فیس بوک توییتر اینستاگرام
    شنبه 5 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»افراد و مراکز علمی خط مشی گذاری و سیاستگذاری»اساتید و بزرگان»چرا سیاستگذاری؟ تجربه هاروارد (دانشکده حکومت هاروارد کندی)
    why-public-policy-harvard

    چرا سیاستگذاری؟ تجربه هاروارد (دانشکده حکومت هاروارد کندی)

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 5 آذر 1398 اساتید و بزرگان, دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری

    چرا سیاستگذاری؟ تجربه هاروارد (دانشکده حکومت هاروارد کندی)

    گراهام جونیور تیلت الیسون (به انگلیسی: Graham Tillett Allison, Jr) (متولد ۲۳ مارس ۱۹۴۰) دانشمند علوم سیاسی آمریکایی و استاد مدرسه دولتی جان اف. کندی در دانشگاه هاروارد است.

    کتاب بازسازی سیاست خارجی: پیوند سازمانی که با همکاری پیتر سنتون نوشت و در سال ۱۹۷۶ منتشر شد، تا حدودی بر سیاست خارجی دولت جیمی کارتر، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در اوایل سال ۱۹۷۷ تأثیر گذاشت. از سال ۱۹۷۰، الیسون همچنین یک تحلیلگر برجسته سیاست امنیت ملی و دفاعی ایالات متحده با علاقه خاص به موضوعات سلاح‌های هسته ای و تروریسم بوده‌است.

     پرفسور گراهام آلیسون استاد دانشکده حکومت کندی دانشگاه هاروارد، رئیس مرکز علوم و روابط بین الملل دانشگاه هاروارد و موسس رشته سیاستگذاری در این دانشگاه، سوم تیرماه سال جاری به دعوت دانشگاه صنعتی شریف به تهران آمد و درباره تجربه سیاستگذاری در هاروارد سخنرانی کرد.

    خلاصه ای از مباحث مطرح شده در سخنرانی پرفسور گراهام آلیسون، استاد رشته سیاستگذاری دانشگاه هاروارد که در دانشگاه صنعتی شریف و به دعوت پژوهشکده سیاستگذاری علم وفناوری برگزار گردید.

    پروفسور گراهام آلیسون، برای 12 سال, از سال 1977 تا 1989 به عنوان پایه گذار، ریاست «دانشکده حکومتداری جان اف کندی» در دانشگاه هاروارد را برعهده داشته است. کتاب آخر او در سال 2013 و تحت عنوان «لی کوآن یو: درک عمیق رئیس بزرگ از چین، ایالات متحده و جهان[1]» یکی از پرفروش­ترین­ها در ایالات متحده و جهان بوده است. همچنین کتاب اول پروفسور آلیسون در سال 1971 و تحت عنوان «جوهرۀ تصمیم­گیری: توضیحی در مورد بحران موشکی کوبا[2]»، با فروش بیش از 450 هزار نسخه، به­عنوان یکی از پرفروش­ترین کتابهای تمام چند قرن اخیر لقب گرفته است. وی اکنون ریاست مرکز «علوم و موضوعات بین­الملل بلفر», اصلی ترین مرکز دانشکده فوق را بر عهده دارد.

    هفته پیش و طی سفر پروفسور آلیسون به ایران، دانشگاه شریف به میزبانی ریاست محترم دانشگاه، در جلسه ای صمیمی و دوطرفه از ایشان پذیرایی نمود. در این جلسۀ بسیار دوستانه، ابتدا پروفسور آلیسون به ارائۀ مقدمه­ای کوتاه در مورد مرکز بلفر پرداخت و سپس جلسه به صورت پرسش و پاسخ میان حضار و ایشان ادامه یافت. آنچه می­خوانید گزیده­ای از این جلسه است.

    why-public-policy-harvard

    {پروفسور آلیسون، ابتدا صحبت خود را با ارائه یک نمای کلی از دانشگاه هاروارد و مرکز بلفر آغاز می­کند}

    دانشگاه هاروارد، قدیمی­ترین دانشگاه ایالات متحده آمریکاست که تاسیس آن به سال 1636 بازمی­گردد. این دانشگاه هم اکنون دارای 10 دانشکده حرفه­ای مهم، یعنی «دانشکده کسب­وکار»، «دانشکده دندانپزشکی»، «دانشکده پزشکی»، «دانشکده سلامت عمومی»، «دانشکده طراحی و معماری»، «دانشکده الهیات»، «دانشکده مهندسی»، «دانشکده هنر و علوم»، «دانشکده قانون» و نهایتا دانشکده مورد نظر ما یعنی «دانشکده حکومت­داری[3]» است. دانشکده «حکومت­داری» که دانشکده جان. اف. کندی نیز نامیده میشود، دارای 7 مرکز تحقیقاتی تخصصی است که بزرگترین و باقدمت­ترین آنها مرکز تحقیقاتی «علوم و موضوعات بین­الملل بلفر[4]» محسوب می­شود.

    چگونگی تاسیس مرکز بلفر، تاریخ بسیار جذابی دارد و درواقع مدیون تلاش­های «پل دوتی[5]» است. دوتی، فردی بود که برای اولین بار دپارتمان «بیوشیمی و بیولوژی مولکولی»[6] را در دانشگاه هاروارد تاسیس کرد. پس از چند سال، دوتی در ادامه فعالیت­های خود وارد حوزه­های بین­الملل و به­خصوص تعامل هسته­ای آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در دوره جنگ سرد شد و همین موضوع باعث شد تا در ادامه به تاسیس مرکزی تحقیقاتی تحت عنوان «مرکز تحقیقاتی علوم و موضوعات بین­الملل[7]» در سال 1973 اقدام کند. این مرکز تحقیقاتی بعدها به «مرکز تحقیقاتی علوم و موضوعات بین­الملل بلفر» تغییر نام داد. علت این تلاشهای دوتی این بود که اگرچه در جنگ جهانی دوم، ارتباط خوبی بین دولت و جامعه آکادمیک شکل گرفته بود اما بعد از این جنگ و به­خصوص در جنگ ویتنام (و تحت تاثیر مخالفت­های عمومی با این جنگ) این ارتباط بین دولت و جامعه آکادمیک تضعیف شده بود و جامعه آکادمیک سعی می­کرد تا دوباره به تقویت این ارتباط بپردازد. تلاشهای دوتی را باید در راستای همین موضوع دانست. او کسی بود که پرچمدار مشاوره­های علم و فناوری به دولت شد و در ادامه نیز به مشاور رئیس جمهور در حوزه علم و فناوری منصوب شد. تاکید بر «موضوعات بین­الملل» در «مرکز تحقیقاتی علوم و موضوعات بین الملل بلفر» از آنجا بود که تمام حوزه­های علم و فناوری، به­نوعی با موضوعات بین­الملل (نظیر سلاح­های هسته­ای، سلاح­های بیولوژیک، محیط زیست، انرژی، و رشد اقتصادی) در ارتباط بود.

    {پروفسور آلیسون، سپس به چیستی و اهمیت سیاستگذاری می­پردازد}

    اگر از منظر تکنولوژیِ صرف به بسیاری از پارامترها نگاه کنید، در نگاه اول همه آنها پارامترهایی استاتیک به نظر می­رسند. اما وقتی از منظر سیاستگذاری علم و فناوری به آنها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که همه آنها درواقع پارامترهایی متغیر هستند. برای مثال، اگرچه این عبارت که «با سوزاندن یک واحد انرژی، A واحد گاز گلخانه­ای تولید میشود» زیاد شنیده میشود اما از منظر سیاستگذاری علم و فناوری این عبارت درستی نیست و بهتر است گفته شود «با مفروض گرفتن تکنولوژی B، با سوزاندن یک واحد انرژی، A واحد گاز گلخانه­ای تولید میشود». درواقع اگر تکنولوژی مورد استفاده در جهان تغییر کند، آن وقت میزان گاز گلخانه­ای تولید شده تغییر خواهد کرد. بنابراین مشاهده می­کنید که در سیاستگذاری علم و فناوری، همه پارامترها متغیر در نظر گرفته میشوند.

    به­عنوان مثالی دیگر، در گذشته و برای مدت زمانی طولانی، این سوال که عملا «چقدر میتوان در ایالات متحده گاز تولید نمود» مورد تحلیل دانشمندان قرار گرفته بود و تخمین­هایی در مورد آن زده شده بود. اما تمام این تخمین­ها با احتساب پارامترهای ثابت و به­خصوص ثبات تکنولوژی صورت می­گرفت. یادم می­آید که یکی از مهمترین این مطالعات (که توسط وزارت انرژی آمریکا نیز حمایت مالی شده بود) اینگونه نتیجه گیری کرده بود که هیچ راهی که بتوان عرضه گاز در آمریکا را افزایش داد وجود ندارد. اما چند سال بعد از همین مطالعه، یک کارآفرین تگزاسی، به یک تکنولوژی جدید دست یافت که این تکنولوژی میتوانست از مخازنی که تا قبل از آن فکر نمی­کردیم بشود چیزی از آنها برداشت نمود، گاز استخراج کند. با بکارگیری این تکنولوژی مهم، آمریکا توانست به کشور صادرکنندۀ گاز تبدیل شود. پس مشاهده می­کنید که با تغییر یک پارامتر مهم، بکلی قواعد بازی تغییر کرد. به این ترتیب، سیاستگذاری علم و تکنولوژی به دنبال همین تغییر دادن قواعد بازی است.

    در سیاستگذاری علم و تکنولوژی، هر اقدام دولت میتواند هر یک از این پارامترها را سرعت بخشد و یا کُند کنَد. برای مثال و در ادامۀ همان مثال استخراج گاز، تکنولوژی جدیدی که آن کارآفرین تگزاسی ارائه داده بود، چندان هم برای محیط زیست بی­خطر نبود. اگر شما از طریق گوگل ارث به ایالت داکوتای شمالی نگاه کنید، کل منطقه را به صورت زمینی سوراخ سوراخ شده خواهید دید. به­خاطر همین آسیب­های زیست محیطی، بعضی از ایالات در آمریکا، استفاده از این تکنولوژی را ممنوع کرده­اند که به معنای کاهش تولید گاز آمریکاست. پس مشاهده می­کنید که هر اقدام دولت، می­تواند هر یک از این پارامترها را سرعت بخشد و یا کُند کنَد.

    {پروفسور آلیسون، سپس به توضیح ماموریت­های اصلی و حوزه­های تحقیقاتی اصلی مرکز تحقیقاتی بلفر می­پردازد}

    مرکز تحقیقاتی بلفر، دو ماموریت اصلی را برای خود تعریف کرده است:

     1. پیشبرد دانش در حوزۀ «حل مسائل پیش روی دولت» و

     2. آماده­سازی نسل بعدی رهبران برای تعامل بهتر با مسائل پیش رو.

    در مورد ماموریت دوم باید بگویم که برای مثال، تعداد قابل توجهی از فرمانداران کشور، تحصیلکردۀ مرکز ما هستند و یا روسای جمهور مکزیک، مغولستان، بان کی مون، و بسیاری از شخصیتهای سیاسی دیگر در مرکز ما تحصیل کرده­اند. همچنین ما در دوره­های یک هفته تا یک ترمی، از نمایندگان مجلس دعوت می­کنیم تا در کلاس­هایمان حضور پیدا کنند.

    همچنین مرکز بلفر هم اکنون در چهار حوزۀ اصلی زیر مشغول به تحقیق، آموزش و فعالیت است:

    • حوزۀ امنیت بین­الملل: مطالعه بر روی عواملی که منافع ملی ایالات متحده و همچنین امنیت بین­الملل را تهدید می­کنند.
    • حوزۀ سیاستگذاری علم و تکنولوژی و سیاستگذاری دولتی: مطالعه بر روی روشهایی که سیاستهای دولت ممکن است بر روی علم و تکنولوژی و حوزه­های امنیت، انرژی، توسعه پایدار، و رقابت­پذیری اقتصادی تاثیرگذار باشد.
    • حوزۀ محیط زیست و منابع طبیعی: مطالعه بر روی مسائل مربوط به محیط زیست و کاهش منابع طبیعی
    • حوزۀ دیپلماسی و سیاست در حوزه بین الملل: مطالعه بر روی آیندۀ دیپلماسی و جلوگیری از بروز تنش در مناطق مختلف جهان

    همچنین در حوزۀ تحقیقاتی اول، مرکز بلفر به تازگی برنامۀ جدیدی را نیز در مورد مسائل مربوط به ایران آغاز نموده است که در سایت مرکز بلفر، قسمت ویژه­ای نیز به همین برنامه اختصاص یافته است.

     

    سوال یکی از حضار: دانشگاه صنعتی شریف چند سالی است که تلاش می­کند با حمایتهای رئیس دانشگاه یعنی دکتر روستا آزاد (که او نیز دارای یک مدرک مهندسی است) وارد حوزه­های سیاستگذاری شود که ماحصل این تلاش­ها نیز تاسیس پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت شریف بوده است. اما از همان آغاز، تردیدات زیادی درون دانشگاه وجود داشته است که آیا ضرورتی دارد که یک دانشگاه فنی وارد حوزه­هایی نظیر سیاستگذاری شود. درواقع برخی به شدت با این کار مخالفند و برخی هم موافق. نظر شما چیست؟

    پاسخ پروفسور: سوزان هاک­فیلد[8]، رئیس قبلی MIT به تازگی به­عنوان استاد مدعو به مرکز ما آمده است. او نیز همواره یک سوال مهم در ذهن خود داشته است که چگونه میتوان دانشگاه فنی MIT را به حوزه­های سیاستگذاری وارد نمود. به نظرم تجربۀ سوزان میتواند به شما کمک زیادی کند. او فکر میکند که درون دانشگاه MIT نیز باید چیزی شبیه مرکز بلفر وجود داشته باشد چراکه در MIT نیز تعداد زیادی از دانشمندان دائما از خود میپرسند چرا در واشنگتن آنقدر کارهای ناشیانه و گاه احمقانه انجام میشود و این دانشمندان نیز در تلاشند تا راه حل­های خود را به دست دولتمردان برسانند. فضای شما در شریف خیلی به MIT نزدیک است تا هاروارد. اما به­هر حال ما نیز در هاروارد تجربه مشابهی را در تاسیس این گونه مراکز و دانشگاه­ها داشته­ایم. برای مثال، در آمریکا فرهنگی هست که هر چیزی قدیمی­تر باشد مورد اعتمادتر است و برای همین در هاروارد نیز هنگام تاسیس دانشکده کسب­وکار[9] تردیدات زیادی وجود داشت. درواقع در مورد دانشکده­هایی نظیر دانشکده کسب و کار و یا جان اف کندی همواره این سوال مطرح میشود که نقش این دانشکده­ها دقیقا چیست؟ آیا بیل گیتس و یا زاکربرگ که عملکرد خیلی خوبی داشته­اند به دانشکده کسب و کار رفته بودند؟ آیا به غیر از این است که دولت بدون وجود دانشکده­های سیاستگذاری هم به فعالیت خود ادامه می­دهد؟ در پاسخ باید بگویم که در همین شرکتهای گیتس و یا زاکربرگ، وقتی تحصیلکرده­های دانشکده­های کسب و کار وارد شدند، عملکرد این شرکت­ها بهبود قابل توجهی پیدا کرد. و یا در بحران اقتصادی اخیر میتوانیم مشاهده کنیم که بخاطر ورود تحصیلکرده­های دانشگاه­ها، عملکرد بانک­های مرکزی، قبل و بعد از بحران بسیار متفاوت است و درواقع نوعی یادگیری رخ داده است. پس سوال اصلی این میشود که اگرچه دولت بدون وجود دانشکده­های سیاستگذاری نیز به مسیر خود ادامه میدهد اما آیا نمیتوان عملکرد آن را بهبود و یادگیری آن را سرعت بخشید؟

    البته رسیدن به این نوع یادگیری­ها بسیار پیچیده است چراکه مسائل انسانی را به­سختی میتوان مدل نمود. جالب است که امروز یک دانش آموز فیزیک، بسیار بیشتر از دانشمندی مانند ارسطو (که بیش از چهار عنصر اصلی آب و خاک و آتش و هوا را نمیدانست) میداند و میفهمد، اما امروز هرگز نمیتوانیم ادعا کنیم که برجسته­ترین دانشمند حوزه فلسفه یا سیاست بیشتر از ارسطو میداند و چه بسا حتی کمتر هم بداند. در یک جمله، انسانها مولکول نیستند که بتوان آنها را پیش­بینی و مدل کرد.

    سوال یکی دیگر از حضار: رابطه مرکز بلفر با دولت چگونه است و به­طور کلی پروژه­های تحقیقاتی شما چگونه تعریف می­شوند؟

    پاسخ پروفسور: واقعیت این است که ترافیک بالایی از افراد بین مرکز بلفر و دولت در رفت و آمدند و آنها که به دولت می­روند همچنان بطور غیررسمی ارتباط خود را با ما حفظ می­کنند و با ما به بحث و تبادل نظر می­پردازند و یا از ما مشورت می­گیرند. برای مثال، الآن یکی از اعضای هیئت علمی باسابقۀ ما مشاور اوباما محسوب می­شود. بنابراین، دائما یک سری از افراد ما در دولت پست می­گیرند و یک سری از آنها نیز برای دریافت مشورت پیش ما می­آیند. خوب از دل این رفت و برگشت­ها و شبکه­های ارتباطی، یک سری پروژه­های اسپانسر شده هم تعریف می­شود.

    البته باید بگویم که ما در دانشگاه، کار محرمانه و طبقه­بندی شده انجام نمی­دهیم اما خود افراد می­توانند به­صورت شخصی کار طبقه­بندی شده و محرمانه انجام دهند. برای مثال چند موسسه تحقیقاتی دولتی در کنار هاروارد و MIT وجود دارد که افراد می­توانند به آنجا بروند و کار طبقه­بندی شده و محرمانه انجام دهند.

    سوال یکی دیگر از حضار: بطور کلی آیا تحقیقات انجام شده در مرکز شما، تاثیر لازم را بر روی دولت برجای گذاشته است؟ آیا دولت از نتایج تحقیقات شما استفاده می­کند؟

    پاسخ پروفسور: البته واقعیت این است که ارزیابی نتیجه کارهای ما نمیتواند چندان علمی باشد و من فقط میتوانم قضاوت شخصی خودم را بگویم چراکه ضرب المثلی هست که می­گوید: پیروزی، هزار پدر و مادر دارد ولی شکست یتیم است؛ همواره پس از هر موفقیت، همه دستانشان را بالا می­برند و موفقیت را نتیجه کار خود می­دانند و می­گویند: “میدانی! آره خوب من بودم که …!”

    در مورد یکی از بزرگترین موفقیت­های مرکز بلفر باید به پروژه خلع سلاح هسته­ای کشورهای تازه استقلال یافتۀ اتحاد جماهیر شوروی اشاره کنم. ما از همان جنگ سرد می­دانستیم که آیندۀ هسته­ای، آینده­ای بسیار خطرناک است. ما همیشه از خود می­پرسیدیم که این آرسنال هسته­ای، درصورت ادامه­دار شدن، منجر به چه اتفاقاتی خواهد شد. از همین رو به مطالعه بر روی این موضوع پرداختیم. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و با توجه به اینکه کلاهک­ها و سلاح­های هسته­ای زیادی در کشورهای بلوک شرق نظیر اوکراین، قزاقستان، و بلاروس باقی مانده بود، مطالعات ما به این موضوع معطوف شد که آمریکا و روسیه چگونه باید در مورد سلاح­های هسته­ای به توافق دست یابند. در سال 1993 و پس از اینکه کلینتون به ریاست جمهوری رسید و پس از اینکه یکی از افراد ما مشاور او شد، ما با برنامه خود که نتایج مطالعات قبلی­مان بود وارد میدان شدیم. ما موفق شدیم با برنامه­ای که ارائه دادیم بیش از 12000 سلاح هسته­ای تاکتیکی را به روسیه بازگردانیم و بیش از 4000 کلاهک هسته­ای را که به سمت ایالات متحده نشانه رفته شده بود را با یک ایدۀ علمی از وضعیت تهدید خارج کنیم. راه حل ما این بود که اورانیوم موجود در این کلاهک­ها به اورانیوم درصد پایین­تری تبدیل شده و برای تولید الکتریسیته به­کار رود. جالب است بدانید در آن سالها، حدود 25 درصد از الکتریسیتۀ هسته­ای ایالات متحده از همان سوختها حاصل شد: این مثال، یک نمونه ایده­آل برای درک این موضوع است که چگونه میشود یک ایدۀ کاملا علمی را به یک ایدۀ سیاستگذاری تبدیل کرد.

    اما بزرگترین شکست­مان را هم پدیدۀ گرم شدن زمین و انتشار گازهای گلخانه­ای میدانم. آمار نشان می­دهند که در 25 سال اخیر، روند افزایش انتشار گازهای گلخانه­ای تقریبا شیب ثابتی را پشت سر گذاشته است. ما در سطح کل کشورهای جهان، با یک مسئله مشترک و پیچیده روبرو هستیم. درواقع حتی اگر کشورهایی نظیر ژاپن و آمریکا هم قبول کنند که سطح تولید گازهای گلخانه­ای خود را کاهش دهند، در مورد کشورهای در حال رشد نظیر چین چه باید کنیم؟ چین کشوری است که به سرعت در حال رشد است و نمی­تواند به مردمش بگوید که انرژی کمتری تولید کنند. در حال حاضر باید بگویم که راه حلی که به دنبال آن هستیم، وقوع یک تغییر تکنولوژی بزرگ در کشورهاست.

    سوال یکی دیگر از حضار: با مروری بر بخش ایران در سایت مرکز بلفر، اینگونه برداشت میشود که نگاه این مرکز به ایران به­نوعی یک نگاه اپوزیسیون است. آیا درست است؟

    پاسخ پروفسور: البته حقیقت این است که مردم در آمریکا از همان دریچۀ آمریکایی به مسائل نگاه می­کنند اما در همین مرکز بلفر هم نیمی از افراد از خارج از آمریکا هستند و ما هم دائما سعی می­کنیم تا بحث­هایمان، فارغ از تعصب، بحثهایی علمی و مبتنی بر داده­های واقعی باشد.

    سوال یکی دیگر از حضار: با توجه به دو حزبی بودن ایالات متحده و تغییرات دولتها در این کشور، شما چگونه ارتباط خود با دولتها را حفظ میکنید؟

    پاسخ پروفسور: راستش را بخواهید این موضوع همواره یکی از نگرانی­های ما نیز بوده است. نام هاروارد، به نوعی با دموکرات­ها پیوند خورده است؛ از ایالت ماساچوست که همواره به دموکرات­ها گرایش داشته بگیرید تا اسم خود دانشکده ما یعنی جان اف کندی (رئیس جمهور دموکرات اسبق ایالات متحده). البته من خیلی تلاش کرده­ام تا این تصویر دموکرات از مرکز بلفر را کاهش دهم و مرکز را به­عنوان یک مرکز تحقیقاتی دوحزبی نشان دهم. برای مثال، تلاش کرده­ام تا تعداد قابل توجهی از جمهوری­خواهان فعال و تاثیرگذار را برای تحصیل و یا آشنا شدن بیشتر با مرکز به داخل مرکز بیاورم و یا برخی اعضای هیئت علمی ما حتی در دوره بوش نیز در سمتهای دولتی مشغول به­کار بوده­اند. اما متاسفانه، دیگر بخشهای دانشگاه هاروارد چنین تلاشی را از خود نشان نداده­اند.

    منبع : http://ippra.com


    [1] Lee Kuan Yew: The Grand Master’s Insights on China, the United States and the World

    [2] Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Crisis

    [3] School of Government

    [4] Belfer Center for Science and International Affairs

    [5] Paul Doty

    [6] Department of Biochemistry and Molecular Biology

    [7] Center for Science and International Affairs

    [8] Susan Hockfield

    [9] Business School

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلی‎دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی را راحت تر بخوانید…
    مقاله بعدی مؤخره‌ای بر نمایشگاه کار
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    Harvard Kennedy School Virtual Information Session

    دوره‌ های حکمرانی

    “عقلانیت و آزادی” با ترجمه استاد دانشگاه تهران به بازار آمد

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.