فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی»بوروکراسی و توسعه در ایران»بوروکراسی و توسعه در ایران10-آموزه‌هایی برای مدیریت دولتی ایران
    Capture968

    بوروکراسی و توسعه در ایران10-آموزه‌هایی برای مدیریت دولتی ایران

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 18 تیر 1397 بوروکراسی و توسعه در ایران

    بوروکراسی و توسعه در ایران

    بخش دهم

    آموزه‌هایی برای مدیریت دولتی ایران

    نویسندگان : ابوالحسن فقیهی – حسن دانایی فرد

    جهت دریافت نسخه الکترونیکی فایل،کلیک کنید

    سخن پایانی: آموزه‌هایی برای مدیریت دولتی ایران

    در بخش نخست کتاب مفاهیم نظری بوروکراسی،‌ بوروکراسی و توسعه، بوروکراسی و سیاست، بوروکراسی و دمکراسی و ویژگی‌های اداره امور دولتی در جوامع در حال توسعه مورد بحث قرار گرفت. در بخش‌های دوم و سوم کتاب، رابطه حکومتداری در ایران با متغیرهایی چون سیاست، توسعه و دمکراسی در پنج مقطع تاریخی: عصر هخامنشیان، دوره سلجوقیان، حکومت صفویان، عصر پهلوی و جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه قرار گرفت. هر چند اطلاعات کافی و منظمی از این روابط برای دوره‌های تاریخی یاد شده در دست نیست، با این حال محدودیت اطلاعات ما را از مقایسه این ادوار باز نداشته است. ذکر این نکته لازمست که ساختارهای سیاسی دوره‌های مورد مطالعه با یکدیگر تفاوت چشمگیری داشته‌اند. با این وجود نهاد بوروکراسی به عنوان یک نهاد سیاسی، همواره نقش اساسی در حکومتداری و اداره امور دولتی در دوره‌های یاد شده ایفاد کرده است و در واقع اهرم اصلی حکومتداری و توسعه در تاریخ ایران بوده است.

    در این فصل می‌کوشیم ویژگی‌های بومی و مهم اداره امور دولتی ایران را در گذر زمان توصیف کنیم و تجارب گذشته را که بی‌شک آموزه‌هایی برای مدیریت دولتی ایران در بر دارد بصورت کوتاه بازگو کنیم.

    سازمان حکومتی هخامنشیان بر اساس اصول سازمانی مطلوبی اداره می‌شد. ایجاد بوروکراسی حرفه‌ای و قدرتمند که تمرکز را با درجه مقبولی از عدم تمرکز آمیخته بود، به فرآیندهای اداری و وظایف حکومتی استاندارد و عدم تبعیض در برابر قانون، حکومت آزادمنش و تعدد و گوناگونی نظامهای نظارتی توجهی خاص داشت.

    نظام حکومتی به دو لایه کلی، حکومت مرکزی و حکومتهای ساتراپی تقسیم می‌شد. در لایه اول، پادشاه، دربار او و دولت مرکزی مجهز به بوروکراسی و ارتش حرفه‌ای و کارآمد قرار داشت و در لایه دوم، ساتراپ، دربار او و ساتراپ‌های فرعی که مسؤولیت بخش‌های اداری محلی و استانی را برعهده داشتند قرار داشت.

    تشکیلات حکومتی ساتراپی‌ها، به سازمان حکومت مرکزی و دربار شباهت داشت. ساتراپ بالاترین مقام اداری و قضایی ساتراپی محسوب می‌شد و به استثنای خط‌مشی‌های مهمی که از سوی دولت مرکزی اتخاذ می‌شد در تعیین خط‌مشی‌های اداری اختیارات وسیعی داشت. هر ساتراپی به دو ساتراپی فرعی یا استان به ریاست یک فرماندار تقسیم می‌شد. وظایف و مسؤولیتهای ساتراپ‌ها، حفظ قانون و برقراری نظم،‌ نظارت بر اداره امور عمومی، مدیریت مالی و تجهیز نیروی نظامی،‌ نگاهداری راه‌های اصلی ارتباطی، حفظ و نگاهداری قنوات و راه‌های آبی، ساخت و نگاهداری تسهیلات عمومی و برقراری ارتباط مستمر با دولت مرکزی و ساتراپی‌های همسایه بود.

    در عصر هخامنشیان، نوعی نظام طبقاتی شبه صنفی ایجاد شد که در آن بوروکراتهای کاتب که از امتیازات ویژه، قدرت و منزلت در دولت و جامعه برخوردار بودند در بخش‌های مختلف بوروکراسی اشتغال داشتند. در زمان داریوش مدارس نظامی و مذهبی تأسیس شد که در آنها نجیب‌زادگان و مستخدمین کشوری آموزش می‌دیدند. حرفه‌ای کردن بوروکراسی در پی ایجاد نظام خدمات کشوری بر مبنای آزمون، آموزش و نظام پرداخت و عملکرد مطلوب به وجود آمد. محیط اقتصادی حکومت هخامنشیان که بر پایه نظام اقتصادی فئودالی رشد یافته بود به رشد و توسعه بوروکراتهای طبقات میانی بوروکراسی که درگیر فعالیت‌های مختلف مدیریت دولتی بودند کمک فراوان کرد و این امر از راه اعطای پاداش به عملکرد مطلوب امکان‌پذیر شد. محیط سیاسی برای فعالیت‌های اداری بسیار مطلوب بود.

    یکی از مهمترین خط‌مشی‌های اداری حکومت هخامنشیان برخورد آزادمنشانه با اقوام قلمرو امپراطوری بود. کوروش اجازه می‌داد تا اقوام مختلف امپراطوری، آداب و رسوم و زندگی سنتی خود را در سطح استانی و محلی تداوم دهند. هخامنشیان نظام عدم تمرکز که حکومت مداراگونه و احترام به رهبری و اداره محلی توأم با انعطاف‌پذیری و کارآیی را تشویق می‌کرد، با نظام متمرکز که ویژگی آن مدیریت و نظارت دولت مرکزی بود تلفیق کرده بودند. بدین ترتیب، نظام اداری هخامنشیان ترکیبی از تمرکز و عدم تمرکز بود. در حالی که دولتهای استانی و محلی از انعطاف‌پذیری کافی برای اداره امور برخوردار بودند تا بتوانند شرایط محلی را در اداره امور دولتی مراعات کنند، نظارت دولت مرکزی بر کلیت امپراطوری به گونه‌ای اثربخش اعمال می‌شد.

    دولت مرکزی از چند سازوکار به عنوان ابزار نظارت بر نظام ساتراپی استفاده می‌کرد. نخستین سازوکار، تمایز میان اداره امور کشوری و لشگری بود. جدایی امور نظامی از امور کشوری، توانایی ساتراپ برای به چالش کشیدن قدرت مرکزی را ناممکن می‌کرد. سازوکار دیگر، انتصاب مأمورانی برای نظارت بر اداره امور ساتراپی بود که به عنوان دادستان و به مثابه چشم و گوش پادشاه عمل می‌کردند. نهاد دیگر نظارتی، بازرسان اداری دولت و نمایندگان پادشاه بودند که با بازرسی‌های غیرمنتظره از ساتراپی‌ها، موارد سوءمدیریت و فساد را به دولت مرکزی گزارش می‌دادند.

    سلجوقیان همانند اسلاف خود از تشکیلات کشوری برای حفظ و نگاهداری منافع و مناصب خود استفاده می‌کردند ولی در رفع نیازهای واقعی جامعه در ابعاد اجتماعی و سیاسی چندان موفق نبودند. از نظر ساختار قدرت دوره سلجوقیان فراز و نشیب بسیار داشته است.

    وزراء و مأمورین عالی‌رتبه اغلب از افراد دیوانهای مرکزی و یا ایالتی انتخاب می‌شدند و ورود آنان به طبقه دیوان‌سالاران حرفه‌ای از راه کارآموزی یا نسبت خانوادگی بود. خدمات کشوری عصر سلجوقیان ضمن آن که بر معیار شایستگی استوار بود از پدیده حمایت و وفاداری نیز متأثر بود. نظام تاراج دوشادوش نظام شایستگی مشاهده می‌شد. چنین می‌نماید که دادن رشوه و پیوند خویشاوندی در کسب مقامات سیاسی و دولتی بسیار متداول بود. یکی از ویژگی‌های بوروکراسی سلجوقیان، سپردن مشاغل متعدد به یک شخص و محروم کردن شایستگان از احراز مشاغل عالی دولتی بود.

    مدیریت دولتی در عصر صفویان بر عنصر نظارت تأکید فراوان داشته است به گونه‌ای که نظارت بر رفتار دیوانیان یکی از مشخصه‌های عمده حکومتداری در عصر صفویان بوده است.

    در عصر صفویان نهادهای مدنی نقش عمده‌ای در نمایندگی از طبقات مختلف مردم ایفا می‌کردند. در شهرهای ایران، بازرگانان، کسبه، تعمیرکاران و کارگران هر کدام نماینده‌ای داشتند که توسط اعضای آن طبقه انتخاب و با حکم پادشاه منصوب می‌شدند. از جمله مقامات انتخابی عصر صفویان کدخدا بود که به عنوان مجری قوانین عمومی انجام وظیفه می‌کرد. نکته قابل توجه آنکه کدخدا بر اساس تمایل مردم برگزیده می‌شد، به عبارتی دیگر نوع اختیار و مشروعیت او در وهله اول مبتنی بر ویژگی‌ها و خصایص شخصی و در وهله دوم مبتنی بر اقتدار قانونی او بود. سیوری می‌نویسد جامعه صفوی را می‌توان جامعه‌ای شایسته‌سالار نامید. صاحب‌منصبان بر اساس ارزش‌ها و شایستگی‌ها و نه بر اساس خویشاوندی منصوب می‌شدند.

    مدیریت دولتی عصر صفویان به شکوفایی اقتصاد داخلی ایران کمک بسیار می‌کرد. در این زمینه می‌توان به شاهراه‌ها و کاروانسراهای متعددی که به نظر اروپاییان در مقایسه با آنچه در کشورهای مجاور دیده بودند به مراتب مجهزتر بود،‌ اشاره کرد.

    توسعه بازرگانی خارجی نیز که به رونق اقتصادی عصر صفوی کمک شایانی کرد، مرهون مدیریت و حکمرانی مؤثر پادشاهان صفوی بود. شیوه‌های آزادمنشانه صفویان به خصوص در زمینه آزادی‌های مذهبی، فرصت‌های فراوانی برای غیرمسلمانان فراهم کرد تا توانایی‌های خودشان را در فعالیت‌های بازرگانی خارجی به کار بندند.

    رابطه بوروکراسی و سیاست در دوران حکومت محمدرضاشاه پهلوی از جهات مختلف قابل بررسی است. یکی از جنبه‌های مهم این رابطه، اتکای رژیم به بوروکراسی برای کسب مشروعیت است. هدف از اصلاحات اداری دهه 1340 که با نام انقلاب سفید انجام شد، کاهش فشارهای داخلی و خارجی و تأمین مشروعیت رژیم بود. تغییرات پی‌درپی سازمانی و جابجایی مقامات در سطوح عالی و میانی بوروکراسی به بی‌ثباتی و عدم استمرار مدیریت منجر شد و در نتیجه ابهام و بی‌تصمیمی را در نظام اداری دامن زد. استفاده از بوروکراسی به منظور جذب بیکاران و تأمین اجتماعی به تورم سازمانی و کاهش خردگرایی انجامید و بالاخره تمرکز تصمیم‌گیری در رأس هرم سیاسی، ارتباط یکسویه‌ای را به وجود آورد که مشارکت در تصمیم‌گیری را نادیده می‌گرفت.

    در نتیجه بوروکراسی که می‌توانست به عنوان اهرم توسعه ملی برای رژیم کسب مشروعیت کند در عمل کارآمدی خود را تا حدود زیادی از دست داد و در درازمدت نه به توانمندی نظام اداری افزود و نه به ایجاد مشروعیت و ماندگاری رژیم کمک کرد.

     تلخیص: سیدهدی شمسCapture968

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیمجوز نماد بی‌اعتمادی
    مقاله بعدی اقتصادبه زبان ساده18
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی و فناوری اطلاعات

    پست های مرتبط

    بوروکراسی و توسعه در ایران9-بوروکراسی و نهادهای سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

    بوروکراسی و توسعه در ایران8-انقلاب سفید: پیش درآمدی بر سیاست‌های دیوان‌سالارانه

    بوروکراسی و توسعه در ایران7- ساختار اجتماعی و اقتصادی دولت صفوی

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.