فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»اخبار»پول نفت کجاست ؟
    photo_2017-07-01_16-58-01

    پول نفت کجاست ؟

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 4 آذر 1396 اخبار, شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی

     پول نفت کجاست ؟

    گزارش های بانک مرکزی ایران درباره عملکرد شش ماهه بودجه دولت پرده از اتفاقات مهمی در بودجه دولت بر می دارد که نیاز به پاسخگویی و ابهام زدایی جدی از سمت دولت دارد .

    در حالی که دولت و بویژه شخص رییس جمهور و دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و سخنگوی دولت در تلاش برای عادی نشان دادن شرایط دارند، اما آمارهای شش ماهه بودجه کشور نشان می دهد که شرایط اصلا عادی نیست !

    طبق گزارش های بانک مرکزی، دولت از میزان ۳۶۳ هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی مصوب برای پرداخت در شش ماهه اول امسال، فقط ۷۸ هزار میلیارد تومان یعنی فقط ۲۱ درصد آن را پرداخت کرده است ! این کسری ۲۸۵ هزار میلیارد ریالی در بخش پرداخت های عمرانی فقط در شش ماه اول امسال نشان از یک کسری بودجه قابل توجه در بودجه دولت در شش ماه نخست سال ۱۳۹۶ دارد .

    این در حالی است که طبق گزارش بانک مرکزی در بخش بودجه های جاری نیز که به دلیل تبعات سیاسی و اجتماعی عدم پرداخت این تعهدات همانند هزینه حقوق و دستمزد کارکنان دولت و‌ یارانه های نقدی، پرداخت آنها همواره در اولویت است، دولت در شش ماهه اول تنها ۸۳ درصد این بخش بودجه را محقق کرده است و در پرداخت این بخش از هزینه ها نیز در شش ماه اول ۲۱۹ هزار میلیارد ریال کسری داشته است .

    از سمت درآمدها نیز ابهامات تازه ای دیده می شود که پرده از واقعیت های پنهان شده ای بر می دارد . در حالی که قیمت جهانی نفت به دلیل کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی در طی ماههای اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و به عنوان مثال قیمت نفت WTI در آستانه ۶۰ دلار به ازای هر بشکه قرار گرفته است و در حالی که ایران با تولید روزانه نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت در حداکثر ظرفیت تولید و صادرات نفت خود قرار دارد اما در شش ماهه اول امسال تنها ۷۶ درصد درآمدهای نفت پیش بینی شده در بودجه دولت محقق شده و از ۵۸۰ هزار میلیارد ریال درآمد های نفتی پیش بینی شده ، تنها ۴۴۶ هزار میلیارد ریال آن محقق شده است .

    در بخش درآمدهای مالیاتی نیز درآمدهای محقق شده با اهداف بودجه در شش ماهه اول فاصله معناداری داشته است . از مجموع ۵۸۳ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی پیش بینی شده در شش ماه اول تنها ۴۳۱ هزار میلیارد تومان یعنی ۷۳ درصد محقق شده و مجموع درآمدهای محقق شده دولت در این بخش در شش ماهه اول سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۴ درصد حتی کمتر از مدت مشابه در سال قبل بوده است.

    اما سوال اساسی این است که دلیل این کسری بودجه و عدم توازن قابل توجه در بودجه دولت علیرغم اینکه حجم صادرات نفت ایران و قیمت نفت در بالاترین سطح خود حداقل در طی ۴ سال اخیر است و در حالی که دولت تاکید دارد همه چیز در کنترل است چیست ؟

    آیا بر خلاف تصویرسازی سیاسی دولت که صحبت های ترامپ بر علیه ایران هیچگونه تاثیری بر ایران نداشته است، این صحبت ها و موضع گیری ها برخی دستاوردهای برجام را تحت تاثیر قرار داده و در بازگشت منابع ارزی حاصل از صادرات نفت ایران موانع جدی ایجاد شده است ؟

    دلیل کاهش در بخش درآمدهای مالیاتی و عوارض چیست ؟ آیا رکود نسبی و کاهش رشد اقتصادی واقعی در بخش هایی که سهم بالایی از تامین درآمدهای مالیاتی برعهده آن بخش هاست دلیل ایجاد این گپ درآمدی بوده است ؟

    آیا تحقق فقط ۲۱ درصد بودجه های عمرانی به معنی تعطیلی کامل نقش دولت به عنوان ایجاد کننده بخش مهمی از تقاضای سرمایه گذاری و در نتیجه بدهکاری عمیق تر دولت به پیمانکاران و آغاز موج تازه ای از رکود در سالهای آینده نیست ؟

    واقعیت این است با آنکه مخالفین داخلی و خارجی دولت به دنبال کوچکترین نشانه برای تخریب دولت هستند اما سکوت و پنهان کاری در مقابل چنین کسری بودجه قابل توجه ای تنها باعث عمیق تر شدن بحران می شود و در بلند مدت دوباره کشور را پس از تنفسی اندک در محاق رکودی عمیق تر فرو می برد .

    ✍️ سیامک قاسمی

    سوم آذرماه ۱۳۹۶

    موسسه مطالعات اقتصادى بامداد

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیمدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی7-مدل اقتصاد رفاه و مدل کثرت‌گرایی و کل‌گرایی
    مقاله بعدی فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی-شماره پائیز
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    رویداد پارلمان دانشجویی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.