فیس بوک توییتر اینستاگرام
    جمعه 21 مرداد
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

      11 تیر 1401

      خلاصه سیاستی: ابزار تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

      12 تیر 1401

      شماره 13ماهنامه مطالعات دولت

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی»گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی1-گروه‌های ذی‌نفوذ و نقش آنها در خط‌مشی عمومی
    Capture333

    گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی1-گروه‌های ذی‌نفوذ و نقش آنها در خط‌مشی عمومی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 18 فروردین 1397 گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی

    گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی

    بخش اول

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل،کلیک کنید

    گروه‌های ذی‌نفوذ و نقش آنها در خط‌مشی عمومی

    مهم‌ترین ارزش‌های اجتماعی که در یک جامعه نوین محترم شمرده می‌شوند از طریق گروه‌ها قابل درک هستند. یک دیدگاه فکری در علوم سیاسی معتقد است که لازمه بیان فرآیند سیاسی درک نقش و فعالیت گروه‌هاست. به طور کلی گروه ذی نفع به گروهی اطلاق می‌شود که هدف اصلی آن معطوف به اثرگذاری بر فرآیند خط‌مشی‌گذاری عمومی باشد و در این راه منافع خود را مدنظر داشته باشد.

    روتن[1] با شناسایی چهار نوع گروه فشار بین گروه‌های تدریجی[2] و گروه‌های بخشی[3] بر مبنای درجه تخصیص سیاسی نوعی طبقه‌بندی را ارائه داده است.

    میزان سیاسی بودن
    ضعیف قوی
    نحوه عضویت محدود گروه‌های عملیاتی

    (انجمن‌های حرفه‌ای)

    گروه‌های نمایندگی

    (اتحادیه‌ها)

    باز گروه‌های ترویجی (انجمن‌های علمی و آموزشی) گروه‌های تبلیغی

    (طرفداران حفاظت محیط زیست)

     

    به نظر می‌رسد که تمایز یک گروه ذی‌نفوذ و یک شرکت خصوصی در اختلاف اولویت و اهداف آنها باشد. گروه‌های بخشی دارای منابع کافی هستند با اتکا به آن منابع دست به اعمال نفوذ می‌زنند اما گروه‌های تبلیغی و ترویجی مجبورند نیازهای خود را با بسیج شهروندان و تجهیز آراء در مجلس برآورده سازند.

    اثربخشی گروه‌های ذی‌نفوذ را می‌توان تابع سه عامل دانست:

    1. احساس مسئولیت و تعهد اعضا نسبت به اهداف گروه
    2. همبستگی و انسجام سازمانی در گروه
    3. موقعیت استراتژیک گروه و نزدیکی به منابع قدرت.

    دو عامل اول تحت تأثیر تلاش‌های اعضای گروه و طرز تلقی‌های آنان است، اما موقعیت راهبردی و استراتژیک گروه به نوع فعالیت و جایگاه آن بستگی دارد. داشتن یک موقعیت مساعد یا ضعیف یک گروه به عوامل زیادی بستگی دارد. بر اساس تجربیات بدست آمده، گروه‌های ترویجی موقعیت راهبردی ضعیفی دارند. گروه‌های بخشی از موقعیت ساختاری بهتری در ارتباط با استفاده از منابع برای حمایت از خواسته‌های گروهی برخوردارند. در مواردی گروه‌های ذی‌نفوذ برای ایجاد قدرت از تدابیر دیگری استفاده می‌کنند، فرضاً دست به راه‌پیمایی می‌زنند، تظاهرات می‌کنند، یا به انتشار مقالات و ایراد سخنرانی می‌پردازند.

    نقش‌های مثبت گروه‌های ذی‌نفوذ

    گروه‌های ذی‌نفوذ دارای نقش‌های مثبت بسیاری هستند. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

    • تبیین نیازها و انتظارات شهروندان: با مطرح شدن این انتظارات نوعی گرایش به حل مسأله پیدا شده و عزم ملی برای حل آن جزم می‌شود. گروه‌های ذی‌نفوذ با برخورداری از عضویت تعداد بسیاری از شهروندان، تبادل اطلاعات را در جامعه تسهیل می‌کنند و به شهروندان در زمینه‌های سیاسی آگاهی‌های لازم را ارزانی می‌دارند. گروه‌های ذی‌نفوذ روشن می‌کنند که کدام یک از رهبران جوابگوی علائق شهروندان بوده و شایسته حمایت عمومی است.
    • تدوین دستور کار برای خط‌مشی‌گذاری: گروه‌های ذی‌نفوذ با طرح مسائل و تجزیه و تحلیل آنها دستور کار برای خط‌مشی‌گذاران فراهم می‌سازند. آنان با پیگیری موضوعات مختلف و کاوش درباره آنها مراجع خط‌مشی‌گذار را در احساس مشکلات و ادراک آنها مدد می‌دهند.
    • قدرت نظارت و کنترل گروه‌های ذی‌نفوذ: گروه‌های ذی‌نفوذ در جامعه می‌توانند نقش نظارتی و کنترلی داشته باشند و وقتی به مشکلی برخوردند، همگان را از مسأله باخبر سازند. آنان به عنوان چشم و گوش طبقات مختلف از شهروندان عمل می‌کنند و به این ترتیب نقش بازدارنده و کنترلی مثبت را بازی می‌کنند.
    • تحلیل مسائل عمومی: گروه‌های ذی‌نفع با داشتن متخصصان و تحلیل‌گران مجرب در اغلب موارد می‌توانند مسائل را تحلیل کرده و نتایج کار خود را در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار دهند.

    منابع نفوذ گروه‌های ذی‌نفوذ

    گروه‌های ذی‌نفوذ برای دستیابی به اهداف خود دارای منابع قدرت متعددی هستند. مهم‌ترین این منابع عبارتند از:

    • ترغیب و امتناع: آنان در این راه قبل از آنکه اهداف خود را مطرح سازند به اهداف مقامات خطی‌مشی‌گذار پرداخته و از این طریق آنان را به خط‌مشی‌گذاری مطابق خواسته‌های خود ترغیب می‌نمایند. قدرت علمی و تخصصی گروه‌های ذی‌نفوذ به عنوان یک اقدام امتناعی یکی از منابع مهم آنها برای نفوذ بر فرآیند خط‌مشی‌گذاری است.
    • نفوذ از طریق مقررات: در این حالت آنان قوانین و مقررات موجود را دقیقاً شناسایی کرده و می‌کوشند تا با استفاده از محمل قوانین موجود به اهداف خود دست یابند. در این حالت سیاست‌های گروه ذی‌نفوذ به صورت نوعی بازی در می‌آید.
    • نفوذ از طریق کنترل آراء: گروه‌های ذی‌نفوذ با احاطه بر نظریات و انتظارات اعضای خود به سادگی می‌توانند تعداد زیادی از آراء آنان را به سمتی که مایلند سوق دهند. آنها می‌توانند با جهت‌گیری و کنترل آراء، مقامات تصمیم‌گیرنده را به اتخاذ تصمیمی خاص هدایت کنند. این مسأله در مورد گروه‌هایی که قدرت خود را از تعداد اعضایشان کسب می‌کنند حائز اهمیت بیشتری است.
    • نفوذ به وسیله پشتیبانی از مبارزه انتخاباتی: گروه‌های ذی‌نفوذ حرفه‌ای و گروه‌هایی که بنیه مالی قوی دارند می‌توانند هزینه‌های انتخاباتی نامزدها را متقبل شوند.
    • نفوذ از طریق رهبران نخبه: رهبران گروه‌های ذی‌نفوذ طیف وسیعی از افراد شامل اشخاصی که نفوذ زیادی داشته تا افرادی را که به جای اعمال نفوذ فقط فعالیت خاصی را دنبال می‌کنند، در برمی‌گیرد. مسلماً افراد با نفوذ در مقام رهبری گروه‌های ذی‌نفوذ به آنها قدرتی مضاعف بخشیده و نفوذ آنان را تسهیل می‌کنند. فرضاً روسای افتخاری گروه‌های ذی‌نفوذ که از نخبگان سیاسی یا اجتماعی انتخاب می‌شوند می‌توانند عامل نفوذ گروه‌های مذکور قلمداد شوند.

    مشکلات ناشی از گروه‌های ذی‌نفوذ

    تأثیرگذاری گروه‌های ذی‌نفوذ بر خط‌مشی‌های عمومی مشکلاتی را نیز ایجاد می‌نماید. مهم‌ترین این مشکلات عبارتند از:

    • نابرابری و تبعیض سیاسی: نابرابری به وسیله گروه‌های ذی‌نفوذ از آنجا ناشی می‌شود که آنها با دسترسی به سیاستمداران و اعمال نفوذ از طرق مختلف برای خود موقعیتی خاصی کسب می‌کنند، امتیازاتی خارج از روال به دست می‌آورند و موجب نابرابری و بی‌عدالتی سیاسی در جامعه می‌شوند. گروه‌های ذی‌نفوذ از اعضای خود حمایت کرده و این پشتیبانی به بهای عدم حمایت از دیگر شهروندان انجام می‌شود.
    • تبعیت منافع عمومی از منافع گروهی خاص: گروه‌های ذی‌نفوذ منافع خاص خود را به عنوان منافع جمعی جلوه داده و می‌کوشند تا به عنوان جمع به منافع خاص خود دست یابند. گروه‌های ذی‌نفوذ تنها هدف خود را مدنظر دارند و این محدوداندیشی آنهاست که ایجاد مشکل می‌کند.
    • قدرت وتو گروه‌های ذی‌نفوذ: گروه‌های ذی‌نفوذ با نزدیک بودن به منابع قدرت یا با استفاده از سایر سازوکارهای ایجاد قدرت گاهی می‌توانند با اعمال نظر خود از سیاستی جلوگیری کرده و اجرای آن را غیرممکن سازند.

    [1]. Wotton

    [2]. Promotional

    [3]. Sectional

     

    Capture110

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیمسیر شاخص‌ها در سال ۹۷
    مقاله بعدی کتاب ارزشمند شفریتز-Classics of Public Administration
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی3-زیرنظام‌های خط‌مشی

    گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی2-بازیگران خط مشی عمومی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    12 مرداد 1401

    رویداد پارلمان دانشجویی

    12 مرداد 1401

    💠 فایل های کارگاه آشنایی با ابزارها و ملزومات پژوهشگری

    9 مرداد 1401

    موسسه حکمرانی کانادا – The Institute on Governance ( IOG)

    8 مرداد 1401

    دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۲۰)
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۹)
    • تجاوز سه روزه به غزه چقدر هزینه روی دست رژیم صهیونیستی گذاشت؟
    • پاسخ به چهار پرسش اساسی درباره ماهواره خیام
    • آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۸)
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.