فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 2 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»کاری نکنیم بهتر است! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (3)
    photo_2020-04-01_13-32-22

    کاری نکنیم بهتر است! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (3)

    0
    توسط کاربر 1 بر 4 فروردین 1399 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

    کاری نکردن یک تصمیم است!

    واقعیت آن است که «کاری نکردن» نتیجه‌ی بیشتر جلسات تصمیم سخت است! برخلاف این ادراک عمومی که مدام از خود و دیگران می‌پرسند: «چرا سیاستمداران و سیاست‌گذاران هنوز کاری نمی‌کنند؟» باید گفت که «کاری نکردن» نتیجه ساعت‌ها جلسات آنان بوده است!

    به عبارتی درست همان زمانی که مردم فکر می‌کنند چرا حکمرانان‌شان اصلا حواس‌شان به فلان موضوع نیست؛ همان حکمرانان از چند روز قبل‌تر چندین جلسه برگزار کرده‌اند، حتی نظرات کارشناسان را دریافت کرده‌اند و در سکوت خبری به این نتیجه رسیده‌اند: هیچ کاری نکنند!

    به این ترتیب اول فرض تصمیم‌گیری‌های کلان اینجا طرح می‌شود:

    فرض ۱: کاری نکردن بر کاری کردن تقدم دارد!

    به مثال خانه ارثی بازگردیم:

    فرض کنید به شما خانه‌ای به ارث رسیده است؛ شما تنها وارث هستید و البته موقعیت بغرنجی هم ندارید. کسی به شما دو گزینه (در بازه ۱۰ساله) مشورت می‌دهد:

    گزینه الف (ادامه وضع موجود): باید مقدار الف۲صرف بازسازی خانه کنید تا آن را به مبلغ الف۱اجاره دهید و بتوانید سود (الف۱-الف۲) ببرید.

    گزینه ب (یک طرح تحول‌گرایانه): باید خانه را بفروشید و خانه به‌روز‌شده‌تری را به مبلغ ب۲خریداری کنید، در این صورت شما می‌توانید مبلغ ب۱آن را اجاره دهید و منفعت ببرید.

    برای تصمیم‌گیری شما چه می‌کنید؟

    کافی است تفاوت منفعت و هزینه را به عنوان سود خود محاسبه کنید و سود گزینه الف را با گزینه ب مقایسه کنید. البته به شرط آن که از پس هزینه‌ها برآیید، گزینه‌ای را انتخاب می‌کنید که سود بیشتری برایتان تولید می‌کند.

    اما وقتی در عالم سیاست می‌روید و به سیاستمدار پیشنهاد این دو سیاست مختلف را می‌دهید که اولی (الف) بر اساس ادامه وضع موجود است و دومی (ب) یک طرح تحول‌خواهانه؛ سیاست‌گذار به احتمال بالایی الف را انتخاب می‌کند!

    او زمانی ب را انتخاب می‌کند که تفاوت سود خیلی خیلی شدید باشد یا از پس هزینه‌های گزینه الف برنیاید! به عبارتی سیاستمدار به دلایل زیر تمایل به گزینه (الف) «ادامه وضع موجود» دارد:

    1. ریسک هر تحولی برای سیاستمدار بالاست و در صورت شکست او بیش از حد مورد ملامت قرار می‌گیرد!

    2. گزینه‌ها دارای ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی است و نمی‌تواند به صورت دقیق منافع گزینه تحولی را شناسایی کند، در حالی که وضع موجود برای او شناخته‌شده است.

    به عبارتی آینده و توصیف شما از آن همیشه جای تردید دارد و سیاستمدار یا هر تصمیم‌گیری جمعی به گزینه الف پایبند است.

    3. ایجاد اجماع برای هر گزینه تحولی نیاز به انرژی بالا دارد یا حتی در صورت رقابت سیاسی شدید، حتی امکان‌ناپذیر است.

    در هر مقایسه‌ای که میان گزینه‌ها و طرفداران آن‌ها باشد، کسانی که بر وضعیت موجود اتکاء دارند؛ بر کسانی که طرفدار تحول هستند؛ دست بالاتر و برتر را دارند. این امر با تصمیم‌گیری فردی در تعارض کامل است.

    یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که اغلب پرسیده می‌شود آن است که «چرا دولت تصمیم ب را نمی‌گیرد، چون سود اجتماعی یا اقتصادی یا حتی سیاسی بهتری نسبت به وضعیت فعلی دارد؟» واقعیت آن است که تا زمانی که گزینه الف به هزینه‌دهی نیافتد، دولت‌ها تمایل دارند تا حفظ شرایط موجود را ادامه دهند. به عبارتی تا زمانی که هزینه قابل تحمل باشد، حتی گزینه‌های تحول‌خواهانه در اولویت تغییر سیاست قرار نمی‌گیرند!

    به این ترتیب همیشه دست بالای گزینه‌های حفظ وضع موجود می‌تواند تا زمانی که سیاستمدار از پس آن برنیاید، ادامه یابد.

    یک مثال: تداوم کارت سوخت

    شاید عینی‌ترین مثالی که در ذهن دارم استفاده از کارت‌های سهمیه سوخت قدیمی در سال ۹۸ بود. در حالی که امکان استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت وجود داشت؛ و حتی آزمون‌های عملی آن نیز انجام شد؛ سیاست‌گذاران در نهایت و علی‌رغم هزینه‌های بالای ادامه وضع موجود، بر تداوم آن اصرار کردند!

    کمتر از ۲ ماه بعد از اجرایی شدن کارت سوخت (در آبان ماه) همان سیستم کارت بانکی (یعنی گزینه تحول‌خواهانه) برای آژانس‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و بسیاری از خودروهای خدمت اعمال شد! پس از آن‌که حتی هزینه‌ها انجام شد؛ چون دیگر نمی‌شد با مدل کارت سوخت قدیمی ادامه داد!

    شاید نگاه اولیه من چنین بود: سودی شخصی در ادامه وضع موجود نهفته است!

    این فرضیه به مرور برایم رنگ باخت؛ مگر این سود تا چه حد توزیع‌شده بود که این همه تصمیم‌گیر رای به کارت قدیمی دادند؟ در آنجا بود که باید می‌پذیرفتم تنها سود شخصی یا گروهی منجر به ادامه روند فعلی نشد!

    اما حالا می‌توانم فرضیه دیگری در ذهن داشته باشم: سیاست‌گذار ادامه وضع موجود را بسیار به هر گزینه تحول‌خواهانه‌ای ترجیح می‌دهد؛ مگر آن‌که گزینه تداوم وضع موجود اساسا قابل انجام نباشد!

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیتصمیم‌های کلان، تصمیمات سختی هستند! – سلسله یادداشت‌ تصمیم‌اندیشی (2)
    مقاله بعدی کار امروز را به فردا بیافکن! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (۴)
    کاربر 1

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    نوآوری حکمرانی (governance innovation)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.