فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 2 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و شاخص های اقتصادی»شاخص های جهانی»گزارش «شاخص توسعه انسانی ۲۰۱۸» سازمان ملل متحد-صعود یک پله‌ای ایران
    51498_1

    گزارش «شاخص توسعه انسانی ۲۰۱۸» سازمان ملل متحد-صعود یک پله‌ای ایران

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 26 شهریور 1397 شاخص های جهانی

    گزارش «شاخص توسعه انسانی ۲۰۱۸» سازمان ملل متحد منتشر شد

    صعود یک پله‌ای ایران

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل گزارش،کلیک کنید

    دنیای اقتصاد : «سازمان ملل متحد» جدیدترین گزارش «شاخص توسعه انسانی (HDI)» خود را منتشر کرد. در این گزارش که جدیدترین به‌روزرسانی آماری سال ۲۰۱۸ است، وضعیت سال ۲۰۱۷ «شاخص توسعه انسانی» بیش از ۱۸۹ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، بر اساس این گزارش نروژ به‌عنوان برترین کشور در رده نخست رتبه‌بندی «شاخص توسعه انسانی ۲۰۱۸» قرار گرفته است. پس از نروژ کشورهای سوئیس، استرالیا، ایرلند و آلمان به‌عنوان برترین کشورها به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم جای دارند. در این باره یکی از نکات حائز اهمیت جایگاه ایران و مقایسه عملکرد آن با گزارش سال‌های گذشته است. در رتبه‌بندی «شاخص توسعه انسانی ۲۰۱۸»، ایران توانست با کسب نمره ۷۹۸/ ۰ در جایگاه ۶۰ جهان قرار گیرد. این به معنای جهشی ۰۰۲/ ۰ واحدی در نمره و یک‌پله‌ در رتبه نسبت به گزارش سال گذشته است. این نمره و جایگاه، ایران را به‌عنوان نخستین کشور در گروه اقتصادهای با «توسعه انسانی بالا» قرار داده است. بر اساس یافته‌های این گزارش، در میان کشورهای مورد بررسی هنگ‌کنگ با ۱/ ۸۴ سال، بالاترین امید به زندگی را در میان کشورهای جهانی دارد. در ادامه این گزارش جزئیات بیشتری از «شاخص توسعه انسانی» کشورها ارائه خواهد شد.

    «بهترین‌ و بدترین‌ها» در توسعه انسانی

    سلامت، آموزش و سطح درآمد در تمام مناطق جهانی بهبود یافته است؛ اما نابرابری شدیدی در بین و درون کشورها وجود دارد، امری که بر توسعه انسانی باثبات سایه انداخته است. امروزه یک نوزاد متولد در نروژ – کشوری که بالاترین شاخص توسعه انسانی را در جهان دارد – می‌تواند امید به زندگی بیش از ۸۲ سال و گذراندن تقریبا ۱۸ سال در مدرسه را داشته باشد. در مقابل اما نوزاد همسانی که در نیجریه – کشوری با پایین‌ترین شاخص توسعه انسانی در جهان – متولد می‌شود، تنها امید به زندگی ۶۰ سال و گذراندن ۵ سال در مدرسه را دارد. به گزارش «سازمان ملل»، نابرابری در هر کشوری وجود دارد، حتی کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند. اما این وضعیت در کشورهایی که «شاخص توسعه انسانی» پایین‌تری دارند، وخیم‌تر است؛ چرا که در این کشورها بیش از یک‌سوم ظرفیت‌های توسعه انسانی به هدر می‌رود. در این باره، در جدیدترین به‌روزرسانی گزارش «شاخص توسعه انسانی»‌، نروژ توانست با کسب نمره ۹۵۳/ ۰ بدون تغییر نسبت به رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶، در رده نخست قرار گیرد. در سال ۲۰۱۷، امید به زندگی نروژی‌ها در بدو تولد ۳/ ۸۲ سال بود. میانگین سال‌های مورد انتظار برای حضور در مدرسه در این کشور ۹/ ۱۷ سال و میانگین سال‌های حضور در مدرسه نیز ۶/ ۱۲ سال بوده است. همچنین در این سال درآمد سرانه نروژی‌ها بالغ بر ۶۸ هزار دلاربوده است (بر اساس برابری قدرت خرید سال ۲۰۱۱). پس از نروژ، کشورهای سوئیس، استرالیا، ایرلند، آلمان، ایسلند، هنگ‌کنگ، سوئد، سنگاپور و هلند به ترتیب در رده‌های دوم تا دهم قرار دارند. در انتهایی این رتبه‌بندی نیز نیجریه با نمره ۳۵۴/ ۰ در رده ۱۸۹ ایستاده است. بالاتر از این کشور و در رده‌های انتهایی نیز به ترتیب نام کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، چاد، بروندی وسیرالئون به چشم می‌خورد.

    ایران؛ یک گام تا برترین‌ها

    ۵۹ کشور نخست رتبه‌بندی «شاخص توسعه انسانی» با کسب نمره بیش از ۸/ ۰ در گروه کشورهای با «توسعه انسانی بسیار بالا» قرار گرفته‌اند. در این باره پس از این گروه، ایران با کسب نمره ۷۹۸/ ۰ توانست به‌عنوان نخستین کشور در گروه اقتصادهای با «توسعه انسانی بالا» در رده ۶۰ قرار دارد. این در حالی است که در گزارش سال گذشته، ایران با نمره ۷۹۶/ ۰ در رتبه ۶۱ و در گزارش سال ۲۰۱۶ با نمره ۷۸۹/ ۰ در رده ۶۹ قرار داشت. ایران با کسب این نمره در رتبه‌بندی «شاخص توسعه انسانی ۲۰۱۸» بالاتر از کشورهایی نظیرترکیه (رتبه ۶۴)، مکزیک (رتبه ۷۴)، برزیل (رتبه ۷۹)، چین (رتبه ۸۶)،آفریقای جنوبی (رتبه ۱۱۳)، اندونزی (رتبه ۱۱۶) و هند (رتبه ۱۳۰) قرار گرفته است. بر اساس گزارش «شاخص توسعه انسانی ۲۰۱۸» که در آن وضعیت کشورها در سال ۲۰۱۷ مورد بررسی گرفته، امید به زندگی ایرانی‌ها از بدو تولد ۲/ ۷۶ سال است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ امید به زندگی ایرانی‌ها ۶/ ۷۵ سال بود (شاخصی که مربوط به بعد سلامت و طول زندگی است). بر اساس یافته‌های این گزارش، در سال ۲۰۱۷ «سال‌های مورد انتظار حضور در مدرسه» در ایران ۹/ ۱۴ سال و «میانگین سال‌های حضور در مدرسه» ۸/ ۹ سال بود (به‌عنوان شاخص‌های معیار دسترسی به دانش) و در نهایت در سال ۲۰۱۷، «درآمد ملی سرانه» ایران به‌عنوان شاخص اصلی «استاندارد مناسب زندگی» در ارزیابی توسعه انسانی کشورها، بیش از ۱۹ هزار دلار گزارش شده است (بر اساس برابری قدرت خرید ۲۰۱۱).

    روش ارزیابی «توسعه انسانی»

    «شاخص توسعه انسانی»، موفقیت کشورها را در سه بعد اصلی «توسعه انسانی» اندازه می‌گیرد. این سه بعد عبارتند از: «طول و سلامت عمر»، «دسترسی به دانش» و «استاندارد مناسب زندگی». برای هر یک از این سه بعد، شاخص‌های منحصر به فردی نیز در نظر گرفته شده است که به ترتیب عبارتند از: شاخص «امید به زندگی در ابتدای تولد» برای طول و سلامت عمر، شاخص‌های «سال‌های مورد انتظار حضور در مدرسه» و «میانگین سال‌های حضور در مدرسه» برای دسترسی به دانش و شاخص «درآمد ملی سرانه» برای «استاندارد مناسب زندگی». به‌منظور گردآوری آمارهای‌ مربوط به هر یک از این شاخص‌ها نیز از داده‌های سازمان‌های معتبر بین‌المللی نظیر «بانک جهانی»، «صندوق بین‌المللی پول»، «یونسکو» و… استفاده شده است. لازم به ذکر است در این گزارش نمره «شاخص توسعه انسانی‌» کشورها بین بازه صفر (بدترین) و یک (بهترین) محاسبه شده است. بر این اساس کشورهای با نمره ۸/ ۰ و بیشتر در گروه اقتصادهای با «توسعه انسانی بسیار بالا»، کشورهای با نمره ۷/ ۰ تا ۷۹۹/ ۰ در گروه اقتصادهای با «توسعه انسانی بالا»، کشورهای با نمره ۵۵/ ۰ تا ۶۹۹/ ۰ در گروه اقتصادهای با «توسعه انسانی متوسط» و در نهایت کشورهای با نمره کمتر از ۵۵/ ۰ در گروه اقتصادهای با «توسعه انسانی پایین» قرار می‌گیرند.

    index

    ۵۱۴۹۸_۱

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیسخنرانی دیوید کامرون پیرامون عصربعدی حکومت
    مقاله بعدی الگوی راهبردی حمایت از تولید5-الزامات حمایت مؤثر
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    گزارش بانک جهانی «doing business ۲۰۱۹ »پیرامون ارتقای رتبه ایران در زمینه تجارت فرامرزی

    گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از چشم‌انداز اقتصاد کشورهای عضو این سازمان

    گزارش موسسه رندتحت عنوان«آینده روابط فرقه‌گرایانه در خاورمیانه»

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.