود است، زیرا هم مشارکت‌کنندگان و هم روال‌های تصمیم‌گیری متفاوت هستند. وقتی محفل سیاسی یک خط‌مشی عمومی تغییر می‌کند (همان طور که غالباً در گذر زمان رخ می‌دهد) آنهایی که قبلاً در فرایند خط‌مشی غالب بوند ممکن است خود را در اقلیت بیابند و بازندگان پیشین ممکن است به برندگان تبدیل شوند».

    یک خرده‌سیستم خط‌مشی تحت تسلط یک کمیسیون مستقل در برابر یک مؤسسه اجرایی به ریاست یک منصوب سیاسی، نقاط سیاسی بسیار معدودی از دسترسی عرضه می‌کند که از طریق آن مؤسسه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بنابراین گزینه استراتژی‌های یک ائتلاف می‌تواند در هر کدام متفاوت باشد.

    وقتی بارها (هزینه‌ها) بر گروه‌های برخوردار تحمیل می‌شود، منابع قدرت و ساخت‌های مثبت چنین گروه‌هایی احتمالاً جرقه بسیج‌گری را خواهند زد و در برابر اجرا مقاومت می‌کنند در حالی که چالش‌های قانونی و دیگر دفاعیات نوعاً برای وابستگان یا منحرفان در دسترس نیست». بر عکس، تحمل سیاسی برای فراهم کردن چیزهای خوب برای مردمان بد، به نام برخورد با جرم مانند یک بیماری، بسیار پایین است و احتمالاً از مختصه بازده حاشیه‌ای کاهنده برخوردار است. چنین خط‌مشی‌هایی سریعاً حمایت را و یا تقابل را سبب می‌شوند. منجر به نوعی تغییر متکثر و متعادل می‌شوند. چرایی تحمیل بارها (هزینه‌ها) بر گروه‌های برخوردار و اعطای منافع به گروه‌های منحرف روشن نیست، اگر چه تبیین احتمالاً در تغییرات موقتی در ساخت‌های اجتماعی نهفته است.

    «تحلیلگران تشخیص‌دهنده مسائل مربوط به منبع بایستی نسبت به تفاوت بسیار بزرگ میان محیط‌های منبع حساس باشند، و قواعد را با ترکیبات متنوع ویژگی‌ها، نه برخی هم‌شکلی‌های مفروض میان همه منابع در یک بخش ویژه درون یک کشور گره زنند»

    از طرف دیگر، کنش‌های سطح عملیاتی اعضاء تکی ائتلاف‌ها درون فعالیت انتخاب جمعی تزریق می‌شوند. اعضای ائتلاف‌های مدافع، از طریق فعالیت‌های سطح عملیاتی، اطلاعات و دانش مربوطه در مورد ماهیت مسائل یا موضوعات بحث‌انگیزی که دغدغه آنها است و در مورد ماهیت دیگر نقش‌آفرینانی که علاقه‌مند و فعال حول موضوعات بحث‌انگیز مشابه هستند، کسب می‌کنند. تجارب روزانه، اعضاء ائتلاف‌های مدافع را به اطلاعات بسیار کلیدی مجهز می‌کند که به نوبه خود برای تحت تأثیر قرار دادن فرایندهای انتخاب جمعی استفاده می‌کنند.

    تلخیص :سیده هدی شمس

     

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیچرا بریتانیا وزارت تنهایی تاسیس کرد؟
    مقاله بعدی نشست فناوری سندنویسی یا کاریکاتورسندنویسی درایران
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    آسیب‌شناسی فرآیند سیاست‌گذاری عمومی در ایران

    نظریه های فرآیند خط مشی عمومی9-مطالعات تطبیقی جامعه بزرگ

    مدل های خط مشی گذاری و تحلیل خط مشی گذاری ۱۵-نظریه بازی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۳)
    • هجو زبان فارسی در توئیتر
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.