فیس بوک توییتر اینستاگرام
    یکشنبه 13 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»گزینه خودت را بیاور! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (6)
    iStock-653794834-750×580

    گزینه خودت را بیاور! – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (6)

    0
    توسط کاربر 1 بر 7 فروردین 1399 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

    امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

    چارچوب تصمیم‌گیری

    زندگی پر است از تصمیم‌هایی که در روز می‌گیریم. تصمیم‌هایی که امروز می‌گیریم و فردای ما با آن رنگ می‌شود. اما هر تصمیم‌گیری برای آن‌که عقلانی شود، نقطه شروعش چارچوب‌بندی است.

    چارچوب‌بندی یعنی جایی که ما تکلیف ۳مورد را تعیین می‌کنیم:
    1. گزینه‌های پیش رو
    2. اهدافی که می‌خواهیم به آن برسیم و وزن هر هدف
    3. ارزش هر گزینه در اهداف مختلف

    این نقطه شروع حل هر مساله تصمیم‌گیری است. از انتخاب یک رشته تحصیلی تا انتخاب شغل تا … (جدول تصمیم‌گیری در تصویر آمده است)

    تمام کتاب‌های تصمیم‌گیری از جدول تصمیم‌گیری شروع می‌کنند؛ تا بپردازند به این که چگونه بهترین گزینه را انتخاب کنیم. مدل‌های مختلف تصمیم‌گیری هم روش‌هایی هستند که ما را به بهترین گزینه می‌رسانند.

    دروغ چارچوب‌بندی

    مساله را که چارچوب‌بندی می‌کنی، انگار دیگر انتخاب گزینه، با اتکاء به مدل‌های مختلف ساده می‌شود.

    واقعیت آن است که تقریبا ندیده‌ام در هیچ مساله واقعی سیاست‌گذاری کلان در کشور چنین چارچوب‌بندی تصمیم‌گیری تهیه شود؛ به ندرت هم اگر بوده است، بیشتر مورد تمسخر قرار گرفته است!

    اما فقدان جدول تصمیم‌گیری را نمی‌توانم به معنای فقدان منطق انتخاب در نظر بگیرم. واقعیت آن است که در هر جلسه سیاست‌گذاری می‌توان از حرف‌های حاضرین جدولی تهیه کرد از گزینه‌های روی میز، از اهدافی که بازیگران مختلف آن را پی‌گیری می‌کنند و از ارزشی که به هر گزینه می‌دهند، البته کاملا غیرصریح!

    در حقیقت بازیگران مختلف بر اساس اهداف شخصی، گروهی یا سازمانی‌شان به دنبال غلو در مورد گزینه مطلوب خود هستند و البته مخالفان‌شان درصدد تحقیر و کوچک جلوه دادن آن گزینه.

    مثل کتاب «تنهایی پرهیاهو» انگار موش‌های سفید و سیاه در زیر زمین تصمیم‌گیری در حال جنگی سخت هستند تا مطلوبیت گزینه خود و اشتباه گزینه رقیب را آشکار سازند. آن‌ها به همین دلیل هم از شفافیتی که در جدول تصمیم‌گیری هست، گریزان هستند. شفافیت اسلحه‌های نامرئی زبانی و کلامی را برای غلو و تحقیر گزینه‌ها از آن‌ها می‌رباید!

    تیپ‌شناسی تصمیم‌گیران

    اما در جامعه سیاست‌گذار ایرانی تیپ‌های مختلفی بر سر هر میزی پیدا می‌شوند. تیپ‌هایی که افراد مختلف نقش آن تیپ‌ها را در مساله‌های مختلف بازی می‌کنند. البته بدیهی است که این تیپ‌ها برساخته است و دیگری شاید این تیپ‌بندی را به‌گونه‌ای دیگر ببیند:

    1. تیپ ارزشی: تیپ ارزشی تمامی تلاش خود را بر محور عمودی یعنی اهداف می‌گذارد.

    او برای رد کردن گزینه‌ها متوسل می‌شود به تشکیک در محور اهداف. سوال او چنین است: آیا واقعا هدف ما الف۱ است یا الف۲؟

    او تلاش می‌کند تا با اتکاء به دانش ایدئولوژیک و مذهبی در ساده‌ترین تصمیم‌گیری‌ها، ابتدا اهداف را زیر سوال ببرد و سپس با جایگزین کردن اهداف جدیدی تصمیم‌گیری را به سمت گزینه دلخواهش سوق دهد.

    2. تیپ تکنوکرات: تیپ تکنوکرات دوست دارد به مقایسه گزینه‌ها بپردازد، او بر «ارزش‌دهی به گزینه‌ها» تمرکز دارد. سوال او چنین است: اگر هدف ما الف است، آیا گزینه ب۱ می‌تواند گزینه خوبی باشد یا نه؟

    در حقیقت تکنوکرات تلاش می‌کند تا دیگران را راضی کند، گزینه مطلوب‌اش بهترین ارزش را تولید می‌کند.

    3. تیپ زیرمیززن: این تیپ از تصمیم‌گیران سعی دارند تا اساسا منطق تصمیم‌گیری را زیر سوال ببرند. آن‌ها با تشکیک در گزینه‌ها و اهداف و حتی مدل تصمیم‌گیری تعلیق تصمیم‌گیری را دنبال می‌کنند. گاهی این گروه منفعت‌برنده از تعلیق تصمیم‌گیری به دلیل داشتن قدرت بازیگری یا حفظ وضعیت موجود هستند.

    در این شرایط اغلب برنده بازی تیپ اول است. تیپ اول با تاکید بر «انتخاب درست اهداف» می‌تواند به گونه‌ای اهداف جدید را طراحی کند که نهایتا «ارزش‌دهی به گزینه»ها را به سمت گزینه مطلوب خود سوق دهند.

    نتیجه راهبردی: چرا وفاق کمتر شکل می‌گیرد؟

    در نظام تصمیم‌گیری کشور، کمتر شاهد اجماع یا وفاق در انتخاب گزینه‌ها هستیم! واقعیت سال‌های گذشته ایران نشان می‌دهد کمتر تصمیم کلانی بوده است که با اجماع گسترده همراه بوده باشد.

    این امر ناشی از ۲ امر است:
    1. شفافیت در چارچوب‌بندی مساله به شدت می‌تواند امکان وفاق را بالا برده و میزان اعمال نفوذ هر بازیگر را کاهش دهد.

    2. تمرکز بر طراحی گزینه به جای انتخاب گزینه‌های روی میز می‌تواند تصمیم‌گیران را به سمت خلق گزینه‌هایی با اجماع بالا سوق دهد. در اغلب تصمیم‌گیری‌ها خلق گزینه بیش از انتخاب گزینه می‌تواند کاربردی شود.

    ادامه در یادداشت بعدی

    این یادداشت با عنوان «تصمیم‌اندیشی» ادامه دارد و هر روز از نوروز یک بخش از آن منتشر می‌شود.

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلینماینده کدام مردم؟ – سلسله یادداشت تصمیم‌اندیشی (5)
    مقاله بعدی اساتید مدیریت در نامه به رئیس‌جمهور چه پیشنهاداتی ارائه دادند؟!
    کاربر 1

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    نوآوری حکمرانی (governance innovation)

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • چگونه با خودرو شخصی از کشور خارج شویم؟
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۱۲)
    • ترکیب جام جهانی ۲۰۲۶
    • در همایش سراسری مدیران دولت چه گذشت؟
    • کشورها برای حفاظت جامعه از اخبار جعلی چه تدابیری دارند؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.