فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»نکاتی پیرامون تجربه جذب مدیرعامل بر اساس فراخوان
    209-4-6b

    نکاتی پیرامون تجربه جذب مدیرعامل بر اساس فراخوان

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 10 مهر 1397 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    نکاتی پیرامون تجربه جذب مدیرعامل بر اساس فراخوان

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل فرآیند استعدادیابی و شایسته گزینی،کلیک کنید

     ✍علی سرزعیم

    همانگونه که قبلا نوشتم با دستور سرپرست محترم وزارتخانه قرار شد انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل در شرکتهای زیر مجموعه بر اساس فراخوان باشد. این کار اگرچه در ایران جدید است اما سنت متعارفی در کشورهای توسعه یافته است. من خودم بارها آگهی‌های اینچنینی در اروپا دیده‌ام. اما بهرحال اخذ این تصمیم که جذب مدیر عامل بر اساس فراخوان شود در ایران کار جدیدی بود که چندی قبل بالاخره تصمیم آن گرفته شد و در مورد بیمه ملت آغاز گردید.

    همانگونه که حدس می‌زدیم با دو مشکل بیرونی و یک مشکل درونی مواجه بودیم. یک مشکل بیرونی فضای عدم اطمینان و عدم اعتماد جامعه بود. برخی افراد به من می‌گفتند که شما چرا مردم را سرکار می‌گذارید وقتی از قبل تصمیم خود را گرفته‌اید؟ من به شرحی که خواهد آمد توضیح می‌دادم که واقعا فرآیند شفاف، منصفانه و رقابتی است. دسته دومی هم که کارشان لابی‌گری است وقتی می‌دیدند این امکانات را دارند از دست می‌دهند در فضای مجازی شروع به شایعه سازی کردند که می‌دانستم بهترین واکنش عدم توجه به آنهاست. مشکل درونی طراحی درست این فرآیند بود چرا که این فرآیند اصولا کار ساده ای نیست و مطمئن بودیم به عنوان اولین تجربه قطعا کاستی‌هایی هست ولی باید تا جای ممکن آن را تدبیر می‌کردیم که تجربه موفقی از آب درآید و راه برای تداوم آن باز شود.

    نکته اولی که مدنظر قرار دادیم این بود که از دستکاری لیست افراد داوطلب جلوگیری شود. لذا تمهیداتی به کار گرفته شد که هر رزومه‌ای که ارسال می‌شد همزمان دو جای دیگر نیز آن را دریافت کنند که خدای نکرده در مسیر کسی اخلال نکند. خوشبختانه کلاً 105 رزومه دریافت شد. مسئله بعدی طراحی یک فیلتر برای گزینش بود. ملاک عمل اولیه آیین نامه 90 تایید صلاحیت بیمه مرکزی قرار داده شد که در آن وجود سابقه کار در صنعت بیمه قید شده بود. بر اساس این ملاک، 22 نفر به دلیل عدم وجود هیچ گونه سابقه در صنعت بیمه کنارگذاشته شد. با توجه به مصوبه اخیر مجلس و تاکید سرپرست محترم وزارتخانه جذب بازنشستگان نیز منتفی شد و بر این اساس نیز 9 رزومه حذف شد و در مواردی که بازنشسته بودن یا نبودن مشخص نبود از آنها استعلام شد. 35 نیز به واسطه سابقه عدم دارابودن سابقه حداقلی بر اساس ایین نامه 90 کنار گذاشته شدند. دو نفر هم به دلیل نقص رزومه و عدم تکمیل ان علی رغم پیگیری ها حذف شده اند. لذا کلاً 37 رزومه باقی ماند که بر اساس آن انتخاب صورت گیرد. لازم به ذکر است کلیه مکاتبات و ارتباطلات از طرف کمیته ارزیابی و متقاضیان به صورت رسمی بوده و تمام صحبت ها و مکاتبات به صورت انواع سند وجود دارد.

    پس از این مرحله نیاز به راهی برای رتبه بندی آنها بود. به نظر می رسید که مصاحبه با 37 نفر و نمره دهی آنها بر اساس مصاحبه کار امکان پذیری نباشد. به همین دلیل رویه ای برای نمره دهی به رزومه ها لازم بود. برای این مقصود تیمی متشکل از دو نفر از اساتید دانشگاه و دو نفر خبره نهادهای مالی با ترکیبی از ایین نامه 90 بیمه مرکزی و ایین نامه تایید صلاحیت مدیران نهاد های مالی سازمان بورس دستورالعملی تهیه کردند  تا از آن برای نمره دهی استفاده شود. نهایتا چارچوبی فراهم شد که در آن به تحصیلات و سوابق کاری مرتبط و غیرمرتبط نمرات مختلفی داده می شد. برای اصلاح رویه در نوبت‌های بعد و همچنین وجود الگویی برای سازمانهای دیگر که شاید بخواهند همین روش را به کار گیرند فایل این چارچوب تقدیم می شود.یکی از مسایل مهم عدم وجود چنین دستورالعملی از قبل بود که نیاز به کار دقیق داشت. مسلما با تجربه از مراحل بعدی این فرایند، می‌توان برای اقدامات مشابه به کامل تر کردن این دستورالعمل کمک کرد.


    روشن بود که کمی کردن اموری از این دست کار سختی است و قطعا ملاحظات مختلفی هست که جمع کردن همه ممکن نیست. روشن بود که باید سابقه مدیرعاملی و عضویت در هیئت مدیره وزن بالاتری داشته باشد اما این نگرانی هم وجود داشت که این روش راه را برای افراد جوانتر ببندد و آنها را در نمره دهی عقب بیاندازد. به نظر رسید که برای جذب اعضای هیئت مدیره باید وزندهی طوری تغییر کند که راه برای ورود افراد مستعد جدید و جوان باز شود. از یک طرف دیگر این ملاحظه وجود داشت که اگر هر سال تجربه کاری نمره ثابتی داشته باشد کهنسالان بیشترین نمرات را بگیرند و جوانترها در رتبه بندی به قعر لیست سقوط کنند. به همین دلیل سقفی برای نمره دهی به سوابق تعیین شد. در مورد مدارک تحصیلی نیز قرار شد تا DBA مدرک معتبر قلمداد نشود زیرا آموزش عالی آن را به رسمیت نمی شناسد. این نگرانی درست وجود داشت که افراد در رزومه خود اغراق کنند یا اطلاعات نادرستی بدهند که صحت سنجی آنها به بعد از مرحله مصاحبه و قبل از تایید نهایی موکول شد. نکته مهم دیگر نمره دهی نزولی سوابق در یک سمت بود. به طور مثال فردی که 10 سال در یک سمت سابقه داشت امتیاز سه سال اول ، سه سال دوم و سالهای بعدی به صورت کاهنده محاسبه می شد.

    سپس این دغدغه مطرح شد که آیا مصاحبه راه مناسبی برای سنجش است؟ باور دست اندرکاران این بود که اکتفا کردن به رزومه راه درست و قابل اطمینانی نیست و باید با روش یا روشهای دیگری این فرآیند تکمیل شود. به همین منظور متخصصان حوزه منابع انسانی طرف مشورت قرار گرفتند. آنها به استفاده از روشهای متعدد ارزیابی (نظیر کارگروهی، بازیهای جمعی، مصاحبه عمقی، …) و ترکیب نتایج آنها اعتقاد داشتند اما در مجموع به نظر می رسید که چون انتخاب برای پست مدیرعاملی است شاید صلاح نباشد که در همین نوبت اول از روشهای مدرن و نسبتا خلاقانه برای ارزیابی استفاده شود چرا که ممکن بود حواشی غیرلازم ایجاد کند.

    مسئله بعدی این بود که برای شناخت شرکت امتیاز مشخصی گذاشته شود یعنی کسانی که در درون این شرکت حضور داشته یا دارند امتیاز مضاعفی بگیرند تا این احساس در کارکنان آن ایجاد شود که راه ارتقا برای آنها باز است و اگر تلاش کنند به نقطه آخر یعنی مدیرعاملی می توانند برسند که در این خصوص هم افرادی که در بیمه ملت فعالیت می‌کردند بر اساس دوره فعالیت امتیاز خاصی را دریافت کردند.


    نهایتا این سوال مطرح شد که فرآیند مصاحبه چگونه باشد. تصمیم نهایی آن شد که تنها ده نفر اولی که در رتبه بندی بالا آمدند برای مصاحبه دعوت شوند. اگر نمره نهایی از یک حد کمتر شد یعنی برداشت تیم تصمیم گیر این بود که در ده نفر اول فرد شایسته ای وجود نداشت ده نفر دوم برای مصاحبه دعوت شوند. برای هر فرد 20 دقیقه تعیین شد که 5 دقیقه اول به معرفی خود، 10 دقیقه دوم به برنامه اش برای اداره شرکت و 5 دقیقه آخر به پاسخگویی به یک یا دو سوالی که مصاحبه کنندگان مطرح می کردند اختصاص می یافت.

    تیم مصاحبه شونده باید ترکیب سهامداران را منعکس می کرد. پیش از هرچیز با سهامداران و همچنین نهاد ناظر هماهنگی صورت گرفت. تیم مصاحبه 5 نفره ای تعیین شد. یک نفر از هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری، معاونت اقتصادی صندوق بازنشستگی، یک نفر فرد از هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی به عنوان مالک 2 کرسی از شرکت، یک نفر از سمت شرکت صباتامین به عنوان مالک یک کرسی از شرکت و یک نفر به نیابت از دبیرخانه هیات امنای صندوقهای بازنشستگی و وزارتخانه. با این توصیف روشن بود که تعیین کننده اصلی سهامداران هستند.

    شیوه کار نیز به این صورت بود که بعد از مصاحبه هر کس ارزیابی خود را بیان می کرد و نمره ای که داده را عنوان می کرد و نهایتا میانگین نمرات به عنوان نمره فرد درج می شد. در آخر کار نمره حاصل از مصاحبه 75 درصد نمره نهایی و نمره حاصل از رزومه 25 درصد را تعیین می کرد. بررسی شد که وقتی تنها مصاحبه ملاک باشد باز هم ترتیب نهایی تغییر نمی کرد. در نهایت سه نفر به صندوق کشوری معرفی شدند تا فرآیند کسب تاییدیه و صحت سنجی مدارک صورت گیرد.

    در عمل با چند نکته جالب توجه مواجه شدیم. اول آنکه یکی از مصاحبه شوندگان در مصاحبه حاضر نشد و بعد به اشخاص مختلف به غلط اظهار کرده بود که از قبل به ایشان اطلاع داده نشده و تنها همان روز که سفر بوده دعوت شده است. اظهارات نادرست ایشان با انتشار فایل صوتی مکالمه دعوت تلفنی و زمان تلفن برای کسانی که این شبهه پیش آمده بود مشخص شد.

    نکته دوم در حین مصاحبه نسبت به صحت ادعاهای درج شده در رزومه یکی از مصاحبه شوندگان تردید پیش آمد که با بررسی مشخص شد که اطلاعات ادعا شده نادرست بوده و همین امر موجب بازنگری در نمره‌ای شد که به وی داده شده بود.

    نکته سوم این است که اکثر اشخاص حاضر در مصاحبه در ابتدای کار نوعی اکراه نسبت به انجام آن داشتند و شاید نگرش مثبتی به آن نداشتند اما ارزیابی همه افراد از جمله خود من این بود که فرآیندی کاملا قابل قبول، مثبت و قابل تکرار است و ان شالله در نوبت های بعد برای جذب اعضای هیئت مدیره تکرار می شود.

    خوشبختانه خبر شدیم که اخبار این اقدام به هیات دولت رسیده و در جلسه هیات دولت یکی دیگر از وزرا آن را بیان کرده و از آن تقدیر کرده و تداوم و تکرار آن در دیگر وزارتخانه ها را توصیه نموده است. این کار نقطه شروعی است که به فضل خدا ادامه خواهد یافت. شاهد این مدعا آنکه فردای روز مصاحبه برای جذب مدیرعامل، فراخوان دیگری در درون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انتخاب نماینده وزارتخانه در سازمان جهانی کار در ژنو منتشر شد که ان شالله آن فرآیند نیز به شکل منصفانه، شفاف و قابل قبولی انجام خواهد شد و به تدریج این باور گسترش خواهد یافت که می توان کارهای درست جدیدی انجام داد. اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی به تدریج کاهش یافته و همه ما که دلبسته این دیاریم باید به تدریج به احیای آن همت نماییم.

    ۲۰۹-۴-۶b

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیدومین نشست کافه شکست پیرامون چرا استارتاپ “آرت سوق” شکست خورد
    مقاله بعدی نامه سرگشاده اقتصاددانان به دولت و ملت: اقتصاد رقابتی، رفاقتی شد
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ترکیب جام جهانی ۲۰۲۶
    • در همایش سراسری مدیران دولت چه گذشت؟
    • کشورها برای حفاظت جامعه از اخبار جعلی چه تدابیری دارند؟
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.