فیس بوک توییتر اینستاگرام
    یکشنبه 23 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی»نهضت های مدیریتی در بخش دولتی 6 -نهضت اداره امور عمومی نوین
    IMG_3932

    نهضت های مدیریتی در بخش دولتی 6 -نهضت اداره امور عمومی نوین

    0
    توسط حانیه قربانی فرد بر 16 فروردین 1396 مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی, نهضت های مدیریتی در بخش دولتی

    نهضت های مدیریتی در بخش دولتی

    بخش ششم : نهضت اداره امور عمومی نوین

     

    • زمینه های شکل گیری

    ریشه های اداره امور عمومی به کنفرانس 1968 مینووبروک در دانشگاه سیراکیوز برمی گردد که با حضور دانشمندان جوان رشته های علوم اجتماعی برگزار شد. هدف غایی این کنفرانس آن بود که مدیریت دولتی در عمل بتواند نافع و پاسخ گو باشد. اوضاع حاکم در آن زمان شاهد رخدادهای خاصی نظیر شورش های اجتماعی در قالب کشمکش های اخلاقی در شهرهای امریکا، دعواها و نزاع ها در دانشگاه ها و دانشکده ها، جنگ ویتنام و تبعات آن در جامعه امریکا بود. این رخدادهای همراه با حس نارضایتی اندیشه ورزان درباره وضعیت فعلی رشته مدیریت دولتی به خصوص تمرکز آن بر کارایی و اقتصاد، باعث نوعی خیزش کیفی در این رشته شد که اداره امور عمومی نام گرفت. کنفرانس مینووبروک هر بیست سال (1968، 1988 و 2008) یک بار برگزار می شود.

    به طور کلی از ابتدای شکل گیری اداره امور عمومی جدید تاکنون سه کنفرانس در سال های 1968، 1988 و 2008 برگزار شده است که در ادامه به بحث درباره آن ها می پردازیم.

     کنفرانس مینووبروک1 (1968): ورود به «اداره امور عمومی جدید»

    دهه 1960، دهه ناآرامی برای امریکا بود. پس لرزه های جنگ ویتنام، یعنی پیروز نشدن در آن جنگ و اتهام دروغ گویی به دولت از یک طرف، و جنبش ها و شورش های شهری و دانشجویی از طرف دیگر، برخوردهای سازمان های دولتی به خصوص پلیس با مردم، نگرانی و ناامیدی دانشجویان، تردید درباره علم اداره مورد نظر اندیشمندان علوم سیاسی و مدیریت دولتی، زمینه ساز نوعی تحول فکری در رشته مدیریت دولتی شد. دوایت والدو، صاحب کرسی آلبرت شویتزر در دانشکده مکسول دانشگاه سیراکیوز، کنفرانسی را ترتیب داد که کنفرانس مینووبروک1 نام گرفت. والدو به همراه سه استاد جوان به نام های جورج فردریکسون، فرانک مارینی و ویلیام لمبرایت این کنفرانس را برپا کردند.

    مقاله های این کنفرانس در کتابی با عنوان به طرف اداره امور عمومی جدید: نگاه مینووبروک به ویراستاری فرانک مارینی منتشر شد.

     

    مینووبروک 2 (1988):

    انتقاد از تأثیرات «اداره امور عمومی جدید»فضای حاکم بر سال های منتهی به 1988 متفاوت از فضای سال های منتهی به 1968 (برگزاری نخستین کنفرانس مینووبروک) بود. فضای حاکم اجتماعی و سیاسی در جهتی متفاوت از آنچه مینووبروک1 مطلوب می دانست، حرکت می کرد. حمایت از راه حل های بازارمحور در کنار کاهش مقررات و واگذاری امور به بخش خصوصی آشکار شده بود و تصور عمومی از کارکنان دولت این بود که آن ها از کار بیگانه اند، نتیجه گرا نیستند و در انجام کارهای خود کوتاهی می کنند.

    در چنین فضایی، جورج فردریکسون، یکی از بانیان اصلی کنفرانس مینووبروک دارای کرسی ادوین او. استنه در دانشگاه کانزاس، مینووبروک2 را برگزار کرد.

    این کنفرانس ویژگی هایی داشت، از جمله: فنی تر بود؛ فراگیرتر بود؛ نگاه عدالت اجتماعی، جنسیت و سن را دربر می گرفت؛ به بهره وری و سنجش عملکرد اهمیت می داد و پیوند بیشتری با جریان اصلی علوم اجتماعی و نگاه اثباتی یا سایمونی برقرار می کرد (فردریکسون، 1989؛ مایر، 1989).

    به طور کلی، این کنفرانس در ایجاد دستور کاری که از قِبَلِ آن رشته بتواند به نحوی راهبردی چالش های فراروی مدیریت در بخش دولتی را مدیریت کند، ناکام ماند. (اولری و همکاران، 2010).

    مینووبروک 3 (2008): «آینده اداره امور عمومی، مدیریت دولتی و خدمات عمومی در سراسر جهان»

    در این دوره نسبت به بازه زمانی منتهی به 1968، ارتقای آکادمیک و استخدام علمی در دانشگاه ها دقیق تر شد و حجم انتشارات بیشتر گشت، ولی ایده ها، نظریه ها و مدل های جامع تر کمتری ارائه شد

    کنفرانس سوم را رزماری اولری در دانشکده مکسول برگزار کرد. شرایط حاکم بر این کنفرانس شبیه کنفرانس نخست بود. انتخاب بوش، تروریسم، حملات یازدهم سپتامبر، جنگ در عراق و افغانستان، طوفان کاترینا، اثر اینترنت و رکود اقتصادی جدید ازجمله طوفان های مشابه سال های 1968 از مسائل قابل بحث بودند.

    به طور کلی آینده از منظر شرکت کنندگان کنفرانس سوم در رویکرد جهانی تر به اندیشیدن درباره نهادها و کار مدیران دولتی نهفته است. همچنین رد شیوه های قدیمی تفکر درباره ساختار، شکل و قدرت درون سازمان ها، پیچیدگی مسائل فراروی مدیران دولتی، تقویت فناوری برای همکاری مبتنی بر اعتماد میان دانش پژوهان،اندیشه ورزان و مناطق جهان، از دیگر مسائل و فرصت های فراروی مدیریت دولتی مطرح شدند.

    مضامین و ارزش ها در اداره امور عمومی جدید

    به طور کلی ادبیات اداره امور عمومی جدید بر چهار مضمون تأکید کرده است: نافعیت، ارزش ها، عدالت و تغییر.

    حامیان اداره امور عمومی جدید بر مبانی هنجاری و ارزشی تکیه داشتند. ارزش های اولیه حوزه (صرفه جویی، کارایی، اثربخشی، حساسیت نشان دادن نسبت به مقامات منتخب، مسئولیت) غلط نبودند؛ آن ها ضروری بودند، اما کافی نبودند. دیگر ارزش های مهم عبارت بودند از: «حساسیت نشان دادن نسبت به شهروندان،مشارکت کارکنان و شهروندان در تصمیم گیری، توزیع عادلانه خدمات عمومی و ایجاد حق انتخاب برای شهروندان و مسئولیت اداری در قبال اثربخشی برنامه های عمومی».

    نهضت اداره امور عمومی جدید و بازآفرینی دولت

    از نظر مدیریت و سازمان، بازآفرینی دولت اداره امور عمومی جدید را شبیه سازی می کند. هر دو نهضت، محرکه ای خاص برای ضرورت تغییر ارائه دادند. هر دو به حساسیت نشان دادن به شهروندان متعهدند، ولی با راه های متفاوت.

    تفاوت این دو نهضت در آن است که اداره امور عمومی جدید، صبغه نهادی و سیاسی بیشتری دارد؛ در حالی که بازآفرینی دولت کمتر بر نهادها تمرکز دارد و در پی کنار گذاشتن موضوعات  بحث  برانگیز سیاسی است. موضوعات بحث  برانگیز  عقلانیت، شناخت شناسی و روش شناسی به طور خاص برای نهضت بازآفرینی دولت بااهمیت نیستند؛ در حالی که برای نهضت اداره امور عمومی جدید مهم شمرده می شوند. به طور کلی نهضت بازآفرینی دولت ارزش های فردگرایانه، ایجاد مشوق ها، استفاده از رقابت و بازار به عنوان مدل دولت را ارتقا می دهد. اداره امور عمومی جدید بیشتر دغدغه اداره انسان گرایانه و دموکراتیک دارد، به نهادسازی و شایستگی حرفه ای می پردازد و به طور مستقیم با سیاست، دادخواهی و انصاف (با عنوان کلی عدالت اجتماعی) سروکار دارد.

    بنا بر این به طور خلاصه می توان گفت ،سرآغاز شکل گیری نهضت اداره امور عمومی جدید کنفرانسی بود که در سال 1968 در مرکز کنفرانس مینووبروک دانشگاه سیراکیوز برگزار شد. در این کنفرانس گروهی از اندیشمندان جوان در حوزه مدیریت دولتی کنار هم گرد آمدند تا نارضایتی خود را نسبت به وضعیت موجود رشته مدیریت دولتی اعلام کرده، رویکردهای جدیدی را جست وجو کنند که در پی خلق نگاه جدیدی به مدیریت دولتی باشد.

    به گفته شفریتز (1985) نهضت اداره امور عمومی جدید، اندیشمندان درون حوزه مدیریت دولتی را تشویق کرد تا نقش اثرگذارتری نه تنها از طریق جست وجو برای کارایی، بلکه از طریق حساسیت نشان دادن نسبت به نیروهای تغییر، نیازهای ارباب رجوع و مسائل عدالت اجتماعی در ارائه خدمات در پیش بگیرند. به علاوه، اداره امور عمومی جدید نه تنها خواستار تغییرات چشمگیر در رویه های معمول و ره آوردهای خط مشی های عمومی شد، بلکه خط مشی محور بود؛ یعنی نقش هنجاری و اثرگذار مدیران دولتی در خط مشی عمومی را برمی تاباند.

    محمل ارائه ایده های اصلی مورد بحث در کنفرانس مینووبروک را می توان در کتاب به سوی اداره امور عمومی جدید ویراسته فرانک مارینی (1971) دانست که در آن نه مقاله برتر را که حامل مهم ترین مضامین تحلیلی در کنفرانس بودند، دربر می گرفت

    به طور خلاصه، نهضت اداره امور عمومی جدید سازمان های دولتی را به کاهش زجرها و دردهای اقتصادی، اجتماعی و روانی و ارتقای فرصت های زندگی برای افراد درون و برون سازمان فرا خواند (ملزم کرد). برای تحقق این اهداف آن ها تعهد اداره امور عمومی وبری به حرفه گرایی، سلسله مراتبی و مدیریت بی طرف نسبت به ارزش ها را به چالش کشیدند. بنابراین برای ایجاد نوعی تعهد هنجاری به ارزش های دموکراتیک، مدعی بودند که دوگانگی ها نظیر سیاست­ اداره و واقعیت­ ارزش صرفاً افسانه اند؛ زیرا اداره به عنوان موجودی انسانی، نمی تواند عاری از ارزش باشد و مدیران باید خط مشی ها را بسازند. افزون بر این، آن ها استدلال می کردند که انتخاب کارایی به عنوان یک ارزش مانع توجه به دیگر ارزش ها نظیر عدالت و مشارکت می شود. درنهایت، آن ها از مشارکت بیشتر ارباب رجوع در عملیات سازمان دولتی و همین طور کارکنان سازمان در تصمیم گیری حمایت می کردند.

    جهت دانلود این مقاله کلیک کنید 

    تهیه کننده:سیده هدی شمس

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلینهضت های مدیریتی در بخش دولتی5-نهضت مدیریت اداری و اداره امور عمومی سنتی
    مقاله بعدی نهضت های مدیریتی در بخش دولتی7 -نهضت مدیریت دولتی نوین ( بخش اول)
    حانیه قربانی فرد

    پست های مرتبط

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی6-فناوری و ارزش‌ها: آثار ضمنی برای فعالیت‌های اداری

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی5-نظریه‌های ایجاد ارزش و نظریه اداری

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی 4-2 اداره امور عمومی نوین

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۰)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.