فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 26 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»پدیده‌ی نوشیروانی : وقف علمی

    پدیده‌ی نوشیروانی : وقف علمی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 9 آذر 1396 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    پدیده‌ی نوشیروانی : وقف علمی

    در ربته‌بندی‌های امسال «دانشگاه صنعتی نوشیروانی» بابل بی‌تردید دانشگاه اول ایران بود. در رده‌بندی دانشگاه‌های جهان موسسه‌ی تایمز برای نخستین بار یک دانشگاه ایرانی در رده ۳۰۱ تا۳۵۰ جهانی قرار گرفت. این دانشگاه نه صنعتی شریف بود، نه تهران و سایر دانشگاه‌های شناخته‌شده کشور، بلکه «دانشگاه صنعتی نوشیروانی» با بیش از ۱۵۰ رتبه فاصله با سایر دانشگاه‌های ایران، توانست نخستین دانشگاه ایرانی باشد.
    موفقیت نوشیروانی یک جرقه نبود، در همین سال سایر افتخارات را کسب کرده بود:
    در رتبه بندی U.S.New در حوزه مهندسی، (رتبه 309 جهان)،
    بر اساس رتبه‌بندی «Clarivate Analytics» برپایه‌ی «پژوهشگران پراستناد» جهان (دانشگاه اول ایران که ۳ نفر از ۸ نفر پژوهشگر پر استناد کشور)،
    در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در رشته مهندسی مکانیک (سوم ایران و ۱۵۰–۱۰۱ جهان) و مهندسی شیمی (پنجم ایران و ۳۰۰–۲۰۱ جهان)، در رتبه‌بندی ISC (یکی از سه دانشگاه برتر با بیشترین استناد) و … نمونه‌هایی از موفقیت این دانشگاه است.

    ??نوشیروانی اما نام یک خیر و نیکوکار بابلی است؛ کسی که دانشکده فنی نوشیروانی دانشگاه مازندران را احداث کرد و از سال ۱۳۵۲ اقدام به جذب دانشجو کرد. دانشگاه نوشیروانی از سه تفاوت عمده با سایر دانشگاه‌های ایران برخوردار است:
    ۱-این دانشگاه بر اساس وقف و کمک‌های مردمی شکل گرفته است؛ نه با پول دولت. به همین دلیل از سرمایه اجتماعی بالا و حساسیت عمومی برخوردار است. نوشیروانی یک پدیده‌ی خارج از زیست مردم نیست.
    ۲-به دلیل سرمایه اجتماعی و حساسیت عمومی، همچنان بخشی از درآمد خود را از طریق خیریه به دست می‌آورد. توسعه‌ی مجتمع‌های این دانشگاه همچنان نیز بر پایه مشارکت عمومی و صندوق قرض‌الحسنه (مانند حضرت ولی عصر (عج) بابل) انجام می‌شود.
    ۳-دانشگاه نوشیروانی، در تاریخ خود رشد را از یک دانشکده فنی تا تبدیل به یک دانشگاه طی کرده است؛ فرآیند رشد یعنی بر اساس تقاضا رشد یافتن. اغلب دانشگاه‌های دولتی رشدشان بر اساس عرضه‌ی دولتی بوده است که هم‌سطح تقاضای عمومی و علمی نبوده است.

    ? سنت هارواردی
    سنت دانشگاهی در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر مشابه با دانشگاه‌هایی از نوع نوشیروانی است. به عنوان نمونه دانشگاه هاروراد (یکی از برترین دانشگاه‌های جهان) بر اساس اهدا مجموعه‌ای از خیرین در سال ۱۶۳۶ شکل گرفت. به دلیل آن‌که «جان هاروارد» یکی از خیرین اصلی بود، دانشگاه به افتخار او به هاروارد نامگذاری شد. هاروارد نیز ابتدا کالج بود و در یک مسیر رشد طبیعی به دانشگاه هاروارد تبدیل شد. نکته دیگر آن که مروری بر درآمدهای دانشگاه نشان می‌دهد که همچنان بخش عمده‌ای از درآمد دانشگاه از طریق وقف و خیریه است.
    دانشگاه استنفورد نیز در سال ۱۸۸۵ توسط «للاند و جین استنفورد» برای یادبود تنها فرزند درگذشته‌شان ایجاد شد. استفورد در همان سال‌های اول عمرِ خود به دلیل زلزله‌ی سن خوزه (۱۹۰۶) آسیب‌هایی جدی دید، اما همین فرهنگ وقف منجر به بازسازی و احیاء آن شد. اصلی‌ترین درآمد استنفورد در زمان حاضر نیز از دارایی‌هایش است (۲۱ ٪) که منشاء خیریه‌ای دارد و سالیانه حدود ۶٪ از درآمد را نیز از طریق هدیه‌ها و خیریه‌های مستقیم کسب می‌کند.

    ?نوشیروانی و وقف علمی
    سید حسین فلاح معروف به نوشیروانی بازرگان و نیکوکار ایرانی بود؛ که بنا به قولی چهار پنجم از ثروت خود را در جهت امور خیریه و ارتقاء سطح بهداشت، رفاه، آموزش و امور مذهبی مردم هزینه نموده است. در فهرست طولانی موقوفات او از دبستان تا پرورشگاه، آموزشگاه فنی، انستیتو تکنولوژی و بیمارستان وجود دارد. او حتی زمین اداره آموزش و پرورش وقت بابل را نیز هدیه داده است.
    وقف علمی تنها اهداء پول نیست، بلکه به همراه خود اجتماعی شدن، بومی‌سازی و تعمیق توسعه علم و فناوری را در جامعه‌ی میزبان به همراه دارد. نیکوکاران علمی و فناوری بیش از آنکه با پول و دارایی زمینه‌های توسعه را ایجاد کنند، به اتکاء سرمایه اجتماعی خود، حساسیت اجتماعی نسبت به موضوع ایجاد کرده، زمینه‌سازی‌های لازم برای حفظ و مراقبت پیوسته‌ی اجتماعی از میراث خود را فراهم می‌آورند.

    ?شاید دیگر زمان آن رسیده است که وقف و نیکوکاری به سمت ایجاد نهادهای مولد علم و فناوری تغییر مسیر یابد و شاید بیش از «مصلی‌نژاد»ها و «افشار» ها برای تغییرات جدی و عمیق مورد نیاز باشد.

    در باب دانشگاه نوشیروانی بابل و استخفاف علم.

    ? بخش اول

    گرچه اصل مطلب جناب دکتر ناظمی (پدیده نوشیروانی) درباره وقف علمی است و در محتوای خود دنبال هدف متعالی است،امابه طور خاص چون درباره رتبه افرادمرتبط این دانشگاه در clarivate analytics بررسی مختصری کرده بودم، نوشتار زیر تقدیم می گردد:

    به لحاظ اهمیتی که شخصا برای دانش قائلم و به منظور افسون زدایی از چنین رتبه بندیها و شاخصهایی که ساحت علم را مخدوش و منقص کرده اند، اصل فایل اکسل را از سایت مربوطه دانلود کردم و مواردی را به ترتیب اهمیت، از کمتر به بیشتر، بر می شمرم:

    1- بر فرض معتبر بودن چنین نحوه رنکینگ و امتیاز دهی به پژوهشگران، از میان بیش از 3500 نفر که در فایل مربوطه نام برده شده اند، فقط 7 نفر در دانشگاههای ایران مشغولند. این در حالی است که جمعیت ایران کمی بیش از 1% جمعیت دنیا است و علی القاعده اگر در سطح متوسط هم باشیم، باید حدود 35 نفر در این لیست سهم ما شود. که یک پنجم این عدد به ایران رسیده. پس با چنین معیاری هم از قافله علم عقبیم.

    2- در بین نامها بخشی از پژوهشگران ایرانی یا ایرانی الاصل هم در دانشگاههای غیر ایرانی بودند که با یک بررسی جسته گریخته برخی از آنها را دیدم. چرا این دسته از پژوهشگران در کشور نیستند؟ قابل توجه آنکه دانشگاههایی در عربستان (ملک فهد، ملک عبد الله و ملک عبدالعزیز) مجموعاً بیش از 50 نفر را در رشته های مختلف این رتبه بندی دارند.
    دو مورد قبل بر فرض اعتبار و ارزش لیست پیش گفته بودند. در ادامه نشان خواهم داد که چنین سیاهه هایی از اساس و بنیان گمراه کننده اند و صرفا دست آویزی برای انان که میخواهند علم و دانش را به انتشار “مقاله” و تعداد ارجاعات فروکاهند چرا که برداشت سهم از خوان بودجه های پژوهشی با همین ملاک و معیار معین میشود.

    3- یکی از نامها “داوود دومیری گنجی” را گوگل کردم. نتایج حیرت انگیزی به دست آمد. نامبرده در عرض حدودا 18 سال (که همزمان رییس بنیاد نخبگان مازندران هم بوده گویا و سمتهای اجرایی دیگر هم داشته است) تقریبا 920 مقاله را منتشر کرده؛ یعنی بیش از 50 مقاله در سال !!!! چنین آماری از “تولید علم” مرا به یاد وزیر بهداشت و معاونینش انداخت که با آن حجم و مشغله کاری، به صورت سالانه نام هر کدامشان در 60-70 مقاله نقش می بندد!
    پر واضح است که تعدد مقالات، مهمترین عامل در افزایش ارجاعات فردی است و همه می دانند که در بسیاری از این مقالات، این افراد سر سوزنی نقش نداشته و ندارند و این فقط در سیستم آموزش عالی ایران است که یک نفر می تواند با تحصیلات دکترای مکانیک، سالی 50 مقاله علمی بنویسد و کسی هم نپرسد که در کدام یک از آن پژوهشها واقعا شرکت داشته است.

    4- تعداد پژوهشگران هر عرصه علمی چه میزان است؟ ممکن است در جهان به صورت همزمان صدها پژوهش درباره افزایش کارایی توربینهای بادی انجام شود و همه اینها از چند پژوهش پایه استفاده کنند و نتایج همه شان هم متفاوت از یکدیگر باشد. بدیهی است که ارجاعات آن پژوهشهای پایه بسیار زیاد خواهد شد. اما ایا در حوزه اقتصاد هم اینطور است؟ در جامعه شناسی چطور؟ تعداد پژوهشگران هر حوزه ، خود عاملی برای افزایش ارجاعات به پژوهشهای صورت گرفته در یک رشته علمی خاص است .

    ? بخش دوم

    5- در عرصه علوم انسانی، مباحث زمینه ای (context) حرف اول و آخر را می زند و معتبرترین پژوهشهای این حوزه ممکن است قابلیت تعمیم نداشته، و از بسیاری لحاظ غیر قابل ارجاع دهی باشند. مهمتر آنکه، خروجی پژوهشهای علوم انسانی معمولاً زمانی مورد استناد قرار می‌گیرند که جنبه نظریه پیدا کنند و در تکامل یافته ترین و عالی ترین شکل خود عرضه شوند، در حالیکه ساده ترین پژوهشهای فنی در اقصی نقاط جهان هم میتوانند رتبه استنادی و ارجاع دهی خوبی کسب کنند چرا که ارزش زدایی شده اند.

    6- صدها میلیون نسخه از کتابهای هری پاتر به فروش رسیده است. با این حال عده بسیار اندکی هستند که مقاله “درباره الکترودینامیک اجسام متحرک” را مطالعه کرده باشند. اساساً افراد کمی هستند (حتی از بین کسانی که فیزیک خوانده اند) که بتوانند آن را درک کنند. اما این مقاله که در 1905 در نشریه “تاریخچه علم فیزیک” منتشر شد، نگاه بشر به دنیا را عوض کرد. تمام علم فیزیک نیوتن را متزلزل ساخت و دریچه هایی جدید را برای گونه انسان بازگشود. شاید تعداد کثیری از پژوهشهای رشته های فنی و علوم پزشکی دارای استنادات و ارجاعات فراوانی باشند، اما این به معنای آن نیست که لزوما از ارزش زیادی هم برخوردار هستند. این گونه پژوهشها در خوش بینانه ترین حالت، تلاشهایی برای حل مسائل زندگی روزمره اند. در همین حال، اثرگذارترین یافته های علمی، فقط توسط تعداد اندکی از پیشروان آن حوزه ها درک می‌شوند، گر چه دامنه اثرگذاری آنها از حال تا آینده خواهد بود و زندگی میلیونها و بلکه میلیاردها انسان را متحول خواهند ساخت، بی آنکه در سیستم ا رجاع دهی و استنادی جایگاه عددی بالایی کسب کنند…..

    ناگفته های بسیاری هم هست که فرصت و مجال طرح آن نیست.

    پ.ن: توضیح اینکه در رتبه بندی فوق، از میان ۷ نفری که در دانشگاههای ایران بودند، ۳ نفر در دانشگاه نوشیروانی بابل حضور داشتند.

    پ.ن.: ایده اصلی این نوشته در خلال صحبت با دوست عزیزم مهدی الیاسی که خود نیز از خطه‌ی مازندران هست، شکل گرفت؛ که از این بابت از او متشکرم.

     امیر ناظمی
     (هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور)

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیاقتصاد به زبان ساده 10_معمای فراوانی
    مقاله بعدی گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    پویایی سیستم های نوآوری در سیلیکون ولی

    تحلیلی بر علل افزایش دزدی در ایران

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۵)
    • میراث ۲۰ سال اشغال نظامی غرب برای افغانستان
    • رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی راهکار مقابله با شیوع کرونا
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.