فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی»نهضت های مدیریتی در بخش دولتی 2
    IMG_3932

    نهضت های مدیریتی در بخش دولتی 2

    0
    توسط حانیه قربانی فرد بر 11 فروردین 1396 مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی

    سیر تطور مدیریت دولتی

    قبل از هر چیز ابتدا مدیریت دولتی را به عنوان رشته ای علمی – دانشگاهی بررسی می نماییم.
    مدیریت دولتی رشته ای علمی – دانشگاهی است که شیوه اجرای خط مشی های عمومی را مطالعه و نیروی انسانی ماهر برای مدیریت دولتی هر کشور آماده می کند.به عبارتی مدیریت دولتی به عنوان حوزه ای پژوهشی به دنبال ارتقا کیفیت مدیریت در بخش دولتی می باشد.
    حوزه رشته ای مدیریت دولتی با انتشار مقاله ای با عنوان “مطالعه اداره” توسط ویلسون(1887) شکل گرفت. البته باید به این نکته توجه نمود که قدمت مدیریت دولتی به عنوان حوزه عمل، همسو با قدمت دولت می باشد.درارتباط با ماهیت مدیریت دولتی باید توجه کرد که ،ماهیت مدیریت دولتی ،میان رشته ای می باشد.
    سیر تطور مطالعه مدیریت دولتی نشان دهنده این مطلب است که ،نقش دولتها در توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در همه کشورها ی جهان دچار تغییراتی بوده است.این تغییرات را می توان در سه دسته تبیین نمود.
    1.دوران شکوفایی اداره امور عمومی(1970-1948)
    از آغاز شکل گیری مدیریت دولتی ،هیچ کس حیاتی بودن مدیریت دولتی را انکار نمی نمود.در فاصله سالهای 1948 تا 1970 دولت موتور ضروری توسعه و مدیریت دولتی بازوی دولت در تدوین و اجرای طرحها و برنامه ها به شمار می رفت.در این سالها با وجود اهمیت زیادی که برای مدیریت دولتی در نظر گرفته می شد ،نکته ای بارز بود و آن نا کارآمدی دستگاه مدیریت و سازمان دولت در همه سطوح بود.البته قابل ذکر است ،برای حل این معضلات برنامه هایی همچون اصلاحات اداری در پیش گرفته شد.
    بنابراین می توان ویژگی بارز در طی سالهای 1948 تا 1970 را اینگونه بیان نمود:
    در دوره مذکور تمامی فعالیتها توسط دولتها صورت می گرفت(مدیریت دولتی سنتی)
    2. از اداره امور عمومی تا مدیریت دولتی(1970-1990)
    همان طور که اشاره شد ،یکی از ویژگی های مدیریت دولتی سنتی ،به کار گیری مدل برنامه ریزی متمرکز دولت محور در توسعه ملی بود.برای بهبود بخشیدن به شرایط مدیریت دولتی سنتی،حمایت از خصوصی سازی،مقررات زدایی،بوروکراسی زدایی و تمرکز زدایی در مدیریت دولتی جدید مطرح گردیدو البته با انتقادات فراوانی همراه شد.
    بنابراین می توان ویژگی بارز در طی سالهای 1970 تا 1990 را اینگونه بیان نمود:
    تبعیت دولتها از اصول و فنون بخش خصوصی(مدیریت دولتی جدید)
    3. از مدیریت دولتی تا حکمرانی(2008-1990)
    مدیریت دولتی جدید با تمامی برنامه هایی که ارائه داده بود نتوانست کارایی و اثربخشی را در کشورهای در حال توسعه محقق سازد. ویژگی بارز در دوره سوم ،در نظر گرفتن نیروهای بازار به عنوان عامل اصلی حل مسائل می باشد.یکی از راهکار های ارائه شده برای اصلاح مدیریت دولتی جدید در فاصله سالهای 1990 تا 2008 ،در کنار هم قرار دادن دولت و بازار به عنوان نیروهای مکمل بود.با در نظر گرفتن چنین شرایطی،دولتها فراتر از اداره امور عمومی بوروکراتیک متعارف،نوعی چهارچوب قانونی و خط مشی ای را برای شکل دهی محیط های خط مشی تدوین نمودندو با استفاده از سیستم های مشارکتی،جامعه مدنی را برای ایفای نقش مشارکتی در تنظیم خط مشی ها و اجرای برنامه ها فرا خواندند.
    بنابراین می توان ویژگی بارز در طی سالهای 1990 تا 2008 را توجه به بازار دانست.

    تهیه کننده:سیده هدی شمس

    منبع:
    نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
    گذشته ،حال و آینده
    دکتر حسن دانایی فرد

    #مفاهیم
    #مدیریت_دولتی

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلینهضت های مدیریتی در بخش دولتی 1
    مقاله بعدی نهضت های مدیریتی در بخش دولتی 3
    حانیه قربانی فرد

    پست های مرتبط

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی6-فناوری و ارزش‌ها: آثار ضمنی برای فعالیت‌های اداری

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی5-نظریه‌های ایجاد ارزش و نظریه اداری

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی 4-2 اداره امور عمومی نوین

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.