فیس بوک توییتر اینستاگرام
    جمعه 4 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی»چالش های مدیریت دولتی در ایران»چالش های مدیریت دولتی در ایران2-آشنایی با جوهره مدیریت دولتی : (فصل اول)
    challenges-publicpolicy

    چالش های مدیریت دولتی در ایران2-آشنایی با جوهره مدیریت دولتی : (فصل اول)

    0
    توسط حانیه قربانی فرد بر 10 مهر 1396 چالش های مدیریت دولتی در ایران, مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی

    چالش های  مدیریت دولتی در ایران

    بخش دوم

    آشنایی با جوهره مدیریت دولتی : (فصل اول)

    جهت دانلود این مطلب ، کلیک کنید 

    اگرچه قدمت مدیریت دولتی همچون قدمت دولت و تمدن بشری است، مطالعه و عمل مدیریت در بخش دولتی از دوران پس از جنگ جهانی دوم مورد توجه واقع شد. به عبارت دیگر، تمرکز پژوهشها بر مدیریت دولتی پس از این جنگ شدت یافت و نفس فعالیتهای آن مورد استقبال و توجه دولتها و اندیشمندان قرار گرفت.

    مدیریت دولتی چیست؟

    تعریف مدیریت دولتی مانند تعریف بسیاری از مفاهیم دشوار است. حضور مدیریت دولتی در عرصه  های گوناگون زندگی عمومی یکی از علل نبود تعریف واحدی از آن در ادبیات علم اداره است. دامنه فعالیتهای مدیریت دولتی چنان گسترده است که از جست و جوی فضا تا جاروکردن خیابانها را در بر می گیرد.بر این اساس در اردوگاه کارکنان دولتی، برخی از مدیران دولتی افرادی حرفه ای با تحصیلات عالی اند و برخی دیگر صاحب مهارتهایی اند که تفکیک آنها از مردم عادی دشوار است.در دهه 1920 و اوایل دهه 1930، تعریف اداره صبغه مدیریت به خود گرفت. به عبارت دیگر، جهت گیری تعریف اداره امور عمومی به سوی «مدیریت» سوق داده شد.دیماک (1993) تعریف زیر را درباره مدیریت دولتی عرضه کرد:«مطالعه قدرتها و مسائل، سازمان و کارکنان، و شیوه مدیریت اجرای قوانین و خط مشیهای مقامات دولت».در دهه 1940، انقلابی در تعریف مدیریت دولتی رخ داد و آن اینکه موضع ویلسون کاملاً برعکس شد. ویلسون قائل به جدایی سیاست و اداره بود، ولی در این دهه او سیاست و خط مشی را عناصری جدایی ناپذیر از اداره عمومی تشخیص داد. اپل بای (1947: 170) مدیریت دولتی را چنین تعریف کرد:

    «مدیریت دولتی خط مشی گذاری است، اما خط مشی گذاری مستقل، انحصاری یا جدای از سایر بازیگران فرایند سیاسی نیست. خط مشی گذاری در حوزه ای صورت می پذیرد که نیروهای قدرتمند در آن با هم رقابت می کنند و جامعه نیز در آن دخالت دارد (نوعی خط مشی گذاری که تابع خط مشی گذاران دیگر است). مدیریت دولتی یکی از فرایندهای سیاسی است که از آن طریق مردم حاکمیت خود را محقق می سازند».«مدیریت دولتی خط مشی گذاری است، اما خط مشی گذاری مستقل، انحصاری یا جدای از سایر بازیگران فرایند سیاسی نیست. خط مشی گذاری در حوزه ای صورت می پذیرد که نیروهای قدرتمند در آن با هم رقابت می کنند و جامعه نیز در آن دخالت دارد (نوعی خط مشی گذاری که تابع خط مشی گذاران دیگر است). مدیریت دولتی یکی از فرایندهای سیاسی است که از آن طریق مردم حاکمیت خود را محقق می سازند».

    به زعم نگارنده، اگر بخواهیم مدیریت دولتی را فعل (عمل) سازمانهای عمومی (دولتی) تعریف کرده، دوگانگی سیاست و اداره را نیز در آن لحاظ کنیم و عمومی بودن را فقط به سازمانهای دولتی اختصاص ندهیم، تعریف زیر می تواند مناسب باشد:«مدیریت دولتی یعنی مدیریت مسائل عمومی برای تحقق منافع عمومی».در این تعریف، هر فعلی که مسائل عمومی را برای ارتقای منافع عمومی مدیریت کند صبغه عمومی می گیرد. بنابراین، عمل سازمانهای غیرانتفاعی، سازمانهای غیردولتی و حتی برخی از اعمال سازمانهای خصوصی ممکن است وجهه عمومی به خود بگیرند.از سوی دیگر، مدیریت کردن مسائل عمومی هم سیاست گذاری و هم اجرا را به صورت مکنون در خود جای داده استقلمرو اداره امور عمومی (مدیریت دولتی)با نگاه به همه تعاریف، به نظر می رسد که در حوزه اداره امور عمومی عناصر گوناگونی دخالت دارند که براساس آنها می توان هویت مدیریت دولتی را به افراد شناساند؛ یعنی ویژگیهای زیر تا حدی مرز مدیریت دولتی را مشخص می سازند:

    شاخه اجرایی دولت؛ فرموله،

    اجرا و ارزیابی کردن خط مشیهای عمومی؛

    نوعی حلقه ارتباطی بین شهروندان (مصرف کنندگان) و دولت؛ رابطه سیاست و اداره؛ دوگانگی عمومی ­ خصوصی؛ ارتقای منفعت عامه و تولید کالاها و خدمات عمومی؛ درگیری در دامنه ای از مسائل که بر رفتار انسانها و تلاشهای همکاری گونه انسانها متمرکز است؛حوزه ای که ریشه در قانون و عملیات آن دارد.به زعم نگارنده، مدیریت دولتی قلمرویی علمی ­  دانشگاهی دارد؛ یعنی گستره ای که مطالعه مدیریت دولتی، تولید دانش و نظریه در آن صورت می گیرد. همچنین، قلمرویی عملی هم دارد که اشاره به حوزه عملیاتی مدیریت دولتی در کشور دارد.

    اداره و مدیریت

    درباره تفاوتهای بین اداره و مدیریت بحثها و مناظره های روزافزونی در می گیرند که با وجود برخی شباهتها، تفاوتهای معناداری نیز بین آن دو به چشم می خورند. به عبارت دیگر، نقش یک مدیر با نقش اداره کننده متفاوت است.فرهنگ وبستر مدیریت را چنین تعریف می کند:«استفاده عاقلانه از ابزار برای تحقق هدفی از پیش  تعیین شده.»ریشه های لاتین این دو اصطلاح نیز تفاوتهای معنی داری با یکدیگر دارند. اصطلاح «اداره» از واژه لاتین «administrate» مشتق شده است که به معنای «خدمت کردن» است. مدیریت از واژه «manus» مشتق شده که به معنای «کنترل با دست» است. تفاوت اساسی این دو در معنای بین «خدمت کردن» و «کنترل یا کسب نتایج» نهفته است (هیوز، ترجمه الوانی و معمارزاده 1385: 12).همچنین، واژه های «اداره» و «مدیریت» مترادف نیستند و کاربردشان نیز در بخش دولتی معنای یکسانی ندارد. اداره امور عمومی فعالیتی است معطوف به خدمت به مردم و مدیران دولتی که خط مشیهای تدوین شده به وسیله دیگران را اجرا می کنند. بنابراین، اداره امور عمومی با رویه ها، اجرای خط مشیها و مدیریت دفتر سروکار دارد.همچنین، واژه های «اداره» و «مدیریت» مترادف نیستند و کاربردشان نیز در بخش دولتی معنای یکسانی ندارد. اداره امور عمومی فعالیتی است معطوف به خدمت به مردم و مدیران دولتی که خط مشیهای تدوین شده به وسیله دیگران را اجرا می کنند. بنابراین، اداره امور عمومی با رویه ها، اجرای خط مشیها و مدیریت دفتر سروکار دارد.به زعم نویسنده، ذات اداره امور در بخش دولتی توجه به فرایند را می طلبد، زیرا اداره مجری تصمیمهای سیاسی (خط مشیها) است و اجرای تصمیم فقط در قالب آیین نامه ها و بخشنامه ها میسر است. بنابراین، مدیر دولتی برای حفظ منفعت عامه باید فرایند را طی کند. از این رو، به کارگیری واژه هایی مانند کارآفرینی، که مستلزم کار مبتنی بر خطرپذیری است، در بخش دولتی با ابهام رو به رو هستند، زیرا در بخش خصوصی تبعات منفی خطر کارآفرینی برعهده مدیر است و آثار آن در عده ای از صاحبان سهام تأثیر می گذارد، اما در بخش دولتی این آثار در سرنوشت همه مردم تأثیرگذار است.

    اصول اداره امور عمومیبرداشت سنتی از اداره امور عمومی، که مجموعه ای از اصول برای اصلاح سازمانهای دولتی فراهم می کند، طی دوران پس از جنگ جهانی دوم کم   و  بیش کنار گذاشته شد (لین و وایلداوسکی 1990). اکنون نوعی تغییر جهت در اصول اداره امور عمومی به چشم می خورد. لین (2000: 2) در نگاه سنتی اصول بنیادی را برای اداره  امور عمومی مطرح می کند تا بخش دولتی پیرامون آنها ساختاردهی شود. محورهای اصلی این اصول عبارت اند از: ساختار نهادی، اداره امور عمومی، انگیزش کارکنان دولتی (عمومی) و جایگاه منفعت عامه.وظایف نهادهای عمومی باید به  دست سیاست مداران تعیین شود، اما به منظور رعایت مدل تصمیم گیری عقلایی باید به  دست مدیران (اداره کنندگان) اجرا شود.اداره با اتکا بر اسناد مکتوب انجام می شود و این امر سبب می شود که دفتر عنصر اصلی اداره امور تصور شود.وظایف عمومی بر مبنایی مستمر و نیز حاکمیت قوانین و مقررات استوار است.قواعد انجام دادن کار ممکن است فنی یا قانونی باشند. در هر دو حالت ،افراد آموزش دیده ضروری هستند.وظایف یا کارویژه ها باید به حوزه های مجزا تقسیم و از حق فرمانروایی خاصی برخوردار شوند و هر یک سازوکار تنبیه  خاص خود را داشته باشد.متصدیان امور عمومی و همین طور وظایف آنها باید به صورت سلسله مراتبی تنظیم شوند، حق کنترل و فرمانرانی مشخص باشد.منابع سازمان از منابع اعضا، به منزله افراد خصوصی، کانلا متمایز ند.متصدی امور عمومی نمی تواند پست سازمانی خود را با اهداف خصوصی اذغام کند.کارکنان بخش عمومی برای انجام دادن تعهدات خود احساس تکلیف می کنند.در بخش عمومی یک منفعت غالب به نام منفعت عامه هست که محدودیتهایی را بر منافع شخصی در سیاست و اداره تحمیل می کند.مردم محوری مدیریت دولتی، که خود بر علل دیگری به شرح زیر استوار است، تعیین کننده مرز بخشهای خصوصی و دولتی است. اگرچه تفاسیر متفاوتی از مردم محوری رایج است (دانائی فرد 1381) آنچه عقل متعارف جامعه می پذیرد مردم محوری را تجلی حاکمیت مردم در مدیریت دولتی می داند.مردم محوری،که بخش دولتی را از بخش خصوصی مستثنی می کند، از عوامل زیر نشات می‌گیرد:

    قانون اساسی
    منفعت عامه
    نیروی بازار
    حکمرانی(مردمی)
    تلخیص :سیده هدی شمس

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیرونق تجاری سازی از طریق نظام مالیاتی اختراع
    مقاله بعدی گزارش وضعیت راهبردی نظام اداری ایران
    حانیه قربانی فرد

    پست های مرتبط

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی6-فناوری و ارزش‌ها: آثار ضمنی برای فعالیت‌های اداری

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی5-نظریه‌های ایجاد ارزش و نظریه اداری

    مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی 4-2 اداره امور عمومی نوین

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.