فیس بوک توییتر اینستاگرام
    دوشنبه 24 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی»نهضت های مدیریتی در بخش دولتی7 -نهضت مدیریت دولتی نوین ( بخش اول)

    نهضت های مدیریتی در بخش دولتی7 -نهضت مدیریت دولتی نوین ( بخش اول)

    0
    توسط حانیه قربانی فرد بر 17 فروردین 1396 مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی, نهضت های مدیریتی در بخش دولتی

    نهضت های مدیریتی در بخش دولتی

    بخش هفتم : نهضت مدیریت دولتی نوین ( بخش اول )

    مقدمه

    آنچه از دهه 1980 تاکنون با عنوان «مدیریت دولتی نوین » در ادبیات مدیریت در بخش دولتی متداول شده است، تجلی نوعی رویکرد مدیریتی مبتنی بر محوریت منفعت طلبی شخصی در امور عمومی است که براساس آن مدیریت دولتی، از دانش و تجربه مدیریت بازرگانی و دیگر رشته های مرتبط، نظیر اقتصاد برای بهبود کارایی، اثربخشی و عملکرد کلی خدمات عمومی استفاده می کند.

    در دهه گذشته شاهد بحث و جدل های مستمر و مداومی بین اندیشمندان و اندیشه ورزان مدیریت دولتی بر سر بهترین راه تجدید حیات و نوآفرینی سازمان های دولتی بوده ایم.

    نویدهای مدیریت دولتی نوین همان طور که گفته شد در ایده ها، نظریه ها، مفاهیم و نقش مدیریت دولتی نوین  تناقضاتی مفهومی و عملی وجود دارد. برای مدیریت بهتر این تضادها آشنایی با چند مفهوم بنیادی در اردوگاه مدیریت دولتی نوین ضروری است. اساسی ترین نوید مدیریت دولتی نوین ، به دوگانگی «اداره امور و مدیریت» مرتبط می شود. از اواخر دهه 1980، انحصار اصلاح «اداره امور» در دستان اندیشمندان سیاسی بوده است. اندیشمندانی نظیر گودنو و ویلسون، اداره امور عمومی را رشته ای مجزا و منحصربه فرد تصور می کردند که باید نظریه، مهارت های عملی و شیوه مستقل کاری داشته باشد.

    اما اصطلاح «مدیریت» به قلمروی کلی تری اشاره دارد که اندیشمندان و اندیشه ورزان در حوزه های روان شناسی سازمانی و مطالعات شرکت های بخش خصوصی از آن استفاده می کنند. به همین ترتیب، علم اداره بر عملیات سیستم های بوروکراتیک بزرگ و همین طور فرایندهای عمومی اجرای خط مشی عمومی متمرکز است.

    در حالی که، مدیریت به توانمندسازی افراد و گروه ها در محیط های اجتماعی و به کارگیری منابع سازمانی برای افزایش کارایی و اثربخشی در فرایند تولید کالاها و خدمات اشاره دارد.

    به اعتقاد حامیان مدیریت دولتی نوین ، سال های مدیدی بود که سازمان های دولتی بدون مشارکت شهروندان فعالیت های خود را انجام می دادند و حساسیتی به خواسته ها و نیازهای رو به رشد آحاد مختلف جامعه نشان نمی دادند.

    بحران در  به اعتقاد حامیان مدیریت دولتی نوین ، سال های مدیدی بود که سازمان های دولتی بدون مشارکت شهروندان فعالیت های خود را انجام می دادند و حساسیتی به خواسته ها و نیازهای رو به رشد آحاد مختلف جامعه نشان نمی دادند.اجرای خط مشی عمومی همراه با افزایش انتقادات شهروندان نسبت به دولت و نظام های مدیریت دولتی، به شکل گیری فعالیت های پژوهشی متعددی منجر شد که هدف آن ها ایجاد راهکارهای مفید برای بهبود خط مشی در حوزه های اجتماعی مختلف و همین طور در فرایندهای اداری بود.

    شهروندان با ابراز نارضایتی از مقامات منتخب خود دست در دست جامعه دانشگاهی، خواستار اصلاحات گسترده ای در دولت شدند. این فراخوان به ارائه تعداد زیادی مقاله و کتاب منجر شد که تغییرات اداری گسترده ای را پیشنهاد کردند. یکی از این  کتاب ها، بازآفرینی دولت (1992) نوشته آزبورن و گیبلر بود که بارها «به عنوان نقطه آغازین» آشکار چنین اصلاحاتی ذکر می شود و در انگلیس عنوان نهضت «مدیریت دولتی نوین » به خود گرفت.

    به اعتقاد حامیان مدیریت دولتی نوین ، با گذشت زمان تعداد روزافزونی از اندیشمندان سیاسی، مدیریت دولتی را رشته ای سنتی و در حال افول تصور کردند؛ زیرا مدیریت دولتی سنتی قادر به پاسخ گویی به خواسته عامه نبود؛ بنابراین دچار تغییراتی شد. قرائن این تغییر را می توان در تبدیل تعدادی از دانشکده های اداره امور عمومی به دانشکده های مدیریت دولتی در خلال دهه 1980 و 1990 مشاهده کرد. درواقع، نظریه پردازان حوزه مدیریت در بخش دولتی که در جست وجوی ایده های جایگزین اداره امور عمومی سنتی وبری بودند، نظریه مدیریت را به عنوان مأخذی برای در پیش گرفتن نگاهی نو به اداره امور عمومی مطرح کردند.

    پیشنهاد شد که «مدیریت دولتی» به جای «اداره امور عمومی» می تواند در درک جدیدی از شیوه اداره دولت، به صورت کارآمدتر نقش ایفا کند و بدان طریق بر برخی از مسائل چالشی غلبه یابد.

     

     

    مبانی نظریه مدیریت دولتی نوین

    هود (1991) مدعی است خاستگاه مدیریت دولتی نوین ، پیوند دو دسته ایده های مرتبط به هم است. دسته نخست، اقتصادهای نهادی به خصوص نظریه انتخاب عمومی و نظریه اصیل­ وکیل است. در تبیین این دسته باید گفت که ارکان کلیدی اقتصادهای نهادی عبارت است از: بوروکراسی های عمومی و استفاده از رقابت.

    به گفته هود (1991)، دسته دوم مدیریت گرایی است. ایده های محوری مدیریت گرایی عبارت اند از: فنون مدیریت بخش خصوصی، مدیریت حرفه ای و اندازه گیری عملکرد.

    در ادامه به نظریه های کلیدی این دو ایده (به عنوان زیربناهای مدیریت دولتی نوین ) می پردازیم.

    نظریه انتخاب عمومی

    نظریه انتخاب عمومی این پیش فرض را رد می کند که دولت شکست های بازار را به صورت اثربخش اصلاح می کند؛ ولی مدعی است اگر بخش دولتی به خصوص بوروکراسی های عمومی، ارائه خدمات را انحصاری کنند، ره آورد آن، دولتی ناکارآمد و نااثربخش است. بر همین اساس، نظریه انتخاب عمومی ادعا می کند اگر به برون سپاری خدمات روی آوریم، آنگاه فشارهای بازار به بهبود عملکرد منجر می شود.

    نظریه اصیل­ وکیل

    نظریه اصیل­ وکیل به این نکته اشاره دارد که چگونه کارکنان دولت (وکیل ها) در راستای منافع شهروندانی (اصیل هایی) عمل می کنند که به وسیله مقامات منتخب نمایندگی می شوند.

    براساس نظریه اصیل­ وکیل (به عنوان زیربنای رویکرد بازاری به دولت)، بوروکراسی ها به علت طرح سازمانی ضعیف، ناکارآمد هستند. به اعتقاد حامیان این نظریه ناکارآمدی درون بوروکراسی ها را می توان بهبود داد؛ در صورتی که مشوق ها در بخش دولتی طوری تغییر داده شوند تا با مشوق های حاضر در بازار همساز شوند.

    جهت دانلود این مقاله کلیک کنید 

     تهیه کننده:سیده هدی شمس

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلینهضت های مدیریتی در بخش دولتی 6 -نهضت اداره امور عمومی نوین
    مقاله بعدی نهضت های مدیریتی در بخش دولتی 8 – نهضت مدیریت دولتی نوین- بخش دوم
    حانیه قربانی فرد

    پست های مرتبط

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی6-فناوری و ارزش‌ها: آثار ضمنی برای فعالیت‌های اداری

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی5-نظریه‌های ایجاد ارزش و نظریه اداری

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی 4-2 اداره امور عمومی نوین

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۳)
    • هجو زبان فارسی در توئیتر
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.