فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 12 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»اسناد و قوانین»نقدی بر اهداف قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
    photo_2016-11-16_12-27-20

    نقدی بر اهداف قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 13 آذر 1396 اسناد و قوانین, خط مشی علم و فناوری

    نقدی بر اهداف قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

     

    قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1389 پس از تلاش قابل تقدیر مسئولان و متخصصان امر در مجلس شورای اسلامی تصویب و لازم‌الاجرا شد. اتفاقی که بعدها این تداعی را در اذهان ایجاد نمود که تصویب این قانون نوش‌دارویی برای علاج بیماری‌های اقتصاد نفتی ایران خواهد بود. تکرار مدام اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان بدیلی برای اقتصاد نفتی در سال‌های گذشته از زبان مدیران، سیاست‌گذاران و اقتصاددانان و حجم عظیم بودجه‌های اختصاص یافته به این حوزه، که به گفتمان غالب در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شد، باعث گردیده است که فهمی نادرست از اقتصاد دانش‌بنیان شکل‌گیرد به این صورت که تمامی مولفه‌های این اقتصاد همان حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان و در قالب قانون حمایت از این شرکت‌ها است. همانطور که عنوان شد فهم نادرست از واژه‌ها و مفاهیم ممکن است کژتابی‌هایی ایجاد نماید که در اجرا نیز اثراتی نامناسبی خواهد داشت؛ به گفته بلز پاسکال فیزیک‌دان و ریاضی‌دان فرانسوی قرن 17 ” ترتیب متفاوت کلمات معناهای متفاوتی ایجاد می‌کند و معناهای متفاوت اثرات متفاوتی دارند.” امروز بسیاری از مسئولان امر و اندیشمندان درصدد این برآمده‌‌اند که تا حدودی به ابهام‌زدایی از چنین سوء برداشت‌هایی برآیند و اعلام نمایند که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها زیرمجموعه‌ای از مولفه‌های بیشمار اقتصاد دانش‌بنیان است و نباید این دو را با هم یکی دانست. به نظر می‌رسد اگر چنین ابهام‌زدایی به شکل جدی صورت نگیرد اجرای موثر چنین قانونی با توجه به بالارفتن انتظارات عمومی از آن با مشکلاتی روبرو خواهد گردید.

    اما پس از این مقدمه این نوشتار قصد دارد که اهداف این قانون را که در ماده یک آن عنوان شده است به طور مشابه مورد نقدى مفهومی قرار دهد. چرا که نگارنده متصور است که اگر مفاهیم موجود در این ماده تبیین و باز تعریف نشوند مجدد اثراتی جانبی خواهند داشت که شاید مد نظر قانون‌گذارن نبوده و نخواهد بود. در ماده یک این قانون عنوان شده است که: (ماده 1- شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.)

    از این ماده چنین برداشت می‌شود که هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها شرکت‌ها‌یی است که در زمنیه فناوری‌های کالایی و محصولی و با هدف کسب منافع مادی ملموس فعالیت می‌کنند. نقد اول به این موضوع این است که چرا این قانون به علم و دانش تنها به دید کالای تجاری می‌نگرد؟ آیا تحقق اهداف علمی فقط و فقط تجاری‌سازی دانش و رسیدن به اهداف بازار است؟ آیا علم و دانش هدفی جز تولید ثروت مادی در جامعه ندارد؟ و اگر این چنین است جایگاه علوم نرم‌تری مانند علوم اجتماعی، روانشناسى و… در این قانون چیست؟ از منظر نگارنده نگاه خاص و کالایی این قانون به دانش باعث خواهد شد که جامعه علمی بیشتر به کسب منافع مالی کوتاه‌مدت روی آورده و از تولید دانش با منافع بلندمدت و عام المنفعه در جامعه خودداری نماید. از دیگر اثرات جانبی اهداف چنین قانونی سوق پیدا کردن بیشتر دانشجویان با استعداد به سمت علوم سخت که بیشتر قابلیت تجاری شدن و ثروت‌افزایی مادی دارند، مانند علوم فنی و مهندسی است. سوال اصلی اینجاست که آیا این گرایش مطلوب مدیران و سیاست‌گذاران علم و فناوری است؟ آیا اثرات خواسته و ناخواسته این سیاست مداخله‌ای با نیازها و چالش‌های آتی جامعه بحران‌زاده ایران همخوان و سازگار است؟ و اینکه آیا این ابزار قانونی تنها بایستی به اهداف اقتصادی به معنی تولید ثروت کوتاه‌مدت و ملموس، که خود را در طرح‌های تجاری ارائه شده توسط شرکت‌ها نمایان می‌کند، معطوف گردد؟

    پس از طرح این پرسش‌ها به مفاهیمی در این ماده برمی‌گردیم که به نظر می‌رسد تبیین مناسب آن می‌تواند گره گشای تناقضات مطرح شده باشد. حوزه مورد حمایت این قانون فناوری‌های برتر با ارزش افزوده بالا می‌باشد که تبیین مناسب واژه ارزش افزوده بالا، این قابلیت را ایجاد می‌نماید که راهبرد مناسبی برای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اتخاذ گردد. در جلساتی که با حضور مدیران و سیاست‌گذاران این قانون برگزار شده ‌است، با این استدلال که این قانون ذیل موضوع اقتصاد دانش‌بنیان قرار می‌گیرد هدف آن را فقط کسب ارزش افزوده مالی بالا می‌دانند. دیگر توجیه استفاده از چنین معادلی برای ارزش این است که ارزیابی آتی این شرکت‌ها به منظور حمایت، با استفاده از شاخص‌های درآمدی پیچیدگی خاصی ندارد. حال باید پرسید که چنین رویکردی آنطورکه بیان می‌شود یگانه راهکار تبین مفهوم واژه ارزش است؟ مفهوم واژه ارزش در سه حوزه اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی مورد تبیین قرارگرفته است. درهر سه این حوزه‌ها ارزش میزانی است که یک کالا، فعالیت یا خدمت مطلوبیت ایجاد می‌کند یا به اصطلاح کیفیتی است که برای ما اهمیت دارد. با این تعریف کوتاه از ارزش این سؤال پیش می‌آید که آیا توجه صرف به ارزش مالی به این معنی است که ارزش‌های اخلاق و اجتماعی را نباید درنظر گرفت؟ آیا جامعه امروز ایران که هر روز با مسائل و مشکلات عدیده اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و فناورانه دست و پنجه نرم می‌کند انتظارش از این قانون تنها حل مشکلات مالی است؟ ممکن است پاسخ این باشد که شرکت‌های دانش‌بنیانی که چنین حوزه‌هایی فعال هستند هم با شرط اثبات توان ایجاد ارزش افزوده مالی بالا مورد حمایت قرار خواهند گرفت اما آیا اساسا شناسایی، اولویت‌بندی و ارائه راه‌حل فناورانه برای رفع این معضلات که امروزه به مطالبه اصلی عمومی تبدیل شده‌اند، تنها با تحریک طرف عرضه و آن ‌هم با ارزیابی ارزش مالی مستقیم ایجاد شده قابل انجام است؟ البته به نظر می‌رسد که جواب منفی است زیرا تجربه نشان داده است که بازاری که صرفا به ارزش‌های مادی توجه می‌کند منافع کوتاه مدتی را دنبال می‌کند که نه همگرا هستند و نه الزاما” با ارزش‌ها و اولویت‌های اجتماعی که معمولا” بلندمدت و هزینه‌بر هستن همخوانی دارند. معمولا در چنین حوزه‌هایی شکست بازار رخ داده و نقش مداخلات دولتی بیش از پیش حس می‌شود. به طور مثال حوزه‌هایی مانند سلامت بیماری‌های عفونی و واگیردار حوزه‌ای است که بخش خصوصی تمایلی به فعالیت در آن از خود نشان نمی‌دهد و تنها مداخلات دولتی قادر خواهد بود توسعه فناوری و نوآوری را در این زمینه تحریک نماید.

    با این وجود اگر حتی بپذیریم که صرفا منافع اقتصادی و مالی بایستی در اولویت اهداف چنین قانونی باشد آیا تنها در نظر گرفتن سود مستقیم اقتصادی شرکت‌ها در بازار، همان ارزش فراوان اقتصادی مدنظر این قانون است؟ به‌طور مثال در زمینه آلودگی هوا محاسبه شده است که در تهران هر فرد به طور متوسط ماهانه صد هزار تومان هزینه پنهان می‌پردازد. حال اگر شرکتی دانش‌بنیان به این توانمندی فناورانه رسیده باشد (یا برای رسیدن نیاز به حمایت دولتی داشته باشد) که تا حدی به رفع چنین معضلی مبادرت ورزد، صرفا به این دلیل که سود مستقیم اقتصادی ایجاد نمی‌کند، مشمول چنین قانونی نخواهد شد؟ به طور مشابه شرکت‌هایی که با استفاده از فناوری‌های نوین به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازند که به نوآوری‌های اجتماعی معروف هستند و در بیشتر موارد ممکن است در گستره زمانی طولانی به سوددهی مستقیم مالی برسند، نباید مشمول چنین قانونی شوند؟ با ارائه این دو مثال باید عنوان نمود که حتی از منظر ارزش‌افزوده اقتصادی نیز چنین فعالیت‌هایی، با محاسبه میزان فاکتوری به نام قیمت سایه‌ای که همان منفعت مالی غیر مستقیم یا پنهان است، قابل توجیه است. با این استدلال کاهش هزینه تحمیلی بلند‌مدتی مانند آلودگی هوا نیز از منظر اقتصادی قابل توجیه است. اما ممکن است بازار هدف این فعالیت‌ها، که همان شهروندان هستند حاضر به پرداخت پول مستقیم برای چنین خدماتی نباشند و لذا شاید باید قسمتی از تسهیلات اعطایی از محل بودجه حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت هدفمند صرف چنین فعالیت‌هایی شوند که ارزش افزوده فراوان را در بلند‌مدت نصیب جامعه می‌کند.

    در مجموع پیشنهاد می شود که در ابتدا در کنار واژه اقتصادی و حداقل در اجرا، واژه اجتماعی نیز قرار گیرد و در تعریف واژه ارزش افزوده فراوان، ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی اخلاقی مانند اخلاق محیط زیست و فرهنگ عمومی بر اساس اولویت‌های واقعی و کلان سیاستی جمهوری اسلامی ایران، مد نظر قرار گیرند. چنین بازنگری باعث خواهد شد که نه تنها سیاست‌گذاران و مدیران بلکه جامعه مورد حمایت این قانون که بیشتر جامعه دانشگاهی هستند، علاوه بر تمرکز به ارزش‌های مالی، با دیدی فراگیر به نیازها و مطلوبیت‌های واقعی جامعه امروز ایرانی بپردازند. ایجاد چنین انگیزه‌ای که صرفا بر اساس سودهای کوتاه مدت مادی شکل نگرفته است، باعث خواهد شد که معضل کالایی شدن دانش که مورد نقد بسیاری از خبرگان حوزه جامعه‌شناسی قرار گرفته است نیز تا حدودی مرتفع گردد. همچنین چنین رویکردی که به صورت تکاملی جایگاه خود را در شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نشان خواهد داد، به متولیان این حوزه کمک خواهد نمود که در گزارش‌های آتی خود به تبیین روشنتر و واقعی‌تری از اثرات مالی و غیر مالی این قانون در جامعه دست بزنند.

     

    بهروز نوری

    کارشناس ارشد مدیریت فناوری

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیالزامات تصمیم گیری (ویرایش اول) لایحه بودجه سال 1397 کل کشور
    مقاله بعدی هفتۀ اخلاق ِ علم و فناوری در تهران
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    پویایی سیستم های نوآوری در سیلیکون ولی

    قانون جهش دانش بنیان

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ترکیب جام جهانی ۲۰۲۶
    • در همایش سراسری مدیران دولت چه گذشت؟
    • کشورها برای حفاظت جامعه از اخبار جعلی چه تدابیری دارند؟
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.