فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 26 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»نگاهي به ايران»پیش بینی حجم نقدینگی در سال ۹۷
    photo_2018-03-31_01-21-48

    پیش بینی حجم نقدینگی در سال ۹۷

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 11 فروردین 1397 نگاهی به ایران

    پیش بینی حجم نقدینگی در سال 97

    منابع بانک‌ها در سال ۱۳۹۷ چه تغییراتی خواهد کرد؟

    منبع انتشار:روزنامه دنیای اقتصاد

    چیدمان ترکیب سپرده‌ها

    المیرا میرابوالفتحی

      بانک‌ها در سال ۱۳۹۶، مانند سال‌های قبل با برخی از چالش‌ها روبه‌رو بودند،

    • نمادهای بورسی بسیاری از بانک‌ها همچنان بسته باقی مانده است و مطالبات غیرجاری بانک‌ها نیز به شکل اسمی افزایش پیدا کرد، هنوز بانک‌ها با مشکلات ترازنامه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر، شرایط نیز برای کاهش نرخ سود بانکی مهیا نیست. اینها موضوعاتی هستند که در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و بانک مرکزی باید راهکاری برای حل آن اتخاذ کند. آمارها نشان می‌دهند که پس از اجرایی شدن دستور بانک مرکزی برای کاهش سود سپرده بانکی در شهریورماه، میزان سپرده‌های کوتاه مدت شبکه بانکی کشور با افت ۳۸/ ۲۰ درصدی مواجه شد و در مقابل، مطابق پیش‌بینی‌ها، سپرده‌های بلندمدت ۳۹/ ۲۷ درصد رشد داشت. این موضوع نشان می‌دهد که در این مدت بسیاری از سپرده‌های کوتاه مدت به سپرده‌های بلندمدت تبدیل شدند.

    آینده سپرده‌های مدت‌دار

    مطابق آمارها، سرمایه‌گذاری مدت‌دار نظام بانکی در دی ماه سال جاری به میزان ۱۱۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از ابتدای سال تا کنون رشد ۶/ ۱۷ درصدی را تجربه کرده یعنی به‌طور میانگین ۶/ ۱ درصد در هر ماه رشد داشته است. با این شرایط اگر فرض کنیم با همین روند، رشد سرمایه‌گذاری مدت‌دار ادامه داشته باشد می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال جاری به عدد ۱۲۲۸ هزار میلیارد تومان برسد که نسبت به اسفند ۹۵ حدود ۳/ ۲۱ درصد متورم شده است. کل سرمایه‌گذاری مدت‌دار در واقع بیش از ۹۰ درصد منابع بانک‌ها را تشکیل می‌دهد. بانک‌ها براساس دستورالعمل بانک مرکزی موظف هستند به سپرده‌های بلند مدت ۱۵ درصد و سپرده‌های کوتاه مدت ۱۰ درصد سود بدهند. اما شواهد حاکی از آن است که میانگین نرخ سپرده‌ها بالای ۱۵ درصد است. حال اگر فرض کنیم که نرخ سود بانک‌ها به‌طور میانگین حدود ۱۸ درصد باشد، یعنی اینکه بانک‌ها باید به ازای ۱۲۲۸ هزار میلیارد تومان در سال جاری ۲۲۱ هزار میلیارد تومان به سپرده گذاران سود اعطا کنند، این یعنی به اندازه ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور، صرف هزینه پرداخت به سپرده گذاران بانکی خواهد شد که رقم قابل توجهی می‌شود. نکته دیگر اینکه بخش قابل توجهی از این سپرده‌ها در سال آینده سررسید خواهند شد و اگر نرخ سود بانکی، برای این سپرده‌گذاران جذابیتی نداشته باشد، وارد سایر بازارها خواهند شد.

    ۲۳
    حرکت خروشان نقدینگی

    نکته بعد درخصوص پیش بینی حجم نقدینگی در سال آینده است. میزان حجم نقدینگی بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در دی ماه حدود ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است که در هر ماه نیز به‌طور میانگین رشدی معادل با ۶/ ۱ درصد را ثبت کرده است، بنابراین حجم نقدینگی تا پایان سال به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، اگر نرخ رشد سالانه نقدینگی را به‌طور متوسط ۲۰ درصد در نظر بگیریم، در نتیجه سال آینده حجم نقدینگی در اقتصاد به سطح ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، به بیان دیگر اگر روند کنونی در سال آینده نیز ادامه داشته باشد، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار خواهد شد. این حجم از نقدینگی حتی روی کاغذ نیز نگران‌کننده است و باید سیاست مناسبی برای کنترل آن در نظر گرفت، در غیر اینصورت مانند سیل خروشانی وارد اقتصاد کشور خواهد شد و باعث ناثباتی در اقتصاد می‌شود. در حال حاضر ۸۸ درصد این نقدینگی به شکل سپرده‌های مدت‌دار در بانک‌ها قرار دارد و تنها ۱۲ درصد نقدینگی به شکل اسکناس و مسکوک و سپرده‌های جاری در اقتصاد جریان دارد. بنابراین یکی از دلایل کنترل نرخ تورم نیز حجم پایین اسکناس و پول‌های جاری در اقتصاد است. اما اگر عاملی این تعادل را در سال ۱۳۹۷ برهم بزند، در نتیجه نمی‌توان به همین راحتی و ابزارهای موجود نرخ تورم را کنترل کرد.

    چالش مطالبات غیرجاری

    یکی دیگر از اعداد کلیدی، بانک‌ها میزان مطالبات غیرجاری بانک‌ها است که آمارها نشان می‌دهد در دی ماه ۱۳۹۶ میزان مطالبات غیرجاری بانک‌ها به حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، مطالبات معوق که در ادبیات بانکداری به‌عنوان مطالبات غیر جاری شناخته می‌شود نتیجه بروز ریسک اعتباری است. مسوولان بانکی و اقتصادی یک کشور همواره سعی می‌کنند ریسک اعتباری و مطالبات غیر جاری را به حداقل ممکن برسانند تا از ورشکستگی و پیامدهای منفی آن در امان باشند. بنابراین سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید در جهتی باشد که به کاهش ریسک اعتباری یک بانک کمک کند. اگر این مطالبات با رشد یکساله منتهی به دی ماه سال ۱۳۹۶ ادامه یابد، در سال آینده به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، البته بانک مرکزی سیاست‌هایی را در نظر گرفته که با اجرایی شدن آن میزان این مطالبات کاهش یابد. در سال‌های گذشته نیز سیاست‌های بانک مرکزی باعث شده که از شدت رشد این مطالبات کاسته شود، اما حل این موضوع نیاز به خارج کردن این نوع دارایی از ترازنامه بانک‌ها به وسیله شرکت‌های مدیریت دارایی است. در کشورهای دیگر، این شرکت‌ها وظیفه خرید این مطالبات را با نرخ پایین‌تر بر عهده دارند، تا عملا ریسک آن از بانک‌ها خارج شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که رویکرد سیاست‌گذار در قبال مطالبات غیرجاری در سال آینده برای بانک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

    ۱۱۱

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیسخنرانی دکترعلی رضاقلی پیرامون«استبدادشرقی ومسئله آب»
    مقاله بعدی مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌مشی عمومی 4
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    تحلیل تحولات اخیراقتصادایران

    ایران در افکار عمومی جهان عرب-براساس گزارش شاخص‌های عربی ۲۰۱۸

    کیش و مات-بررسی وضعیت بودجه ایران در میزگردی با حضور مهدی برکچیان و تیمور رحمانی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۵)
    • میراث ۲۰ سال اشغال نظامی غرب برای افغانستان
    • رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی راهکار مقابله با شیوع کرونا
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.