فیس بوک توییتر اینستاگرام
    یکشنبه 6 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»خط مشی گذاری رفتاری»روش‌های جمع‌آوری داده‌های ارزیابی
    data-collection

    روش‌های جمع‌آوری داده‌های ارزیابی

    0
    توسط علیرضا نفیسی بر 30 خرداد 1397 خط مشی گذاری رفتاری

     علیرضا نفیسی، محسن اشعاری

    [1]در هر برنامه ارزیابی باید به این توجه شود که داده‌های ارزیابی بناست چگونه جمع‌آوری شوند. برای فهم روش‌های مناسب جمع‌آوری و تحلیل داده، می‌‎توان به متن‌های روش تحقیق (مخصوصاً روش تحقیق در علوم اجتماعی) رجوع کرد. به‌طور کلی می‌توان گفت که دو روش بسیار متداول برای تولید داده‌های مربوط به ارزیابی، پیمایش[2] و مشاهده (یا پایش)[3] است.

    استفاده از مشاهده برای تمامی انواع ارزیابی می‌تواند کاربردی باشد و علاوه بر ارزیابی تأثیر، برای شاخص‌های کمّی ارزیابی فرایند هم می‌تواند به کار برود؛ مثلاً تعداد کسانی که در آزمایشگاه‌ها، مورد تست سلامت قرار گرفته‌اند، از بانک‌های اطلاعاتی به راحتی قابل مشاهده است. داده‌های مربوط به برخی شاخص‌های ورودی و خروجی هم می‌تواند از طریق مشاهده جمع‌آوری شود؛ مثلاً چه کسانی از خدمات بهره گرفتند؟ مشخصات دموگرافیکی جامعه چیست؟ تعداد دستگیرشدگان توسط پلیس؟ همچنین شاخص‌های اقتصادی هم معمولاً از طریق مشاهده بانک‌های اطلاعاتی بدست می‌آید.

    جمع‌آوری داده‌های ارزیابی از طریق پیمایش (پرسشنامه)، بیشتر برای شاخص‌هایی به کار می‌رود که درونی و ادراکی هستند یا به‌صورت مشاهده قابل جمع‌آوری نیستند. پیمایش‌ها را می‌توان با شماری از روش‌ها ازجمله چهره‌به‌چهره، تلفنی، اینترنتی و پستی اجرا کرد که هر یک از این‌ها، با توجه به مسائلی همچون نرخ پاسخ و هزینه، استلزامات منفی و مثبت خود را دارد. پرسش‌نامه‌ها اغلب برای جمع‌آوری داده‌های کمّی استفاده می‌شوند، اما می‌توانند شامل پرسش‌های تشریحی آزاد برای جمع‌آوری داده‌های کیفی نیز باشند. هنگام طراحی یک نظرسنجی، مهم است که در نظر گرفته شود چه نمونه‌ای از مشارکت‌کنندگان و چه نوع تحلیلی موردنیاز خواهد بود تا به پرسش‌های تحقیق پاسخ دهد و این کار باید در طراحی ارزیابی پی‌ریزی شود.

    در جدول زیر، برخی از این شاخص‌های قابل اندازه‌گیری از طریق پیمایش را مشاهده می‌کنید:

    نحوه ارزیابی در نمونه Think!ه[17]

    همانطور که در نمونه موردی Think! در یادداشت‌های قبلی دیدیم،‌ وزارت حمل و نقل انگلستان در سال 2000، به‎منظور کاهش تصادفات منجر به فوت و جراحات شدید، برنامه‎ای ده‎ساله را مبتنی بر به‎کارگیری همزمان سه رویکرد «اجبار»[5]، «مهندسی و زیرساخت»[6] و «آموزش و اثرگذاری بر رفتارهای رانندگان»[7] تدوین کرد. از جمله اقداماتی که دولت در راستای رویکرد سوم (آموزش) در دستور کار خود قرار داد،‌ شکل‎دهی و توسعه کمپین‌ Think! بود. در برنامه ده ساله وزارت حمل ونقل، کمپین Think! از جایگاه ویژه‎ای برخوردار بود، به‎طوری‌که حدود 15 درصد از بودجه سالانه برنامه به این کمپین اختصاص داشت. این کمپین نقش شایان توجهی در اصلاح و ارتقای آگاهی‌های عمومی در خصوص خطرات رانندگی پرخطر و نیز ترغیب و تقویت گرایش‌های کاربران جاده‌ای (رانندگان خودرو، موتورسواران و پیاده‌ها) به رفتارهای ایمن‎تر و محتاطانه‌تر در رانندگی ایفا نمود.از جمله عوامل کلیدی موفقیت کمپین، شکل‎دهی «سیستم ارزیابی فرایند و پیامدها» از بدو تدوین سیاست‎ها،‌ پایش شاخص‎های ارزیابی در حین اقدام و نهایتاً بازبینی و اصلاح راهبردهای وزارت حمل‌ونقل و کمپین براساس نتایج ارزیابی بود. این ارزیابی‎ها به سه طریق صورت می‎گرفت:

    • در همان ابتدای تدوین راهبردهای کمپین، شاخص‎های کلیدی عملکرد (KPIs)[8] براساس آن دسته از نگرش‎ها، دانش‌ها و رفتارهای جامعه مخاطب که با پیام‎های محوری کمپین ارتباط تنگاتنگی داشتند تعریف شده و پیش و پس از شکل‎گیری کمپین، پایش شدند.
    • سالانه پیمایشی برای رصد روندهای بلندمدت تغییر نگرش‌ها، هنجارهای اجتماعی و رفتارها انجام می‎شد.
    • برخی داده‎های مرتبط از سایر حوزه‎ها همچون نتایج تست تنفس الکل، آمار محکومیت‎های سرعت جاده‎ای[9]، آمار سالانه مصدومین، نتایج تحقیقات اجتماعی، تعداد پذیرش‎های بیمارستانی، حجم ترافیک، اطلاعات پزشکی قانونی، اطلاعات تولیدکنندگان و بیمه‌کنندگان خودرو و… گردآوری شده و به‎طور همزمان مورد بررسی و تحلیل قرار می‎گرفت.

    لازم به ذکر است، همانطور که در مقدمه مثال مذکور (در یادداشت سیاست خوب) مطرح شد، براساس تحقیقات اولیه مقرر شد تا برای کاهش تلفات و جراحات ناشی از تصادفات، مسائلی از قبیل سرعت، مصرف مشروبات الکلی در رانندگی، کمربند ایمنی، خستگی، استفاده از تلفن همراه، موتور سیکلت‌ها، مصرف دارو در رانندگی و موارد ایمنی کودکان و نوجوانان مورد توجه جدی کمپین قرار گیرد. لذا کمپین با محوریت هر یک از این مسائل نیز گزارش‎های ارزیابی جداگانه‎ای را سالانه تهیه و منتشر می‎کند.

    در ادامه به برخی یافته‎های ارزیابی کمپین در فاصله سال‎های 2011-2005 (که از طریق پیمایش گردآوری شده است) اشاره می‎شود.

    در شکل زیر، مهمترین مسائل ایمنی جاده‎ای را که جامعه با آن مواجه بوده است، به ترتیب اهمیت و در سال‎های مختلف مشاهده می‌کنیم.

    همانطور که مشهود است سه مسئله اصلی ایمنی جاده‎ای که مردم فکر می‌کنند باید در سیاست‌گذاری‌ها بر آنها تمرکز بیشتری صورت بگیرد، در سال‎های مذکور به ترتیب عبارتند از: مصرف مشروبات الکلی در رانندگی، سرعت غیرمجاز و استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی.

    در شکل زیر، میزان تأثیرگذاری ابزارهای سیاستی بر رفتارها از نگاه رانندگان مورد توجه قرار گرفته است:

    در ادامه برخی از شاخص‎های مبتنی بر نگرش و هنجارها مورد اشاره قرار می‎گیرد. به‎عنوان نمونه، در شکل زیر، نگرش پاسخ دهندگان در خصوص میزان نابهنجاری رفتارهای نادرست در هنگام رانندگی بررسی شده است:

    در نمودارهای زیر، برای ارزیابی برند کمپین، گزاره‎های مثبت و منفی افراد در خصوص لوگوی کمپین مورد بررسی قرار گرفته است.

    علاوه بر پیمایش و مشاهده، روش‌های دیگری نیز برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شوند که در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم. این روش‌ها بیشتر در ارزیابی‌های فرایندی که در آنها عمیق و غنای داده اهمیت بیشتری دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد:

    • مصاحبه‌های فردی: داده‌های مصاحبه می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را درباره نگرش‌ها، عقاید و تجربیات مردمِ درگیر با یک سیاست فراهم آورند تا اطلاعاتی عمیق درباره اینکه آن سیاست در عمل چگونه جواب می‌دهد، به‌دست آید. این مصاحبه‌ها به مشارکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا با توضیح صریح دیدگاه‌ها، تصمیمات یا اعمالشان آنچه این امور را شکل بخشیده است، تشریح کنند. مصاحبه با مشارکت‌کنندگان مهم، می‌تواند ساختارمند (فهرستی منظم از پرسش‌ها برای همه مصاحبه‌شوندگان)، نیمه‌ساختارمند (فهرستی از پرسش‌ها، با انعطاف برای تحقیق بیشتر) یا بدون ساختار (فاقد فهرستی از پرسش‌ها) باشد. مصاحبه‌ها باید عموماً چهره‌به‌چهره میان مصاحبه‌گر و مصاحبه‌شونده انجام شوند، اما ممکن است از پشت تلفن نیز صورت پذیرند. جمعیت کلیدی برای مصاحبه، از سیاستی به سیاست دیگر متفاوت خواهد بود، اما می‌تواند دربردارنده کسانی باشد که سیاستی را اجرا می‌کنند (شامل گستره‌ای از سطوح ارشد و وظایف شغلی)، کسانی که سیاستی را دریافت می‌کنند و نیز افراد ذینفعی که سهمی در سیاست دارند. معمولاً تحلیل مصاحبه‌ها مبتنی بر بررسی محتواست، اما به میزانی کمتر، می‌توان از تکنیک‌های تحلیل محاوره[10]، برای تحلیل نحوه‌ای که مطالب بیان می‌شوند، از طریق نگاه به الگوهای سخن گفتن و/یا زبان بدن استفاده کرد.
    • مصاحبه‌های گروهی: مصاحبه‌های گروهی فرصتی را برای جمع‌آوری اطلاعات از گروهی از مردم درباره نگرش‌ها، عقاید، برداشت‌ها و تجربیات آن‌ها فراهم می‌آورد؛ بدین شکل که نظرات خود را مطرح می‌سازند، به ایده‌های یکدیگر واکنش نشان می‌دهند و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در میان می‌گذارند. در مصاحبه‌های گروهی، داده‌ها را می‌توان از طریق تعامل گروهی، شکل بخشید. مصاحبه‌های گروهی را می‌توان با گستره افراد اجراکننده یا دریافت‌کننده یک سیاست اعمال کرد. آن‌ها می‌توانند در پرداختن به موضوعات انتزاعی یا مفهومی به‌خوبی عمل کنند؛ درحالی‌که در یک مصاحبه نفربه‌نفر، ممکن است مشارکت‌کننده «سکوت کند». در مصاحبه‌های گروهی، پژوهشگر معمولاً به‌منزله تسهیل‌کننده عمل می‌کند و بر روی متنی محوری که پرسش‌ها یا مباحث اصلی را برای بحث توسط گروه تنظیم کرده است، تمرکز می‌کند. مصاحبه‌های گروهی در ترکیب با مصاحبه‌های فردبه‌فرد یا دیگر تکنیک‌های تحقیق به‌خوبی جواب می‌دهند. برای مثال، در آغاز یک بررسی، می‌توان از مصاحبه‌های گروهی برای فهم باورها، رفتار و عمل جاری مردم استفاده کرد و استنباط‌ها از مسائلی را آزمود که بعداً در مصاحبه‌های فردبه‌فرد می‌توانند موردبررسی قرار گیرند. مصاحبه‌های گروهی می‌توانند به‌طور ویژه برای مشارکت‌کنندگانی که مصاحبه‌های نفربه‌نفر را «ترسناک» می‌پندارند، سودمند باشد.
    • روش‌های مشورتی و شورایی[11]: این نوع از روش‌ها مستعد آن هستند که وقتی تحلیلگران و سیاست‌گذاران می‌خواهند از کاوش نظرات و رفتارهای مردم فراتر بروند، در ارائه یا اطلاع دادن راه‌حل‌ها و استراتژی‌ها به آنان کمک کنند. می‌توان گستره وسیعی از روش‌های مشارکت عمومی، اعم از نشست‌ها، وب‌سایت‌های تعاملی، میزگردها یا هیئات شهروندی، رأی‌گیری شورایی و ارزیابی‌های مشارکتی را به کار گرفت. تحقیق مشاوره‌ای، عموماً شامل فعالیت متمرکز با گروه‌های نسبتاً کوچک است و بنابراین پرسش‌هایی را درباره ارزش پول هزینه‌شده و نمایندگی[12] مطرح می‌سازد. بااین‌حال، تحقیق مشاوره‌ای که به‌خوبی انجام شده باشد، به برجسته‌سازی و معلوم کردن نقاط اختلاف و نیز توافق میان مشارکت‌کنندگان کمک خواهد کرد.
    • تحلیل مستندات[13]: دستیابی به مستندات مربوط به سیاست مورد ارزیابی و تحلیل آن‌ها، می‌تواند داده‌های ارزشمندی را درباره همه جنبه‌های سیاست فراهم آورد که شامل گزارش مستقیم درباره آن سیاست، توسط کسانی است که در اجرایش درگیر بوده‌اند. این مستندات می‌توانند عبارت باشند از رکوردهای رایانه‌ای، پرونده‌ها، نامه‌های ارجاعی، دفترچه‌های خاطرات، تصاویر و… . این داده‌ها را می‌توان جمع‌آوری و با استفاده از تکنیک‌های تحلیل محتوا، تحلیل کرد.
    • قوم‌نگاری[14]: قوم‌نگاری روشی است که انسان‌شناسان از آن استفاده می‌کنند و پژوهشگران اجتماعی به‌طور گسترده‌تری آن را پذیرفته‌اند. این روش، توصیفی جزئی از یک فرهنگ، گروه، یا جامعه و از قواعد، آداب‌ورسوم و الگوهایی است که فرهنگ، گروه یا جامعه بر آن مبتنی هستند. قوم‌نگاری قادر است شناختی فرهنگی را از یک گروه یا جامعه استخراج کند و نیز شامل بررسی تفصیلی الگوهای تعامل در درون آن است تا ارزش‌ها، فرایندها و ساختارهای آن گروه را بفهمد. قوم‌نگاری می‌کوشد تا گروه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی را به «طبیعی»ترین روش ممکن بررسی کند. مشاهده، شنیدن، به خاطر سپردن و یادداشت‌برداری تفصیلی، تکنیک‌های اصلی برای پژوهشگرانی است که از روش‌های تحقیق قوم‌نگارانه یا مشاهده مشارکتی استفاده می‌کنند. ازجمله دیگر مزایای قوم‌نگاری این است که این نوع داده‌ها می‌توانند شواهدی قاطع درباره نحوه کار دست‌اندرکاران خط مقدم و تعیین تغییرات در محیط اجتماعی و فرهنگی که انتظار می‌رود سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌ها در آن‌ها جواب دهند و کارکنان اصلی که به‌منزله «پرچم‌داران نتیجه» برای سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌ها عمل می‌کنند، فراهم آورند.
    • مرور جمعی[15]: یکی از روش‌های بسیار مرسوم در ارزیابی سیاست‌ها، مرور جمعی است که در آن، افراد پس از اجرای مداخله، به همفکری و بازبینی سیاست می‌پردازند و آموزه‌های آن را مرور می‌کنند. در تحقیق اقدام[16] نیز، محقق و افرادی که در تدوین و اجرای سیاست مشارکت دارند، برای تشخیص مشکلات و تدوین راه‌حل‌های مبتنی بر آن، گردهم می‌آیند. این روش مخصوصاً در شرایطی که سیاست مبتنی بر روش‌های نو و نظریه‌های اثبات‌نشده است یا در محیطی چالشی در حال اجراست، کاربرد دارد. همچنین در زمانی که نیاز به رویکرد حل مسئله سریع وجود دارد، می‌توان از آن بهره برد.

     

    لطفا  دیدگاه ها، نقدها و تجربیات خود را با درمیان بگذارید.


    [1] مطالب این یادداشت، عمدتاً از منبع زیر اقتباس شده است که مرجع ارزیابی سیاست‌ها در دستگاه‌های دولتی انگلستان است: HM Threasury. (2011). The Magenta Book Guidance for evaluation. London: HM Threasury.

    [2] Survey

    [3] Monitoring

    [4] Factual

    [5] رویکرد اجبار (Enforcement) نظیر: وضع قوانین و مقررات بیشتر، حضور بیشتر پلیس در جاده‌ها، افزایش تعداد دوربین‌های ایمنی

    [6] رویکرد مهندسی و زیرساخت (Engineering) شامل ایمنی‌های پایه‌ای و اولیه (نظیر مهندسی و طراحی اتومبیل و…) و ایمنی‌های ثانویه (نظیر مهندسی ماشین برای کاهش شدت تصادفات و…) و مهندسی و تعمیرات جاده‌ای می‎‎شود. لازم به ذکر است بیشترین بودجه دولت بدین رویکرد اختصاص یافت.

    [7] رویکرد (Education) نظیر: آموزش رانندگی، آزمون‌های سختگیرانه رانندگی، فعالیت‌های ترویجی و رسانه‌ای و…

    [8] (Key performance indicators (KPIs

    [9] Speeding convictions

    [10] Conversational analysis

    [11]– Consultative and deliberative methods

    [12]– representativeness

    [13]– document analysis

    [14]– Ethnography

    [15] Peer review و یا after action review

    [16] action research

    [17] منبع:

    NSMC. (2016, March 1). thensmc showcase. Retrieved from THINK! The NSMC – The National Social Marketing Centre: http://www.thensmc.com/resources/showcase/think

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیهمایش ملی هفتادسال برنامه ریزی توسعه درایران(فراخوان مقاله)
    مقاله بعدی سیاست نامه علم وفناوری-فراخوان ارسال مقاله
    علیرضا نفیسی

    پست های مرتبط

    رهبری خود

    مدیریت تغییر

    قدرت و سیاست

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.