فیس بوک توییتر اینستاگرام
    یکشنبه 23 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»اخبار»چالش معرفی وزیر علوم
    1429103234517_Mona Hoobehfekr (33 of 33)-th2

    چالش معرفی وزیر علوم

    0
    توسط حانیه قربانی فرد بر 23 مهر 1396 اخبار, مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری, مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    چالش معرفی وزیر علوم

     

    1⃣ مشکل ما از زمانی که «قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» در سال ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید؛ دو چندان شد. قانونی که تلاش داشت تا وزارتخانه‌ای را ایجاد کند که هم‌زمان به حوزه‌های ۱)آموزش عالی و ۲)توسعه فناوری بپردازد. به این ترتیب بود که باید وزیری می‌داشتیم که هم برخوردار از برجستگی‌های دانشگاهی (مانند استاد دانشگاه بودن) و ویژگی‌های روشنفکرانه حوزه علم (مانند دیدگاه‌های علمی-فرهنگی) باشد؛ و هم انتظار داریم فناوری و توسعه فناوری را نیز به خوبی بشناسد. ترکیب نامتجانسی از ویژگی‌ها که شاید باید منتظر ابرانسان‌های خیالی بود. شاید بی‌دلیل نیست که کشورهای توسعه‌یافته در دنیا از وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری گذر کرده‌اند. وزارتخانه‌هایی که هم‌زمان متولی آموزش عالی و توسعه فناوری باشند!

    ?کشورهای پیشرفته با دولت‌هایی کوچک و اعضاء کابینه اندک، اغلب یک وزارتخانه «آموزش» با ماموریت سیاست‌گذاری‌های آموزشی (شامل آموزش عالی) دارند و یک وزارتخانه متولی فناوری (که اغلب به عهده وزارت صنعت و تجارت) است.

    ? ایران و اندونزی تنها دو کشوری هستند که وزارتخانه متولی آموزش عالی، هم‌زمان متولی فناوری هم هست. این ساختار غریب اما منجر به حداقل دو پیامد عمده شده است:

    ? پیامد ۱: کاهش سرمایه اجتماعی

    ساختار نامناسبی که طراحی شده است، برآوردکننده انتظارات جامعه نیست. هر وزیری (صرف نظر از آن که کیست) به صورت واقع‌گرایانه نمی‌تواند مسلط به دو حوزه کاملا متفاوت آموزش عالی و فناوری باشد. نظام‌های حکمرانی که متکی بر ابرمردها یا ابرزن‌های حکیم-فیلسوف-فناور باشد؛ سال‌ها پیش‌تر ناکارآمدی‌شان در دنیا اثبات شده است. اولین ویژگی یک ساختار حکمرانی مناسب آن است که بشود صندلی‌هایش را به انسان‌ها (و نه ابرانسان‌ها) واگذار کرد.

    ? پیامد ۲: شکل‌گیری نهادهای جبرانی

    شکل‌گیری «معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری» نتیجه عملیاتی همین مشکل ساختار بوده است. زمانی که سیاست‌گذار به خوبی متوجه می‌شود که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی‌تواند از تحقیقات دانشگاهی فراتر رود. زمانی که پارک‌های فناوری ما در عمل پارک‌هایی برای شرکت‌های دانشگاهی و تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی می‌شوند؛‌ سیاست‌گذار به جستجوی نهادی برای توسعه فناوری و نوآوری می‌پردازد. به این ترتیب ساده‌ترین راهکار یعنی ایجاد یک معاونت ذیل رییس‌جمهور به عنوان راه‌حل فوری و ساده معرفی می‌شود! و فراموش می‌شود این ‌نهادسازی یک راه‌حل موقت است.

    ?تجربه جهانی نشان داده است که زمانی فناوری می‌تواند توسعه یابد که با صنعت همراه شود؛ اما وزارت صنعتی که ظرفیت توسعه فناوری ندارد، راه‌حل ایجاد معاونت علمی را توجیه‌پذیر کرده است.

    2⃣ بازنگری در ساختار حکمرانی: راه‌حل بلندمدت

    ? به این ترتیب است که سرمایه اجتماعی روز به روز کاهش می‌یابد. دلسردی‌هایی که روز به روز بیشتر می‌شود و نهایتا ناکارآمدی‌هایی که مدام آشکارتر می‌شوند! باید بپذیریم که «یک طراحی ساختاری بیمارگونه منجر به فاجعه‌هایی اجتماعی شده است» و به جای فریاد بر سر دولت و وزیر معرفی‌شده به فکر اصلاح ساختار ناکارآمد فعلی باشیم.

    ? ارثیه ساختار فعلی آن است که: «هیچ وزیر علومی، وزیر علوم مطلوب نیست». همان‌گونه که در یادداشتی نوشتم: «فهم ما از وزیر علوم اندکی بیشتر از اعتضادالسلطنه نرفته است». این واقعیت‌ها که صندلی وزیر علوم که در معرفی کابینه خالی ماند و یافتن وزیر تا این حد چالش‌انگیز است، و هیچکس نمی‌تواند پاسخ‌گوی انتظارات جامعه باشد؛ برآمده از فهم ماست

    ? واقعیت آن است که در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند آلمان مشخص است که وزیر «آموزش و پژوهش» BMBF می‌تواند یک فرد دانشگاهی باشد و یک فرد سیاست‌گذارِ صنعتی به عنوان وزیر «امور اقتصادی و انرژی» BMWI؛ که ذیل وزارتخانه‌اش «معاونت سیاست نوآوری» دارد. هرچند در آلمان هم تا سال ۱۹۹۸ «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» وجود داشت. همان‌گونه که در کشوری مانند ترکیه «وزارت آموزش» مسوولیت دانشگاه‌ها و «وزارت علم، صنعت و فناوری» ماموریت صنعت، تجارت و البته فناوری را بر عهده دارد. یا در ژاپن که امروزه وزارت MEXT متولی دانشگاه‌ها، تحقیقات و فناوری‌های دانشگاهی است و وزارت METI متولی صنعت، تجارت و فناوری صنعتی؛ هر چند در گذشته‌ای که فناوری تا این حد اهمیت نیافته بود، به صورت متمرکز در MEXT مدیریت و سیاست‌گذاری می‌شد؛ ولی امروز جدا شده است؛ و به همین ترتیب در سایر کشورهای توسعه‌یافته.

    ? برای توسعه باید هر چالش را به مثابه فرصتی برای بهبودها دانست؛ چالشی برای گذار به آینده و نه ماندن در گذشته‌ها. ما باید از فهم اعتضادالسلطنه‌ای عبور کنیم، دنیا تغییر می‌کند و برای پیشرفت باید برای تغییر آماده بود.

    امیر ناظمی

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیدوره عالی خط مشی گذاری عمومی ویژه رهبران تغییر
    مقاله بعدی سیاست بانک مرکزی در خصوص فناوری مالی (فین تک)
    حانیه قربانی فرد

    پست های مرتبط

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    رویداد پارلمان دانشجویی

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)
    • تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه در یک دهه اخیر به تفکیک کشورها
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۰)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.